Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Aking »

UTRECHT - Een inwoonster van Blaricum is een burgerinitiatief gestart voor een extra spoorverbinding tussen Almere en Utrecht. Ellen Mendelts vindt dat het openbaar vervoer in het Gooi beter kan en dat daarom een spoorlijn moet komen die langs de A27 naar Flevoland gaat.

Een speciaal opgerichte Facebook-pagina voor het plan heeft al 650 likes. Mendelts pleit ook voor treinstations in Laren/Eemnes, Huizen en Almere Hout.

...

"Een railverbinding is reëel", zegt Mendelts. "Die moet op de politieke agenda komen."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1746897/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door isadora »

Als er lijntjes naar de Eemshaven en Veendam worden getrokken, zou dit ook moeten kunnen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door reisthijs »

Die lijntjes waren wel iets korter en ook iets eenvoudiger aan te leggen (zonder grote kunstwerken).

Ik ben vooral benieuwd of en hoe zo'n lijn ook Hilversum kan bedienen.
Een lijn die geheel langs de A27 loopt zal het eenvoudigst te realiseren zijn, maar de vervoerswaarde is een stuk groter als een dergelijke lijn ook bruikbaar is voor reizigers van/naar Hilversum en Amersfoort.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door n-evo »

Zo al 650 717 likes! Als dat niet voor groen licht zorgt weet ik niet wat wel.

:')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Mikos »

lijntaxi schreef:Lokquote.
Lijntaxi, hier kun je helemaal je gang gaan met luchtfietserij goed uitgedachte plannen. Zowaar nog door bebouwd gebied ook! :Y
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door en-es »

Goed idee, maar wel met een Baarn-boog erbij zodat er ook een treinverbinding Baarn-Eemnes ontstaat.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door groningen »

Volgens mij heeft iemand nog niet door waarvoor de spoorlijn naar de Eemshaven is doorgetrokken. Vooral in de zomer dan; er lag al grotendeels een goederenspoor. Kijk een traject langs de A27 in Utrecht en Noord Holland kan ik me nog wel voorstellen. Maar hoe ga je het op Lelystad - Almere aansluiten?! Ah; ik zie het al. Er kan door gereden worden tot knooppunt Almere (het punt waar de A6 contact maakt met de A27). Dan moet er bij de S104 en S105 (langs de Basic Fit, bowlingbaan en Hippisch Centrum) naar een smal corridor tussen de Faunabuurt en Tussen de Vaarten Zuid worden gereden. Het eerste station zal dan Almere Parkwijk zijn. Zeker weten dat het geen 1 April grap was. De bewoners verheugen zich er al op.
Alargule

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Alargule »

Ja, rtvutrecht is wel een voorbeeld van diepgaande onderzoeksjournalistiek. Nog zo'n pareltje.

Er is gelukkig één meneer die wel wat tegengas durft te geven op de facebookpagina:
Ik kan mij voorstellen dat u een persoonlijke, rechtstreekse, railverbinding wilt. Maar een potloodlijntje langs de liniaal trekken op een landkaart is iets anders dan de inpassingen in het bestaande landschap en de stedenbouwkundige beperkingen. Ik zie geen enkele financiële onderbouwing van uw idee. Ook niet of zo’n verbinding rendabel is. Het is beter om de bussen meer voorrang te geven met intelligente verkeersregelingstechnieken. En de spoorverbinding over de Gooiboog via Hilversum bevalt u niet? U bent in 46 minuten van Almere Centraal in Utrecht Centraal, rechtstreeks en zonder overstappen.. Verder bestaan en goede busverbindingen met diverse overstapverbindingen. Er zijn tientallen andere steden die groter zijn dan Huizen en ook geen railverbinding hebben.
Uiteraard krijgt zijn reactie maar één ster, waar alle yaysayers standaard vijf sterren verdienen. Zo gaat het dan ook weer.

Voor reizigers die voorbij Almere moeten zijn (zeg Lelystedelingen, Drontenierders of Zwollers) zou deze spoorverbinding ook niets toevoegen. De enige manier waarop deze lijn vanaf de A27 in Almere kan aanlanden is ten oosten van Almere Parkwijk met een boog in westelijke richting. Of treinen uit oostelijke richting zouden moeten kopmaken, maar wenselijk lijkt me dat niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door reisthijs »

Er staan inderdaad veel zinvolle opmerkingen in.
Op een punt ben ik het niet met die meneer eens: 46 minuten reistijd is, ondanks het feit dat je niet hoeft over te stappen, verre van ideaal voor een afstand van 45 km. Dat moet veel sneller kunnen.

De grap van de nieuwe lijn is dat die ongeveer net zo lang zou worden als de huidige route. Als het doel is om Almere-Utrecht te versnellen is die lijn dus inderdaad overbodig - je kunt hetzelfde bereiken met meer capaciteit op de bestaande route.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door SuperGhost »

Ik zou inderdaad ook eerder inzetten op opwaarderen van de huidige verbinding. Het wordt eens tijd voor een echte intercity Utrecht Centraal - Lelystad Centrum, die onderweg alleen nog stopt op Hilversum, Almere Centrum en Almere Buiten.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Chrysa »

echte intercity
Almere Buiten
Mwah... :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door trolly »

_O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TreinenFreak
Berichten: 233
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door TreinenFreak »

Huidige verbinding tussen Almere en Utrecht, twee steden met meer dan 200.000 inwoners, is slecht hetzelfde geldt voor de bereikbaarheid van Huizen. Maar dat wordt door zo'n veel te dure nieuwe spoorlijn niet opgelost. Ik zou het dan ook veel reëler vinden om een volwaardige verbinding tussen Utrecht en Almere met een minimale frequentie van 2x per uur over de huidige infrastructuur aan te leggen, maar dan nog eerder met Naarden-Bussum als tussenstop dan Almere Buiten. Overigens zou naar mijn mening in plaats van een nieuwe spoorlijn een volwaardige busverbinding zoals de opgeheven lijn 150 -o- tussen Almere en Utrecht (Uithof) via Huizen en Eemnes wel rendabel zijn en moeten (terug)komen.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Roeland »

Aan de ene kant zie je dat NS de frequentie 's avonds van de huidige trein Utrecht - Almere heeft teruggebracht naar 1x/uur. Hebben ze waarschijnlijk niet gedaan omdat Almeerders massaal de trein van/naar Utrecht nemen...
Aan de andere kant is een paar jaar geleden snelbus 150 (Almere - Utrecht Uithof) opgeheven, omdat geen enkele provincie zich ervoor verantwoordelijk wilde voelen.
Verder is de A27-zone, zowel in het Gooi (behalve dan bij Blaricum / Huizen) als in Almere, relatief dunbebouwd. De meeste Almeerders wonen rond de Flevolijn. Dus onvoldoende potentie voor een spoorlijn, zou ik zeggen.

De oplossing zit hem volgens mij eerder in herstel van lijn 150: een R-net-achtige snelwegbus Almere - Utrecht Uithof via de A27.
Wanneer over een paar jaar de halte A27-Eemnes klaar is, kan die bus ook mooi een snelle haltering maken bij Eemnes en Laren.

Een nieuwe spoorlijn langs de A27 lijkt mij vooralsnog kansloos, tenzij Almere ineens massaal dichtbebouwde woonwijken gaat neerzetten in Almere Hout.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Hebben ze waarschijnlijk niet gedaan omdat Almeerders massaal de trein van/naar Utrecht nemen...
En dat doen ze weer niet omdat de reistijd met de trein nu gewoon veel te lang is. Gaf m'n toenmalige collega's uit Almere die in Utrecht werkten daarin geen ongelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Alargule »

761 likes inmiddels op de facebookpagina. Het gaat hard. Ben benieuwd of Zuckerberg (zukkuwwbuwwwg volgens Jeroen Overbeek) hier nog melding van gaat maken in zijn verhoor bij het Congres.
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door en-es »

Vast wel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Klaasje »

Er heeft nooit meer dan een uurdienst gereden in de avond.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door lijntaxi »

Men kan beter een brug aanleggen tussen Huizen en Almere Haven.
Die moet natuurlijk breed genoeg zijn. Als de brug genoeg is kunnen er fietsen, voetgangers en bussen overheen rijden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door lijntaxi »

Uit het verkiezingsprogramma 2018 - 2022 Leefbaar Huizen:

https://leefbaarhuizen.nl/wp-content/up ... 8-2022.pdf

"Infrastructuur
(...)
1) We zijn voor een lightrailverbinding Hilversum-Huizen-Almere.

Uit het verkiezingsprogramma 2018-2022 Groen Links Huizen en Laren:
https://hlb.groenlinks.nl/sites/groenli ... %202.1.pdf

Een vrije busbaan langs de A27
tussen Almere en Utrecht met een
stopplaats bij Eemnes/Laren en op
termijn: een lightrailverbinding
Utrecht – Almere;


Uit verkiezingsprogramma 2018-2022 VVD Huizen onder het kopje 'Verkeer: snel, veilig en zonder overlast':
https://huizen.vvd.nl/uploaded/huizen.v ... a-2018.pdf

(...) Openbaar vervoer kan de druk op mens en milieu verminderen. We zetten in op snelle trein of light-rail-verbinding met Almere.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Jef400 »

Wat heeft het citaat van een of andere fractie in Huizen nou weer voor zin? :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Durashift »

Nou, 3 politieke fracties van gerenommeerd allooi hebben een soortgelijke visie als het burgerinitiatief. Kennelijk leeft de wens breder in de lokale / regionale samenleving?
TreinenFreak
Berichten: 233
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door TreinenFreak »

Tuurlijk leeft die wens breder in de regionale samenleving. Er wordt wel meer gewenst. Alleen blijft het nog steeds een dure nieuwe spoorlijn met nauwelijks tijdswinst voor doorgaande reizigers tussen Almere en Utrecht waarvoor in Hilversum geen ruimte is en wat vooral voor de meeste Huizenaren geen alternatief is omdat het station veel te ver van het centrum verwijderd zal zijn.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door Statler Rail »

Blaricum en Huizen zijn plaatsen waar alleen mensen zonder rijbewijs en auto mer het openbaar vervoer reizen. Alleen bejaarden en kinderen dus. Beter bouwt men eens een goed transferium bij Lunetten.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Burgerinitiatief voor extra spoorlijn tussen Utrecht en Almere

Bericht door hidihi »

In het artikel wordt de verbinding Almere-Utrecht aangehaald. Ik weet dat de verbinding naar Utrecht slecht is, maar dat ligt niet aan de route. Er zijn veel problemen in Almere waar je als spoorvervoerder te maken mee heb.

1. Geen centraal station. Er zijn 5 of 6 stations in Almere. Al deze stations hebben ferquente busverbindingen met grote wijken er achter.
2.Weinig arbeidsplaatsen in de stad zelf
3.Doorgaande Intercity's tussen het noorden van het land en de randstad
4.overvolle snelwegen


Al deze factoren zorgen er voor dat naast klasieke IC's die we kennen, dat er ook sneltreinen nodig zijn. Met een sneltreinen bedoel ik een trein die elk station in Almere aandoet en vervolgens als Intercity door rijdt naar een belangrijk station.

Ik heb eens grof weg gekeken welke treinen er eigelijk nodig zijn vanaf Almere

8x sneltrein Almere- Amsterdam CS
4x IC (Lelystad) Almere stad- Amsterdam CS
4x stoptrein Almere- Amsterdam CS
4-8x Sneltrein/stoptrein Almere- Schiphol
2-4x IC (Lelystad) -Almere stad- Schiphol
4-8x Sneltrein/stoptrein Almere- Amsterdam Belmer Arena
2-4x IC (Lelystad)- Almere stad- Utrecht
4x Sneltrein Almere- Utrecht
2-4x stoptrein Almere- Hilversum

Naar mijn idee moeten er tenminste 34 treinen per uur door Almere heen rijden. Maar er zijn slechts 2 sporen in Almere. Dus de NS moet wel in het aanbod snijden. Amsterdam is belangrijker voor Almere dan Utrecht, dus het is niet gek dat NS als eerst snijd in de verbindingen naar Utrecht en dan krijg je het resultaat te zien wat je nu ziet. Zeer langzame treinen tussen Almere en Utrecht met veel stops.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten