Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Suus »

webguy schreef:Dat is alleen zinnig als je van Rotterdam/Gouda naar Amsterdam wil. Nou schijnt daar een HSL te liggen die het soms ook doet: Suus kom er eens in...
Je hebt een HSL gevonden die het doet? Wow.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wubbo »

Het rapport staat hier (pdf), in het nieuwsbericht van de Provincie Utrecht. De stad Utrecht heeft een veel korter bericht.

Ik zie niet zo heel goed wat Lunetten zou moeten toevoegen ten opzichte van Utrecht Centraal, tenzij je er heel veel bussen naar af gaat buigen. Maar dan nog krijg je de reizigers niet uit het centrum. Als je echt wat wil bereiken zou je moeten denken aan een station Science Park, want dat is waar mensen willen zijn. Met bijvoorbeeld 4x per uur een IC Arnhem - Almere Centrum en 4x per uur een IC Eindhoven - Amersfoort. Voor de verbinding tussen de stations heb je dan de tram, en vanaf Utrecht Centraal blijft 4x per uur een IC rijden naar Arnhem en Eindhoven.

Maar goed, dit zal wel te radicaal zijn dus het zal wel een boel geld uitgeven voor een station dat het probleem niet oplost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Als je Utrecht Centraal wil ontlasten moet vooral de sprintertreindienst flink verbeterd worden(minstens 6x/uur) en moet de Intercity niet meer stoppen in Driebergen-Zeist, Woerden en Amersfoort. Reizigers zijn dan al veel minder geneigd om naar Utrecht Centraal te reizen maar de lokale stations te gaan gebruiken.
Is dat wel zo? Er schijnt zich nogal wat werkgelegenheid in de omgeving van Utrecht Centraal te bevinden, die reizigers gaan niet spontaan in Overvecht de bus/fiets pakken als er alleen nog maar Sprinters rijden. En zonder intercitystops in Amersfoort richting Utrecht wordt het ook wel wat druk in de sprinter uit Zwolle natuurlijk, in Woerden en Driebergen zal dat minder spelen.

Sowieso zou je, wil je dit echt een goede kans geven, ook een stuk meer doorkoppelingen over Utrecht heen moeten hebben met die Sprinters. Bijvoorbeeld om verbindingen als Houten - Amersfoort rechtstreeks te kunnen bieden, of Driebergen-Zeist - Woerden. Dat zijn nu verbindingen waarbij het aantrekkelijker is om op Utrecht Centraal op een bus over te stappen omdat die dichter bij je eindbestemming in de bewuste stad komt. En dat terwijl je door het huidige vrij grote tijdverlies in de overstap zelfs tijdwinst zou kunnen boeken op de totale reis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Suus »

In de Intercity Utrecht - Den Haag zitten al vanaf Utrecht Centraal reizigers die ten westen van de A2 wonen. Wil je de druk verminderen op Utrecht Centraal, dan moeten reizigers die met fiets of OV via Utrecht Centraal eigenlijk een stukje terugsteken zoveel mogelijk weggenomen worden van Utrecht Centraal en in de sprinters gestopt worden zodat ze zich via andere routes gaan verplaatsen. Daarop moet slim worden ingespeeld met nieuwe busroutes en/of fietspaden.

Dat kan alleen als Intercity's pas op ruime afstand van Utrecht weer gaan stoppen, en dat is voor reizigers die dichterbij wonen alleen acceptabel als je in de plaats daarvoor een hoogfrequente sprinter krijgt aangeboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Cas »

Ten tijde van de bouw van Leidsche Rijn was men ook van plan om van Utrecht Leidsche Rijn een intercitystation te maken, dat is ook nergens op uitgelopen. Één nieuw IC-station in Utrecht zie ik niet echt gebeuren, behalve op USP. Alle stations liggen te afgelegen of aan te weinig spoorlijnen om veel uit te halen, en ik zie Utrecht Lunetten nou zeker niet als een nuttige aanvulling aangezien je juist daar flink aan de rand van de stad zit.

Nou hebben ze het in het document over ontwikkeling van de A12-zone, dus misschien is de volgende ambitie om de driehoek Utrecht - Nieuwegein - Houten dicht te bouwen, en mogelijk is de keuze voor Lunetten daarop gebaseerd. Een andere mogelijkheid is dat ze dit zien als station USP-light, eventueel met aantakking van de Uithoflijn op het station, en dat zou mogelijk zelfs nog werken ook. Dan kan je echter veel beter een spoorbypass maken over USP inclusief station, zoals Wubbo betoogt. Dat idee van een cirkeltram is al helemaal idioot, aangezien je daar pas echt weinig mee oplost.

De enige plek waar een nieuw intercitystation zou werken, is nou eenmaal USP: geen enkele andere plek heeft genoeg vervoersvraag om er iets mee te kunnen. LR was een mogelijkheid geweest, als het centrum ter hoogte van Terwijde had gelegen, maar momenteel ben je te snel op Centraal om het te verantwoorden. Utrecht is nou eenmaal geen Amsterdam/Rotterdam, en zowel qua ligging van de spoorlijnen als relevantie binnen de stad zie ik weinig ander potentieel.

Ik ben het voor de rest eens met dat je meer mensen in sprinters moet willen (alhoewel het afschaffen van de IC-status van Amersfoort geen goed plan is), maar dan zullen het OV-netwerk en de algemene voorzieningen op de stations ook beter moeten, omdat veel plekken nou eenmaal bijna alleen maar of veel beter vanaf Centraal bereikbaar zijn, least of all Rijnsweerd en Papendorp.
請勿靠近車門
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Western Soldier »

In een topic over een nieuwe tram in Utrecht heb ik al een suggestie gegeven over het opnieuw aanleggen van de spoorlijn langs Maliebaan met daar een IC station, net als wat hidihi zegt. Zijn suggestie is dus niet onlogisch, Het kost mogelijk wat meer, maar dan heb je ook een IC station wat ook niet ver van het centrum langsgaat.

Zoals hidihi ook zegt is de afstand naar de Uithof korter. Laat daar dan om te beginnen 2x per uur een IC Arnhem-Hilversum ev, stoppen en 2x per uur een IC Eindhoven-Hilversum ev., waarmee inderdaad een IC uit Arnhem over Hilversum naar Amsterdam komt alleen dan niet via Barneveld, maar via Utrecht Maliebaan.

Qua locatie lijkt mij zoals in het andere topic gezegd het beste om niet bij het museum maar bij de Nachtegaalstraat het station aan te leggen. Waar de weg met het spoorwegovergang kruist zal de weg er dan onderdoor gaan.

Het is een hele klus en waarschijnlijk duurder dan het huidige plan, maar ik denk dat er meer reizigers baat bij hebben.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

@Suus: Mij lijkt het toch een vrij ingrijpende maatregel terwijl er minder ingrijpende alternatieven beschikbaar zijn: als voorbeeld ga ik even uit van Amersfoort, aangezien daar de minder ingrijpende alternatieven duidelijker aanwezig zijn.
Je hebt het over het wegnemen van reizigers die terugsteken, dat zouden vanuit Amersfoort dus voornamelijk reizigers naar de noordkant van het centrum van Utrecht zijn en die naar Rijnsweerd (Overvecht is niet echt een bestemmingsgebied, naar andere bestemmingen in Utrecht zou je alsnog over centraal moeten reizen).

Nu heb je naar Rijnsweerd al een prachtverbinding met de frequente Uithoflijnen van Syntus die ook nog snel is. Wil je daar meer gebruik van maken om Utrecht Centraal te ontlasten, dan zou je die bijvoorbeeld een klein stukje kunnen doortrekken richting binnenstad want de noordkant daarvan ligt toch al redelijk dicht bij Rijnsweerd.
Even om Rijnsweerd als bestemmingsvoorbeeld te noemen: dat kost per bus vanaf Amersfoort, Centrum in totaal 30 minuten reistijd. Reis je per IC naar Utrecht Centraal en neem je daar de stadsbus, dan kost het alsnog 30 minuten (nog exclusief de overstaptijd). En zou je zoals in jouw voorbeeld een hoogfrequente Sprinter naar Overvecht hebben dan is je reistijd... je raad het al, 30 minuten exclusief overstaptijd. Dat is gerekend met bus 30 vanaf Overvecht die de meest rechtstreeks mogelijke route pakt op dat traject. En owja, met overstap op Bilthoven kost het eveneens 30 minuten met een bus die niet rechtstreekser kan rijden.
Volgens mij kan je dan toch echt beter in die busverbinding vanaf Amersfoort investeren (langere afstand, dus meer potentiële tijdwinst als je bv. T100 bussen inzet). Dat voorkomt dat je ingrijpende maatregelen nodig hebt zoals Amersfoort met de ICs overslaan, wat ook nog bij-effecten heeft: de reizigers van Utrecht naar Deventer hebben dan ook nog maar twee verbindingen per uur bijvoorbeeld. Immers zou je door het reistijdverschil tussen Sprinter en IC tegelijk met de rechtstreekse IC al de Sprinter moeten nemen om in Amersfoort aansluiting op de volgende IC te hebben.

In Woerden is waarschijnlijk meer winst te behalen omdat je een grote groep reizigers hebt die nu al in de IC zitten (en daarom op Centraal overstappen) een mogelijkheid geeft om eerder over te stappen met een snelle verbinding naar belangrijke bestemmingsgebieden als Strijkviertel of Papendorp.
Driebergen is een lastiger geval omdat dat nu deels al reizigers vanaf Utrecht Centraal weghoudt door de aansluitingen naar De Uithof, maar tegelijk ook reizigers uit Zeist aantrekt. Al zullen die reizigers uit Zeist die naar Driebergen-Zeist reizen waarschijnlijk nog verder per trein reizen, want naar het centrum van Utrecht is de bus al frequenter en sneller. En als je die reizigers naar een bus verbant zouden ze alsnog op Utrecht Centraal komen, dus daar schiet je weinig mee op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door lvdmoosdijk »

Aking schreef:Station Utrecht Tussen de rails? :mrgreen:

Maar los van het feit dat ze de boel daar dus net flink overhoop hebben gegooid past het opzich prima daar inderdaad. Die bewoners tussen de rails uitkopen en hoppetaa! :Y
In combinatie met een nieuwe spoorlijn van Breda naar Utrecht parallel aan de A27 wordt het zeker interessant.
Alleen Amelisweerd... :?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door visgraat »

Een station nabij de Maliebaan lijkt me niet praktisch. In die oude wijken is nauwelijks ruimte om een groot project te ontwikkelen en zorgt daar denk ik alleen maar voor opstopping. En bij Amelisweerd zit je inderdaad met natuurlijke barrières. Enige is dat je er eventueel onderdoor kan als daar wel vergunning voor gekregen kan worden. En anders vraag ik me af of het niet beter is Amelisweerd heel iets kleiner te maken en miljoenen te steken in een veel groter te ontwikkelen natuurgebied om het voor de natuur te compenseren. Kosten en baten zijn anders wel heel scheef.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Aking »

Opzich ligt Amelisweerd boven de spoorlijn Utrecht - Bunnik, en zelfs boven de Koningsweg. De driehoek tussen de spoorlijnen Utrecht - Bunnik, Utrecht - Lunetten - Houten en de A27 is de afgelopen jaren vooral gebruikt als Bouwplaats/baggerdepot, en daar staat (maar) één huis. Los van eventuele Finse Wolmuishamstersalamandervlinderprocessierupsen die daar mogelijk verblijven is het opzich dus wel een perfect stuk niemandsland :Y

Het enige wat nog zou kunnen zijn dat er nog afstandseisen zijn, en dat iets niet binnen een straal van zoveel (kilo)meter van Amelisweerd af mag liggen. Al is dat, kijkend naar de nieuwbouw in de Uithof aan de andere kant van Amelisweerd, ook niet echt het geval geloof ik.

En wat de Maliebaan betreft, ik heb net een "citypark" in mijn achtertuin. Met plannen daaromtrent ben je dus net te laat, tenzij je vanaf daar alleen richting Blauwkapel (Bilthoven/Hollandsche Rading) wilt. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:In de Intercity Utrecht - Den Haag zitten al vanaf Utrecht Centraal reizigers die ten westen van de A2 wonen. Wil je de druk verminderen op Utrecht Centraal, dan moeten reizigers die met fiets of OV via Utrecht Centraal eigenlijk een stukje terugsteken zoveel mogelijk weggenomen worden van Utrecht Centraal en in de sprinters gestopt worden zodat ze zich via andere routes gaan verplaatsen. Daarop moet slim worden ingespeeld met nieuwe busroutes en/of fietspaden.

Dat kan alleen als Intercity's pas op ruime afstand van Utrecht weer gaan stoppen, en dat is voor reizigers die dichterbij wonen alleen acceptabel als je in de plaats daarvoor een hoogfrequente sprinter krijgt aangeboden.
Maar dan wil je toch juist dat er Intercity's in Woerden stoppen, zodat reizigers uit Leidsche Rijn e.o. met de Sprinter naar Woerden kunnen en vanaf daar met een snelle IC naar Den Haag kunnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Ferdinand »

Ik lees net een heel artikel van een wethouder in Bunnik die het wel ziet zitten om alle intercity's in Bunnik te laten stoppen om Utrecht CS te ontlasten. De bevolking van Bunnik zou kunnen verdubbelen en het station dopen we om tot "Bunnik Science Park" waar je heel gemakkelijk kunt overstappen op de bus/tram naar USP. Uiteraard denkt deze wethouder dit omdat de Uithof het dichtsbij Bunnik ligt.
Ik vraag me echt af of dat gaat werken aangezien je , net zoals jullie zeiden, altijd om Amelisweerd moet. Je kunt een tunnel onder Amelisweerd gaan bouwen of gewoon een weg er door heen leggen en schijt hebben aan de waarde van het park. Als die bussen er in ieder geval omheen moeten rijden zal Bunnik niet de juiste keuze zijn aangezien je dan net zo goed had kunnen uitstappen op Lunetten, Vaartsche Rijn of Driebergen-Zeist.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Mdk »

Als ik zo even op google maps kijk begrijp ik niet helemaal waarom je als je van Bukkik naar De Uithof en vice versa reist je langs/door de Amelisweerd moet.
Bij twijfel altijd klagen
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door en-es »

Wat een opportunisten daar in Bunnik.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Zonnig »

We kunnen in elk geval wel stellen dat Utrecht in het verleden veel fouten heeft gemaakt in de stedelijke plannen waardoor een nieuw IC-station eigenlijk nergens goed past.

Als men bij de ontwikkeling van de wijk Leidsche Rijn ook veel ruimte had vrijgemaakt voor stedelijke kantoren dan had dat een goed alternatief geweest.

Daarnaast is Utrecht vrij lang anti tram geweest waardoor deze ook niet echt aanwezig is. Deze had onder het CS een groot station kunnen hebben. In de relatie CS <> Leidsche Rijn zal in de toekomst ook een tram nodig zijn (denk ik). En een tram naar Zeist zou ook niet misstaan. Allemaal zaken waardoor Utrecht Centraal nu langzaamaan dicht slibt. En de Uithof had beter op de plek van Leidsche Rijn kunnen liggen of juist in de 3-hoek tussen de spoorlijnen naar Amsterdam / Gouda. Maar ja .... Utrecht wilde de Universiteit en hogescholen uit de stad hebben en allemaal op de Uithof hebben met de nu bekende gevolgen.

En van de wethouden verkeer in Utrecht heb ik ook geen hoge pet op. Die frustreert ook veel efficiënte vervoersmogelijkheden. Alleen staat ze nu bijna te janken omdat ze geen uitweg meer weet en dan maar met een onrealistisch plan komt.

Of moet Utrecht een deel van de Universitaire ambities laten varen en een satelliet/locatie in Almere opzetten. Een aparte wijk ten oosten van de A/6 ter hoogte van Almere Buiten, dan kunnen de sprinters die nu eindigen in Almere buiten verlengt worden via nieuw spoor naar die locatie. Maar dat is wel wat off/topic.
Laatst gewijzigd door Zonnig op di 29 mei 2018, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wijkhoven »

Een IC-station Leidsche Rijn Centrum vind ik op termijn nog niet zo heel onmogelijk. Het winkelcentrum dat daar komt moet gaan concurreren met de binnenstad. Het is uiteraard de vraag of dat echt gaat lukken, maar met 130 winkels is de potentie er wel. Er is ook nog wat kantoorruimte rond het station. Bovendien wil de gemeente Utrecht aan de noordkant van het station hoogbouw neerzetten (hoger dan de Dom!) met kantoren en ook woningen geloof ik. Als dit allemaal aanslaat kan de lokale vervoersvraag hier dus wel vergroten.

Nu zijn er slechts twee perrons op Leidsche Rijn, maar dat kan relatief makkelijk worden aangepast naar 4 perrons. Vraag blijft of dat voldoende is voor een groot intercitystation.
Daniel schreef:In Woerden is waarschijnlijk meer winst te behalen omdat je een grote groep reizigers hebt die nu al in de IC zitten (en daarom op Centraal overstappen) een mogelijkheid geeft om eerder over te stappen met een snelle verbinding naar belangrijke bestemmingsgebieden als Strijkviertel of Papendorp.
Een snelle verbinding naar Papendorp en Strijkviertel vanaf Leidsche Rijn station kan Utrecht Centraal in dit scenario ontlasten.
webguy schreef:Maar gewoon zo:
Afbeelding
Deze boog kan juist een west - noordoost lijn ondersteunen met alleen een stop in Utrecht in Leidsche Rijn.
Ferdinand schreef:Is het lijntje Woerden-Breukelen ook niet destijds aangelegd om Utrecht te ontlasten? Kun je eenzelfde constructie ook niet ergens anders rondom Utrecht doe n?
Draai de boog bij Harmelen om, zodat je een verbinding Leidsche Rijn - Amsterdam krijgt. Of draai ik nu door? :roll:
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Zonnig »

Je kan natuurlijk voor de noordoost/west relatie ook een korte stop op Overvecht toevoegen naast een korte stop op Leidsche Rijn.
Voordeel is je niet hoeft kop te maken op Utrecht Centraal. Reizigers voor de Wetskant van Utrecht ben je op Leidsche Rijn kwijt en voor de Oostkant / Uithof op Overvecht. En ik denk dat deze trein wel eens een minuut of 5 (of meer) sneller kan zijn ondanks de 2 korte stops.
Eventueel bied je deze verbinding alleen op werkdagen tot een uur of 8 a 9.
Laatst gewijzigd door Zonnig op di 29 mei 2018, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door groningen »

De meeste nieuwbouw van huizen staat aan de westelijke kant van Utrecht Centraal. Utrecht Lunetten is echt alleen bedoeld voor de Utrecht Science Park; nieuwe wijken bouwen in het Amelisweerd gebied is verwoesting van natuurgebied, maar ja; de autosnelweg 27 is er ook wel doorheen gelegd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Aking »

Tussen Lunetten en Houten/Bunnik heb je anders nog redelijk wat weiland wat je ook prima vol kunt plempen :Y

Al heb ik geen idee in hoeverre er rond Fort Vecht of Oud Wulven nog beschermd natuurgebied ligt...
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Zonnig »

Het kan ijn dat er tussen Utrecht en een aantal omliggende plaatsen een groene zone moet blijven.
Dit heb je overigens rond meer grote steden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door groningen »

Het schijnt dat er in Nederland 75.000 huizen moeten worden bijgebouwd. En men zei dat ook in natuurgebieden gaat gebeuren. Niets is heilig tegenwoordig. Zelfs het beruchte Groene Hart niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Aking »

Natuur is voor hippies, en hippies stinken: Natuur stinkt! Weg met natuur! :Y
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wijkhoven »

Aking schreef:Tussen Lunetten en Houten/Bunnik heb je anders nog redelijk wat weiland wat je ook prima vol kunt plempen :Y

Al heb ik geen idee in hoeverre er rond Fort Vecht of Oud Wulven nog beschermd natuurgebied ligt...
Bij Oud Wulven ligt ook Fort 't Hemeltje. Dat is volgens mij een grote barrière voor de vaak voorgestelde A27-spoorlijn richting Breda. (Lichtelijk offtopic)
Zonnig schreef:Je kan natuurlijk voor de noordoost/west relatie ook een korte stop op Overvecht toevoegen naast een korte stop op Leidsche Rijn.
Voordeel is je niet hoeft kop te maken op Utrecht Centraal. Reizigers voor de Wetskant van Utrecht ben je op Leidsche Rijn kwijt en voor de Oostkant / Uithof op Overvecht. En ik denk dat deze trein wel eens een minuut of 5 (of meer) sneller kan zijn ondanks de 2 korte stops.
Eventueel bied je deze verbinding alleen op werkdagen tot een uur of 8 a 9.
Klinkt niet eens als een gek idee, tevens met voordeel voor de doorgaande reizigers. Te onderzoeken is dan of een westelijke en een oostelijke stop in Utrecht voor een goed deel van de reizigers een goed alternatief is ten opzichte van stoppen op CS.

Goede lokale verbindingen vanaf (in dit geval) Leidsche Rijn en Overvecht zijn dan wel een vereiste. Vanaf beide stations een tramlijn richting het zuiden, respectievelijk naar Papendorp en de Uithof, zou hierin kunnen helpen. Hee! Nu kunnen we toch al een deel van die tramlijn in ringvorm verantwoorden! *O*
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door starx »

Ik denk niet dat ze in Den Haag erg enthousiast zullen reageren. De Uithoflijn was een aaneenschakeling van bestuurlijke blunders en dat zijn ze heus nog niet vergeten.

Dan de IC-status van Lunetten: het is de zoveelste keer dat een stad (of dorp) denkt dat NS wel even een IC-stop wil inpassen omdat dat op die plek goed uitkomt. Maar zo werkt het niet en gelukkig maar. Utrecht Centraal is een landelijk knooppunt en er zijn heel veel reizigers die daar alleen hoeven over te stappen (of niet eens). Voor hen is zo'n extra stop bij een voorstadshalte alleen maar vervelend.

En tot slot: Ik verwacht vanuit Den Haag geen spectaculaire investeringen in mobiliteit. Tot 2028 ligt het allemaal redelijk vast en ze zijn daar ook al heel veel geld kwijt aan verduurzaming en het stilleggen van de gaswinning.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Wijkhoven schreef:Klinkt niet eens als een gek idee, tevens met voordeel voor de doorgaande reizigers. Te onderzoeken is dan of een westelijke en een oostelijke stop in Utrecht voor een goed deel van de reizigers een goed alternatief is ten opzichte van stoppen op Utrecht Centraal
Welke doorgaande reizigers? Tot 75% stapt in Utrecht uit/in in beide richtingen, zelfs in het weekend nog.
Voor die reizigers kan een oostelijke of westelijke stop alleen voordeel bieden bij bestemmingen die daarvandaan goed ontsloten worden, maar voor treinoverstappers is het in vrijwel alle gevallen nadelig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten