Pagina 1 van 1

Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 18 sep 2018, 01:37
door MLouter
https://www.delft.nl/nieuws/sint-sebast ... n-beginnen
De aanbestedingsprocedure voor de werkzaamheden aan de Sint Sebastiaansbrug is afgerond en de opdracht is definitief gegund aan Aannemers Combinatie Sagittarius bestaande uit Van Spijker Infrabouw en Solidd Steel Structures.

Delft krijgt een nieuwe Sint Sebastiaansbrug die de huidige brug vervangt. De huidige brug is in slechte staat en vertoont scheuren. De brug is daardoor ook niet geschikt voor de aanleg van de geplande trambaan voor tramlijn 19 die naar TU Delft Campus gaat rijden. De nieuwe brug zorgt voor een veilige en vlotte verbinding tussen het centrum van Delft en de TU-wijk en TU Delft Campus.

Speciale aannemerscombinatie
De brug wordt gebouwd door aannemerscombinatie Sagittarius. Deze combinatie bestaat uit Van Spijker Infrabouw en Solidd Steel Structures. Van Spijker realiseerde eerder al de busbrug over de Oude Rijn in Leiden en het station in Hoevelaken. Solid Steel Structures bouwt momenteel de beweegbare fietsbrug over de Oude Rijn in Katwijk en realiseerde in het verleden onder meer de Moreelsebrug in Utrecht en de Ketelbrug tussen Lelystad en Emmeloord.

Begin 2020
Deze aannemerscombinatie start direct na de gunning met de voorbereiding van de werkzaamheden. In deze periode wordt een uitvoeringsplanning opgesteld en bepaalt de aannemer, in afstemming met omgeving en met de opdrachtgevers, hoe de werkzaamheden uitgevoerd gaan worden. Voorzien is dat werkzaamheden vanaf januari 2019 starten. Naar verwachting is de nieuwe brug begin 2020 klaar. Tramlijn 19 zou dan medio 2020 kunnen rijden.
De knoop schijnt eindelijk doorgehakt zijn, deze zomer wordt deze brug (bijna 10 jaar te laat) vervangen zodat tram 19 eindelijk naar de campus kan.

Weet iemand wat nu de plannen zijn voor het grote aantal bussen dat naar de campus gaat? Nu gaat er in de piek richting 20 bussen per uur van de Aula naar de Aula. Dat is een aardige aderlating, in het dal is dit 10-12 bussen per uur.

Overigens waren er ook geruchten dat niet tram 19 maar tram 1 naar de campus zou gaan, met name omdat de huidge tram 19 een te lage frequentie heeft om deze bussen te vervangen.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 18 sep 2018, 06:51
door DPDelft
De bussen zullen voornamelijk worden omgeleid via de Voorhofdreef (net als het autoverkeer). Lijn 60 en 61 zullen via de Phoenixstraat rijden (over de trambaan), lijn 66 (de vervanging van lijn 37 tussen Station en Delfgauw) gaat via de binnenstad rijden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 18 sep 2018, 12:40
door Wievank
In het vervoerplan 2019 heeft Connexxion ook beschreven wat ze van plan zijn v.w.b. de omleidingen. Dit zou per deze zomer zijn, maar is dus nu per januari geworden.
- 37 ingekort tot station Delft
- 55 via Schoemakerstraat/Kruithuisweg/Voorhofdreef
- 60 via Phoenixstraat
- 61 via de noordzijde om de binnenstad heen i.p.v. er doorheen
- 62 normale route
- 63 als vervanging van lijn 64 vanaf Station via Voorhofdreef/Kruithuisweg/Schoemakerstraat naar Ikea
- 64 ingekort tot Zuidpoort
- 66 als vervanging van lijn 37 en 61 vanaf Zuidpoort via Station en Binnenstad naar Delfgauw
- 69 vanaf Station via Voorhofdreef/Kruithuisweg/Huismansingel/Mekelweg/Schoemakerstraat/Kruithuisweg/Voorhofdreef terug naar Station.

RET:
- 40 via Schoemakerstraat/Kruithuisweg/Voorhofdreef
- 174 ingekort tot TU-wijk

https://mrdh.nl/system/files/presentati ... xion_0.pdf

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 18 sep 2018, 13:17
door SuperGhost
Wievank schreef:- 69 vanaf Station via Voorhofdreef/Kruithuisweg/Huismansingel/Melkweg/Schoemakerstraat/Kruithuisweg/Voorhofdreef terug naar Station.
Ik neem aan dat je de Mekelweg bedoeld?

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 18 sep 2018, 13:38
door Wievank
Klopt, te snel getikt

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 09:43
door Daantje
Vanaf januari 2019 starten er ook grootschalige werkzaamheden aan de Kruithuisweg.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 14:25
door MLouter
Daantje schreef:Vanaf januari 2019 starten er ook grootschalige werkzaamheden aan de Kruithuisweg.
ik maak mij daar ook ernstig zorgen over, die brug/weg staat nu a structureel vol in de spits, dat gaat een knelpunt worden waar je u tegen zegt.
Ik dacht overigens dat een aantal bussen ook via de plantagebrug (noordelijk om in plaats van zuidelijk omrijden) zouden rijden.

Over deel 2 van mijn vraag, het is inmiddels wel echt tram 19 die er komt, en niet tram 1? Dan hoop ik dat er in de spits wel versterkingsritten komen naar de TU.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 18:33
door Wievank
1. Kijk naar het document in de eerder geplaatste link voor het complete omleidingsplan van Connexxion incl. kaartje.

2. De provincie bevestigt op de website dat er overlap tussen de projecten zit en de omleidingsroutes worden 'afgestemd'. Sowieso wordt er vooral 's avonds, 's nachts en in het weekend gewerkt, en dan zou het op dit deel opgelost kunnen worden door in twee richtingen over één baan te gaan en enkele doorsteken door de middenberm te maken. Op werkdagen in de spits is de maximale capaciteit nodig om het verkeer te kunnen verwerken, en al helemaal met de afsluiting van de Sint Sebastiaansbrug.

3. In alle projectplannen wordt nog steeds over tramlijn 19 gesproken, maar het is afwachten tot HTM dit deel opneemt in een vervoerplan. Het zou mij inderdaad niets verbazen als dan of lijn 1 en 19 worden omgewisseld. Het enige probleem hier is dat de route naar Tanthof bij mijn weten niet geschikt is voor zowel het bredere RR materieel als de Avenio's. Het eindpunt in Leidsenhage is weer niet geschikt voor éénrichtingsmaterieel.
Een ander alternatief is dat er op lijn 19 extra korte ritten tussen het station en de TU wijk gaan rijden. Bij het station is het keerspoor niet voor niets geschikt gemaakt voor beide richtingen (mits je tweerichtingsmaterieel gebruikt).
Wat er daadwerkelijk gaat gebeuren is afwachten tot het vervoerplan 2020 gepubliceerd wordt (uitgaande van geen verdere vertragingen).

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 21:57
door Daantje
Eindpunt in Leidschendam noord heeft wel een keerlus, dat zou een optie kunnen zijn.

Ik moet vier dagen per week over de kruithuisweg en sta daar in de wintermaanden nu al regelmatig vast dus zie wel erg op tegen die werkzaamheden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: do 20 sep 2018, 08:07
door Roeland
MLouter schreef:Over deel 2 van mijn vraag, het is inmiddels wel echt tram 19 die er komt, en niet tram 1? Dan hoop ik dat er in de spits wel versterkingsritten komen naar de TU.
Ik vermoed dat er wel versterkingsritten zullen komen tussen station Delft en de TU. 's Avonds en in het weekend is de frequentie van lijn 19 echter ruimschoots voldoende voor het TU-traject, en is de hogere 1-frequentie echt niet nodig voor de TU.
Hoe verspitst is het vervoer tussen Station en de TU trouwens? Is het vooral in de spits erg druk of ook tussen 9 en 15 uur?

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: do 20 sep 2018, 09:32
door DPDelft
Inmiddels rijdt lijn 69 ook overdag vaker en in de avonduren 2x per uur.
Deze ritten lijken behoorlijk goed gebruikt te worden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: do 20 sep 2018, 09:44
door Wievank
Over het algemeen rijdt Connexxion niet meer dan strikt noodzakelijk, dus laten we in de dienstregeling kijken:
Richting TU: ochtendspits: 8x/u, daarbuiten 4x/u, 's avonds 2x/u, weekend niet
Richting station: avondspits 8x/u, daarbuiten 4x/u, 's avonds 2x/u, weekend niet

M.a.w. ja, sterk verspitst, al kan ik uit eigen waarnemingen zeggen dat deze bussen vrijwel nooit slecht gevuld zijn.
Met enkele extra ritten tussen station en TU in de spits zal lijn 19 ruim voldoende capaciteit kunnen bieden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: do 20 sep 2018, 10:14
door Roeland
Je hebt natuurlijk ook nog de buslijnen 40 en 174 die door de TU-wijk rijden.
Relevant is ook de vraag, of EBS met de R-net die lijn 55 opvolgt, ook nog langs de TU-wijk blijft rijden, of de snellere route over de Nassaulaan neemt (en welke haltes nog overblijven bij R-net).

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: do 20 sep 2018, 12:21
door MLouter
Waarbij 55 het drukke deel bij de Aula meepakt, en ook 4-8x uur in de piek spits zit. Er zijn daar ook veel instappers voor de bus altijd.

Dus ja het is zwaar verspitst, met de zware pieken om 8.00-8.45 , 15.30-16.00 , 1730-18.00.
Die bussen rijden dan vaak al met zijn drie achter elkaar (de standaard half uur frequenties sluiten allemaal aan op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]) waarbij alle drie de bussen zeer vol zitten.
In het dal en in de avond zal je zeker genoeg hebben aan 4 trams per uur, in de spits zal zes per uur al erg krap worden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: do 20 sep 2018, 15:44
door Wievank
Die andere lijnen heb ik bewust niet genoemd, omdat de tram in principe alleen lijn 69 gaat vervangen. Wijzigingen op andere lijnen zullen hooguit met de tram te maken hebben doordat de extra capaciteit die ze nu bieden op dit traject dan minder noodzakelijk zal zijn (een tram heeft een veelvoud aan capaciteit t.o.v. een 12m bus).

De lijnen 40, 55 en 174 moeten het nu juist voor een belangrijk deel hebben van de stroom van buiten Delft naar de TU en omgeving, en worden in de 'tegenspits' (Delft uit) ingezet als ondersteuning van lijn 69. Dit zal niet veel veranderen, omdat ze grotendeels toch al rijden en de rest anders lege (dus dure) MAT-ritten worden.
In mindere mate geldt hetzelfde voor de lijnen 37, 60 en 64 die door het TU Noord gebied rijden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: za 09 feb 2019, 23:31
door MLouter
Volgende week gaat het feestje beginnen, ben zeer benieuwd hoe het busvervoer hier mee gaat. De lijntjes zullen uitgetekend zijn, maar ik vraag het af of het echt gaat werken. We zullen zien!

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: ma 20 sep 2021, 11:02
door DDietzen
Vandaag zag ik dat de tramsporen op de Sebastiaansbrug werden verwijderd en vervangen door straatstenen. Is dat een voorbereiding op de doortrekking van de tram naar campus, of is dat plan hiermee juist definitief van de baan?

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: ma 20 sep 2021, 23:47
door TLP
In dit artikel (volgens Google voor het laatst aangepast op 24 augustus 2021) staat de verlenging nog steeds op de planning, onder voorwaarde dat het compensatiesysteem voor de elektromagnetische straling aangelegd wordt en goed werkt.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 21 sep 2021, 00:28
door Anne
Aan beide zijden van het beweegbare deel is de rails over circa 10 m verwijderd op de vaste delen van de brug.

Kan een artikel van vorig jaar terug vinden waarin staat dat er problemen waren met het sluiten van de brug als de rails bij warmte was uitgezet. Of dat er mee te maken heeft en de constructie wordt aangepast, is niet terug te vinden.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 21 sep 2021, 04:05
door bartjemestrom
Bij de renovatie van de brug heeft men de fout gemaakt de rails te dicht op elkaar te leggen waardoor twee trams (en bussen) elkaar niet (tegelijk) kunnen passeren.

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 21 sep 2021, 20:17
door Vinny
Heel professioneel gedaan dus weer. Hoeveel belastinggeld is er over de balk gesmeten door een trambaan te bouwen die niet geschikt is voor trams? :')

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: di 21 sep 2021, 21:34
door CamilleKreemers
bartjemestrom schreef: di 21 sep 2021, 04:05 Bij de renovatie van de brug heeft men de fout gemaakt de rails te dicht op elkaar te leggen waardoor twee trams (en bussen) elkaar niet (tegelijk) kunnen passeren.
Is om en om wel mogelijk?

Re: Sebastiaansbrug Delft

Geplaatst: wo 22 sep 2021, 08:54
door Roeland
Vinny schreef: di 21 sep 2021, 20:17 Heel professioneel gedaan dus weer. Hoeveel belastinggeld is er over de balk gesmeten door een trambaan te bouwen die niet geschikt is voor trams? :')
En dat nog wel onder de rook van de studierichting Civiele Techniek...