Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 3035
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor CamilleKreemers » ma 03 feb 2020, 21:24

is de actieradius van de omloop niet belangrijker?

DPDelft
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor DPDelft » ma 03 feb 2020, 21:30

Actieradius van de bus bedoel je waarschijnlijk :)
Inderdaad speelt de afgelegde afstand een rol, maar de mannier waarop de afstand wordt afgelegd is belangrijk voor het verbruik. Zoals al aangegeven zijn het eigenlijk stadsbussen en kosten de streeklijnen naar verhouding meer energie.
Wat ook nog meespeelt in het verbruik: als een bus stil staat verbruikt deze nog energie voor de kachel. Dat is flink verhoogd sinds de elektrische kachel is aangezet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 04 feb 2020, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren

Daan76
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor Daan76 » di 04 feb 2020, 17:37

jorawesome schreef:Wellicht een beetje Off Topic, maar ik vroeg mij af hoe het zit met de mogelijkheid om als busmaatschappij een dienst uit te voeren langs (enkel) NS stations? Dit naar aanleiding van de werkzaamheden die volgende week plaatsvinden op het spoor rond Leiden. Als ik wat te zeggen zou hebben bij EBS zou ik zo'n MidCity (goedkoop gezien enkel B rijbewijs verreist) laten rijden tussen Leiden en Den Haag Centraal. Er rijdt weliswaar een NS-bus, maar daar heb ik zelf niet zo'n prettige ervaring mee. Dus weet iemand hoe dat zit met de mogelijkheid om een tijdelijk lijn te exploiteren?

In deze specifieke casus lijkt me dat juridisch illegaal te zijn om diverse redenen. Dat nog los van de bedenkelijke fatsoensnormen als je dergelijke acties uit zou voeren als busmaatschappij.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15175
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor Meltrain » di 04 feb 2020, 17:46

DPDelft schreef:9 uur is overdreven, zeker op de zondag. Het zijn inderdaad eigenlijk meer stadsbussen, daarom kost lijn 32 (een echte streeklijn) zoveel energie voor deze bus.

Omloop op zondag is bijvoorbeeld 64, 62, 51, 63, 32, 33, 61 en dan weer 64. Dat is bijna 6 uur rijtijd....

Dan moet EBS de frequentie op lijn 64 op zondag maar verhogen naar 4x/uur, zodat de bussen vaker op lijn 64 belanden en dus vaker opgeladen kunnen worden. :mrgreen:
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

OVspotter070
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor OVspotter070 » di 04 feb 2020, 17:54

Er zijn wel afsprakken gemaakt met de MRDH over bepaalde elektrische kilometers. Denk daarom dat ze nu de diensten van zondag zo hebben gezet. Dat werkt wel in Zoetermeer, maar niet in Delft. Je zou een aantal E bussen van Den Hoorn naar lijn 30 sturen.

Stadsbus
Berichten: 815
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor Stadsbus » vr 07 feb 2020, 21:14

Bus 5128 is vandaag gedoopt, hij draagt nu de naam “Harry Laming”.

OVspotter070
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor OVspotter070 » zo 09 feb 2020, 10:56

Vaandag rijden alleen de Citaro's rond Delft en Zoetermeer (ook in de stad). Vgm omdat de E bussen niet tegen hard wind kunnen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33469
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor Daniel » zo 09 feb 2020, 11:29

Ze zullen er vast wel tegen kunnen, maar een ritje tegen de wind in kost dan aannemelijk een stuk meer energie waardoor ze al leeg zijn voordat ze weer langs een laadpaal komen.
Wordt nog wat als er gebieden op een zeker moment volledig elektrisch rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Daan76
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor Daan76 » zo 09 feb 2020, 11:53

Ik hou het op een combi van "niet tegen de harde wind kunnen" en "sneller lege accu's bij harde tegenwind".

Deze wagens zijn ontworpen als stadsbus voor krappe bochtjes met de bijbehorende stuurkarakteristieken wat ze op hogere snelheid nerveus maakt. Als daar harde windstoten bij komen wordt het lastiger om er comfortabel mee te rijden.
Een streekbus daarentegen is qua stuurinrichting minder gevoelig afgesteld, dan kan je harde windstoten dus ook wat beter opvangen.

Durashift
Berichten: 4068
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor Durashift » zo 09 feb 2020, 20:40

Duss, het materieel klopt niet bij de omloop.. Was dat vooraf niet te voorzien?

OVspotter070
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor OVspotter070 » wo 12 feb 2020, 11:35

Vaandag 2 E bussen op 60. 6014 en 6022. Hoort normaal gesproken met dit te rijden, maar omdat de Sebastiaansbrug nog niet klaar is moeten ze met gasbussen rijden. Zuidpoort - Nootdorp v.v. heen en weer.

mb90
Berichten: 2732
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor mb90 » zo 16 feb 2020, 09:55

OVspotter070 schreef:Vaandag rijden alleen de Citaro's rond Delft en Zoetermeer (ook in de stad). Vgm omdat de E bussen niet tegen hard wind kunnen.

Ook op deze stormachtige zondag is dit weer het geval.

DPDelft
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor DPDelft » zo 23 feb 2020, 08:17

mb90 schreef:
OVspotter070 schreef:Vaandag rijden alleen de Citaro's rond Delft en Zoetermeer (ook in de stad).

Ook op deze stormachtige zondag is dit weer het geval.


Ook deze zondag rijden er vanuit Den Hoorn alleen gasbussen ivm de harde wind. Probleem is vooral de zijwind op lijn 32 en 33.

OVspotter070
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Berichtdoor OVspotter070 » zo 23 feb 2020, 11:23

Dit keer rijden er 2 ex HTM bussen op 60.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten