Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Z2N »

Heb je ook een onderbouwing voor de hoeveelheid treinen die je voorstelt? Want ik tel 16(!) treinen per uur naar Amsterdam Centraal, dus in theorie kun je dan een kleine 20.000 man per uur per richting naar Amsterdam Centraal vervoeren. Dat is 2,5 keer meer dan er nu gemiddeld per uur door Amsterdam Centraal heen reist, aan in- én uitstappers... _O-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door hidihi »

Het is simpel. De bussen in Almere rijden 8 tot 12 keer per uur. Dus het is wenselijk om 8x per uur een snelle(sneltrein) rechtstreekse trein naar de muziekwijk en Almere buiten aan te leggen, anders ben ik bang dat de reizigersstromen niet goed verspreid is. De IC is meer bedoeld als overstap trein voor reizigers uit Lelystad en Zwolle die niets met Almere te doen hebben. De stoptrein is bedoeld voor de studenten die naar het Universiteitcomplex van Amsterdam reizen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Z2N »

Spreiding van reizigersstromen zien als een reden voor te volle treinen is pas een probleem als je te maken hebt met te volle treinen. Een trein van 300 meter (VIRM12) kan 1200 mensen vervoeren, de inhoud van minstens 12 stadsbussen. Ik verwijs hierbij dit hele voorstel naar de prullenbak. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door hidihi »

Ik lees vaak dat je een redelijke scheve zitverhouding/slechte spreiding krijgt als je met een lange treinen rijdt. Andere formleden hebben me verteld dat de 10 minuten dienst tussen Eindhoven en Utrecht door deze reden ook is uitgevoerd. Met dat idee in m,n gedachte, dacht ik dat korte treinen met een hogere ferquentie imprensiepe het beste idee is. Maar als jij zegt dat het idee nergens op slaat en dat 2 sporen naar Almere toe voldoende is, wie ben ik dan?
Alargule

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Alargule »

Twee sporen door Almere lijken mij op termijn onhoudbaar, maar daarbij moet ik wel aantekenen dat dat pas het geval zal zijn als de - al jaren bestaande - plannen om de stad naar 350.000 inwoners uit te breiden werkelijkheid worden.

Ook dan twijfel ik ten zeerste aan de enorme frequentieverhoging die je voorstelt. De hoofdmoot van het verkeer zal op Amsterdam gericht blijven - daar is nu eenmaal het werk en het entertainment te vinden - en daar zal dus ook de bulk van de treinen heen moeten. Ik denk dat je op een scheiding van IC's en sprinters moet inzetten, waarbij die laatste in metrofrequenties (12 tot 16 keer per uur) over eigen spoor naar Amsterdam kunnen gaan rijden. Een volledig vrijliggende corridor tot aan Amsterdam Zuid of zelfs Schiphol/Hoofddorp is dan denkbaar. Het feit dat Almere zes stations heeft kan dan in het voordeel van de stad werken. Het aansluitende busnet zorgt voor een fijnmazige ontsluiting van alle wijken en aansluiting op een van de zes stations, vanaf waar dan iedere 4 tot 5 minuten een trein naar Amsterdam vertrekt.

Maar goed, misschien is dit meer een discussie voor het ideeëntopic.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Roeland »

Ik kan mij inderdaad voorstellen, dat er in de spits extra treinen tussen Almere en Amsterdam gewenst zijn.
Buiten de spits denk ik dat 4+4 (4 IC's en 4 sprinters) voldoende is.
Het is inderdaad niet efficiënt om in de spits tussen Lelystad en Leeuwarden met 12 halflege bakken te rijden, alleen maar omdat er zoveel Almeerders in die ene trein moeten worden vervoerd.

Zelf heb ik een model ontwikkeld dat op de huidige sporen past:
* 4x/uur IC Zwolle - Lelystad - Almere - Weesp (niet primair voor de Weespenaren, maar om 4x/uur een overstap vanuit Amersfoort / Lelystad te bieden naar zowel Amsterdam CS als Schiphol) - Amsterdam CS / Zuid - Schiphol - Den Haag
* 4x/uur sprinter Flevoland - Weesp - Amsterdam CS / Zuid - Schiphol
* in de spits 4x/uur een zonetrein Almere Oostvaarders (stoppend tot Muziekwijk) - CS / Zuid - Schiphol
* en daartussen dan nog 2x/uur de zonetrein Almere Oostvaarders (stoppend tot Naarden-Bussum) - Hilversum - Utrecht
Doordat in dit model de IC's 4 minuten langzamer worden (door de stop met cross-platform overstap in Weesp), kunnen de sprinters zonder lange Weespse IC-inhaling rijden.
Hierbij blijven de Flevolandse sprinters in Weesp 3 à 4 minuten wachten, waardoor de spits-zonetrein de sprinter op Weesp kan inhalen.
De enige extra infra die hiervoor nodig is: buiten-inhaalsporen op Weesp, waardoor de Flevolandse zonetreinen de halterende sprinters "buitenom" kunnen inhalen.
Alargule

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Alargule »

Dat laatste is men sowieso al van plan. Uitvoering staat op het program vóór 2025.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Vinny »

Toen Almere werd gebouwd had men mooi rekening kunnen houden met een spoorlijn Almere Centrum - Almere Haven - Huizen - Blaricum - Hilversum - Utrecht/Utrecht De Uithof. Op dit moment is het gebied niet meer geschikt om zo'n lijn aan te leggen: of je moet kilometers ondergronds gaan of je moet flink wat relatief nieuwe huizen slopen.

Een spoorlijn langs de A 27 ontbreekt vervoerswaarde en komt in Almere verkeerd aan: vanaf dat punt kun je alleen nog richting Amsterdam en dat is van alle andere bestemmingen een omweg. Op Almere kopmaken en dan richting Lelystad en Zwolle zie ik niet als kansrijke optie. Dat is tijdrovend en bijzonder weinig zinvol. Dan kun je beter de bestaande treindienst Almere-Utrecht verlengen naar Lelystad (in de spits).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Suus »

Ik zie geen probleem in een sprinter Hoofddorp - <alle stations> - Almere Parkwijk - Almere Buiten West - Huizen - Laren-Eemnes - Utrecht Overvecht - Utrecht Centraal. De bestaande trein kan je dan ook behouden en die kan je doortrekken naar Almere Oostvaarders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Ik zie geen probleem in een sprinter Hoofddorp - <alle stations> - Almere Parkwijk - Almere Buiten West - Huizen - Laren-Eemnes - Utrecht Overvecht - Utrecht Centraal. De bestaande trein kan je dan ook behouden en die kan je doortrekken naar Almere Oostvaarders.
Die lijkt mij inderdaad best wel kansrijk, maar het wel is de vraag, of het financieel verantwoord is, om voor één sprinter-serie een nieuwe spoorlijn kunt aanleggen?
Alargule

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Alargule »

Een retorische vraag, mag ik hopen. Een dergelijke mega-investering zou zin hebben als onderdeel van een doorgaande verbinding. De Hanzelijn was te verantwoorden omdat het noorden van het land hiermee een kortere (en in potentie snellere) verbinding met Amsterdam en Schiphol kreeg, de bestaande spoorlijnen ontlast konden worden en Almere en Lelystad beter op het spoornet werden aangesloten.

De verbinding die in deze thread wordt besproken biedt dergelijke voordelen niet of in veel mindere mate. Maar de reden dat deze tóch wordt voorgesteld komt dan ook niet voort uit een helikopterblik op het functioneren van het landelijke spoornet, maar uit puur eigenbelang, zodat een mevrouw uit Blaricum voortaan met de trein naar Utrecht of Almere kan. Het aantal voorstanders - puur afgaand op het aantal likes op de facebookpagina - is daar dan ook naar: momenteel staat de teller op 875. Dat is dus +225 in de afgelopen 9 dagen of 25 likes per dag. Extrapoleer dat naar een heel jaar en je komt op zo'n 9000 voorstanders uit. Zelfs al zouden die allemaal op dagbasis van deze verbinding gebruik gaan maken, betwijfel ik of zo'n aantal een nieuwe lijn rechtvaardigt. Het kostenplaatje zal wel in de miljarden lopen. Voor dat geld kun je heel veel meer reizigers blij maken.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door groningen »

Het is toch lachen (droevig) dat de Duitse en NS reisplanner een overstap in Amsterdam Zuid voorstelt voor de verbinding Utrecht Centraal - Lelystad Centrum in 65 minuten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Klaasje »

Alargule schreef:Een retorische vraag, mag ik hopen. Een dergelijke mega-investering zou zin hebben als onderdeel van een doorgaande verbinding. De Hanzelijn was te verantwoorden omdat het noorden van het land hiermee een kortere (en in potentie snellere) verbinding met Amsterdam en Schiphol kreeg, de bestaande spoorlijnen ontlast konden worden en Almere en Lelystad beter op het spoornet werden aangesloten.

De verbinding die in deze thread wordt besproken biedt dergelijke voordelen niet of in veel mindere mate. Maar de reden dat deze tóch wordt voorgesteld komt dan ook niet voort uit een helikopterblik op het functioneren van het landelijke spoornet, maar uit puur eigenbelang, zodat een mevrouw uit Blaricum voortaan met de trein naar Utrecht of Almere kan. Het aantal voorstanders - puur afgaand op het aantal likes op de facebookpagina - is daar dan ook naar: momenteel staat de teller op 875. Dat is dus +225 in de afgelopen 9 dagen of 25 likes per dag. Extrapoleer dat naar een heel jaar en je komt op zo'n 9000 voorstanders uit. Zelfs al zouden die allemaal op dagbasis van deze verbinding gebruik gaan maken, betwijfel ik of zo'n aantal een nieuwe lijn rechtvaardigt. Het kostenplaatje zal wel in de miljarden lopen. Voor dat geld kun je heel veel meer reizigers blij maken.
Met een viersporigheid Almere Muziekwijk-Poort en Naarden=Bussum-Bussum Zuid kan je iedere 10 minuten een IC naar Utrecht laten rijden. Kost minder, levert meer op.
Alargule

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Alargule »

@groningen: voor de directe reizigers tussen Lelystad en Utrecht wel ja. Maar wil je hiermee nu suggereren dat dat droevige gegeven een miljardeninvestering in extra spoor rechtvaardigt? Want ik kan nog wel wat optimalisaties via bestaand spoor bedenken (minder tussenstops, betere aansluiting te Almere, de 'intercity' laten doorrijden naar Lelystad) waarbij de portemonnee een stuk minder ver open zal hoeven.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door groningen »

Nee; natuurlijk niet een nieuw spoor naar Almere toe (en als je naar Lelystad wilt van rijrichting veranderen). Maar mocht dat vliegveld toch gaan uitbreiden dan zou misschien een IC van Utrecht, Hilversum, Almere naar Lelystad geen slecht idee zijn. Volgens mij stelde iemand dat al voor. Probleem is om het realiseerbaar te maken.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door hidihi »

Het is ook mijn idee om Almere 4 sporig te maken. Niet alleen maar voor een snelle verbinding tussen Almere en Utrecht maar naar alle windstreken vanaf Almere. Behalve Almere moet er ook aan het Gooi gedacht worden. Misschien is een transferium bij Hollandse rading een goed idee. Dat station ligt dicht bij de rijksweg. Als je voor de bussen vanaf de rijksweg een snelle op en afrit maakt met station Hollandse reading, dan kun je een snelle busverbinding Huizen-Bussum-Hollandse rading maken. Waarbij reizigers vanuit het Gooi in de Hollandse rading snel kunnen overstappen op de trein naar Utrecht. Misschien kan Hollandse Rading ook als overstap station gelden voor treinreizigers vanuit Almere en Hilversum op de bus naar de Uithof.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Statler Rail »

Ik zie eerlijk gezegd meer in een verbinding Almere - Utrecht via Amsterdam Bijlmer. Het enige probleem is dat de bogen bij Duivendrecht gelijkvloers aansluiten op de Zuidtak, maar dat is met één fly-over bij Diemen-Zuid oplosbaar.

Het voordeel is dat je daarmee de stroom Almere - Utrecht en Almere - Amsterdam Bijlmer combineert, wat mij commercieel aantrekkelijker lijkt dan de route via Hilversum opwaarderen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door hidihi »

Via de Bijlmer rijden kan ook wel maar dan rijdt de trein iets om(scheelt een paar minuten denk ik). In de huidige situatie is de oplossing om 2x via Hilversum en 2x via de Bijlmer het beste. Maar op het moment dat er genoeg sporen zijn in Almere, zie ik meer in de optie om de stopper Rotterdam Amsterdam naar Almere te laten rijden.
Laatst gewijzigd door hidihi op wo 18 apr 2018, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Bemined »

Verbeteren van de spoor over Hilversum hebben meer verbindingen baat bij. Het is een flinke investering, en ik zeg niet dat deze nu direct nodig is (er zijn grotere prioriteiten) maar ik zou eerder Weesp - Hilversum en Weesp - Almere viersporig maken waarna er een intercity Utrecht - Hilversum - Almere ingelegd kan worden en er tevens verbeteringen op de lijn Amersfoort - Weesp doorgevoerd kunnen worden.

Een nieuwe lijn lijkt eigenlijk alleen in het belang van de gemeente Huizen. Een tracé dat de A27 volgt vanaf Hollandsche Rading en tussen Buiten en Parkwijk intakt op de spoorlijn is namelijk, gemeten van Utrecht Centraal naar Almere Centrum, evenveel kilometers als de huidige route over Hilversum en de Gooiboog. Voor intercityreizigers boeit de route dus amper, alleen het overslaan van Hilversum maakt verschil, en misschien dat de baanvaksnelheid op het nieuwe tracé iets hoger is (geen Gooiboog waar je maar 80km/u mag). Een route met meer potentie zou zijn aftakken na Hilversum en ten westen van Huizen langs en dan langs Almere Haven, dan ben je in kilometers wel korter en je hebt ook meer reizigerspotentie denk ik, maar zowel qua natuur als bebouwing lijkt me dat tracé een stuk complexer.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Western Soldier »

Volgens mij is het topic steeds meer een ideeëntopic aan het worden. In elk geval goed dat erover gesproken wordt. Ik zie hier langskomen dat Hilversum verbouwd moet worden. Er rijdt momenteel 4x per uur een IC Amersfoort-Amsterdam, 2x per uur een sprinter Amersfoort-Amsterdam, 4x per uur een sprinter Utrecht-Hilversum-Almere/Amsterdam. Dat maakt 10 treinen per uur. Er zijn plekken waar dat er 12 zijn. Bijvoorbeeld tussen Arnhem en Nijmegen, waarbij de verbinding uit Tiel gelijkvloers is. Ik denk dus dat het bij Hilversum technisch wel mogelijk is om 2 IC toe te voegen naar Almere. Wellicht dat je hooguit de treinen uit Utrecht in Hilversum moeten komen door middel van een dive-under of fly-over, zodat de treinen uit Utrecht ongelijkvloers de treinen naar Amersfoort kunnen kruisen. Hierdoor zal de capaciteit toch al toenemen. Al weet ik eigenlijk niet hoeveel 2-sporen aan capaciteit hebben. Al denk ik niet dat er snel meer dan 15 treinen per uur per richting tussen Hilversum en de Gooiboog zullen rijden. Of het nodig is dat er meer treinen gaan rijden, laat ik aan anderen over.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Vinny »

Roeland schreef:
Suus schreef:Ik zie geen probleem in een sprinter Hoofddorp - <alle stations> - Almere Parkwijk - Almere Buiten West - Huizen - Laren-Eemnes - Utrecht Overvecht - Utrecht Centraal. De bestaande trein kan je dan ook behouden en die kan je doortrekken naar Almere Oostvaarders.
Die lijkt mij inderdaad best wel kansrijk, maar het wel is de vraag, of het financieel verantwoord is, om voor één sprinter-serie een nieuwe spoorlijn kunt aanleggen?
Het hangt een beetje af van de vraag hoe groot de vervoerswaarde van de sprinter zal zijn. Dat kan nog wel eens goed meevallen, het wordt dan eigenlijk een soort metrolijn door het Gooi. Het lijkt me als sprinter wel een zinvollere verbinding dan Baarn-Soest-Utrecht en die bestaat ook nog steeds. Je moet de investeringen wel afzetten tegen andere mogelijke investeringen en ik denk dat viersporigheid door Almere, een verbetering van de knoop bij Weesp en een versnelling van de passages door Naarden-Bussum en Hilversum voor meer reizigers zinvol zijn en goedkoper te realiseren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Western Soldier »

Is het niet een idee om die 2 te combineren. Ik heb totaal geen idee hoe groot de vraag is, maar het is wel mogelijk om ideeën op te doen. Ik heb namelijk nog eens naar de kaart gekeken en als je nu bij Baarn een aftakking richting Almere maakt, is dat niet een optie? De spoorlijn kan dan een trajé volgen langs de snelweg richting Laren, Blaricum en Huizen om vervolgens om langs Almere Haven bij Muziekwijk aan te takken op de Flevolijn. Stations kunnen dan Laren-Eemnes, Blaricum, Huizen en Almere Haven zijn,
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten