Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Overigens moet je het hele plaatje in de regio bekijken op moment dat je niet meer op Veenendaal-De Klomp stopt met een IC. Het is op dat moment waarschijnlijk sneller om vanuit Veenendaal Centrum met de sprinter te gaan. Nu is het zo dat veel mensen uit Veenendaal sneller in Utrecht en helemaal verder zijn als ze de IC uit De Klomp pakken (11 min sneller!!). Wordt dat onaantrekkelijker, dan kan zomaar de sprinter van/naar Centrum drukker worden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Er komen inderdaad busladingen reizigers op De Klomp aan om met een trein verder te reizen uit de richting Veenendaal Centrum. Echter zie ik 's ochtends de inhoud van lijn 50 naar het perron rennen als hij laat is, wat gezien het tijdstip betekent dat ze naar Arnhem willen en niet naar Utrecht. Dan heb je dus weinig aan een trein vanaf Veenendaal Centrum.
Hetzelfde geldt trouwens voor reizigers uit Scherpenzeel/Renswoude die ook vooral naar Arnhem gaan en dus niet de drukte de andere kant op verschuiven naar de Sprinters.
Hetzelfde geldt trouwens voor reizigers uit Scherpenzeel/Renswoude die ook vooral naar Arnhem gaan en dus niet de drukte de andere kant op verschuiven naar de Sprinters.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Lijkt mij ook niet zo gek. Station Veenendaal Centrum ligt zoals de naam al zegt in de buurt van het centrum. Daarmee ook een stuk dichterbij dan Veenendaal-De Klomp. Er wonen bij Veenenedaal Centrum dan bij Veenendaal-De Klomp. De 80 doet over de hele route over beide stations 12 minuten. Dat haal je ook met de IC niet meer in.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Behalve als je verder dan Utrecht Centraal moet natuurlijk
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Ligt er maar net aan waar je heen wilt. Neem een reis op aanstaande maandag...
Als je om 12.00 uur van Veenendaal Centrum vertrekt, ben je met de Sprinter om 12.30 uur op Utrecht Centraal. Pak je echter eerst de bus naar Veenendaal-De Klomp, dan moet je al om 11.56 uur weg om om 12.36 uur op Utrecht Centraal te arriveren. Moet je naar Amsterdam dan stap je uiteindelijk gewoon op dezelfde IC over (en ben je 4 minuten sneller als je niet via De Klomp gaat). Richting Amersfoort haal je vanuit de Sprinter een aansluiting eerder en wordt de reis zelfs maarliefst een kwartier sneller.
Oftewel, het is helemaal niet zo gek dat (zoals de praktijkwaarnemingen bevestigen) dat er eigenlijk vooral reizigers van Veenendaal naar Arnhem via De Klomp reizen. Alleen die kant op is het namelijk echt sneller om via De Klomp te reizen.
Als je om 12.00 uur van Veenendaal Centrum vertrekt, ben je met de Sprinter om 12.30 uur op Utrecht Centraal. Pak je echter eerst de bus naar Veenendaal-De Klomp, dan moet je al om 11.56 uur weg om om 12.36 uur op Utrecht Centraal te arriveren. Moet je naar Amsterdam dan stap je uiteindelijk gewoon op dezelfde IC over (en ben je 4 minuten sneller als je niet via De Klomp gaat). Richting Amersfoort haal je vanuit de Sprinter een aansluiting eerder en wordt de reis zelfs maarliefst een kwartier sneller.
Oftewel, het is helemaal niet zo gek dat (zoals de praktijkwaarnemingen bevestigen) dat er eigenlijk vooral reizigers van Veenendaal naar Arnhem via De Klomp reizen. Alleen die kant op is het namelijk echt sneller om via De Klomp te reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Bij deze vergelijking woont de persoon in kwestie natuurlijk wel direct naast station Veenendaal Centrum. Er wonen natuurlijk ook veel mensen langs de route van de bus tussen beide stations. Voor deze mensen is De Klomp dan natuurlijk al snel weer sneller.
Ik ben wel benieuwd wat met de groep reizigers gebeurd zodra De Klomp een sprinterstation wordt en je ri. Arnhem op Ede-Wageningen moet overstappen. Zullen er dan meer mensen i.p.v. via De Klomp rechtstreeks met de bus naar Ede-Wageningen reizen?
Ik ben wel benieuwd wat met de groep reizigers gebeurd zodra De Klomp een sprinterstation wordt en je ri. Arnhem op Ede-Wageningen moet overstappen. Zullen er dan meer mensen i.p.v. via De Klomp rechtstreeks met de bus naar Ede-Wageningen reizen?
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Daarnaast zijn er ook nog weer mensen die bij Veenendaal West wonen of in het gedeelte wonen waarbij ze langs Veenendaal Centrum komen om naar Veenendaal-De Klomp te gaan. Die laatste groep is niet heel groot maar in combinatie met de reizigers die in de buurt van Veenendaal West wonen is het gelijkwaardig aan het aantal reizigers wat op de route tussen Veenendaal Centrum en Veenendaal-De Klomp woont.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Dat valt nog vies tegen hoor: vanaf de Korte Dreef (de laatste halte echt in de bebouwing van Veenendaal) zou je een kwartier eerder moeten vertrekken als je via Veenendaal Centrum reist, maar dan ben je ook 6 minuten eerder in Utrecht waarmee het tijdverlies alweer zowat gehalveerd is. En in Utrecht heb je voor diverse richtingen de aansluitende trein van 10-15 minuten eerder waardoor het verschil helemaal verdampt.SuperGhost schreef:Voor deze mensen is De Klomp dan natuurlijk al snel weer sneller.
Alleen voor reizigers uit het noordwesten van Veenendaal die net te ver van station West wonen om te lopen en bus 83 pakken is reizen via De Klomp echt sneller, alleen al omdat de 83 is afgestemd op de treinaansluiting naar Utrecht terwijl 50 op de treinen naar Arnhem afgestemd is. (En X80 biedt juist de treinaansluitingen van/naar Renswoude)
Voor die specifieke groep is er zelfs helemaal geen verschil (behalve dan de hogere spitsfrequentie vanaf Veenendaal Centrum) omdat bus 50 vanuit het zuiden van Veenendaal zowel op station Centrum een aansluiting op de Sprinter biedt als op De Klomp op de IC (die 6 minuten later in Utrecht is).Western Soldier schreef:of in het gedeelte wonen waarbij ze langs Veenendaal Centrum komen om naar Veenendaal-De Klomp te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Maar in het zuiden van Veenendaal heb je toch ook nog 80? Die komt daar vanuit Rhenen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
80 biedt geen aansluitingen op De Klomp vanuit Veenendaal, die sluit namelijk juist aan voor de reizigers die uit de trein komen en richting Renswoude - Scherpenzeel willen
Maar we raken hier geloof ik ver off topic, al is het heel in de verte nog altijd enigszins gerelateerd aan de Uithoflijn.
Maar we raken hier geloof ik ver off topic, al is het heel in de verte nog altijd enigszins gerelateerd aan de Uithoflijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Maar met reizigers die ten zuiden van Veenendaal Centrum die in de 80 stappen, kunnen nog wel overstappen op de trein richting Utrecht op Veenendaal Centrum. Als die mensen überhaupt nog de bus nemen, want volgens mij is het 2 of 3 haltes die ten zuiden van station Veenendaal Centrum in de bebouwde kom liggen. De conclusie kan in elk geval getrokken worden dat mensen in Veenendaal zelf voor een groot deel ook prima via Veenendaal Centrum richting Utrecht kunnen reizen. Voor Arnhem is en blijft Veenendaal-De Klomp beter. Of dat echter een IC rechtvaardigd is echt de vraag. Wat hier nog wel even terecht wordt aangestipt is dat Veenendaal-De Klomp nog wel wordt gebruikt door reizigers uit Scherpenzeel en Renswoude. Die zullen niet eerst helemaal naar Veenendaal Centrum reizen.
Terugkomend op de Uithoflijn. Als je die naar Driebergen-Zeist wilt doortrekken lijkt het mij redelijk om er in elk geval voor te zorgen dat de treinen die stoppen op Veenendaal-De Klomp ook op Driebergen-Zeist stoppen. Voor IC is het niet te rechtvaardigen om op allebei te stoppen. Het zijn beiden stations met echt een regionale functie en in geen geval niet nationaal belangrijk. Dit is nu precies zo iets waarom ik onlangs toch van mening ben veranderd over sneltreinen. Sneltreinen moeten de stations aandoen die regionaal belangrijk zijn, maar niet nationaal. Sneltreinen zijn ideaal om beide stations aan te doen. Dit ook omdat Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp aan reizigersaantallen respectievelijk ruim 9000 en ruim 4000 reizigers hebben. Van de rest heeft Veenendaal Centrum met 2100 reizigers het meeste. 2100 reizigers lijkt mij prima te doen voor 2 sprinters.
Met 4x per uur een sprinter zullen Bunnik en Maarn die elk nog geen 2000 reizigers hebben behoorlijk overbediend worden, maar als je sprinters naar Ede-Wageningen wilt sturen ontkom je daar niet aan. Driebergen-Zeist heeft daarmee 4x per uur een sprinter en Veenendaal-De Klomp 2x per uur. Zou je 2 sprinters toevoegen om voor beide stations beter aan de vraag te voldoen dan kom je op 6 sprinters voor Driebergen-Zeist uit en 4 voor Veenendaal-De Klomp, maar daarmee zou de overbediening voor Bunnik en Maarn nog groter worden. Een sneltrein is daarin toch in mijn ogen de oplossing.
Om nog even naar het grotere geheel tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal te kijken. Ik vraag mij af 2x per uur een sneltrein nog steeds 6x per uur een IC rechtvaardigd. Ik weet niet of daar zoveel vraag voor is. De sneltrein heeft tussen Arnhem en Utrecht maar 2 stops meer en dat valt dus mee. Je hebt nog altijd op termijn 1x per uur een internationale trein en daarmee heb je naast 2x per uur een sneltrein en 4x per uur een IC echt meer dan voldoende aan. Het lijkt mij overigens duidelijk dat in alle gevallen Ede-Wageningen wel gewoon door IC bediend zal blijven worden.
Samenvatting:
4x per uur IC Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur S Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Rhenen>Utrecht Centraal
Terugkomend op de Uithoflijn. Als je die naar Driebergen-Zeist wilt doortrekken lijkt het mij redelijk om er in elk geval voor te zorgen dat de treinen die stoppen op Veenendaal-De Klomp ook op Driebergen-Zeist stoppen. Voor IC is het niet te rechtvaardigen om op allebei te stoppen. Het zijn beiden stations met echt een regionale functie en in geen geval niet nationaal belangrijk. Dit is nu precies zo iets waarom ik onlangs toch van mening ben veranderd over sneltreinen. Sneltreinen moeten de stations aandoen die regionaal belangrijk zijn, maar niet nationaal. Sneltreinen zijn ideaal om beide stations aan te doen. Dit ook omdat Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp aan reizigersaantallen respectievelijk ruim 9000 en ruim 4000 reizigers hebben. Van de rest heeft Veenendaal Centrum met 2100 reizigers het meeste. 2100 reizigers lijkt mij prima te doen voor 2 sprinters.
Met 4x per uur een sprinter zullen Bunnik en Maarn die elk nog geen 2000 reizigers hebben behoorlijk overbediend worden, maar als je sprinters naar Ede-Wageningen wilt sturen ontkom je daar niet aan. Driebergen-Zeist heeft daarmee 4x per uur een sprinter en Veenendaal-De Klomp 2x per uur. Zou je 2 sprinters toevoegen om voor beide stations beter aan de vraag te voldoen dan kom je op 6 sprinters voor Driebergen-Zeist uit en 4 voor Veenendaal-De Klomp, maar daarmee zou de overbediening voor Bunnik en Maarn nog groter worden. Een sneltrein is daarin toch in mijn ogen de oplossing.
Om nog even naar het grotere geheel tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal te kijken. Ik vraag mij af 2x per uur een sneltrein nog steeds 6x per uur een IC rechtvaardigd. Ik weet niet of daar zoveel vraag voor is. De sneltrein heeft tussen Arnhem en Utrecht maar 2 stops meer en dat valt dus mee. Je hebt nog altijd op termijn 1x per uur een internationale trein en daarmee heb je naast 2x per uur een sneltrein en 4x per uur een IC echt meer dan voldoende aan. Het lijkt mij overigens duidelijk dat in alle gevallen Ede-Wageningen wel gewoon door IC bediend zal blijven worden.
Samenvatting:
4x per uur IC Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur S Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Rhenen>Utrecht Centraal
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Nee, want zoals ik in mijn bericht van 21.22 uur schreef biedt lijn 50 die aansluiting en de 80 dus niet ;)Western Soldier schreef:Maar met reizigers die ten zuiden van Veenendaal Centrum die in de 80 stappen, kunnen nog wel overstappen op de trein richting Utrecht op Veenendaal Centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Volgens mij begint het bijna een gebruik te worden op dit forum: iemand die een 3-treinensysteem wil invoeren op Utrecht-Nijmegen
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Die aansluiting lijkt mij met 2 minuten wel erg krap. Wordt daar gewacht door de trein en is die 2 minuten daar te halen? Geldt overigens wel alleen doordeweeks overdag. 'In de avonduren en in het weekend is het juist 80 die de aansluiting biedt. Komende uit Utrecht is het overigens doordeweeks overdag wel de 50. 8 minuten is zeker wel genoeg. Op basis van de reisplanner zou ik als 50 als eerst komt op Veenendaal-De Klomp overstappen op de trein.Daniel schreef:Nee, want zoals ik in mijn bericht van 21.22 uur schreef biedt lijn 50 die aansluiting en de 80 dus niet ;)Western Soldier schreef:Maar met reizigers die ten zuiden van Veenendaal Centrum die in de 80 stappen, kunnen nog wel overstappen op de trein richting Utrecht op Veenendaal Centrum.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
De overstaptijd vanuit de 50 is 4 minuten, geen 2. Aankomst om .56 en de trein gaat .00.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Ik dacht ook wat leuks te lezen over een tram tussen Utrecht en Zeist, maar het gaat alleen maar over de treinverbindingen van Veenendaal.sirvinniei schreef:Volgens mij begint het bijna een gebruik te worden op dit forum: iemand die een 3-treinensysteem wil invoeren op Utrecht-Nijmegen
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
https://9292.nl/reisadvies/rhenen_busha ... 06-04T1555Daniel schreef:De overstaptijd vanuit de 50 is 4 minuten, geen 2. Aankomst om .56 en de trein gaat .00.
Bus komt echt om .59 aan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, ofzo.Wijkhoven schreef:Ik dacht ook wat leuks te lezen over een tram tussen Utrecht en Zeist, maar het gaat alleen maar over de treinverbindingen van Veenendaal.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Waarom zou je nog een sprinter naar Ede willen sturen als je al een andere trein hebt die op Veenendaal-De Klomp stopt? Stuur die sprinter dan maar naar Veenendaal.Western Soldier schreef:Samenvatting:
4x per uur IC Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur S Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Ede-Wageningen>Utrecht Centraal
2x per uur SPR Rhenen>Utrecht Centraal
Om terug on-topic te komen: als je de Uithoflijn door wil trekken vanaf de Uithof is station Driebergen-Zeist wel de meest logische bestemming, en dan wat mij betreft direct door naar Doorn omdat het zonde is om de kern van Driebergen (en Doorn) dan niet te bedienen. Daarnaast zou ik die tram eigenlijk wel door willen sturen naar Amersfoort, via Soesterberg (zeg maar de route van de 52). De helft van de frequentie van de Uithoflijn lijkt me ruim voldoende voor deze beide zijtakken.
Je moet dan alleen wel wijzigingen gaan doen in je busnet om te feederen naar de tram en dubbelingen eruit te halen. Binnen Zeist hou je dan de route van de 74, een stukje van de 56 en de route via het busstation over die niet bediend worden, dat lijkt me wel te doen met bijvoorbeeld een wijziging van lijn 56.
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Met die logica kan je ook metro 51, 53 en 54 bij elkaar optellen. Of tram 1, 2 en 5. Etc.sirvinniei schreef:Maar dan heb je het alleen over lijn 300. Als je 356 erbij rekent, die een groot deel van de route hetzelfde rijdt kom je op een frequentie van 18x per uur.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Ja, waarom niet? Deze logica heb je straks ook nodig om de Uithoflijn hoogfrequent te noemen, daar gaan ook meerdere lijnen rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist
Maar die hebben niet dezelfde eindbestemming. 356 Is praktisch gewoon een snellere versie van de 300 als je die enkele halte in badhoeverdorp vergeet. Ik heb het niet over deelroutes, want dan kan je in elke stad praktisch elk stukje wat door alle stadsbussen wordt gedeeld noemen (meestal centrum-station)n-evo schreef:Met die logica kan je ook metro 51, 53 en 54 bij elkaar optellen. Of tram 1, 2 en 5. Etc.sirvinniei schreef:Maar dan heb je het alleen over lijn 300. Als je 356 erbij rekent, die een groot deel van de route hetzelfde rijdt kom je op een frequentie van 18x per uur.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten