Geutam schreef:Natuurlijk geldt dit alleen voor plaatsen die een busverbinding via Uithof naar Lunetten kunnen hebben zonder te veel om te moeten rijden, dus inderdaad Zeist, Amersfoort, De Bilt/Bilthoven en eventueel plaatsen als Maarn en Doorn. Plaatsen die minder gunstig liggen t.o.v. Lunetten, zoals Nieuwegein, IJsselstein en Vianen, behouden al hun spitsbussen en bussen naar Utrecht centraal gewoon.
Deze post getuigd van een totaal gebrek aan enig inzicht in het busnetwerk in die omgeving. Vanuit Amersfoort reist bijvoorbeeld geen hond helemaal met de 72 naar De Uithof, daarentegen trekken de lijnen over de A28 bergen reizigers (die rijden niet voor niets op het gezamenlijk trajectdeel 12x/uur). En aan een IC-stop op Lunetten heb je vanuit Amersfoort ook niks, de ICs naar Utrecht Centraal zelf zijn al overvol.
Vanuit De Bilt/Bilthoven rijden al tig spitsbussen aansluitend op de trein naar De Uithof, lijn 77 omleggen via De Uithof naar Lunetten is zinloos aangezien die vooral een functie heeft voor reizigers naar het centrum van Utrecht (en vanuit de verder van het station gelegen delen van De Bilt ook richting Utrecht Centraal). Die reizigers doe je geen plezier met een bus naar Lunetten tenzij ze toevallig net die IC naar Den Bosch of Arnhem moeten hebben, voor alle andere verbindingen blijft via Centraal reizen sneller. En Doorn heeft al een bus naar De Uithof, nog meer omleggen is zinloos om bovengenoemde reden bij De Bilt. Vanuit Maarn rijdt nu geen bus naar Utrecht, maar die hebben daar dan ook al een trein voor (en naar De Uithof kan je dan via Driebergen-Zeist
of Doorn reizen).
Geutam schreef:Juist niet, want vanaf Driebergen-Zeist is het nog best een eind naar de Uithof. Dan moeten al die bussen of over de drukke A12 of dwars door Zeist, zoals 71 rijdt. Of je moet ergens een nieuwe busbaan aanleggen, wat ook weer duur en veel gedoe zal zijn. Sowieso is het minder snel dan per trein door naar Lunetten en vanaf daar nog een kort stukje per bus over een weg die met eventuele kleine ingrepen al dat busverkeer wel kan verwerken.
Je kunt ook overdrijven: vanaf Driebergen-Zeist ben je met de 371 binnen 20 minuten op De Uithof (halte Heidelberglaan). Van Driebergen-Zeist naar Vaartsche Rijn is 9 minuten, dus zeg maar 7 minuten naar een nieuw station Lunetten aan de lijn uit Arnhem. Vanaf Lunetten ben je vervolgens via de snelste route (met bus 31) nog 20 minuten onderweg naar De Uithof. Die reistijd is dus liefst 33% langer
Ter vergelijk heb ik Google ook nog even een route laten plannen per auto vanaf het puntje van de Rijndijk (net ten noorden van de splitsing van de lijnen naar Arnhem en Den Bosch) naar de Heidelberglaan. Dat kost 9 minuten, naar het station zouden het er dan toch zeker 10 zijn. Dan zit je zonder overstaptijd erbij gerekend (heb ik op Driebergen-Zeist immers ook niet meegeteld) ook al op 17 minuten en dus amper sneller dan via Driebergen-Zeist reizen.