Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
lvdmoosdijk

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Berichtdoor lvdmoosdijk » Wo 29 Aug 2018, 23:01

In mijn ervaring stappen er in Amersfoort veel mensen in de treinen richting Gouda, die niet op Utrecht Centraal uitstappen.

Bovendien zullen er toch nieuwe treinseries moeten komen wanneer er in Utrecht twee IC stations komen.
In de beschreven situatie krijg je toch een beetje hetzelfde effect als in Den Haag, waar de series die Den Haag CS niet aandoen stoppen op De Haag HS.

SuperGhost

Berichtdoor SuperGhost » Wo 29 Aug 2018, 23:34

Waarom zouden er nieuwe treinseries moeten komen als er een IC-stop op Leidsche Rijn komt? Je kunt ook gewoon de huidige IC's er laten stoppen en verder niets wijzigen. Je krijgt dan een beetje een situatie als Amsterdam Amstel, waarbij je geen echte overstap op een trein hebt, maar wel op het onderliggende stadsnet.

Vinny

Berichtdoor Vinny » Do 30 Aug 2018, 07:02

Je hebt extra treinseries nodig als er IC stations worden toegevoegd die in de plaats komen van Utrecht Centraal.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wijkhoven

Berichtdoor Wijkhoven » Do 30 Aug 2018, 12:12

Jonkervoort schreef:In principe een logische gedachte, behalve dat Leidsche Rijn een logischere optie zou zijn dan Terwijde. Terwijde mag geografisch meer in het midden van Leidsche Rijn liggen, ten westen van het station wonen niet zo gek veel mensen (daarom heeft Terwijde als station in het midden van Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern zelfs minder reizigers dan Vleuten, dat aan de rand van dit gebied ligt). De grootste bevolkingsdichtheid komt ook te liggen rondom Leidsche Rijn.

Ook heeft Leidsche Rijn veel betere voorzieningen dan Terwijde. Leidsche Rijn Centrum is beduidend groter dan Boodschappencentrum Terwijde, er is een ziekenhuis en werkgelegenheid.

De verbindingen vanuit Leidsche Rijn naar de rest van de stad zijn ook veel beter dan vanaf Terwijde. Het zou reizigers uit het westen een snellere reis richting onder andere Lage Weide, Overvecht, Kanaleneiland en Papendorp bieden. En of het IC station nou Terwijde of Leidsche Rijn wordt, voor mensen uit Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern blijft het dichterbij dan Utrecht CS. Die verbindingen zijn bovendien reeds aanwezig, er is reeds een OV-knooppunt en de bestaande snelle busverbindingen hoeven bij de opening van het IC-station alleen wat in frequentie omhoog te gaan.

Het is dus niet zo gek dat Utrecht Leidsche Rijn oorspronkelijk ook als Intercitystation ontworpen is. En daar komt ook het laatste grote voordeel: Leidsche Rijn is gebouwd met in het midden ruimte voor perrons aan de Intercitystation, het gat voor de trap zit er zelfs al. In Terwijde zou je echter heel het spoor en het station af moeten breken en opnieuw maar dan breder aan moeten leggen.

Goed plan wmb. Om even door te luchtfietsen kan je dit combineren met onderstaande tram van Leidsche Rijn naar Papendorp. *O* Dat zal de vervoersvraag op het nieuwe intercitystation vergroten en op UCS juist ontlasten.

Afbeelding

Deze tram is zelfs nog aan te sluiten op de huidige remise. De route is niet eens zo heel onmogelijk. Grootste uitdagingen zijn denk ik de inpassing bij station Leidsche Rijn zelf en de kruising met de Stadsbaan Leidsche Rijn. Een kruising zoals bij de Uithoflijn en de Laan van Maarschalkerweerd lijkt mij ongewenst. (Die vind ik overigens ook ongewenst daar bij de Uithoflijn)

Z2N

Berichtdoor Z2N » Do 30 Aug 2018, 12:36

En een tramverbinding tussen Leidsche Rijn, een bedrijventerrein dat 10 uur per week verkeer op straat kent en de tramremise is dé oplossing voor de overbelasting van Utrecht Centraal. Daar ging mijn thee... _O-

Als Utrecht miljarden krijgt voor een nieuw IC-station, dan is het logisch dat dat De Uithof wordt. Voor een miljard heb je een prima tunnel tussen Lunetten aansluiting, de Uithof en de A28, leg daarnaast dan een nieuwe spoorlijn langs de A28 en onder Vlasakkers door en een viaduct over de bestaande sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten, en je kan Utrecht Centraal dubbel ontlasten: een gedeelte van het Uithof-verkeer gaat niet meer door het station heen en met de (nu al te krap berekende) Uithoftram, én je schrapt de keringen van de NoordOost-IC's.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Jonkervoort

Berichtdoor Jonkervoort » Do 30 Aug 2018, 14:35

Inderdaad, als Utrecht een hele sloot geld krijgt, zou een spoorlijn Utrecht - Amersfoort via De Uithof verreweg het meeste toevoegen. Maar aangezien dat voorlopig niet het geval gaat zijn, denk ik dat Leidsche Rijn, wat de rest van de stad beter ontsluit en heel goedkoop te realiseren is meer toevoegt dan een station Lunetten, wat eigenlijk dezelfde functie zou krijgen als Vaartsche Rijn.

Dat plan voor een tangenttram mag dat luchtfietserij lijken (en dat is het natuurlijk ook), maar is geloof ik wel geopperd in het collegeprogramma _O-

Vinny

Berichtdoor Vinny » Do 30 Aug 2018, 21:55

Als je een miljard euro te besteden hebt, kun je wellicht het Uithofcomplex verplaatsen naar de locatie tussen de twee spoorlijnen en het Amsterdam-Rijnkanaal. Volgens mij zit daar voornamelijk verouderde industrie, dus dat kan wel worden gesloopt en geherstructureerd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wijkhoven

Berichtdoor Wijkhoven » Vr 31 Aug 2018, 10:57

Z2N schreef:En een tramverbinding tussen Leidsche Rijn, een bedrijventerrein dat 10 uur per week verkeer op straat kent en de tramremise is dé oplossing voor de overbelasting van Utrecht Centraal. Daar ging mijn thee... _O-

Een vergelijkbare vervoersvraag met de Uithoflijn toch? Met iets lagere piekmomenten, maar daarvoor blijkt de Uithoflijn al te weinig capaciteit voor te hebben. :lol:

Vinny schreef:Als je een miljard euro te besteden hebt, kun je wellicht het Uithofcomplex verplaatsen naar de locatie tussen de twee spoorlijnen en het Amsterdam-Rijnkanaal. Volgens mij zit daar voornamelijk verouderde industrie, dus dat kan wel worden gesloopt en geherstructureerd.

Bedoel je deze?

Afbeelding

De hele universiteit, ziekenhuis, etc. verplaatsen is wel een groots project. Ik verwacht dat een miljard verre van voldoende is. Maar in kleine stapjes is het wellicht haalbaar.

Terug naar “OV in West-Nederland”