ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door Daniel »

Spoorwegexploitant Prorail heeft vooral woede geoogst met een onverwachte brief aan buren van het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht.
Door PETER KOSTER

ZWIJNDRECHT - In een 'éénmalige kennisgeving' waarschuwt Prorail dat zich tot op 275 meter van de grens van het terrein slachtoffers kunnen overlijden als gevolg van een ongeluk op het rangeerterrein.
Bewoners van de Molenvliet, die pal langs het rangeerterrein loopt, zijn ziedend. Zij vragen al jaren aandacht voor de onveilige situatie waarin ze moeten leven, terwijl het aantal rangeerbewegingen alleen maar toeneemt. ,,Mijn broek zakt hier van af,'' zegt bijvoorbeeld Arie van Loenen, die aan de Molenvliet bij zijn scheepstimmerbedrijf woont: ,,Ze denken zeker dat ze hiermee van ons af zijn, maar dat is natuurlijk niet zo.''

Ook eigenaar Henk Biesheuvel van discotheek the Blue Lagoon is boos: ,,Met die 275 meter zit je midden in de wijk Heer Oudelands Ambacht. Ik zit hier vijf meter van Kijfhoek; er ligt alleen een slootje tussen.'' De mededeling dat er eerst minimaal een kwartier brand moet zijn voordat een wagon met gas kan ontploffen, is allerminst een geruststelling: Die tijd heb ik nodig om de zaak te ontruimen. Dat geldt niet alleen voor mij. Er werken bij de bedrijven aan de Molenvliet heel veel mensen.''

Woordvoerster Anna Kodde van Prorail laat desgevraagd weten dat er feitelijk helemaal niets veranderd is aan de veiligheid op Kijfhoek: ,,De enige reden voor deze brief is dat er een nieuwe wet is. Bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken moeten éénmalig een brief sturen om hun buren op de hoogte te stellen van de risico's. Op zich is het natuurlijk ook wel goed als men daar nog even bij stil staat.''

Kijfhoek werkt overigens al enkele jaren op basis van een gedoogvergunning. De provincie wil eigenlijk dat Prorail de risico's veel verder beperkt. Prorail meent daarentegen dat de provincie de risico's veel te zwaar inschat. Het bedrijf heeft groot economisch belang bij een optimistische inschatting van de risico´s. Door de groeiende ceconomie en vooral ook door de geleidelijke ingebruikname van de Betuwelijn, moet het rangeeerterrein steeds meer gevaarlijke stoffen verwerken.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door Raymond »

Niet echt een lekkere timing. Die mensen hebben Venlo nog vers in hun hoofd zitten..
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door Karl »

Ik vraag me af of dat meespeelt, volgens mij gaat het - zoals vermeld in het artikel - meer om de gevaren (in de optiek van de omwonenden) die nu echt duidelijk worden.

Ergens begrijp ik die mensen wel, aan de andere kant, Kijfhoek ligt er ook niets sinds gisteren en je gebruikt zelf ook olieproducten: van plastictasjes tot aan benzine en diesel of cd's.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door Geert »

Dat laatste is geen argument vind, alsof het een optie is om dergelijke zaken niet te gebruiken. Natuurlijk is het vervoer van zulke zaken noodzakelijk, maar dan mag men toch wel klagen als dat niet veilig is?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door playertwo »

Dat is hetzelfde als naast een benzinepomp wonen, en later gaan klagen over mogelijk ontploffingsgevaar als er Autogas wordt overgepompt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door Ruben »

Dat iets ergens eerder is dan jouw bewoning betekent niet dat je alle gevaren of hinder hoeft te dulden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door playertwo »

Dat klopt, maar dan moet je bot gezegd ook niet gaan mekkeren over overlast als je daar gaat wonen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief

Bericht door Justin »

playertwo schreef:Dat is hetzelfde als naast een benzinepomp wonen, en later gaan klagen over mogelijk ontploffingsgevaar als er Autogas wordt overgepompt.
Toevallig zit er aan het einde van diezelfde Molenvliet, en op pakweg 275 meter van het viaduct van Kijfhoek een BP :mrgreen:, en op slechts <100 meter allemaal huizen :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten