Pagina 1 van 1

Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: vr 25 mei 2018, 19:37
door Aking
De actiegroep Geboorde tramtunnel in Utrecht denkt dat een ondergrondse tramlijn een betere oplossing is dan de plannen die er nu liggen voor een eventueel treinspoor naar de Uithof in de toekomst. De tramlijn moet een mogelijkheid hebben tot aftakkingen naar omliggende wijken en steden. Daar pleiten drie Utrechters voor.

Jan Maarten Dalmeijer, Nander van ‘t Klooster en Michiel Sypkens Smit ontmoetten elkaar een aantal jaren geleden op een internetforum en raakten aan de praat over vervoersproblematiek in Utrecht. Na avondenlang met elkaar rond de tafel te hebben gezeten is het idee van de groep concreet geworden. “We zijn geen specialisten maar hebben zijdelings allemaal wel iets met stadsontwikkeling of infrastructuur te maken. Nu is het zaak om dit plan op de agenda van de overheid te krijgen. Het moest geen borrelpraat blijven, we willen nu echt het een en ander in beweging brengen”, laat Dalmeijer weten.

https://www.duic.nl/algemeen/actiegroep ... ramtunnel/


We doen steeds meer mee met de grote jongens *O* nou nog een flinke plas water er in en we doen echt mee _O-

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: vr 25 mei 2018, 22:41
door Ferdinand
Is het nu alweer 1 april?

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: vr 25 mei 2018, 23:07
door Durashift
Is er bij de planning van de Uithoflijn ooit al niet gekeken naar een tunnelvariant?

Verder zijn dit precies wel de pijnpunten die in de onderwerpen over OV in stad Utrecht op dit forum naar voren komen. :pos:

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: za 26 mei 2018, 08:15
door Z2N
Alhoewel ik het een leuk idee vind, heb ik flinke twijfels over de kosten die zij voorstellen. Kilometers aan tunnel boren voor 500 miljoen vind ik erg goedkoop geschat.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 11:56
door Maxim
Doe dan meteen een automatische metro. Iedere 3 minuten, en in 10 minuten van CS naar de Heidelberglaan, en ook ergens richting Nieuwegein of Leidsche Rijn... Dan schiet het op! Het zal duur zijn, maar tegelijkertijd kun je er veel voor terugkrijgen. Geen bussenfile in de stad, veel ruimte voor extra (voet/fiets/terras)gebied in het centrum, minder herrie/stank/enz. En als groeiende grote stad is het echt geen gekke gedacht, als je het mij vraagt.

Wellicht is het speculatie en dromen, maar ik vind dat een grote groeiende stad ook grote groeiende ambities moet hebben om bereikbaar en aantrekkelijk te blijven. 8-)

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 12:21
door Suus
Een tunnel boor je volgens mij niet voor een tram. Een VAL-achtig systeem lijkt mij voor zo’n tunnel toepasselijker. Metrolijn 2 in Lille is 31 kilometer lang, grotendeels ondergronds en de bouw daarvan kostte slechts 2 miljard euro.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 12:32
door Z2N
De bodemkwaliteit is in Lille een stuk beter dan in Utrecht, waar de lichte klei onderhevig is aan inklinking. Dat is de kostenverhogende factor in feitelijk alle Nederlandse tunnelprojecten.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 12:49
door Suus
Boren kan je overal, zelfs door de blubber van Amsterdam.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 13:00
door Z2N
Die kostte dan ook ietsjes meer (3,1 mld euro voor 9,7 km). Als je dan in Utrecht hetzelfde denken te kunnen voor een zesde van de kosten, zijn ze toe aan een nieuwe hobby.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 13:05
door Suus
Die in Amsterdam is exorbitant duur door van alles behalve het boren. Het boren was het makkelijkste en is voorzichtiger gedaan dan noodzakelijk was.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 13:28
door Jonkervoort
Met dat 'voorzichtiger dan noodzakelijk' zullen de bewoners van de Vijzelgracht het niet helemaal eens zijn. Maar verder is het inderdaad zo dat het in Utrecht waarschijnlijk wat goedkoper uit zal vallen dan in Amsterdam. Je hebt het over ongeveer een derde van het traject ondergronds neem ik aan (CS - Oorsprongpark), dus dan gaan we al van 3 naar 1 miljard. Bovendien is de situatie in Utrecht iets makkelijker: in Amsterdam was de fundering geloof ik een groot probleem en in Utrecht hoef je niet onder het Amsterdam-Rijnkanaal door. Dan wordt in ieder geval het hoogste genoemde bedrag al een stuk realistischer (0,8 miljard). Mocht er dan wat minder misgaan dan in Amsterdam (want dat heeft ook bijgedragen aan het kostenplaatje), dan is die 0,5 miljard als ondergrens ook niet ondenkbaar.

EDIT: en oja, misschien dat het boren van slechts één tunnel, zoals voorgesteld door de initiatiefnemers, de kosten ook beperkt.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 13:39
door Mojito
De verzakkingen bij de Vijzelgracht waren niet het gevolg van het boorproces.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 14:31
door ICE105
Jonkervoort schreef:van het traject ondergronds neem ik aan (CS - Oorsprongpark),
Als je dan toch gaat boren moet je voor wat betreft bereikbaarheid meerwaarde beiden t.o.v. de huidige centrumbusbaan, dus doe mij maar de ondergrondse haltes Domplein, Lepelenburg/Spoorwegmuseum en Wilhelminapark en dan vlak voor de huidige bushalte Rijnsweerd Noord weer boven komen. De huidige busbaan kan je blijven gebruiken, maar met minder intenstief busververkeer

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 18:01
door Jonkervoort
En onder de Dom door boren zou een goed idee zijn? Het voordeel van de busbaan is dat er geen bebouwing boven ligt, in het bijzonder niet het bekendste gebouw in de stad.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 21:14
door Bemined
Suus schreef:Een tunnel boor je volgens mij niet voor een tram.
Aan de andere kant, hoe kleinschaliger het vervoer door de tunnel, hoe goedkoper de stations worden lijkt mij. Bij de geboorde metrotunnels in Nederland zorgde de bouw van de stations voor de meeste overlast vanwege de grote bouwputten. En vanwege de brandveiligheid moeten ook stations met relatief weinig in- en uitstappers groot uitgevoerd worden, want ook al reist normaal iedereen door, bij een calamiteit moet je 1000 man uit die tunnel kunnen evacueren. Bij een kleinschalig systeem dat hoogfrequent rijdt zijn je stations compacter en dus eenvoudiger te bouwen.

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 21:24
door trolly
Jonkervoort schreef:En onder de Dom door boren zou een goed idee zijn? Het voordeel van de busbaan is dat er geen bebouwing boven ligt, in het bijzonder niet het bekendste gebouw in de stad.
Van dat pandje staat toch nog maar de helft overeind, dus gaan met die banaan *O*

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 22:30
door Aking
Vanaf het Janskerkhof is het 2 minuten lopen naar ons Dommetje, wegwezen dus! :Y

Aan de andere kant lift de kelder van het (voormalige) postkantoor aan het Neude wel al overhoop op het moment, dus als ze opschieten kunnen ze daar prima bij aanhaken *O*

Re: Krijgt Utrecht een ondergrondse tram? Deze actiegroep hoopt van wel

Geplaatst: ma 28 mei 2018, 08:24
door Western Soldier
Helemaal onlogisch is het niet. Alleen in hoeverre kan je dan nog van een tram spreken. Is het dan niet beter om dan een volwaardige metro aan te leggen.

Overigens wordt nu Utrecht Lunetten genoemd om op te waarderen tot volwaardig intercitystation. Gaat ongetwijfeld nog een eigen topic krijgen, maar ik heb het nog niet gezien. Ik ben zelf echter van mening dat dat niet de juiste locatie is. Ik zou dan eerder het stuk langs Maliebaan weer volledig aanleggen en dan aan die spoorlijn een intercitystation aanleggen. In mijn ogen is dan de beste locatie ter hoogte van de Nachtegaalstraat, omdat je dan ook makkelijk naar het centrum kan, bovendien kan je dat dan goed combineren met een aan te leggen metrolijn of tramlijn in de ogen van de Utrechters. Ik zal verder ingaan op het treinstation als het topic over het nieuwsbericht geopend is.

De metrolijn zou dan bij Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde moeten beginnen en dan onder het centrum door naar het nieuw aan te leggen intercity station. Het hoeft dan niet onder de Domtoren door, maar daar in de buurt een metrostation aanleggen lijkt mij niet verkeerd. Daarna kan het via een metrohalte bij de Waterlinieweg ter hoogte van University College en Rietveld Schröderhuis naar de Uithof.