Utrecht denkt aan een metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Suus »

Vandaag (16 jan 19) was het topoverleg tussen de Rijksoverheid en de G4, de vier grote steden. Het Rijk wil nieuwe stedelijke (OV-)infrastructuur financieren, maar in ruil moeten de vier agglomeraties samen 500.000 wooneenheden gaan realiseren, vooral binnen de bestaande stedelijke omgeving. Elke stad heeft zo haar wensen, maar een ding springt heel erg in het oog: Het bestuur van de gemeente Utrecht denkt hardop na over een ondergrondse spoorverbinding oost-west door de stad, met als oostelijke eindpunt het Utrecht Science Park. Of zoals ze het zelf noemen, een metro.

Inmiddels begint de oppositie in Utrecht zich ook te roeren, de PVV heeft zelfs al schriftelijke vragen gesteld over een metrolijn.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/08/ex ... t-a3182884
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/16/ru ... r-a3650649

Gaat Utrecht de vierde stad in Nederland worden met ondergronds spoor in de binnenstad? En wordt het dan een metro? In ieder geval een nieuw onderwerp om OVNL nog eens tien jaar bezig te houden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Z2N »

Is het plan een metro langs de route van de 28, of heeft Utrecht ineens heel gekke plannen gemaakt?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Aking »

*O*

We moeten d'r natuurlijk wel bij horen hé :Y

Maaruh, vierde stad? Amsterdam, Rotterdam en welke vergeet ik waar ze ook een metro hebben?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Lijn 45 »

Den Haag heeft een ondergrondse tram :wink:

En anders zou je Delft kunnen meetellen :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Is het plan een metro langs de route van de 28, of heeft Utrecht ineens heel gekke plannen gemaakt?
Volgens het NRC onder de binnenstad...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door trolly »

Lijn 45 schreef:Den Haag heeft een ondergrondse tram :wink:

En anders zou je Delft kunnen meetellen :P
...of Achthoven :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Vinny »

Bijzonder kansloos voorstel nu ze net een bezopen dure tramlijn hebben laten aanleggen tussen het Centraal Station en de Uithof. Pardon Utrecht Science Park... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Z2N »

Nou ja, die tram rijdt niet door het centrum heen. Een gemiddelde rit van de 28 loopt volledig vol in de spits, het is niet voor niets dat tussen Neude en Rijnsweerd elke 2,5 minuut een gelede of dubbelgelede bus rijdt. Desondanks zie ik meer heil in een tramverbinding, maar als gebruiker gaat mijn voorkeur naar meer maatregelen ter bevordering van de doorstroming. Op de kruisingen Biltstraat/Kruisstraat, bij de Lucasbrug en bij het Smakkelaarsveld raakt de bus vaak enkele minuten kwijt, en dat kan snel verbeterd worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door reisthijs »

Er wordt al langer nagedacht over een tweede railverbinding naar de Uithof, voor als de eerste overbelast raakt. Over een jaar of 10 á 20, is de verwachting. Heel verrassend vind ik het dus eigenlijk niet dat er ook gekeken wordt naar een (semi)metrolijn.

Verbetering van de huidige lijn 28 is mooi voor de kortere termijn maar als de stad zo veel gaat groeien als voorspeld is dat op een keer niet meer genoeg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door SuperGhost »

Op zich lijkt me dat helemaal geen gek idee (wel duur uiteraard). Maar hoop dan wel dat het een 'metro' wordt die op delen als tram kan fungeren. Zo lijkt me dat je binnen Leidsche Rijn prima bovengronds zou kunnen rijden via de vrijliggende busbanen, idem in De Uithof uiteraard (daar liggen de trambanen immers al, dus dat zou kosten besparen).

Ook hoop ik dat men dan ook kijkt of het mogelijk is of de sneltram vanaf Nieuwegein/IJsselstein via zo'n nieuwe tunnel onder het centrum door kan laten gaan, zodat die sneltram ook een directe verbinding met het centrum kan krijgen (desnoods slechts 1 van beide takken).

Maar het lijkt me zeker geen verkeerd plan om te onderzoeken of zo'n 'metro' (ondergrondse tram) in het centrum haalbaar is en of uitbreiding van het tramnetwerk kan. Er lijken me wel een aantal lijnen die wellicht moeten kunnen denk ik.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Cas »

Vertramming/'verspooring' van lijn 28, of op z'n minst de Binnenstadsas, is geen kwestie van of, maar van wanneer. Er rijdt nu al regelmatig dubbelgeleed materieel op elke 7.5 minuut, met daarnaast nog genoeg andere lijnen dat de totale frequentie elke 3-4 minuten is. In de studies en plannen van de gemeente komt het ook vaak voor, dus de intentie is er zeker.
Een zwaardere verbinding is dan ook niet zo gek, om de groei ook aan te kunnen en om de binnenstad spoor/busvrij te houden.
請勿靠近車門
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Aking »

Sowieso is de busbaan CS - Berenkuil toch al berekend/voorbereid op tramsporen? Alsin ze hoeven er bij wijze van spreken alleen maar ingefreesd te worden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Suus »

Zo werkt dat helaas niet. Sporen moeten wel op gelijke afstand van elkaar blijven liggen worden, dus er moet een constructie met tussenliggers of dwarsliggers ingebouwd worden, zelfs bij sporen die in asfalt of beton liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door trolly »

Die constructie kan m.i. prima uit gewapend beton bestaan. Infrezen t.b.v. rails zou bij een groot deel van het Zuidtangent-tracé moeten kunnen. En je geliefde HSL ligt ook in het beton, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Klaasje »

Suus komt nooit over de Flevolijn hoop ik. Levensgevaarlijk met al die viaducten waarbij alleen het dek de afstand tussen de spoorstaven goed houdt. Dit soort constructies heb je ook bij ingegoten spoor. Bijvoorbeeld op een dun dek of een Harmelen-overweg.

De HSL is wel anders. Daar kun je ingegoten dwarsliggers vinden.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door huibf »

En de vijfde stad vh land ? (of is het 6de, die exacte aantallen worden nog geteld).
Oh wacht we hebben al 50 miljoen gekregen voor de verbeterde bereikbaarheid.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het wel frappant dat ze spreken over een uitbreiding van het spoornetwerk, terwijl de uithoflijn alleen maar doordeweeks overdag gaat rijden. Juist die lijn heeft veel potentie om de ruggegraat van het Utrechtse OV te worden, met Galgenwaard en het P+R op de Uithof als grote knooppunten. Als je daarop meer radiale verbindingen gaat bouwen, wordt deze lijn ook rendabel in het weekend en 's avonds en kunnen de haltes een vergelijkbare functie gaan vervullen als Rotterdam zuidplein.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door reisthijs »

Ik vind het frappant dat je zo veel potentie ziet in een lijn die niet door de binnenstad rijdt. P+R de Uithof moet het ook hebben van mensen die in de binnenstad willen zijn - zolang ze daar sneller zijn met de bus gaan ze niet met de tram.
sirvinniei schreef:Als je daarop meer radiale verbindingen gaat bouwen, wordt deze lijn ook rendabel in het weekend en 's avonds
Als dat al zou werken, raakt de lijn doordeweeks nog sneller overbelast dan nu is voorspeld.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door sirvinniei »

De Uithof tram wordt toch sneller dan de huidige lijn 28?
Het centraal station ligt pal naast het centrum.
Nieuwe uithoflijngebuikers zullen overigens precies de uithoflijn en lijn 28 in tegenovergestelde richting nemen als de studenten die naar de Uithof gaan, dus vullen ze alleen maar restcapaciteit op.
Verder moet je het gebruik van p+r de Uithof ook niet overschatten. Eerder heeft gemeente Utrecht juist gezegd dat de cijfers tegenvallen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door nvdw »

Utrecht denkt waarschijnlijk: laten we in dit stadium maar hoog inzetten, dan is de kans groter dat we uiteindelijk minder maar genoeg budget krijgen om een bestaande HOV-as te vertrammen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Lucsroof
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 07 apr 2019, 01:53

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Lucsroof »

Aking schreef:*O*

We moeten d'r natuurlijk wel bij horen hé :Y

Maaruh, vierde stad? Amsterdam, Rotterdam en welke vergeet ik waar ze ook een metro hebben?

Ik denk dat ze het over Den-Haag hebben over Ranstadraillijn E beter bekend als metrolijn E de verbinding tussen Den-Haag en Rotterdam
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door trolly »

Welnee, Suus heeft het over "ondergronds spoor in de binnenstad", en Aking denkt dat ze metro zegt. Volgens de definitie van Suus zou Utrecht dus de vijfde (of afhankelijk van hoe je rekent zelfs de zesde) Nederlandse stad met ondergronds spoor in de binnenstad kunnen worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Lucsroof
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 07 apr 2019, 01:53

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Lucsroof »

En daar vlak boven zei suus of wat ze zelf noemen een metro
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Wijkhoven »

Omdat dit topic omhoog is geschopt, heb ik nog even uitgezocht welke antwoorden er op de vragen aan de Utrechtse wethouder zijn gekomen betreffende deze metro. Het antwoord is hier te vinden. Kort gezegd:
Ik zei al dat wij de raad zo goed mogelijk op de hoogte houden van de stand der ontwikkelingen. Daarom weet de raad dat er van metrolijnen geen sprake is. Daar hebben wij bij het maken van de plannen geen plekje voor gevonden.
Jammer jongens! :P
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Utrecht denkt aan een metro

Bericht door Frank93 »

Het onderwerp komt in de toekomst tijdens een verkiezingsperiode vast wel weer eens naar boven :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten