Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door lvdmoosdijk »

In mijn ervaring stappen er in Amersfoort veel mensen in de treinen richting Gouda, die niet op Utrecht Centraal uitstappen.

Bovendien zullen er toch nieuwe treinseries moeten komen wanneer er in Utrecht twee IC stations komen.
In de beschreven situatie krijg je toch een beetje hetzelfde effect als in Den Haag, waar de series die Den Haag CS niet aandoen stoppen op De Haag HS.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SuperGhost »

Waarom zouden er nieuwe treinseries moeten komen als er een IC-stop op Leidsche Rijn komt? Je kunt ook gewoon de huidige IC's er laten stoppen en verder niets wijzigen. Je krijgt dan een beetje een situatie als Amsterdam Amstel, waarbij je geen echte overstap op een trein hebt, maar wel op het onderliggende stadsnet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Vinny »

Je hebt extra treinseries nodig als er IC stations worden toegevoegd die in de plaats komen van Utrecht Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wijkhoven »

Jonkervoort schreef:In principe een logische gedachte, behalve dat Leidsche Rijn een logischere optie zou zijn dan Terwijde. Terwijde mag geografisch meer in het midden van Leidsche Rijn liggen, ten westen van het station wonen niet zo gek veel mensen (daarom heeft Terwijde als station in het midden van Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern zelfs minder reizigers dan Vleuten, dat aan de rand van dit gebied ligt). De grootste bevolkingsdichtheid komt ook te liggen rondom Leidsche Rijn.

Ook heeft Leidsche Rijn veel betere voorzieningen dan Terwijde. Leidsche Rijn Centrum is beduidend groter dan Boodschappencentrum Terwijde, er is een ziekenhuis en werkgelegenheid.

De verbindingen vanuit Leidsche Rijn naar de rest van de stad zijn ook veel beter dan vanaf Terwijde. Het zou reizigers uit het westen een snellere reis richting onder andere Lage Weide, Overvecht, Kanaleneiland en Papendorp bieden. En of het IC station nou Terwijde of Leidsche Rijn wordt, voor mensen uit Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern blijft het dichterbij dan Utrecht CS. Die verbindingen zijn bovendien reeds aanwezig, er is reeds een OV-knooppunt en de bestaande snelle busverbindingen hoeven bij de opening van het IC-station alleen wat in frequentie omhoog te gaan.

Het is dus niet zo gek dat Utrecht Leidsche Rijn oorspronkelijk ook als Intercitystation ontworpen is. En daar komt ook het laatste grote voordeel: Leidsche Rijn is gebouwd met in het midden ruimte voor perrons aan de Intercitystation, het gat voor de trap zit er zelfs al. In Terwijde zou je echter heel het spoor en het station af moeten breken en opnieuw maar dan breder aan moeten leggen.
Goed plan wmb. Om even door te luchtfietsen kan je dit combineren met onderstaande tram van Leidsche Rijn naar Papendorp. *O* Dat zal de vervoersvraag op het nieuwe intercitystation vergroten en op UCS juist ontlasten.

Afbeelding

Deze tram is zelfs nog aan te sluiten op de huidige remise. De route is niet eens zo heel onmogelijk. Grootste uitdagingen zijn denk ik de inpassing bij station Leidsche Rijn zelf en de kruising met de Stadsbaan Leidsche Rijn. Een kruising zoals bij de Uithoflijn en de Laan van Maarschalkerweerd lijkt mij ongewenst. (Die vind ik overigens ook ongewenst daar bij de Uithoflijn)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

En een tramverbinding tussen Leidsche Rijn, een bedrijventerrein dat 10 uur per week verkeer op straat kent en de tramremise is dé oplossing voor de overbelasting van Utrecht Centraal. Daar ging mijn thee... _O-

Als Utrecht miljarden krijgt voor een nieuw IC-station, dan is het logisch dat dat De Uithof wordt. Voor een miljard heb je een prima tunnel tussen Lunetten aansluiting, de Uithof en de A28, leg daarnaast dan een nieuwe spoorlijn langs de A28 en onder Vlasakkers door en een viaduct over de bestaande sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten, en je kan Utrecht Centraal dubbel ontlasten: een gedeelte van het Uithof-verkeer gaat niet meer door het station heen en met de (nu al te krap berekende) Uithoftram, én je schrapt de keringen van de NoordOost-IC's.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Jonkervoort »

Inderdaad, als Utrecht een hele sloot geld krijgt, zou een spoorlijn Utrecht - Amersfoort via De Uithof verreweg het meeste toevoegen. Maar aangezien dat voorlopig niet het geval gaat zijn, denk ik dat Leidsche Rijn, wat de rest van de stad beter ontsluit en heel goedkoop te realiseren is meer toevoegt dan een station Lunetten, wat eigenlijk dezelfde functie zou krijgen als Vaartsche Rijn.

Dat plan voor een tangenttram mag dat luchtfietserij lijken (en dat is het natuurlijk ook), maar is geloof ik wel geopperd in het collegeprogramma _O-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Vinny »

Als je een miljard euro te besteden hebt, kun je wellicht het Uithofcomplex verplaatsen naar de locatie tussen de twee spoorlijnen en het Amsterdam-Rijnkanaal. Volgens mij zit daar voornamelijk verouderde industrie, dus dat kan wel worden gesloopt en geherstructureerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wijkhoven »

Z2N schreef:En een tramverbinding tussen Leidsche Rijn, een bedrijventerrein dat 10 uur per week verkeer op straat kent en de tramremise is dé oplossing voor de overbelasting van Utrecht Centraal. Daar ging mijn thee... _O-
Een vergelijkbare vervoersvraag met de Uithoflijn toch? Met iets lagere piekmomenten, maar daarvoor blijkt de Uithoflijn al te weinig capaciteit voor te hebben. :lol:
Vinny schreef:Als je een miljard euro te besteden hebt, kun je wellicht het Uithofcomplex verplaatsen naar de locatie tussen de twee spoorlijnen en het Amsterdam-Rijnkanaal. Volgens mij zit daar voornamelijk verouderde industrie, dus dat kan wel worden gesloopt en geherstructureerd.
Bedoel je deze?

Afbeelding

De hele universiteit, ziekenhuis, etc. verplaatsen is wel een groots project. Ik verwacht dat een miljard verre van voldoende is. Maar in kleine stapjes is het wellicht haalbaar.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation en twee tramlijnen

Bericht door 530 »

https://www.duic.nl/algemeen/utrecht-vr ... tystation/

Naast het aanleggen van een intercitystation bij Utrecht Lunetten/Koningsweg, vraagt Utrecht ook geld voor twee tramlijnen. Een doortrekking van de Uithoflijn naar Zeist en een nieuwe tramlijn via Merwedekanaalzone naar Papendorp, Nieuwegein en IJsselstein. Ik ben benieuwd wat ze met het laatste bedoelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Via de Merwedekanaalzone naar Papendorp, Nieuwegein en IJsselstein wordt een soort ringlijn inderdaad. De Merwedekanaalzone ligt immers tussen Merwedekanaal en Europalaan, terwijl je vanaf CS naar Papendorp net daarvoor afslaat.
Voor die laatste lijn is de huidige busbaan naar Papendorp ook al voorbereid trouwens, op de impressies daarvan stond de tramlijn ook al ingetekend volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Bemined »

Hier staan een hele zooi documenten: https://programma-uned.nl/relevante+doc ... fault.aspx
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

Tenzij de tram de afstand van De Uithof naar Zeist in negatieve tijd kan afleggen, is een tram naar Zeist gegarandeerd een verslechtering voor de reizigers. Tram 22 heeft 18 minuten nodig voor de rit naar Science Park P+R, zelfs in de volle spits lukt het de U-linklijnen om in exact die tijd naar Zeist Jordanlaan te rijden, drie kilometer verderop. Een tram naar Zeist betekent dus ongetwijfeld langere reistijden naar Utrecht Centraal, minder of geen bussen meer naar het centrum van Utrecht, en dat tegen zeer beperkte voordelen. Lijn 34 is ook niet zo druk dat het wegennet het niet meer aankan, dus ik zie geen reden om daar met miljoenen te gaan smijten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door PHS »

De Uithoflijn zou echter niet vanaf P+R Science Park worden verlengd, maar vanaf UMC Utrecht (er zelfs ruimte voor vrijgehouden, zodat je direct kunt doorbouwen tot de Kromme Rijnlaan). Dat stukje UMC Utrecht - P+R Science Park scheelt liefst vijf minuten (lopen is bijna even snel _O_ ), en in die vijf minuten kom je een heel eind richting Vollenhove.

Ik denk dat een verlenging naar Zeist wel eens de redding van de Uithoflijn kan zijn. Want het lijkt erop dat we in de toekomst veel vaker gaan thuiswerken, het is nu ingeburgerd, sommige mensen vinden het fijn, en bedrijven hebben ontdekt wat voor kostenposten de kantoren en mobiliteitsvergoedingen zijn. Online onderwijs zal je ook vaker zien. Gevolg: de Uithoflijn, ooit gebouwd om de spitspieken op te vangen, heeft een reizigersprobleem. Dan is een verlenging naar Zeist helemaal niet zo'n gek idee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Nouja, het frequenter rijden van de Uithoflijn is dan weliswaar door corona uitgesteld maar hij rijdt nu nog altijd 12x/uur. Dat zal vast nog met een reden zijn. Ik zat net eens de rapporten die hierboven gelinkt zijn door te bladeren en kwam daar al tegen dat men tegen 2030 gigantische capaciteitsproblemen verwachtte met een 16x/uur rijdende tram, dus dat dat wat minder wordt is op zich niet zo erg.

Overigens vult zo'n tram naar Zeist nu juist niet de capaciteit die vrijkomt door online studeren op. Het praktische van het doortrekken van die tram is immers nu juist dat je ermee zorgt dat je tegenspitsrichting beter benut wordt. De spitsrichting naar het USP en vanuit Zeist is precies tegengesteld, dus dat combineert ideaal. En bij verlenging vanaf het UMC maakt dat het wellicht mogelijk wat extra trams op de lijn kwijt te kunnen omdat je dan in elk geval van het gelijkvloers overkruisen bij de P+R af bent.
Wel zou het een achteruitgang voor Zeist zijn dat je gewoonweg veel meer overstappen met zo'n tramlijn krijgt. Immers zal die waarschijnlijk maar één route dwars door Zeist krijgen terwijl er zelfs nu met U-link nog een vertakking bestaat na binnenkomst van Zeist waardoor alle wijken rechtstreeks met Utrecht verbonden zijn.

Overigens kwam ik in al die rapporten dan weer niet tegen hoe men de tramlijn naar Zeist wil laten lopen. Een tram via de binnenstadsas zou natuurlijk ook nog kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

PHS schreef: zo 29 nov 2020, 21:39 De Uithoflijn zou echter niet vanaf P+R Science Park worden verlengd, maar vanaf UMC Utrecht (er zelfs ruimte voor vrijgehouden, zodat je direct kunt doorbouwen tot de Kromme Rijnlaan). Dat stukje UMC Utrecht - P+R Science Park scheelt liefst vijf minuten (lopen is bijna even snel _O_ ), en in die vijf minuten kom je een heel eind richting Vollenhove.

Ik denk dat een verlenging naar Zeist wel eens de redding van de Uithoflijn kan zijn. Want het lijkt erop dat we in de toekomst veel vaker gaan thuiswerken, het is nu ingeburgerd, sommige mensen vinden het fijn, en bedrijven hebben ontdekt wat voor kostenposten de kantoren en mobiliteitsvergoedingen zijn. Online onderwijs zal je ook vaker zien. Gevolg: de Uithoflijn, ooit gebouwd om de spitspieken op te vangen, heeft een reizigersprobleem. Dan is een verlenging naar Zeist helemaal niet zo'n gek idee.
Dat stuk scheelt drie minuten, geen vijf. Als er ritten zijn waarbij er vijf minuten staat is dat alleen richting P+R, en dat alleen ter verdeling van de rijtijdmarge: de werkelijke rijtijd is drie minuten. En in drie minuten red je het alsnog niet tot de Jordanlaan, je moet om landgoed Oostbeek heen en bent dus vier kilometer ver.

En betongieten 'redden' met extra betongieten lijkt me een erg scheve redenatie, zeker als je de grootste groep reizigers ermee gaat duperen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door PHS »

Dat van de werkelijke rijtijd naar P+R Science Park versus de rijtijd in de dienstregeling snap ik niet, want een rit Utrecht Centraal - UMC Utrecht blijft 13 minuten...
En Landgoed Oostbroek omzeil je vanzelf als je de Munsterlaan volgt en dan met een boog naar de Kromme Rijnlaan bouwt?
Daniel schreef: zo 29 nov 2020, 21:49 Wel zou het een achteruitgang voor Zeist zijn dat je gewoonweg veel meer overstappen met zo'n tramlijn krijgt. Immers zal die waarschijnlijk maar één route dwars door Zeist krijgen terwijl er zelfs nu met U-link nog een vertakking bestaat na binnenkomst van Zeist waardoor alle wijken rechtstreeks met Utrecht verbonden zijn.
Dat hangt er maar net af welke route zo'n tram in Zeist zou krijgen. Mij lijkt een cirkel wel wat: UMC Utrecht - Kromme Rijnlaan - De Dreef - Dijnselburgerlaan - Boulevard - Busstation - Slotlaan - Utrechtseweg - Kromme Rijnlijn - UMC Utrecht. Dan ontsluit je praktisch heel Zeist en het is efficient in de dienstregeling. Maar ongetwijfeld te duur in de aanleg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

De eigenlijke rijtijd is echter geen 13 minuten, maar eerder die 15. De rijtijdmarge is bij tram 22 echter zoveel als logisch is op het stuk tussen de één-na-laatste halte en de eindhalte bijgeschreven, om te voorkomen dat de tram te vroeg wegrijdt bij meezittend verkeer. Dat zie je ook richting CS, waar tram 22 sneller van het CS naar Vaartsche Rijn is dan andersom. Indien je reizigers in de tegenspits wil gaan vervoeren kan je dat trucje minder snel uithalen, en moet je dus niet de 'meest snelle rijtijd' maar de realistische rijtijd aanhouden in de dienstregeling, dat is 15 minuten.

En de Munsterlaan volgen lukt je niet zomaar vanaf de halte UMC (zit een loopbrug in de weg, de hoek direct vanaf de Munsterlaan naar de halte richting CS kan je niet maken met een tram), je moet een grotere boog maken. Als je daarna bovendien direct naar de Kromme Rijnlaan wilt (en niet richting de Jordanlaan om de bebouwing van Croesestijn heen) kan dat, alleen wordt je rittijd dan nog veel langer. Ik dacht zelf aan een route door het bos via de Bisschopsweg (nu al de fietssnelweg tussen Zeist en de Uithof), daar heb je alle ruimte voor een losse trambaan. Een route via de Kromme Rijnlaan gaat door de bebouwing, waardoor je meer haltes moet neerzetten en dus niet met 70 km/h door kan knallen tot de drukke haltes van Zeist. Eerdere plannen voor een tram naar Zeist gingen uit van een eindpunt bij de Jordanlaan (en daar overstappen), een ringtramlijn door Zeist ga je met de gevraagde miljarden ook niet redden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door PHS »

Duidelijk!
Z2N schreef: zo 29 nov 2020, 22:23 En de Munsterlaan volgen lukt je niet zomaar vanaf de halte UMC (zit een loopbrug in de weg, de hoek direct vanaf de Munsterlaan naar de halte richting CS kan je niet maken met een tram), je moet een grotere boog maken
Is dat zo? Als je de busbaan gebruikt bij UMC Utrecht, dan is die hoek meer dan haalbaar lijkt mij. Er zitten heel wat krappere bochten op de Utrechtse tram.

Met de route via de Bisschopsweg krijg je een scherpe bocht terug de Utrechtseweg op, dat kost ook reistijd. Dan scheelt het denk ik niet eens zoveel met de route via de Kromme Rijnlaan en een haltering bij de Weteringlaan. Die haltes heb je ook nodig om reizigers te trekken hè, en je kunt er altijd wat van die gewilde woningen omheen bouwen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door waldo79 »

En als je een vrij lang stuk buiten de bebouwde kom gaat rijden is 70 wellicht aan de trage kant. Maar een doortrekking voor 2030 zie ik niet zo gebeuren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

De Urbos-trams van de Uithoftram kunnen maar max. 70 km/h. ;)
PHS schreef: zo 29 nov 2020, 22:40 Met de route via de Bisschopsweg krijg je een scherpe bocht terug de Utrechtseweg op, dat kost ook reistijd. Dan scheelt het denk ik niet eens zoveel met de route via de Kromme Rijnlaan en een haltering bij de Weteringlaan. Die haltes heb je ook nodig om reizigers te trekken hè, en je kunt er altijd wat van die gewilde woningen omheen bouwen.
Reizigers trekken is wel een balans, en de meeste reizigers zitten nou eenmaal niet in Croesestijn. Lijn 74 rijdt niet voor niets 'maar' vier keer per uur, de laagste frequentie van de lijnen tussen Utrecht en Zeist. Als je honderden miljoenen wilt uitgeven moet het wel ergens toe dienen, en dat mis ik in de casus van de tram nu. En Jordanlaan is een belangrijk knooppunt in Zeist, het is de enige halte waar alle bussen tussen Utrecht (Centrum/Uithof) en Zeist stoppen. Bovendien zijn er veel reizigers in de buurt, het Jordan Montessori Lyceum trekt bijvoorbeeld ook veel scholieren vanuit De Bilt en Utrecht (Utrecht zelf heeft geen Montessori-middelbare school).

Maar laat ik het anders stellen: wat denk je dat de doelgroep is van een verlengde Uithoftram, en hoe denk je dat de verschillende reizigersgroepen profiteren van zo'n investering? En bovendien: waar denk je dat de reizigersstromen zitten, en hoeveel reistijdwinst halen de verschillende groepen uit de investeringen? Mijn ervaring (ik woon in Zeist) zegt namelijk dat een tramlijn tussen De Uithof en Zeist onnodig is, maar misschien weet je beter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door waldo79 »

Die beperking van de Urbos was me alweer ontgaan.
Croesestijn
Crosestein heet die wijk :lol: Heb 35 jaar regelmatig in Zeist vertoefd, ken het dorp dus wel aardig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

Ik moet allang op bed liggen merk ik, ik mag morgen weer gewoon met U-link forenzen. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door waldo79 »

Veel reisplezier dan alvast. Ik mag morgen van mijn slaapkamer naar mijn woonkamer en terug.
PHS

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door PHS »

Z2N schreef: zo 29 nov 2020, 22:51 Maar laat ik het anders stellen: wat denk je dat de doelgroep is van een verlengde Uithoftram, en hoe denk je dat de verschillende reizigersgroepen profiteren van zo'n investering? En bovendien: waar denk je dat de reizigersstromen zitten, en hoeveel reistijdwinst halen de verschillende groepen uit de investeringen? Mijn ervaring (ik woon in Zeist) zegt namelijk dat een tramlijn tussen De Uithof en Zeist onnodig is, maar misschien weet je beter.
Omdat jij in Zeist woont, en ik die plaats vooral ken van het bijzondere geluidsscherm langs de A28, vind ik het ietwat gevaarlijk om uitspraken op het niveau van Zeist zelf te doen. Dus ik doe het met openbare bronnen, en laat me graag door de lokale bekende corrigeren als ik er naast zit :)

Afijn, pre-corona zou ik het doortrekken van de Uithoflijn naar Zeist een stupide investering hebben gevonden. Een tramlijn naar Zeist is prima, want drukke bussen, maar de drukte van de Uithoflijn combineren met het forensenverkeer van/naar Zeist lijkt mij een slecht plan. Een zijspoor, en ook @Daniel: ik denk dat we in Nederland nog wel eens vergeten hoeveel werkgelegenheid er in de suburbs is, en Zeist lijkt mij daarin niet heel anders (een snelle blik wijst o.a. op Achmea, PGGM, Rabobank en TNO). Een tramlijn naar Zeist is dus niet alleen de tegenspitsrichting van de Uithoflijn.

Maar post-corona gaan we waarschijnlijk naar een wezenlijk andere invulling van ons werken en onderwijs. Meer digitaal, minder op locatie. De Uithoflijn bedient vooral een ziekenhuis, een universiteit, een hogeschool en een hele rits kantoren. De verschuiving naar online leidt tot vraaguitval, met name dat de spitspiek gaat verdwijnen. De Uithoflijn moet het straks vooral hebben van het ziekenhuis en de studentenwoningen, maar of je daar een in de exploitatie peperdure tramlijn op kunt laten rijden? Een spoorlijn naar De Uithof Utrecht Science Park leek een jaar geleden nog een logische investering, nu niet meer. Gaan we straks de tramlijn afschrijven?

Dus: hoe kunnen we naar een goede invulling van de Uithoflijn? Dan lijkt mij doortrekken naar Zeist voor de hand liggen. Naast een efficiëntere exploitatie van de Uithoflijn (vanwege de lagere frequentie heb je de trams al!) bespaar je een boel bussen (en dus geld) en Zeist krijgt een hoogwaardiger OV-product. Je hebt helemaal gelijk dat de reistijd omhoog gaat (al krijgt Zeist wel een rechtstreekse verbinding met de Uithof, wat voor een deel van de reizigers gaat schelen), maar ik vermoed dat, als Zeistenaren niet anders dan andere mensen zijn, zij toch liever in een tram dan in een bus zitten. Kortom, ik bekijk het dus niet zozeer vanuit reistijdwinst, maar vanuit het totaalplaatje, hoe kun je in de toekomst het OV ten oosten van Utrecht zo efficiënt mogelijk inrichten? Hoe efficiënt denk jij het vervoer naar de Uithof en Zeist te kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Z2N »

Zeist heeft al een directe verbinding met De Uithof: bus 34 rijdt zelfs in Coronatijden elke dag, doordeweeks overdag elke tien minuten. Die lijn bedient dan wel alleen Zeist-Noord (waar de meeste studenten wonen in Zeist), maar op de Jordanlaan kan worden overgestapt vanuit de lijnen 74 en 50. Alternatief zou je ervoor kunnen kiezen om lijn 35 te laten stoppen op haltes langs de Utrechtseweg, dat is heel wat goedkoper dan voor miljoenen een tramlijn aanleggen.

En nogmaals: een tramlijn 'redden' met een slecht onderbouwde verlenging lijkt mij geen solide businessplan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 90 gasten