Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door playertwo »

Wat te denken van een sneltrein Veenendaal Centrum, Driebergen-Zeist, Vaartsche Rijn, Utrecht, Leidsche rijn, Woerden en een sneltrein Naarden-Bussum, Hilversum, Overvecht, Utrecht, Vaartsche Rijn, Houten?

De [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] kan je dan schrappen omdat het anders denk ik niet gaat passen tussen Utrecht en De Haar aansluiting.
Leidsche rijn dient dan wel een middenperron te krijgen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Western Soldier »

Maar waarom een sneltrein naar Veenendaal Centrum? De reizigersaantallen lijken mij nou niet het aantal om er sneltreinen te laten rijden. Veenendaal Centrum en Veenendaal West hebben respectievelijk 2100 en 1500 reizigers, op vergelijkbare stations rijdt 2x per uur een sprinters, ook in de spits. Ik denk dus dat het echt een lijntje is die alleen in de spits goed gebruikt wordt. Anders zou ik niet kunnen verklaren waarom NS 4 sprinters laat rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door ovforens »

Als ik kijk wat er zo aan Sprinters op een dag op Vaartsche Rijn stopt is de langste trein 10 bakken SLT. Als ze nu de korte perrons op bijvoorbeeld Veenendaal West verlengen (lijkt te kunnen gebaseerd op satelietfoto)kun je relatief eenvoudig meer capaciteit bieden zonder extra treinpaden.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door ICE105 »

Western Soldier schreef:Een kwartierdienst is voor mij persoonlijk niet de oplossing. Ik ga daar niks mee vooruit. (…)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet zozeer helpt om de trein vaker te laten rijden. Het helpt veel meer om de aansluitingen in Amersfoort te verbeteren. Als je de frequentie verhoogt worden de aansluitingen automatisch natuurlijk ook korter, alleen is het verhogen van de frequentie veel aangrijpender dan het verschuiven van treinen.
En je woont in Otb of Wf of zo? Kan het niet echt helder uit je verhaal halen....
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Western Soldier »

Ik vraag mij af in hoeverre de spitssprinters rijden vanwege Veenendaal. Als ik kijk naar de cijfers lijkt het erop dat de extra spitssprinters enkel rijden vanwege Driebergen-Zeist wat met circa 9000 reizigers toch best veel reizigers heeft. Wellicht zijn in de spitsuren daarvoor extra treinen nodig. Keren op Driebergen-Zeist is alleen niet echt mogelijk, dus ik denk dat hij om die reden de hele route rijdt. Naar Ede-Wageningen is niet mogelijk omdat de sprinter teveel tijd nodig heeft om dat traject af te leggen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Western Soldier »

ICE105 schreef:
Western Soldier schreef:Een kwartierdienst is voor mij persoonlijk niet de oplossing. Ik ga daar niks mee vooruit. (…)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet zozeer helpt om de trein vaker te laten rijden. Het helpt veel meer om de aansluitingen in Amersfoort te verbeteren. Als je de frequentie verhoogt worden de aansluitingen automatisch natuurlijk ook korter, alleen is het verhogen van de frequentie veel aangrijpender dan het verschuiven van treinen.
En je woont in Otb of Wf of zo? Kan het niet echt helder uit je verhaal halen....
Ik ben inderdaad een van de vaste reizigers van die stations. Ik dacht dat dat duidelijk was, ook vanwege mijn onderstaande tekst in ieder bericht. Mijn excuses voor de onduidelijkheid.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Aking »

"het noordelijk SAN" zegt mij, als Utrechter (want heuj, daar gaat dees topik over *O* ), in ieder geval heulemaal niks :') (A)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door groningen »

Het opheffen van dat goederenlijntje van Blauwkapel via Maliebaan naar Arnhem/Den Bosch en v.v. had men achteraf gezien beter in stand kunnen houden. Met "maar" 4 treinen per uur naar beide kanten toe zou het niet lang wachten worden bij de diverse overwegen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Hainje »

Mensen, als we gaan luchtfietsen, prima, maar laten we dat dan in de betreffende boards doen.
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door groningen »

Waar wilt U dan het 2de centraal station van Utrecht dan neerzetten?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door reisthijs »

In elk geval ergens waar veel meer treinen kunnen stoppen.
Een ongunstig gelegen stationnetje waar maar 4 treinen per uur stoppen is geen "2de centraal station" .
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Hainje »

groningen schreef:Waar wilt U dan het 2de centraal station van Utrecht dan neerzetten?
In een topic op het board "Ideeën voor OV".
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Aking »

Zeg! Dit is allemaal heel serieus hoor! :evil:
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door AlbertPool »

Ik vond dit een van de weinige serieuze voorstellen, hoewel de route waarschijnlijk erg lastig in te passen is bij de Uithof:
Jonkervoort schreef:De beste oplossing zou natuurlijk het ombuigen van de IC's Gouda <> Amersfoort via de A27/A28 en De Uithof zijn. Je krijgt dan 8x/uur een IC naar De Uithof vanaf Utrecht (de korte treinen zouden door kunnen rijden tot De Uithof), het kopmaken op CS vervalt. Het station De Uithof zou ik t.h.v. P+R De Uithof plaatsen. Bij een locatie t.h.v. de Sorbonnelaan bestaat het risico dat grote groepen reizigers vanaf CS naar De Uithof (die niet uit de trein komen) ook de trein gaan nemen, waardoor reizigers richting Amersfoort niet meer mee kunnen. Ook wordt de capaciteit van de Uithoflijn dan een stuk beter benut: er komen ook reizigers in de tegenspits vanaf het station. Eventueel zou er ook nog een IC-station bij Zeist kunnen komen, maar dat worden wel erg veel stations.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Cas »

Er is door Arcadis twee jaar geleden een onderzoek uitgevoerd over de beste route voor een USP-spoorbypass, om alles iets minder luchtfietserij te maken. Linkje (PDF). Natuurlijk zijn er meer overwegingen, maar het is toch een gefundeerde blik op wat er mogelijk is en hoeveel het uithaalt.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door reisthijs »

AlbertPool schreef:Ik vond dit een van de weinige serieuze voorstellen, hoewel de route waarschijnlijk erg lastig in te passen is bij de Uithof:
Jonkervoort schreef:De beste oplossing zou natuurlijk het ombuigen van de IC's Gouda <> Amersfoort via de A27/A28 en De Uithof zijn. Je krijgt dan 8x/uur een IC naar De Uithof vanaf Utrecht (de korte treinen zouden door kunnen rijden tot De Uithof), het kopmaken op CS vervalt. Het station De Uithof zou ik t.h.v. P+R De Uithof plaatsen. Bij een locatie t.h.v. de Sorbonnelaan bestaat het risico dat grote groepen reizigers vanaf CS naar De Uithof (die niet uit de trein komen) ook de trein gaan nemen, waardoor reizigers richting Amersfoort niet meer mee kunnen. Ook wordt de capaciteit van de Uithoflijn dan een stuk beter benut: er komen ook reizigers in de tegenspits vanaf het station. Eventueel zou er ook nog een IC-station bij Zeist kunnen komen, maar dat worden wel erg veel stations.
Ik vind het maar een vreemd plan. Waarom zou je die nieuwe spoorlijn niet benutten om reizigers van CS naar de Uithof te vervoeren? Bedenk dat het idee van een spoorlijn naar De Uithof juist is bedacht omdat de Uithoflijn in de toekomst de vervoersvraag waarschijnlijk niet meer aan kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door groningen »

Als je al een tramlijn naar Utrecht Science Park aanlegt (met een paar hindernissen), dan zie het spoor geen extra stations gaan bouwen voor de universiteit. Bij Utrecht Vaartsche Rijn station is daar ook een overstap op de tram?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door visgraat »

Cas schreef:Er is door Arcadis twee jaar geleden een onderzoek uitgevoerd over de beste route voor een USP-spoorbypass, om alles iets minder luchtfietserij te maken. Linkje (PDF). Natuurlijk zijn er meer overwegingen, maar het is toch een gefundeerde blik op wat er mogelijk is en hoeveel het uithaalt.
Interessant. Blijkbaar wegen de kosten van het trace richting Arnhem omleggen via Science Park ook op tegen de baten, mede omdat deze variant veruit de goedkoopste is. Als overigens de intercitystops Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp worden gedegradeerd tot sprinterstations is het reistijdverleis voor doorgaande reizigers trouwens ook beperkt tot een minuut. Daarnaast geef je de spoorlijn veel meer potentie, waardoor ook daar 6x per uur een IC rijden sneller gerechtvaardigd kan worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wubbo »

Als ik zo het rapport lees, maar ook de discussie hier, lijkt het omleggen van de verbinding Gouda - Utrecht - Amersfoort via Utrecht Science Park het meest logisch. Niet in de laatste plaats omdat dan ook het kopmaken in Utrecht vervalt, wat perroncapaciteit oplevert en waardoor de extra stop voor doorgaande reizigers nauwelijks effect heeft. Lastig is wel de ruimtelijke inpassing, zeker omdat het rapport het alleen heeft over IC's terwijl ik ook graag sprinters zou willen doorleggen (bijvoorbeeld 2x per uur uit Hilversum en 2x per uur uit Amersfoort). Dat levert allemaal nieuwe bewegingen op rondom Vaartsche Rijn en die zou je het liefst willen scheiden van de huidige corridors, maar daar is relatief weinig ruimte beschikbaar. Hoe je dat passend krijgt lijkt me een uitdaging.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Hainje »

Of een IC Utrecht - Science Park - Hilversum. Immers, als ik goed opgelet is de grootste bottleneck voor een IC naar Almere de inpassing bij Blauwkapel.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Niet de inpassing op de overvolle Gooilijn?

Over bottlenecks gesproken: als een spoorlijn door De Uithof tussen Utrecht en De Bilt door loopt om aan te takken richting Amersfoort wordt een aftakking richting Hilversum ook nog wel een uitdaging. Tussen de A27 en fort Voordorp door heb je voor die lijn richting Amersfoort de minste last van bestaande bebouwing. Maar vanaf daar rechtdoor naar Hilversum zou je dwars door Groenekan heen moeten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je de treinen van/naar Hilversum inderdaad erg lastig via de Uithof gaat krijgen.

Ik zou dan (als je toch veel gaat uitgeven):
- Een IC-spoor vanaf Den Dolder via de Uithof naar Utrecht Centraal aanleggen, met een station Utrecht De Uithof aan de zuidkant van De Uithof (t.h.v. de Bolognalaan)
- Het spoor Utrecht-De Haar verleggen, zodat deze ook bij De Uithof aantakt en hier ook kan stoppen.
- Station Bunnik dan verplaatsen naar de Kon.Julianalaan/Sportlaan, zodat deze aan de gewijzigde spoorlijn kan liggen (als je een iets rechtere route tussen De Uithof en Driebergen-Zeist wilt kan dat ook, maar verliest Bunnik wel zijn station).
- De IC-sporen op Utrecht C - Blauwkapel dan perrons bij Utrecht Overvecht geven en gebruiken voor de sprinters van/naar Amersfoort en Baarn, zodat deze sprinters volledig vrijgelegd worden van de treinen van/naar Hilversum.

Tussen Utrecht Centraal en Utrecht De Uithof dan 4 sporen en dat nieuwe station ook 4 perronsporen geven, verdeelt over 2 brede eilandperrons:
- eilandperron 1 (sporen 1 + 2): alle treinen naar Utrecht Centraal (gaan verder ri. Den Haag C / Rotterdam C / Den Helder / Schiphol / Breukelen)
- eilandperron 2 (sporen 3 + 4): alle treinen vanaf Utrecht Centraal (gaan ri. Nijmegen / Rhenen / Groningen / Leeuwarden / Enschede)

Hiermee ontlast je Utrecht Centraal natuurlijk al een groot gedeelte. Niet alleen kunnen alle studenten vanaf de meeste richtingen dan hier in/uitstappen i.p.v. Utrecht Centraal, ook neem je op Utrecht Centraal de volgende belangrijkere overstappen weg:
Nijmegen/Arnhem/Ede<->Den Haag/Rotterdam
Rhenen/Veenendaal<->Amsterdam/Schiphol/Den Haag/Rotterdam
En deze worden bovendien ook comfortabeler (want dan vanaf hetzelfde eilandperron)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Over bottlenecks gesproken: als een spoorlijn door De Uithof tussen Utrecht en De Bilt door loopt om aan te takken richting Amersfoort wordt een aftakking richting Hilversum ook nog wel een uitdaging. Tussen de A27 en fort Voordorp door heb je voor die lijn richting Amersfoort de minste last van bestaande bebouwing. Maar vanaf daar rechtdoor naar Hilversum zou je dwars door Groenekan heen moeten.
Je kan toch gewoon de A27 volgen? Een van de twee tracés uit het rapport loopt al langs de A27, dus dat lijkt me niet heel moeilijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Daniel »

Hoe wil je de A27 volgen richting Hilversum zonder dwars door de bebouwing van Groenekan (die zowat tot op de vluchtstrook van de A27 ligt) te moeten? Een aantakkende boog in het stukje tussen Voordorpsedijk en N230 lijkt me nogal krap worden, vooral omdat die dan ook gelijk onder de A27 door moet of er overheen. Immers staat de lijn door De Uithof aan de oostkant van de A27 getekend in de rapporten daarover.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation

Bericht door Wubbo »

Ik zie het A27-trace aan de westkant van de A27 liggen, dan lijkt het me niet zo'n groot probleem om Groenekan te passeren omdat je dan niet aan de dorpskant zit. Het USP-trace kan volgens mij ook makkelijk aan de westkant komen, omdat de A27 tussen Biltse Rading en de spoorlijn Amersfoort - Utrecht op maaiveldniveau ligt, terwijl het station op De Uithof op +1 is geprojecteerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten