Vervoerplan U-OV 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

De plannen van U-OV voor 2019 staan inmiddels online op deze pagina.
Heb de volledige versie nog niet doorgelezen maar aan de samenvatting te zien weer wat interessante verbeteringen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Ferdinand »

Jammer dat ze Zeist zo kort houden :(.

Verder heb ik niet zo heel veel verstand van het Utrechtse stadsbusnet.
Wel leuk dat we straks een hele hoop midibussen in de regio Utrecht erbij krijgen :).
Ik dacht dat deelexploitatie van de Uithoflijn al niet meer mogelijk was, maar blijkbaar wel?
Jammer dat de halte Molenmeent verdwijnt in Loosdrecht. Er staat zelfs dat er zeer weinig gebruikt wordt gemaakt van de overstap op 121. Dan moet je natuurlijk wel de overstap mogelijk maken want je haalt hem meestal net niet. Ik haalde hem nog maar net gelukkig...

Waar gaan de gelede bussen van 28 eigenlijk naartoe? Op de regiolijnen van/naar Zeist *O*
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door dnmw2705 »

Ook nog geen concrete plannen ter optimalisatie van verbindingen Zeist tussen Qbuzz en Syntus. 2020 is ook vroeg zat hoor. 6x in het uur in de spits is een genot
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door MdJ »

Lijn 11 met midi en door naar Vleuten en Maarssen,
Lijn 35 met midi door naar Maarssen station,
Lijn 127 tot Vleuten (kering van een 25 minuten geen efficiëntere materieelinzet). Die spitsrit rijdt overigens met een gelede bus, om in de omloop vervolgens door te rijden als lijn 28.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

Opmerkelijk puntje is een omleiding voor de Van Zijstweg-lijnen via Dichtersbaan - Balijelaan door langdurige werkzaamheden. Immers, hoe komen die lijnen vanaf de Balijelaan de Dichtersbaan op... Dat laat de infra momenteel niet toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Durashift »

Infra aanpassen, dit jaar?

Arme bewoners.. krijgen ze meer bussen per uur door de straat..
Zal wel bezwaar op komen..denk?
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Waar gaan als straks het centrumzijde geopend is de Qliners en Brabantslijners eigenlijk stoppen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Z2N »

Zoals eerder besproken gaat het busstation Jaarbeursplein zsm dicht, de vrijkomende ruimte is namelijk gereserveerd voor een nieuwe wolkenkrabber. Op enkele U-OV lijnen na gaat alles naar het busstation Jaarbeurszijde.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

De vraag van StefanRijnhoutjes is wel terecht, want de perrons bestemd voor de Qliners en Brabantliners zijn C8 en C10. En die zijn tot de Uithoflijn rijdt nog voor lijn 12 in gebruik.
En op C2 passen ze er ook niet echt bij tijdelijk, dus vraag me ten zeerste af of ze het Jaarbeursplein al kunnen missen tussen de opening van Centrumzijde en het in gebruik nemen van de volledige lijn 22.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Aking »

22 is de Uithoftram? Of komt de bus naar Tolsteeg/Ledig Erf weer terug?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

22 is inderdaad de tram naar de Uithof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Meltrain »

In het vervoerplan staat dat de gemeente Utrecht bezwaren heeft tegen de verlenging van lijn 6 naar het Diakonessenhuis, omdat er dan in een bepaalde straat veel gelede bussen komen.
Maar is het dan geen optie om de eindpunten van lijn 4 en 6 om te draaien? Dan krijg je lijn 4 vanaf Zuilen via CS naar Diakonessenhuis (met 12-meterbussen) en lijn 6 vanaf Overvecht via CS naar Terwijde en De Wetering (met gelede bussen).
Eerder werd al eens vermeld dat lijn 4 naar Terwijde steeds drukker werd, dus de gelede bussen kunnen dan een oplossing bieden.
Qua frequenties betekent het dat het traject naar Terwijde tijdens de stille uren een iets hogere frequentie krijgt (of lijn 6 moet dan de helft van de tijd eindigen bij CS) en dat het traject naar Diakonessenhuis tijdens de stille uren een lagere frequentie krijgt dan oorspronkelijk gepland (maar nog steeds een hogere frequentie dan de 0x/uur die er nu is ;) ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door nvdw »

Durashift schreef:Arme bewoners.. krijgen ze meer bussen per uur door de straat..
Stomme nimby's. Er gaat een veelvoud aan auto's en brommers door de straat...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door dnmw2705 »

Heb het nog eens goed doorgelezen.
Vind het opvallend dat ze de 477 eruit gaan doen? Hij is inderdaad met 9 personen redelijk laag bezet, maar gok dat ze met tot Bilthoven NS rijden toch nog wel rendabel kunnen maken, aangezien die koters uit Bilthoven Neurd gewoon de taxi nemen en de kernen Maartensdijk en Hilversum ook niet bepaald nodig zijn, lijkt het mij schrapbaar.

Mooi om te zien dat ze dan met 428 komen. Alleen het is beetje tegen elkaar wegstrepen. 428 erin, 477 eruit.

U-OV gaat ook nog kijken of rijden van vrijdag op zaterdag een mogelijkheid is.. Het lijkt het wel, aangezien Syntus dat al 2 jaar doet. Ook ben ik benieuwd wat Syntus gaat aanpassen in het nachtnet
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

Aan de wijze van beschrijven te zien gaat Syntus met de N20 de route van 120 rijden en met N02/N07 de route van 102/107.
Klopt precies met de genoemde wijken die voortaan ook nachtbussen krijgen en de 428 neemt ook precies de routes van de huidige Syntus lijnen door Leidsche Rijn over
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door dnmw2705 »

Ah, duidelijk. Betekent dus wel dat Syntus DRU's gaat overhouden en ergens anders gaat besteden of zie ik dat verkeerd omdat de nacht lijnen uitbesteed zijn aan Pouw?

Had ook wel verwacht dat U-OV iets met lijn 452 zou doen omdat je nu niet tussen Amersfoort en Utrecht/Zeist niets hebt rijden. Wellicht komt Syntus met wat nieuwe nachtlijnen
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

Hoezo DRUs over? De nachtlijnen worden met de nieuwe routes rond Leidsche Rijn niet perse uitzonderlijk veel sneller.
Naar Amersfoort rijdt nu niks omdat daar de nachttreinen al rijden. U-OV schrijft letterlijk in hun plannen dat 452 nog naar Soest kan blijven gaan omdat de nachttrein is blijven bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door visgraat »

Dat die nachttrein blijft rijden is vreemd. Het is verkwisting van geld. Hij staat bijna langer stil dan dat die rijdt en stopt redelijk vroeg voor een nachttrein. Met een bus tussen Utrecht en Amersfoort pendelen kan ook binnen een uur en sluit veel beter aan bij nachtleven dat op behoorlijke afstand ligt van station Utrecht Centraal. Ik denk dat je voor het geld van die trein wel 3 of 4 bussen kan rijden (weet niet wat het kost, maar weet wel dat een trein rijden veel duurder is dan een bus), dus kan je minimaal een halfuursdienst rijden en ook nog eens in Amersfoort naar verschillende wijken rijden die ver van het station liggen (bijv. Kattenbroek, Nieuwland en Vathorst). Maar als de politiek in Amersfoort gevoeliger is voor een trein, dan zal dat wel zo lopen. Soest kan je daarnaast nog beter koppelen aan 477 vanuit Bilthoven (is maar 10 minuten vanuit Bilthoven), omdat de huidige 452 via Science Park en Zeist naar Soest een best omslachtige route is. Dan houd je 477 nog deels in stand. 452 kan dan ingekort tot Zeist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

De route is niet omslachtig, de bus rijdt waar vraag is en bedient daarom De Uithof en Zeist waar 412 in het weekend niet rijdt.
En naar de wijken in Amersfoort rijden bussen in aansluiting op de nachttrein, dat is toch efficiënter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door visgraat »

Voor het uitgaansgebied is Utrecht Centraal net ongelukkig: Vanaf Janskerkhof is het overdag al 15 minuten lopen tot de entree van het station, dus 20 minuten naar de trein. Gaat het om de laatste trein / na het uitgaan, moet je toch al ongeveer een half uur van te voren richting station. Dan zit je een kwartier in de trein, 10 minuten overstappen en nog afhankelijk van je bestemming 10 tot 25 minuten met de bus. Al met al ben je minimaal wel een uur onderweg om thuis te komen. Daarbij is de laatste trein al om 3.00 uur (dus rond 2.30 uur vertrekken) en dat terwijl je in andere richtingen tot 4.15 uur met de bus kan. En je moet twee keer betalen, dat ook niet ten gunste komt aan de prijs voor de hele rit. Kortom naar mijn idee een heel slecht product. Reizigers die wel vanaf Utrecht Centraal komen, zijn waarschijnlijk geen overstappers: vanuit Amsterdam is er al een late sprinter richting Amersfoort en uit andere richtingen komen geen treinen aan die aansluiten op de laatste nachttrein. Voor die van 2.00 uur is nog iets te zeggen, maar die trein van 3.00 uur is naar mijn idee gewoon onzin.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door dnmw2705 »

Ik zou dan juist ook denken: ik ga een beter alternatief bedenken als U-OV zijnde, om meer reizigers te creëren. Uit eindelijk win je van de trein en heb je alle reizigers! Privatisering van het OV!

En inderdaad de 477 naar Soest laten rijden is nog niet eens zo gek. Zeist heeft de N50 en zou dus met de 452 de huidige route van de 52 kunnen rijden.

Vraag mij wel heel erg af waarom U-OV gaat uitzoeken of ze de nachtbussen dus ook vrijdag op zaterdag kunnen laten rijden, terwijl Syntus het dus al doet. Zou een mooie toevoeging zij als je meer opties hebt in de nacht
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door visgraat »

452 via de route van 52 naar Amersfoort kan, maar om een beter alternatief te zijn voor de trein, zou ik gewoon via de snelweg gaan. 's Nachts kan je daar toch doorrijden en ben je in zo'n 20 a 25 minuten van Janskerkhof in Amersfoort. 452 bedient ook Science Park dat ook al een ommetje is en daarnaast inderdaad Zeist. Bij elkaar scheelt dat al zo'n 20 minuten, dus dat zou dan al ongeveer 2x zo lang duren. Zeist en Science Park zou ik dan gewoon met een aparte lijn houden. Dan heb je eigenlijk een soort 412 die 7 nachten per week rijdt. Maar ik denk dat Qbuzz naar Amersfoort niet zomaar mag rijden, omdat er afspraken zijn gemaakt met de NS en de gemeente Amersfoort.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Meltrain »

dnmw2705 schreef: Vraag mij wel heel erg af waarom U-OV gaat uitzoeken of ze de nachtbussen dus ook vrijdag op zaterdag kunnen laten rijden, terwijl Syntus het dus al doet. Zou een mooie toevoeging zij als je meer opties hebt in de nacht
Die nachtbussen krijgen volgens mij geen subsidie, dus moeten ze wel (bijna) volledig kostendekkend zijn. Ik kan me voorstellen dat dat uitgezocht moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

In 2019 wordt het grondgebied van de concessie Regio Utrecht uitgebreid met de huidige gemeenten Leerdam en Zederik, die samen met de gemeente Vianen opgaan in gemeente Vijfheerenlanden. Zoals te lezen in de communicatie van de provincie Utrecht wordt hier echter al per 9 december 2018 (als de provincie Zuid-Holland formeel nog concessieverlener is) uitgevoerd in U-OV huisstijl en met U-OV tarieven.
De planning is dat het vervoerplan voor dit gebied in oktober vastgesteld wordt.
Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Bericht door Daniel »

Het vervoerplan van U-OV is goedgekeurd, weinig opvallende afwijkingen ten opzichte van de voorlopige versie: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... verandert/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten