Pagina 2 van 2

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: wo 12 sep 2018, 21:12
door Z2N
Top 5 van maatregelen met de meeste negatieve reacties:
1. Flexibel vervoer op afroep in Houten-Zuid en Eiland van Schalwijk (50x)
Goh, heel verrassend. :')

Maar verder is het weer een goed uitgedacht plan, goed om te zien dat lijn 2 weer langs de Catherijnesingel gaat rijden, en het nachtnet vaker gaat rijden op vrijdag. :)

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: wo 12 sep 2018, 21:38
door nvdw
Het is wel jammer om te zien hoe het voortdurende uitstel van de Uithoflijn ook betekent dat allerlei andere plannen nu in de ijskast moeten blijven (doortrekken lijn 6 naar het Diakonessenhuis, inzet dubbelgelede bussen op andere lijnen, etc).

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: wo 12 sep 2018, 21:56
door Daniel
Die doortrekking van lijn 6 is natuurlijk ook vooral een vervanging van verbindingen die nu nog door lijnen naar De Uithof worden geboden.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: wo 12 sep 2018, 23:22
door dnmw2705
Leuk dat ze het nachtnet uit gaan breiden

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 10:42
door Wijkhoven
Over de verplaatsing van de 28 naar de Centrumzijde: Als je nu de 28 of 37/38 richting Majellepark/Leidsche Rijn Centrum net mist, wordt het lastig om snel genoeg naar de andere zijde te lopen om de andere bus te pakken. Dan kan je denk ik beter 10 minuten wachten op de volgende bus aan de zijde waar je op dat moment bent!

Ik snap wel dat dat Jaarbeursplein nu gewoon leeg moet. Zullen ze de indeling wel handiger gaan maken als de het busstation aan de Centrumzijde verder af is?

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 10:45
door Z2N
Hoe bedoel je? De lijnen die op de centrumzijde gaan stoppen slaan de jaarbeurskant van het station natuurlijk over.

Er gaan niet meer lijnen over naar de centrumzijde dan de 2, 3, 18 en 28, de overige ruimte die nodig is op het Jaarbeursplein komt van de ruimte die vrijkomt van bus 12 op Jaarbeurszijde.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 11:09
door Wijkhoven
Als ik nu vanaf CS naar Majellapark wil, kan ik dat met de 28, 37 en 38 doen. Het kan voorkomen dat ik op perron C op de Jaarbeurszijde sta en net lijn 37 of 38 mis. In dat geval loop ik naar Jaarbeursplein, omdat de 28 vaak een minuut of 5 later vertrekt.

In de nieuwe situatie zal ik na het missen van 37 of 38 helemaal het station moeten doorkruisen om bij de Centrumzijde te komen om lijn 28 te pakken. Dat wordt krap in 5 minuten en dan kan je beter op de Jaarbeurszijde wachten op de volgende 37 of 38, maar dat betekent dus wel een iets langere reistijd.

Ben ik zo duidelijker?

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 12:21
door Z2N
Eh, ja. Een kleine last, maar zie het maar zo: Majellapark heeft wel rechtstreekse bussen naar de beide busstations. :)

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 13:25
door Wijkhoven
Z2N schreef:Eh, ja. Een kleine last, maar zie het maar zo: Majellapark heeft wel rechtstreekse bussen naar de beide busstations. :)
Dat is een mooi oogpunt, thanks! :D

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 21:25
door OVinspecteur
Gaat lijn 120 ook niet mee naar de centrumkant? Richting "Vredenburgviaduct", Amsterdamsestraatweg moet je dan ook hoppen tussen Centrumzijde (lijn 3) en Jaarbeurszijde (lijn 120).

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 13 sep 2018, 22:23
door Jonkervoort
Maar je kan het ook andersom stellen: beide busstations blijven bereikbaar vanuit Zuilen.

Edit: hetzelfde geldt natuurlijk voor de Vleutenseweg. Maar zeker in dat geval lijkt me de splitsing juist niet erg: je hebt met beide busstations een frequente verbinding.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 20 sep 2018, 16:24
door nvdw
Voor de Vijfheerenlanden staat nu ook een conceptdienstregeling online (zie ook https://www.qbuzz.nl/vijfheerenlanden).

In het kort:

Lijn 72/572 Leerdam-Noordeloos
Is nu volledig een belbuslijn onder nummer 572. De bus eindigt nu op de overstaphalte Meerkerk A27 met aansluiting op de 75 naar Noordeloos en verder; richting Leerdam bestaat die aansluiting niet.

Lijn 85 Leerdam-Utrecht
Rijdt in Utrecht voortaan via Papendorp. De dienstregeling blijft vrijwel gehandhaafd; wel vervalt op alle dagen de huidige eerste rit Leerdam-Utrecht. De korte ritten Vianen-Utrecht die nu in de spits door lijn 181 worden gereden, komen straks als lijn 85 te rijden. Er komen aan de randen van de dienstregeling nog enkele ritten Vianen-Leerdam en vice versa bij; de bussen zullen hoogstwaarschijnlijk uit de vestiging Nieuwegein komen, dat scheelt Qbuzz weer onbetaalde kilometers. In de avond en op zondag verschuift de dienstregeling met een halfuur.

Lijn 94 Ameide-Utrecht
De drie ochtendspitsritten naar Utrecht blijven gehandhaafd, alleen wel op andere tijden, zodat tussen 7.00 en 8.00 uur een kwartierdienst met lijn 90 ontstaat. in de avond rijdt lijn 94 tot middernacht een uurdienst Utrecht-Ameide v.v. omdat lijn 90 dan niet meer rijdt. Ook deze lijn rijdt in Utrecht voortaan via Papendorp.

Lijn 703/503 Buurtbus Ameide-Lexmond-Leerdam
Ongewijzigd.

Abonnementen van U-OV en DAV worden over en weer geaccepteerd; da's logisch maar evengoed fijn.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 20 sep 2018, 21:28
door Daniel
nvdw schreef:Lijn 72/572 Leerdam-Noordeloos
Is nu volledig een belbuslijn onder nummer 572. De bus eindigt nu op de overstaphalte Meerkerk A27 met aansluiting op de 75 naar Noordeloos en verder; richting Leerdam bestaat die aansluiting niet.
Qbuzz zelf zegt dan ook dat reizigers naar Noordeloos gebruik kunnen maken van lijn 388 (en niet 75). Die biedt wel in beide richtingen een aansluiting, al heb je vanuit Noordeloos een kwartier de tijd daarvoor. (Maar vanuit 75 zijn het 40 minuten)

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 08:51
door nvdw
Dat kan, maar die komt niet in het dorpscentrum, wat me dan voor de clientèle van de 72 wel aantrekkelijker leek. Als die er überhaupt is of zelfs was...

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 11:53
door Stefan
Ik was vorige week daarom ook ten zeerste verbaasd dat ik 2 mensen uit lijn 72 zag komen. :P

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 16:27
door Daniel
nvdw schreef:Dat kan, maar die komt niet in het dorpscentrum
Naar dat dorpscentrum moesten ze toch al lopen, want 72 komt daar ook niet.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 16:35
door nvdw
Welles: begin- en eindhalte is Noordeloos Dorp, de halte bij de kerk.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: do 01 nov 2018, 21:32
door Daniel
De provincie Utrecht heeft het vervoerplan voor Vijfheerenlanden nu officieel vastgesteld. Via de link is het vervoerplan zelf ook te downloaden.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 11:52
door nvdw
De dienstregeling van lijn 85 is nu vrijwel identiek aan die van Arriva, want de eerste rit Leerdam-Utrecht is weer om 5.47 uur (die was in de conceptdienst wegbezuinigd).

Alleen op zondag vervalt de huidige eerste rit naar Utrecht, maar daar komt weer een late rit na middernacht voor terug (v 24.11 uit Utrecht, die heeft Arriva ooit nog geschrapt).

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 22:15
door Ferdinand
Zijn er ook nog plannen om de bussen tussen Huis ter Heide en Amersfoort met een grotere interval te laten rijden? 52, 56 en 72 rijden doodleuk achter elkaar aan richting Huis ter Heide. Wat is de reden daarvoor eigenlijk?

56 zal wel moeten aansluiten in Driebergen-Zeist, maar 52 en 72 zullen toch wel niet zo belangrijke aansluitingen hebben?

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: za 03 nov 2018, 08:51
door Wubbo
De tijdsligging van de 52 is afgestemd op de 53 tussen Zeist en Utrecht, zodat daar een goede verdeling ontstaat. Waar die 72 op is afgestemd weet ik niet, mogelijk op de andere lijnen van Nieuwegein naar de Uithof. Maar lijn 72 stopt ook niet in Huis ter Heide.

Re: Vervoerplan U-OV 2019

Geplaatst: za 03 nov 2018, 09:29
door Daniel
De 72 vormt een kwartiersdienst met 71 tussen Kanaleneiland en De Uithof. In de eerste dienstregeling waarin de 72 ochtendspitsritten naar Amersfoort en middagspitsritten uit Amersfoort kreeg was er trouwens wel een kwartiersdienst van 52 en 72 samen.
Maar aangezien de 72 vooral als versterking van lijn 52 dient om overvolle bussen in Soesterberg te voorkomen werkt vlak achter elkaar rijden misschien nog wel beter, dan ben je immers het effect kwijt dat mensen een bepaalde lijn nemen om een bepaalde aansluiting te hebben waardoor je Soesterberg nog niet ontlast. Die 72 is destijds immers de vervanging geweest van ritten op 52 die met twee bussen reden.