Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Ferdinand »

Kan de capaciteit van Utrecht niet nog meer verbeterd worden dan? Je zou op zich ook de ondergrondse gangen zo groot kunnen maken als boven.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wijkhoven »

Daniel schreef:
Wijkhoven schreef:Klinkt niet eens als een gek idee, tevens met voordeel voor de doorgaande reizigers. Te onderzoeken is dan of een westelijke en een oostelijke stop in Utrecht voor een goed deel van de reizigers een goed alternatief is ten opzichte van stoppen op Utrecht Centraal
Welke doorgaande reizigers? Tot 75% stapt in Utrecht uit/in in beide richtingen, zelfs in het weekend nog.
Die overige ruim 25% dus! 1 op de 4 intercity's kan dan via de alternatieve boog om UCS te ontlasten. :P

Met de treinoverstappers heb je wel een goed punt. Ik vraag me af of dat vooral in een bepaalde andere richting is, of dat dat erg versnipperd is. Als het niet compleet versnipperd is, is het wellicht mogelijk om in die richting dan ook een trein vanuit het nieuwe intercity-station in te zetten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door reisthijs »

Ferdinand schreef:Kan de capaciteit van Utrecht niet nog meer verbeterd worden dan? Je zou op zich ook de ondergrondse gangen zo groot kunnen maken als boven.
Als je het over verbetering van de capaciteit hebt denk ik in de eerste plaats aan het bouwen van trappen naar de Moreelsebrug. Dat zou al een hoop schelen.

Wil je de tunnels echt goed bruikbaar maken, dan zul je ze wel op alle perrons aan moeten sluiten (inclusief de bus- en tramperrons).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SLToilet »

Dat had sowieso al gemoeten, maar Klepièrre of hoe dat ze ook heten (voorheen Corio) waren tegen. Maar ondertussen leek hierdoor vorig jaar al veel protest te rijzen en over een paar jaar de veiligheid in het geding te zijn, puur door dat soort commerciële belangen :')

Maar als een groot deel in Utrecht moet overstappen van trein naar trein, dan heeft ProRail één mogelijke oplossing erg moeilijk gemaakt: het rechtstreeks rijden naar zoveel mogelijk steden met de trein. Of het praktisch is, is een derde (de Belgen doen het :mrgreen: ) maar je haalt zo veel passagiers van de perrons af en ook overstaponbetrouwbaarheid eruit.

Maar omdat de Uithof er nu toch ligt zet ik het liefst in op het geografisch scheiden van de vervoersstromen. Een tunnel onder Amelisweerd of direct onder de A27 en daarbij alleen nog de stromen uit het Westen nog de tram moeten nemen naar de Uithof scheelt een hoop.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Jonkervoort »

De beste oplossing zou natuurlijk het ombuigen van de IC's Gouda <> Amersfoort via de A27/A28 en De Uithof zijn. Je krijgt dan 8x/uur een IC naar De Uithof vanaf Utrecht (de korte treinen zouden door kunnen rijden tot De Uithof), het kopmaken op CS vervalt. Het station De Uithof zou ik t.h.v. P+R De Uithof plaatsen. Bij een locatie t.h.v. de Sorbonnelaan bestaat het risico dat grote groepen reizigers vanaf CS naar De Uithof (die niet uit de trein komen) ook de trein gaan nemen, waardoor reizigers richting Amersfoort niet meer mee kunnen. Ook wordt de capaciteit van de Uithoflijn dan een stuk beter benut: er komen ook reizigers in de tegenspits vanaf het station. Eventueel zou er ook nog een IC-station bij Zeist kunnen komen, maar dat worden wel erg veel stations.

Als men geen nieuw spoor aan wil leggen, lijkt een IC-stop op Leidsche Rijn me het meest logisch. De Uithof heeft er niks aan, maar het vergroot wel de bereikbaarheid van de rest van de stad: vanaf Leidsche Rijn ben je (met verbeterde busverbindingen) sneller in Maarssen, Zuilen, Overvecht, Kanaleneiland, Oog in Al, Nieuwegein, Papendorp en Lage Weide. Die laatste twee hebben naast Leidsche Rijn centrum nog de potentie ontwikkeld te worden tot belangrijke(re) bronnen van werkgelegenheid. En nog een belangrijk voordeel dat Leidsche Rijn heeft: het kost nauwelijks geld om er een IC-station van te maken. Er is in het ontwerp ruimte gelaten om op de middelste sporen ook treinen te laten stoppen. Er hoeft dus niets met de sporen of de omgeving te gebeuren, een perron, perronkap, twee trappen en een lift en je bent klaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:Bij een locatie t.h.v. de Sorbonnelaan bestaat het risico dat grote groepen reizigers vanaf CS naar De Uithof (die niet uit de trein komen) ook de trein gaan nemen, waardoor reizigers richting Amersfoort niet meer mee kunnen.
Ik denk dat dat probleem nog wel meevalt, immers, de spitsrichting van/naar Amersfoort zou precies tegengesteld zijn aan die van Utrecht naar De Uithof. Als hier al een probleem door ontstaat dan is het dat je reizigers uit de spitsbussen gaat trekken die nu nog aardig wat mensen meenemen. En die passen er echt niet bij op de verbinding van Amersfoort naar Utrecht in (dan wel) de spitsrichting.
En nog een belangrijk voordeel dat Leidsche Rijn heeft: het kost nauwelijks geld om er een IC-station van te maken. Er is in het ontwerp ruimte gelaten om op de middelste sporen ook treinen te laten stoppen. Er hoeft dus niets met de sporen of de omgeving te gebeuren, een perron, perronkap, twee trappen en een lift en je bent klaar.
Er liggen zelfs al korte stukjes "perron" langs de middensporen daar, boven de tunnel die onder het station door loopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Ferdinand »

Het valt me op dat we het vooral over De Uithof hebben. Je kunt natuurlijk het debiel geplaatste gebied beter gaan verbinden, maar je zou het ook bij de bron kunnen aanpakken. Zou het niet veel goedkoper zijn om een paar faculteiten te verhuizen naar bijvoorbeeld Leidsche Rijn?
In Den Haag hebben ze zelfs faculteiten van de Universiteit Leiden ( wat niet helemaal logisch is).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Vinny »

Ik vind een aaneenschakeling van wat kleine plannen het meest realistisch. Zeker nu er al veel geld geinvesteerd is in de Uithoflijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Cas »

Ferdinand schreef:Het valt me op dat we het vooral over De Uithof hebben. Je kunt natuurlijk het debiel geplaatste gebied beter gaan verbinden, maar je zou het ook bij de bron kunnen aanpakken. Zou het niet veel goedkoper zijn om een paar faculteiten te verhuizen naar bijvoorbeeld Leidsche Rijn?
In Den Haag hebben ze zelfs faculteiten van de Universiteit Leiden ( wat niet helemaal logisch is).
De universiteit verspreiden over meerdere gebieden gaat juist compleet in tegen het doel van de UU (en HU), namelijk de vorming van een hoogwaardig cluster, eenvoudige samenwerking tussen onderzoekers en een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor R&D in Utrecht. Leiden heeft inderdaad een dependance in Den Haag, maar daar gaat het vooral om de opleidingen over buitenland, bestuur en recht, aansluitend op de sterke punten van Den Haag. Daar is dus een concrete reden voor, terwijl je die in Leidsche Rijn nou niet echt hebt. Bovendien heeft de UU al drie campussen (Binnenstad, Kromhoutkazerne en Uithof), dus een vierde gaat hem denk ik niet worden.

Ook kost een constructie van een nieuwe campus waarschijnlijk meer dan je denkt, dus kan er dan beter geinvesteerd worden in beter OV rond Utrecht (ik zou zeggen, bouw die binnenstadstram, daar help je Utrecht-Centrum en -Oost mee)
請勿靠近車門
B.Brummelman
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 15:12

Utrecht wil nieuw intercitystation

Bericht door B.Brummelman »

Gisteren 28 mei 2018 stond in de Volkskrant dit artikel.
De snelgroeiende stad Utrecht heeft een tweede intercitystation nodig en een nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerring – tramlijn of snelbusbaan – om de stadsregio heen. Provincie en gemeente Utrecht vragen aan het Rijk een investering te doen van miljarden euro’s om de bereikbaarheid van de regio te garanderen nu het aantal inwoners er razendsnel toeneemt.
Op mijn site wiki.herspoor.nl heb ik deze pagina over mijn eerdere plannen voor de stadsringlijn in Utrecht gearchiveerd. Hierin is 16 jaar geleden een plan gepresenteerd om over bestaand spoor een ringspoorlijn te exploiteren. Nu, in het Volkskrant-artikel wordt gepleit om een hoogwaardige tramlijn rond de gehele stadsregio te realiseren. Het eerder door mij gepresenteerde plan zou je de binnenring kunnen noemen en het nu gepresenteerde plan: de buitenring. Verwezenlijking van beide ringen, dan wel in combinatie, zou een welkome verbetering van het openbaar vervoer in de regio Utrecht kunnen betekenen.
Wat vinden andere forumbezoekers hiervan?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht wil nieuw intercitystation

Bericht door Aking »

Waarom moet er steeds zo expliciet naar je eigen site verwezen worden? :roll:

Daarnaast is er al een topic over dit onderwerp :Y

Zugführer: Twee berichten samengevoegd met het al bestaande topic
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:
Jonkervoort schreef:Bij een locatie t.h.v. de Sorbonnelaan bestaat het risico dat grote groepen reizigers vanaf CS naar De Uithof (die niet uit de trein komen) ook de trein gaan nemen, waardoor reizigers richting Amersfoort niet meer mee kunnen.
Ik denk dat dat probleem nog wel meevalt, immers, de spitsrichting van/naar Amersfoort zou precies tegengesteld zijn aan die van Utrecht naar De Uithof. Als hier al een probleem door ontstaat dan is het dat je reizigers uit de spitsbussen gaat trekken die nu nog aardig wat mensen meenemen. En die passen er echt niet bij op de verbinding van Amersfoort naar Utrecht in (dan wel) de spitsrichting.
Ik bedoelde meer dat reizigers die anders de tram zouden nemen (bv. uit de trein uit Amsterdam) bij CS de Intercity naar De Uithof gaan nemen, waardoor reizigers richting Amersfoort e.v. niet meer meekunnen. Als de trein namelijk aantrekkelijker is dan de tram, zal men ook in de eerste plaats de trein nemen en pas als die vol zit de tram.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Als je Utrecht Centraal wil ontlasten moet vooral de sprintertreindienst flink verbeterd worden(minstens 6x/uur) en moet de Intercity niet meer stoppen in Driebergen-Zeist, Woerden en Amersfoort. Reizigers zijn dan al veel minder geneigd om naar Utrecht Centraal te reizen maar de lokale stations te gaan gebruiken.
Volgens mij zorg je dan alleen maar voor méér transferbewegingen op Utrecht Centraal. Reizigers Amersfoort<->Gouda/Den Haag/Rotterdam moeten dan allemaal op Utrecht Centraal overstappen van IC op sprinter. Reizigers Arnhem/Nijmegen<->Uithof kunnen dan niet meer binnendoor via Driebergen-Zeist, reizigers Driebergen-Zeist<->Amsterdam Zuid/Schiphol moeten dan ook op Utrecht Centraal overstappen.

Als je Utrecht Centraal wilt ontlasten, zul je dat station dus niet juist een veel groter achterland gaan geven.

Ik zie dan eerder in de volgende oplossingen om Utrecht Centraal te ontlasten:
- Driebergen-Zeist een volledig IC-station maken, met een hoogfrequente en snelle bus/tramlijn (naadloos aansluitend op de IC's uit Arnhem) naar de Uithof, zodat reizigers vanuit het Oosten via dit station kunnen i.p.v. Utrecht Centraal. Ook hoeven reizigers Rhenen/Veenendaal/Driebergen<->Amsterdam/Schiphol dan niet over te stappen op Utrecht Centraal.
- De IC Den Haag-Utrecht verlengen naar Rhenen (stoptrein tussen Driebergen en Rhenen), zodat reizigers Arnhem<->Den Haag en Veenendaal/Rhenen<->Amsterdam/Schiphol (zelfde perron of cross-platform) op Driebergen kunnen overstappen i.p.v. op Utrecht C
- De IC Enschede/Schothorst<->Den Haag C niet meer cross-platform zetten met de IC naar Rotterdam op Utrecht C, zodat overstappen op Gouda aantrekkelijker wordt dan in Utrecht.
- Een snelbuslijn tijdens collegetijden tussen station Bilthoven en de Uithof, aansluitend op alle sprinters van/naar Baarn en Zwolle, zodat deze reizigers hier al kunnen overstappen i.p.v. Utrecht Centraal
- Extra dubbelspoor + baanvakversnelling Valleilijn + doortrekking naar Arnhem Centraal, zodat (Hilversum?/)Amersfoort<->Arnhem/Nijmegen altijd beter is via de Valleilijn (nu is dat vaak sneller door om te rijden via Utrecht Centraal!)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:- De IC Enschede/Schothorst<->Den Haag C niet meer cross-platform zetten met de IC naar Rotterdam op Utrecht C, zodat overstappen op Gouda aantrekkelijker wordt dan in Utrecht.
Uit Rotterdam kom je op spoor 20 aan, de trein naar Schothorst gaat van 11. Wat is daar precies cross platform aan?
Een snelbuslijn tijdens collegetijden tussen station Bilthoven en de Uithof, aansluitend op alle sprinters van/naar Baarn en Zwolle, zodat deze reizigers hier al kunnen overstappen i.p.v. Utrecht Centraal
Lijn 72 dus, die bestaat al.
- Extra dubbelspoor + baanvakversnelling Valleilijn + doortrekking naar Arnhem Centraal, zodat (Hilversum?/)Amersfoort<->Arnhem/Nijmegen altijd beter is via de Valleilijn (nu is dat vaak sneller door om te rijden via Utrecht Centraal!)
De verbinding via de Valleilijn is al exact net zo snel als via Utrecht reizen, in elk geval voor Amersfoort-Arnhem. Via Utrecht kan het alleen frequenter maar daar helpt versnellen niet voor als oplossing.
Een snellere reis bereik je trouwens makkelijker door de overstaptijd in Ede-Wageningen te verkorten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SLToilet »

Als je het makkelijker maakt 4x/uur te reizen tot aan Ede-Wageningen over de Valleilijn scheelt het al heel wat: nu gaan veel reizigers over Utrecht omdat ze meer mogelijkheden hebben om in de stedelijke regio rond Arnhem te geraken tegen dezelfde reistijd. Dubbelspoor maakt het makkelijker om nog iets te schuiven op het Kippenlijntje.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Ferdinand »

Daniel schreef:
Een snelbuslijn tijdens collegetijden tussen station Bilthoven en de Uithof, aansluitend op alle sprinters van/naar Baarn en Zwolle, zodat deze reizigers hier al kunnen overstappen i.p.v. Utrecht Centraal
Lijn 72 dus, die bestaat al.
72 loopt hier voor de deur en ik weet vrij zeker dat die niet naar Bilthoven gaat ;).
Volgens mij bedoel je lijn 31 ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Aking »

Tot (relatief) kort geleden ging de 72 wel naar Bilthoven volgens mij, tegenwoordig is dat inderdaad mijn directe connectie met de Zeister ghetto *O*
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Cas »

De Wiki schreef: Lijn 31 ontstond op 2 juli 2016 door de samenvoeging van lijn 31 met het gedeelte Bilthoven - De Uithof van lijn 72 en 265.
Voor mij nieuw, maar volgens de onvolprezen wiki werd er inderdaad in 2016 nog door een lijn 72 door Bilthoven gereden. Mooi trouwens dat lijn 31 dus voormalig Lunetten-Uithof was, daarna verlengd werd tot Bilthoven, en nu een stuk minder in Lunetten komt.

Maar om ruimte te scheppen op Utrecht CS is het waarschijnlijk waardevoller om in te zetten op daadwerkelijke overstapgarantie en voorlichting, op Overvecht, Bilthoven, Vaartsche Rijn (alhoewel je hier het probleem hebt dat 29 nog een achterliggend gebied heeft) en Driebergen-Zeist, eventueel met extra spitsbussen a la 371.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Ehm, ja oeps. Ik bedoelde 31 inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:- De IC Enschede/Schothorst<->Den Haag C niet meer cross-platform zetten met de IC naar Rotterdam op Utrecht C, zodat overstappen op Gouda aantrekkelijker wordt dan in Utrecht.
Uit Rotterdam kom je op spoor 20 aan, de trein naar Schothorst gaat van 11. Wat is daar precies cross platform aan?
Momenteel niet meer vanwege een goederenpad, maar volgens mij is/was het wel de bedoeling dat weer te gaan bieden.
Daniel schreef:
Een snelbuslijn tijdens collegetijden tussen station Bilthoven en de Uithof, aansluitend op alle sprinters van/naar Baarn en Zwolle, zodat deze reizigers hier al kunnen overstappen i.p.v. Utrecht Centraal
Lijn 72 dus, die bestaat al.
72 komt vanuit Amersfoort :wink: Maar de 31 (die je bedoelde) had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Daniel schreef:
- Extra dubbelspoor + baanvakversnelling Valleilijn + doortrekking naar Arnhem Centraal, zodat (Hilversum?/)Amersfoort<->Arnhem/Nijmegen altijd beter is via de Valleilijn (nu is dat vaak sneller door om te rijden via Utrecht Centraal!)
De verbinding via de Valleilijn is al exact net zo snel als via Utrecht reizen, in elk geval voor Amersfoort-Arnhem. Via Utrecht kan het alleen frequenter maar daar helpt versnellen niet voor als oplossing.
Een snellere reis bereik je trouwens makkelijker door de overstaptijd in Ede-Wageningen te verkorten.
Ik zie dat er een stuk is afgevallen, dat extra dubbelspoor was natuurlijk bedoeld om een kwartiersdienst te kunnen laten rijden (die willen de provincie en vervoerder zelf namelijk). Daarmee wordt via de Valleilijn dan net zo frequent en afhankelijk van hoeveel en waar je extra dubbelspoor aanlegt (bovenop station Ede Centrum zelf dus) ook sneller.

De overstap in Ede verkorten ben ik helemaal voor. In het meest ongunstige geval verkort je daarmee de overstap in Utrecht net zo veel (die is namelijk niets korter), maar omdat Ede geen prettig overstapstation is maak je de Valleilijn bij een kortere overstap wel aantrekkelijker. Doortrekken naar Arnhem blijft echter ten alle tijden gunstiger. De minimale benodigde overstaptijd in Ede is 4 minuten, terwijl de sprinter Ede-Arnhem maar 4 minuten langzamer is als de IC. Jammer alleen dat ze daar bij de komende verbouwing van Ede-W. geen rekening mee houden, want dat was echt voor alle reizigers beter geweest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Momenteel niet meer vanwege een goederenpad, maar volgens mij is/was het wel de bedoeling dat weer te gaan bieden.
Nee hoor, dat ligt aan de ruimte om een kerende serie erbij te kunnen hebben op 8-12. Sowieso gaat de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in 2019 deels door naar Houten rijden, dat kan alleen over 20/21.
De 2800 heeft juist geen cross platform in Utrecht omdat die er al in Gouda is, het was de overstap uit de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] die men weer wilde bieden. En die is inmiddels al hersteld.
Daniel schreef:Ik zie dat er een stuk is afgevallen, dat extra dubbelspoor was natuurlijk bedoeld om een kwartiersdienst te kunnen laten rijden (die willen de provincie en vervoerder zelf namelijk). Daarmee wordt via de Valleilijn dan net zo frequent en afhankelijk van hoeveel en waar je extra dubbelspoor aanlegt (bovenop station Ede Centrum zelf dus) ook sneller.
Dubbelspoor versnelt niet persé, wel maakt het andere paden en zo mogelijk betere aansluitingen mogelijk.
De overstap in Ede verkorten ben ik helemaal voor. In het meest ongunstige geval verkort je daarmee de overstap in Utrecht net zo veel (die is namelijk niets korter), maar omdat Ede geen prettig overstapstation is maak je de Valleilijn bij een kortere overstap wel aantrekkelijker.
Ligt eraan welke trein je schuift, de Valleilijn met meer dubbelspoor zou namelijk denk ik de makkelijkste oplossing zijn. Met de ICs in Utrecht schuiven heeft landelijk meer impact.
Doortrekken naar Arnhem blijft echter ten alle tijden gunstiger. De minimale benodigde overstaptijd in Ede is 4 minuten, terwijl de sprinter Ede-Arnhem maar 4 minuten langzamer is als de IC. Jammer alleen dat ze daar bij de komende verbouwing van Ede-W. geen rekening mee houden, want dat was echt voor alle reizigers beter geweest.
Het maakt het aantal mogelijke liggingen op de Valleilijn wel lager, dat werkt mogelijk nadelig voor de aansluitingen in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wubbo »

Ah, daar is de doortrekking van de Valleilijn weer. Als je echt een alternatief via die route wil gaan bieden zou ik niet inzetten op het doortrekken van een sprinter maar op het aanbieden van een sneltrein daar (bijvoorbeeld Amersfoort - Barneveld Centrum - Ede-Wageningen - Arnhem - Zevenaar - Doetinchem). Kost wat maar dan heb je ook echt wat, in plaats van een veredelde boemel waar je flink geld voor uit moet geven.

Over die [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] trouwens: die past niet op spoor 8-12 van Utrecht vanwege een conflict met de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] bij aankomst of bij vertrek.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Vinny »

De Valleilijn heeft dan wel een flinke infrastructurele upgrade nodig. Ik weet niet of daar wel geld voor kan worden vrijgespeeld. Aan de andere kant een tweede intercitystation bij Utrecht is echt volkomen belachelijk. Op plaatsen waar het een zinvolle toevoeging is voor reizigers kan niet worden overgestapt en waar het Utrecht Centraal kan ontlasten (bijv. Vaartsche Rijn) ontbreekt de ruimte en de positie binnen Utrecht zelf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Ah, daar is de doortrekking van de Valleilijn weer. Als je echt een alternatief via die route wil gaan bieden zou ik niet inzetten op het doortrekken van een sprinter maar op het aanbieden van een sneltrein daar (bijvoorbeeld Amersfoort - Barneveld Centrum - Ede-Wageningen - Arnhem - Zevenaar - Doetinchem). Kost wat maar dan heb je ook echt wat, in plaats van een veredelde boemel waar je flink geld voor uit moet geven.
Zo'n sneltrein zou natuurlijk het meest ideale zijn, alleen mag je dan veel meer dubbelspoor aanleggen wil je dat in kunnen passen. Ik denk dat die optie vooralsnog geheel niet rendabel wordt geacht en dat een kwartiersdienst per stopper Amersfoort-Arnhem veel reëler is.

Ik vraag me wel af waarom die doorkoppeling naar Doetinchem? Dan moet je dat hele stuk met een dieseltrein gaan rijden of fors investeren in Zevenaar-Doetinchem en het voegt weinig toe (als het al uit zou komen). Als je met keringen op Arnhem C niet uitkomt, kun je beter doorrijden naar Arnhem Presikhaaf en daar een keerspoor aanleggen, lijkt me goedkoper én veel nuttiger vanwege al die studenten.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Western Soldier »

Een kwartierdienst is voor mij persoonlijk niet de oplossing. Ik ga daar niks mee vooruit. Het gaat erom dat de trein een betere aansluiting geeft in Ede-Wageningen en/of Amersfoort. Ik moet overigens altijd in Ede-Wageningen overstappen, ook voor Utrecht. De aansluiting op de sprinter naar het Gooi is in Amersfoort zeker tegenwoordig zeer slecht met een overstap van bijna 30 minuten. Ik moet dan dus op de IC overstappen en dan in Hilversum ook weer op een sprinter uit Utrecht. Zelfs voor Hilversum is het sneller om via Utrecht Centraal te reizen, ondanks dat je in Amersfoort op een IC kan overstappen. Voor alle andere stations is het verschil nog een stuk groter. Voor sommige plekken in het Gooi als Blaricum, Naarden en Huizen is lijn 320 vanaf Amsterdam Amstel het beste alternatief.

Ik heb niet heel vaak een bestemming in het Gooi, maar toch 2 á 3 keer per jaar. In voorgaande dienstregelingen gaf de sprinter een perfecte aansluiting op de stoptrein naar Amersfoort. In die jaren was voor mij via Amersfoort altijd sneller. Sterker nog, zelfs richting Amsterdam was dat in die jaren een alternatief, omdat de aansluiting op de Valleilijn betrouwbaarder was dan op de IC naar Schiphol, zoals dat destijds nog het geval was. De aansluiting op de trein naar Utrecht is overigens wel betrouwbaarder geworden. Sinds de sprinter op de IC naar Den Helder aansluit heb ik die altijd gehaald. De aansluiting op de Valleilijn is vanuit de IC uit Arnhem 12 minuten, voorheen was dat met de sprinter 3 minuten.

De sprinter is natuurlijk wel langzamer, dus de reistijd over de Valleilijn vanuit Arnhem is dus 5 minuten achteruit gegaan. Dan de aansluitingen in Amersfoort. Voor Hilversum en stations aan de Veluwelijn is er weinig veranderd. De aansluiting op de IC is hetzelfde en ook de tijden van de sprinter naar Zwolle zijn amper gewijzigd. De sprinter naar het Gooi is echter met een kwartier verlegd en vertrekt nu als de stoptrein uit Ede-Wageningen net binnenkomt. Die overstap is doorgaans niet te halen. Daarmee is de reistijd 15 minuten achteruit gegaan en in totaal dus met 20 minuten. De aansluiting op Utrecht Centraal is iets ruimer geworden en is nu 4 minuten, alleen mag je ervan uitgaan dat je de aansluiting mist. Zelfs dan is de volgens de reisplanner Utrecht Centraal nog altijd sneller. Als die 20 minuten weer worden teruggedraaid is in elk geval Hilversum weer sneller via Amersfoort te bereiken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet zozeer helpt om de trein vaker te laten rijden. Het helpt veel meer om de aansluitingen in Amersfoort te verbeteren. Als je de frequentie verhoogt worden de aansluitingen automatisch natuurlijk ook korter, alleen is het verhogen van de frequentie veel aangrijpender dan het verschuiven van treinen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten