Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door webguy »

Overigens moet je het hele plaatje in de regio bekijken op moment dat je niet meer op Veenendaal-De Klomp stopt met een IC. Het is op dat moment waarschijnlijk sneller om vanuit Veenendaal Centrum met de sprinter te gaan. Nu is het zo dat veel mensen uit Veenendaal sneller in Utrecht en helemaal verder zijn als ze de IC uit De Klomp pakken (11 min sneller!!). Wordt dat onaantrekkelijker, dan kan zomaar de sprinter van/naar Centrum drukker worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Daniel »

Er komen inderdaad busladingen reizigers op De Klomp aan om met een trein verder te reizen uit de richting Veenendaal Centrum. Echter zie ik 's ochtends de inhoud van lijn 50 naar het perron rennen als hij laat is, wat gezien het tijdstip betekent dat ze naar Arnhem willen en niet naar Utrecht. Dan heb je dus weinig aan een trein vanaf Veenendaal Centrum.
Hetzelfde geldt trouwens voor reizigers uit Scherpenzeel/Renswoude die ook vooral naar Arnhem gaan en dus niet de drukte de andere kant op verschuiven naar de Sprinters.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Western Soldier »

Lijkt mij ook niet zo gek. Station Veenendaal Centrum ligt zoals de naam al zegt in de buurt van het centrum. Daarmee ook een stuk dichterbij dan Veenendaal-De Klomp. Er wonen bij Veenenedaal Centrum dan bij Veenendaal-De Klomp. De 80 doet over de hele route over beide stations 12 minuten. Dat haal je ook met de IC niet meer in.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door SuperGhost »

Behalve als je verder dan Utrecht Centraal moet natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Daniel »

Ligt er maar net aan waar je heen wilt. Neem een reis op aanstaande maandag...

Als je om 12.00 uur van Veenendaal Centrum vertrekt, ben je met de Sprinter om 12.30 uur op Utrecht Centraal. Pak je echter eerst de bus naar Veenendaal-De Klomp, dan moet je al om 11.56 uur weg om om 12.36 uur op Utrecht Centraal te arriveren. Moet je naar Amsterdam dan stap je uiteindelijk gewoon op dezelfde IC over (en ben je 4 minuten sneller als je niet via De Klomp gaat). Richting Amersfoort haal je vanuit de Sprinter een aansluiting eerder en wordt de reis zelfs maarliefst een kwartier sneller.

Oftewel, het is helemaal niet zo gek dat (zoals de praktijkwaarnemingen bevestigen) dat er eigenlijk vooral reizigers van Veenendaal naar Arnhem via De Klomp reizen. Alleen die kant op is het namelijk echt sneller om via De Klomp te reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door SuperGhost »

Bij deze vergelijking woont de persoon in kwestie natuurlijk wel direct naast station Veenendaal Centrum. Er wonen natuurlijk ook veel mensen langs de route van de bus tussen beide stations. Voor deze mensen is De Klomp dan natuurlijk al snel weer sneller.

Ik ben wel benieuwd wat met de groep reizigers gebeurd zodra De Klomp een sprinterstation wordt en je ri. Arnhem op Ede-Wageningen moet overstappen. Zullen er dan meer mensen i.p.v. via De Klomp rechtstreeks met de bus naar Ede-Wageningen reizen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Western Soldier »

Daarnaast zijn er ook nog weer mensen die bij Veenendaal West wonen of in het gedeelte wonen waarbij ze langs Veenendaal Centrum komen om naar Veenendaal-De Klomp te gaan. Die laatste groep is niet heel groot maar in combinatie met de reizigers die in de buurt van Veenendaal West wonen is het gelijkwaardig aan het aantal reizigers wat op de route tussen Veenendaal Centrum en Veenendaal-De Klomp woont.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Voor deze mensen is De Klomp dan natuurlijk al snel weer sneller.
Dat valt nog vies tegen hoor: vanaf de Korte Dreef (de laatste halte echt in de bebouwing van Veenendaal) zou je een kwartier eerder moeten vertrekken als je via Veenendaal Centrum reist, maar dan ben je ook 6 minuten eerder in Utrecht waarmee het tijdverlies alweer zowat gehalveerd is. En in Utrecht heb je voor diverse richtingen de aansluitende trein van 10-15 minuten eerder waardoor het verschil helemaal verdampt.

Alleen voor reizigers uit het noordwesten van Veenendaal die net te ver van station West wonen om te lopen en bus 83 pakken is reizen via De Klomp echt sneller, alleen al omdat de 83 is afgestemd op de treinaansluiting naar Utrecht terwijl 50 op de treinen naar Arnhem afgestemd is. (En X80 biedt juist de treinaansluitingen van/naar Renswoude)
Western Soldier schreef:of in het gedeelte wonen waarbij ze langs Veenendaal Centrum komen om naar Veenendaal-De Klomp te gaan.
Voor die specifieke groep is er zelfs helemaal geen verschil (behalve dan de hogere spitsfrequentie vanaf Veenendaal Centrum) omdat bus 50 vanuit het zuiden van Veenendaal zowel op station Centrum een aansluiting op de Sprinter biedt als op De Klomp op de IC (die 6 minuten later in Utrecht is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Western Soldier »

Maar in het zuiden van Veenendaal heb je toch ook nog 80? Die komt daar vanuit Rhenen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Daniel »

80 biedt geen aansluitingen op De Klomp vanuit Veenendaal, die sluit namelijk juist aan voor de reizigers die uit de trein komen en richting Renswoude - Scherpenzeel willen :wink:

Maar we raken hier geloof ik ver off topic, al is het heel in de verte nog altijd enigszins gerelateerd aan de Uithoflijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Western Soldier »

Maar met reizigers die ten zuiden van Veenendaal Centrum die in de 80 stappen, kunnen nog wel overstappen op de trein richting Utrecht op Veenendaal Centrum. Als die mensen überhaupt nog de bus nemen, want volgens mij is het 2 of 3 haltes die ten zuiden van station Veenendaal Centrum in de bebouwde kom liggen. De conclusie kan in elk geval getrokken worden dat mensen in Veenendaal zelf voor een groot deel ook prima via Veenendaal Centrum richting Utrecht kunnen reizen. Voor Arnhem is en blijft Veenendaal-De Klomp beter. Of dat echter een IC rechtvaardigd is echt de vraag. Wat hier nog wel even terecht wordt aangestipt is dat Veenendaal-De Klomp nog wel wordt gebruikt door reizigers uit Scherpenzeel en Renswoude. Die zullen niet eerst helemaal naar Veenendaal Centrum reizen.

Terugkomend op de Uithoflijn. Als je die naar Driebergen-Zeist wilt doortrekken lijkt het mij redelijk om er in elk geval voor te zorgen dat de treinen die stoppen op Veenendaal-De Klomp ook op Driebergen-Zeist stoppen. Voor IC is het niet te rechtvaardigen om op allebei te stoppen. Het zijn beiden stations met echt een regionale functie en in geen geval niet nationaal belangrijk. Dit is nu precies zo iets waarom ik onlangs toch van mening ben veranderd over sneltreinen. Sneltreinen moeten de stations aandoen die regionaal belangrijk zijn, maar niet nationaal. Sneltreinen zijn ideaal om beide stations aan te doen. Dit ook omdat Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp aan reizigersaantallen respectievelijk ruim 9000 en ruim 4000 reizigers hebben. Van de rest heeft Veenendaal Centrum met 2100 reizigers het meeste. 2100 reizigers lijkt mij prima te doen voor 2 sprinters.

Met 4x per uur een sprinter zullen Bunnik en Maarn die elk nog geen 2000 reizigers hebben behoorlijk overbediend worden, maar als je sprinters naar Ede-Wageningen wilt sturen ontkom je daar niet aan. Driebergen-Zeist heeft daarmee 4x per uur een sprinter en Veenendaal-De Klomp 2x per uur. Zou je 2 sprinters toevoegen om voor beide stations beter aan de vraag te voldoen dan kom je op 6 sprinters voor Driebergen-Zeist uit en 4 voor Veenendaal-De Klomp, maar daarmee zou de overbediening voor Bunnik en Maarn nog groter worden. Een sneltrein is daarin toch in mijn ogen de oplossing.

Om nog even naar het grotere geheel tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal te kijken. Ik vraag mij af 2x per uur een sneltrein nog steeds 6x per uur een IC rechtvaardigd. Ik weet niet of daar zoveel vraag voor is. De sneltrein heeft tussen Arnhem en Utrecht maar 2 stops meer en dat valt dus mee. Je hebt nog altijd op termijn 1x per uur een internationale trein en daarmee heb je naast 2x per uur een sneltrein en 4x per uur een IC echt meer dan voldoende aan. Het lijkt mij overigens duidelijk dat in alle gevallen Ede-Wageningen wel gewoon door IC bediend zal blijven worden.

Samenvatting:
4x per uur IC Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur S Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Rhenen>Utrecht Centraal
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Maar met reizigers die ten zuiden van Veenendaal Centrum die in de 80 stappen, kunnen nog wel overstappen op de trein richting Utrecht op Veenendaal Centrum.
Nee, want zoals ik in mijn bericht van 21.22 uur schreef biedt lijn 50 die aansluiting en de 80 dus niet ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij begint het bijna een gebruik te worden op dit forum: iemand die een 3-treinensysteem wil invoeren op Utrecht-Nijmegen
Ik heb geen onderschrift
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Western Soldier »

Daniel schreef:
Western Soldier schreef:Maar met reizigers die ten zuiden van Veenendaal Centrum die in de 80 stappen, kunnen nog wel overstappen op de trein richting Utrecht op Veenendaal Centrum.
Nee, want zoals ik in mijn bericht van 21.22 uur schreef biedt lijn 50 die aansluiting en de 80 dus niet ;)
Die aansluiting lijkt mij met 2 minuten wel erg krap. Wordt daar gewacht door de trein en is die 2 minuten daar te halen? Geldt overigens wel alleen doordeweeks overdag. 'In de avonduren en in het weekend is het juist 80 die de aansluiting biedt. Komende uit Utrecht is het overigens doordeweeks overdag wel de 50. 8 minuten is zeker wel genoeg. Op basis van de reisplanner zou ik als 50 als eerst komt op Veenendaal-De Klomp overstappen op de trein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Daniel »

De overstaptijd vanuit de 50 is 4 minuten, geen 2. Aankomst om .56 en de trein gaat .00.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Wijkhoven »

sirvinniei schreef:Volgens mij begint het bijna een gebruik te worden op dit forum: iemand die een 3-treinensysteem wil invoeren op Utrecht-Nijmegen
Ik dacht ook wat leuks te lezen over een tram tussen Utrecht en Zeist, maar het gaat alleen maar over de treinverbindingen van Veenendaal. :P
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Western Soldier »

Daniel schreef:De overstaptijd vanuit de 50 is 4 minuten, geen 2. Aankomst om .56 en de trein gaat .00.
https://9292.nl/reisadvies/rhenen_busha ... 06-04T1555

Bus komt echt om .59 aan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door trolly »

:roll:


Wijkhoven schreef:Ik dacht ook wat leuks te lezen over een tram tussen Utrecht en Zeist, maar het gaat alleen maar over de treinverbindingen van Veenendaal. :P
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, ofzo.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Samenvatting:
4x per uur IC Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur S Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Rhenen>Utrecht Centraal
Waarom zou je nog een sprinter naar Ede willen sturen als je al een andere trein hebt die op Veenendaal-De Klomp stopt? Stuur die sprinter dan maar naar Veenendaal.

Om terug on-topic te komen: als je de Uithoflijn door wil trekken vanaf de Uithof is station Driebergen-Zeist wel de meest logische bestemming, en dan wat mij betreft direct door naar Doorn omdat het zonde is om de kern van Driebergen (en Doorn) dan niet te bedienen. Daarnaast zou ik die tram eigenlijk wel door willen sturen naar Amersfoort, via Soesterberg (zeg maar de route van de 52). De helft van de frequentie van de Uithoflijn lijkt me ruim voldoende voor deze beide zijtakken.

Je moet dan alleen wel wijzigingen gaan doen in je busnet om te feederen naar de tram en dubbelingen eruit te halen. Binnen Zeist hou je dan de route van de 74, een stukje van de 56 en de route via het busstation over die niet bediend worden, dat lijkt me wel te doen met bijvoorbeeld een wijziging van lijn 56.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door n-evo »

sirvinniei schreef:Maar dan heb je het alleen over lijn 300. Als je 356 erbij rekent, die een groot deel van de route hetzelfde rijdt kom je op een frequentie van 18x per uur.
Met die logica kan je ook metro 51, 53 en 54 bij elkaar optellen. Of tram 1, 2 en 5. Etc.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door reisthijs »

Ja, waarom niet? Deze logica heb je straks ook nodig om de Uithoflijn hoogfrequent te noemen, daar gaan ook meerdere lijnen rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Bericht door sirvinniei »

n-evo schreef:
sirvinniei schreef:Maar dan heb je het alleen over lijn 300. Als je 356 erbij rekent, die een groot deel van de route hetzelfde rijdt kom je op een frequentie van 18x per uur.
Met die logica kan je ook metro 51, 53 en 54 bij elkaar optellen. Of tram 1, 2 en 5. Etc.
Maar die hebben niet dezelfde eindbestemming. 356 Is praktisch gewoon een snellere versie van de 300 als je die enkele halte in badhoeverdorp vergeet. Ik heb het niet over deelroutes, want dan kan je in elke stad praktisch elk stukje wat door alle stadsbussen wordt gedeeld noemen (meestal centrum-station)
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten