Pagina 1 van 3

Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 15:57
door rooddolfijn
In dit topic kunnen we praten over het trein en busmaterieel praten.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 17:06
door Mdk
Maar waarok noem je het dan niet trein- en busmaterieel concesie dav-gebied (...)? _O-

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 17:15
door dylanwild94
Nou omdat het treinmaterieel al bekend is volgens mij. de huidige GTW's in R-net jasje.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 18:57
door Post
En die krijgen hun eigen topic?

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 19:00
door DrechtBlub
En waarom moet dit zo nodig apart? Dit is nog nooit nodig geweest voor deze regio.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 19:13
door JP13357
Op streek iveco Crossway's en een van snelBuzz. Ik had gehoopt op integro 15m op snelbuzz en niet van die Higer A30 die in de presentaties te zien waren. Volgens mij zijn die ook niet meer leverbaar.

Ideaal was op Streekbuzz Citaro C2 LE of Setra S416-415 LE, maar de iveco's prima budget bussen.
Snelbuzz Intouro of integro's Setra S415 tot en met 419 UL, als ze 100 km/h rijden zijn de volvo's niet geheel comfortabel genoeg voor een hovlijn naar mijn mening.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 19:26
door ArnoArriva
JP13357 schreef:Op. Ik had gehoopt op integro 15m op snelbuzz en niet van die Higer A30 die in de presentaties te zien waren. Volgens mij zijn die ook niet meer leverbaar.

ik hoop dat niet hoge bussen voor de 387 en 388 bestellen, dus normaal bus zoals nu de bussen rijdt. Dan kan je met rolstoel of moelijk been mee met 388 of 387 :)

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 19:29
door ArrivaBas
De in de presentaties getoonde bussen lijken mij nog verre van definitief. Het waren voornamelijk impressies voor de huisstijl.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: di 03 apr 2018, 19:34
door nvdw
Ga daar inderdaad maar van uit. In de tijd dat die plaatjes uit de computer waren getoverd hoeft er niet eens een leveringscontract ondertekend te zijn. Misschien nog steeds niet...

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: wo 04 apr 2018, 16:25
door Daniel
Dit oogt toch wel als een Crossway LE voor R-net: https://twitter.com/DAVQbuzz/status/981 ... 54656?s=19

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: wo 04 apr 2018, 18:59
door Suus
Zo te zien is dat een exemplaar geleend van Connexxion.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: wo 04 apr 2018, 19:49
door Daniel
Kan best, maar voor zo'n demonstratie neem ik wel aan dat ze lenen waar ze mee willen gaan rijden :wink:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 00:00
door DrechtBlub
ArrivaBas schreef:De in de presentaties getoonde bussen lijken mij nog verre van definitief. Het waren voornamelijk impressies voor de huisstijl.
Incorrect, maar 1 van de 4 bussen was daadwerkelijk in huisstijl gestoken (RNET), dat is de Iveco die van Connexxion af kwam. Verder was er een witte Higer A30, Een Ebusco uit Utrecht (U-OV) en een Mercedes Sprinter/Tribus buurtbusje in de schouw aanwezig (Niet in Huisstijl).
Het materieel is aldus Qbuzz al in bestelling.

Hierbij geef ik ook even mijn commentaar op de bussen:
- Higer A30: Er was een wit exemplaar want EBS wilde niet één van hun drie reserve's laten komen om onbekende redenen. Valt weinig op aan te merken behalve dat het van binnen wel ruim oogt voor een semi-touringcar
- Ebusco: Nette bus met genoeg lage zitjes en geen rotzooi meer achter in de bus zoals bij de huidige volvo's. Donkere stoelen en gelamineerde vloer geeft luxegevoel (Deze hebben we trouwens met RODAV daar mee mogen helpen met uitkiezen) en de bussen voelen verder licht en ruim van binnen. Grote verbetering gebaseerd op de schouw. De stoelen zijn nogal matig van comfortabiliteit, maar wél beter dan de huidige stoelen in de Volvo 7700 bussen in mijn mening.
- Iveco: Niks op aan te merken aan technische dingen. Het valt op hoe hoog de bus van binnen is en hoe drab/donker de kleuren binnen zijn. Die hoogte is echt nodig om het nog wat ruimtelijk gevoel te geven. De stoelen zijn helemaal geweldig (Ik wou dat ik dit als stoel had om achter de PC te zitten bij wijze van spreken) en het was opvallend en positief hoe veel bergruimte te bus heeft voor bagage en koffers. Tevens ook opvallend zijn de zeer lage ramen in het lage deel van de bus die een goed open gevoel geven met de omgeving buiten de bus.
- Buurtbus: Onhandige stoel-layout viel op, het wiel zit midden in je beenruimte op 2 zitjes. Verder hebben we aangekaart dat het misschien verstandig is om een elektrische gorden toe te voegen voor rolstoelers ipv. het handmatige systeem waarbij het tot wel 10 minuten kan kosten voor de chauffeurs om een rolstoel vast te zetten wat vervolgens de dienstregeling compleet uit gewricht kan gooien. Verder voelde het busje ruim aan.

Qua materieel komen er
37 Ebusco Stadsbussen
3 extra Rosero's voor lijn 10
10 Rosero's (Diesel) voor streeklijnen)
een hoop Iveco Crossways voor Streek/Snelbuzz/R-NET
8 Mercedes/Tribus Economy buurtbussen + 6-10 Mercedes/Tribus Economy 8taxxen (Deze worden mogelijk deels bereden door taxiboeren)
20! Hogevloers 8taxxen voor het flex systeem
We houden de 3 huidige Rosero's op lijn 10 en de 2 VDL's in Gorinchem.
De Hybrides verdwijnen! *O*

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 08:51
door Mdk
37 ebucso's, oef... Dan moet qbuzz er wel vertrouwen in hebben dat ze het rijden met die dingen eindelijk onder de knie hebben.
Ik ben zelf geen fan van die chinese bakken, maar ze zullen wel goedkoper zijn dan citea's of elektrische volvo's.. (die rijden nog nergens in nederland rond, of wel?)

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 09:05
door ArrivaBas
Ebusco heeft zijn hoofdvestiging aldus Google Maps in Helmond en is dus gewoon een Nederlandse kopiist van MAN-bussen. :wink: :X

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 09:12
door Suus
Ebusco importeert kant en klare bussen uit China en doet hooguit nog zo’n 20% assemblagewerk.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 09:17
door Mdk
Wat suus zegt, ik weet dat het een nederlands bedrijf is, maar ze verkopen nogsteeds chinese troep :X

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 09:38
door nvdw
Mdk schreef:37 ebucso's, oef... Dan moet qbuzz er wel vertrouwen in hebben dat ze het rijden met die dingen eindelijk onder de knie hebben.
De hele stadsdienst rijdt nu met 27 hybrides, lijn 10 en de spitsversterkers daargelaten. Hier en daar verandert er best wat in de lijnvoering en er zal ook laadtijd in de omlopen moeten zitten, maar ik denk dat er nog wel marge (dus reserve) in zit.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 13:14
door Lijn 45
Wat gaat er nu met de Volvo's gebeuren? Gaan die naar Breda om de Citaro LE's en de Volvo 8700'en te vervangen?

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 15:55
door flipje
Ik vind het toch wel opvallend dat Qbuzz vol inzet op een elektrische stadsdienst met Ebusco bussen. De ervaringen met deze bussen in Utrecht en vooral Groningen zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.. Maar goed we gaan het zien.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 16:32
door Lange_Dre
Het is inderdaad opvallend gezien de prestaties van die bussen in Groningen en Utrecht. Daarnaast opvallend omdat Qbuzz in Groningen na de Ebusco bussen heeft gekocht bij VDL. Het lijkt er op dat Qbuzz voor de "goedkoopste" bussen is gegaan. :N

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:00
door JP13357
Het komt denk ik door bus italia. Ze gaan dus met iveco's(Italiaans) rijden, ik vind het net budget Setra's. Die Ebusco's ik heb paar keer in Groningen op lijn 17 gehad. Het zijn net alibaba bussen, piept het hele frame kraakt bij het nemen van een bocht. Ikea panelen zitten los. Ik heb in NL nooit een Volvo elektrische bus gezien.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:11
door Suus
Iveco’s zijn prima bussen, over de bussen van dat type in Zeeland ben ik erg positief. Oorspronkelijk staan alle stoelen op een verhoging, maar de nieuwe voor Amstelland hebben dat bezwaar ook niet meer.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:36
door Hainje
Iveco's zijn inderdaad prima wagens, al vind ik die balk op ooghoogte (bij de AML-wagens) wel een beetje jammer.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:49
door nvdw
JP13357 schreef:Het komt denk ik door bus italia. Ze gaan dus met iveco's(Italiaans) rijden.
Voor een OV-bedrijf telt eigenlijk maar een ding als het op bussen aankomt: kosten per kilometer.

Daar zit niet alleen een gunstige aanschafprijs in (of lease), maar ook de onderhoudscontracten, en daarbij de locatie van een bedrijf dat het onderhoud doet. Iveco-dealer Schouten in Alblasserdam heeft het waarschijnlijk weer goed voor elkaar (is nu ook de onderhoudspartner/stallingslocatie van Arriva).

De keuze voor Ebusco kan ook te maken hebben met het feit dat ze een enorme accucapaciteit zeggen aan te bieden (net als de andere buschinees BYD). Het is maar net hoeveel kilometer actieradius je nodig denkt te hebben.