Vervoerplan U-OV 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Z2N »

Top 5 van maatregelen met de meeste negatieve reacties:
1. Flexibel vervoer op afroep in Houten-Zuid en Eiland van Schalwijk (50x)
Goh, heel verrassend. :')

Maar verder is het weer een goed uitgedacht plan, goed om te zien dat lijn 2 weer langs de Catherijnesingel gaat rijden, en het nachtnet vaker gaat rijden op vrijdag. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door nvdw »

Het is wel jammer om te zien hoe het voortdurende uitstel van de Uithoflijn ook betekent dat allerlei andere plannen nu in de ijskast moeten blijven (doortrekken lijn 6 naar het Diakonessenhuis, inzet dubbelgelede bussen op andere lijnen, etc).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

Die doortrekking van lijn 6 is natuurlijk ook vooral een vervanging van verbindingen die nu nog door lijnen naar De Uithof worden geboden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door dnmw2705 »

Leuk dat ze het nachtnet uit gaan breiden
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Wijkhoven »

Over de verplaatsing van de 28 naar de Centrumzijde: Als je nu de 28 of 37/38 richting Majellepark/Leidsche Rijn Centrum net mist, wordt het lastig om snel genoeg naar de andere zijde te lopen om de andere bus te pakken. Dan kan je denk ik beter 10 minuten wachten op de volgende bus aan de zijde waar je op dat moment bent!

Ik snap wel dat dat Jaarbeursplein nu gewoon leeg moet. Zullen ze de indeling wel handiger gaan maken als de het busstation aan de Centrumzijde verder af is?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Z2N »

Hoe bedoel je? De lijnen die op de centrumzijde gaan stoppen slaan de jaarbeurskant van het station natuurlijk over.

Er gaan niet meer lijnen over naar de centrumzijde dan de 2, 3, 18 en 28, de overige ruimte die nodig is op het Jaarbeursplein komt van de ruimte die vrijkomt van bus 12 op Jaarbeurszijde.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Wijkhoven »

Als ik nu vanaf CS naar Majellapark wil, kan ik dat met de 28, 37 en 38 doen. Het kan voorkomen dat ik op perron C op de Jaarbeurszijde sta en net lijn 37 of 38 mis. In dat geval loop ik naar Jaarbeursplein, omdat de 28 vaak een minuut of 5 later vertrekt.

In de nieuwe situatie zal ik na het missen van 37 of 38 helemaal het station moeten doorkruisen om bij de Centrumzijde te komen om lijn 28 te pakken. Dat wordt krap in 5 minuten en dan kan je beter op de Jaarbeurszijde wachten op de volgende 37 of 38, maar dat betekent dus wel een iets langere reistijd.

Ben ik zo duidelijker?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Z2N »

Eh, ja. Een kleine last, maar zie het maar zo: Majellapark heeft wel rechtstreekse bussen naar de beide busstations. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Wijkhoven »

Z2N schreef:Eh, ja. Een kleine last, maar zie het maar zo: Majellapark heeft wel rechtstreekse bussen naar de beide busstations. :)
Dat is een mooi oogpunt, thanks! :D
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door OVinspecteur »

Gaat lijn 120 ook niet mee naar de centrumkant? Richting "Vredenburgviaduct", Amsterdamsestraatweg moet je dan ook hoppen tussen Centrumzijde (lijn 3) en Jaarbeurszijde (lijn 120).
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Jonkervoort »

Maar je kan het ook andersom stellen: beide busstations blijven bereikbaar vanuit Zuilen.

Edit: hetzelfde geldt natuurlijk voor de Vleutenseweg. Maar zeker in dat geval lijkt me de splitsing juist niet erg: je hebt met beide busstations een frequente verbinding.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door nvdw »

Voor de Vijfheerenlanden staat nu ook een conceptdienstregeling online (zie ook https://www.qbuzz.nl/vijfheerenlanden).

In het kort:

Lijn 72/572 Leerdam-Noordeloos
Is nu volledig een belbuslijn onder nummer 572. De bus eindigt nu op de overstaphalte Meerkerk A27 met aansluiting op de 75 naar Noordeloos en verder; richting Leerdam bestaat die aansluiting niet.

Lijn 85 Leerdam-Utrecht
Rijdt in Utrecht voortaan via Papendorp. De dienstregeling blijft vrijwel gehandhaafd; wel vervalt op alle dagen de huidige eerste rit Leerdam-Utrecht. De korte ritten Vianen-Utrecht die nu in de spits door lijn 181 worden gereden, komen straks als lijn 85 te rijden. Er komen aan de randen van de dienstregeling nog enkele ritten Vianen-Leerdam en vice versa bij; de bussen zullen hoogstwaarschijnlijk uit de vestiging Nieuwegein komen, dat scheelt Qbuzz weer onbetaalde kilometers. In de avond en op zondag verschuift de dienstregeling met een halfuur.

Lijn 94 Ameide-Utrecht
De drie ochtendspitsritten naar Utrecht blijven gehandhaafd, alleen wel op andere tijden, zodat tussen 7.00 en 8.00 uur een kwartierdienst met lijn 90 ontstaat. in de avond rijdt lijn 94 tot middernacht een uurdienst Utrecht-Ameide v.v. omdat lijn 90 dan niet meer rijdt. Ook deze lijn rijdt in Utrecht voortaan via Papendorp.

Lijn 703/503 Buurtbus Ameide-Lexmond-Leerdam
Ongewijzigd.

Abonnementen van U-OV en DAV worden over en weer geaccepteerd; da's logisch maar evengoed fijn.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Lijn 72/572 Leerdam-Noordeloos
Is nu volledig een belbuslijn onder nummer 572. De bus eindigt nu op de overstaphalte Meerkerk A27 met aansluiting op de 75 naar Noordeloos en verder; richting Leerdam bestaat die aansluiting niet.
Qbuzz zelf zegt dan ook dat reizigers naar Noordeloos gebruik kunnen maken van lijn 388 (en niet 75). Die biedt wel in beide richtingen een aansluiting, al heb je vanuit Noordeloos een kwartier de tijd daarvoor. (Maar vanuit 75 zijn het 40 minuten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door nvdw »

Dat kan, maar die komt niet in het dorpscentrum, wat me dan voor de clientèle van de 72 wel aantrekkelijker leek. Als die er überhaupt is of zelfs was...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Stefan »

Ik was vorige week daarom ook ten zeerste verbaasd dat ik 2 mensen uit lijn 72 zag komen. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Dat kan, maar die komt niet in het dorpscentrum
Naar dat dorpscentrum moesten ze toch al lopen, want 72 komt daar ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door nvdw »

Welles: begin- en eindhalte is Noordeloos Dorp, de halte bij de kerk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

De provincie Utrecht heeft het vervoerplan voor Vijfheerenlanden nu officieel vastgesteld. Via de link is het vervoerplan zelf ook te downloaden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door nvdw »

De dienstregeling van lijn 85 is nu vrijwel identiek aan die van Arriva, want de eerste rit Leerdam-Utrecht is weer om 5.47 uur (die was in de conceptdienst wegbezuinigd).

Alleen op zondag vervalt de huidige eerste rit naar Utrecht, maar daar komt weer een late rit na middernacht voor terug (v 24.11 uit Utrecht, die heeft Arriva ooit nog geschrapt).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Ferdinand »

Zijn er ook nog plannen om de bussen tussen Huis ter Heide en Amersfoort met een grotere interval te laten rijden? 52, 56 en 72 rijden doodleuk achter elkaar aan richting Huis ter Heide. Wat is de reden daarvoor eigenlijk?

56 zal wel moeten aansluiten in Driebergen-Zeist, maar 52 en 72 zullen toch wel niet zo belangrijke aansluitingen hebben?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Wubbo »

De tijdsligging van de 52 is afgestemd op de 53 tussen Zeist en Utrecht, zodat daar een goede verdeling ontstaat. Waar die 72 op is afgestemd weet ik niet, mogelijk op de andere lijnen van Nieuwegein naar de Uithof. Maar lijn 72 stopt ook niet in Huis ter Heide.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

De 72 vormt een kwartiersdienst met 71 tussen Kanaleneiland en De Uithof. In de eerste dienstregeling waarin de 72 ochtendspitsritten naar Amersfoort en middagspitsritten uit Amersfoort kreeg was er trouwens wel een kwartiersdienst van 52 en 72 samen.
Maar aangezien de 72 vooral als versterking van lijn 52 dient om overvolle bussen in Soesterberg te voorkomen werkt vlak achter elkaar rijden misschien nog wel beter, dan ben je immers het effect kwijt dat mensen een bepaalde lijn nemen om een bepaalde aansluiting te hebben waardoor je Soesterberg nog niet ontlast. Die 72 is destijds immers de vervanging geweest van ritten op 52 die met twee bussen reden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 38 gasten