Pagina 6 van 19

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: vr 05 jul 2019, 19:56
door JordiBrabant
SDC schreef:Een geheel of gedeeltelijk open instapregime kan echt wel gecommuniceerd worden aan de reiziger, in het geval van Haaglanden Streek is het eenvoudig: alle 4xx lijnen hebben een open instapregime, de overige lijnen (normaal gesproken) niet. Toch vind ik dat chauffeurs hier wel flexibel mee om zouden kunnen springen; bij drukte alle deuren open.

Toch geef ik toe dat er voor een algeheel open instapregime (ongeacht de lijn) ook best veel te zeggen valt. Nu is het vaak zo dat de ene chauffeur star vasthoudt aan alleen de voorste deur openen, terwijl andere chauffeurs bij meer dan 3 reizigers op een halte alles open gooien. Vanuit dat perspectief zou er wel wat voor te zeggen zijn om de chauffeurs in ieder geval te instrueren om hiermee flexibel om te springen, of er simpelweg eenduidige richtlijnen voor op te stellen, die dan wat mij betreft ook een algeheel open instapregime zouden kunnen inhouden.

Breder gezien is het vreemd dat het bij de trein, metro en tram wel kan en ook gebeurt, en dat de bus het enige vervoermiddel is waar er vaak geen open instapregime geldt. In de meeste andere landen, ook buurlanden, kan men bij alle vervoermiddelen gewoon overal instappen. In Nederland is het v.w.b. de bus vaak een beetje een grijs gebied, en ligt het er zeer aan in welk gebied men zich bevindt.


Mag de chauffeur van dienst met al zijn professionaliteit en inzicht niet besluiten of hij alle sluisdeuren wel of niet open zet gegeven alle omstandigheden. Voor de persoonlijke noot vind ik het altijd fijn om voorin in te stappen en te groeten. Als het druk is, heeft niet iedereen daar behoeft aan, dus die stappen achter in.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 06 jul 2019, 20:45
door SDC
Dat is exact wat nu de huidige situatie is; elke chauffeur beslist hierover zelf. De discussie ging om het al dan niet invoeren van een geheel open instapregime. In dat geval zouden alle chauffeurs zich hieraan moeten houden en alle deuren moeten openen, zoals nu lijkt te gaan worden ingevoerd op de 455 en 456.

V.w.b. de persoonlijke begroeting is het uiteraard altijd leuk om even te groeten of begroet te worden, maar het lijkt mij dat het aandeel reizigers dat specifiek vooraan wenst in te stappen om de chauffeur te begroeten marginaal is.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 06 jul 2019, 21:09
door Daan76
Het leeuwendeel van de chauffeurs moet niks van een open instapregime hebben, enkele drukke situaties daargelaten.
Wat ik wel hoor is dat bij de ex HTM wagens het vaak gebeurt dat reizigers de 3 deuren zien als een uitnodiging om massaal achterin te stappen. Er zijn zelfs chauffeurs die om deze reden liever niet met een ex HTM wagen op pad gaan.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 06 jul 2019, 21:10
door Durashift
Je kan ook achterin instappen en hoi roepen, toch?
Of je arm opsteken.

Dat lukt ook met het verlaten van de bus (althans, bij mij dan.. :wink: ).
Hand in de lucht en bedankt roepen. *bus*

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 06 jul 2019, 22:56
door Daan76
Hoe werkbaar is dat als meerdere mensen door meerdere deuren tegelijk in- en uitstappen? Dat hou je geen hele diensten achter elkaar vol als chauffeur.
Feit is dat veel chauffeurs graag gezien worden, in Haaglanden wordt de chauffeur door de meeste passagiers nog altijd gezien (uitgezonderd een handjevol locaties zoals een bepaald gebied binnen Den Haag en stukken van lijn 33 waar ook de RET komt, blijkbaar is men het bij de RET anders gewend). Bij een open instapregime wordt de chauffeur binnen de kortste keren gereduceerd tot verlengstuk van de bus.

Gedag zeggen met uitstappen gebeurt inderdaad ook vaak en wordt ook gewaardeerd door chauffeurs.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 00:50
door nvdw
Bij een open instapregime kun je redelijkerwijs niet meer van je chauffeur verlangen dat hij nog een vorm van (sociale) controle kan uitvoeren op de mensen die instappen. Wat je anders bij de voordeur opvangt loopt dan namelijk gewoon via de achterdeur naar binnen, met een lege chippas of een zak patat die anders wel was opgemerkt.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 01:00
door SDC
Uit eigen ervaring merk ik inderdaad dat er best wel verschillen zitten tussen Rotterdam en Den Haag. Begroeting in Rotterdam bij binnenkomst is ongeveer 50/50, bij het verlaten van een bus heb ik in Rotterdam nog nooit iemand iets horen zeggen of zien zwaaien. Dat lijkt in Den Haag nog wel voor te komen. In Den Haag lijkt men ook strikter met het vooraan instappen, ook bij drukte.

Toch is het interessant dat het begroeten van een chauffeur toch wel een Nederlands ding lijkt. In verschillende landen waar ik voor langere tijd verbleef (Spanje, Italië, Polen, Duitsland) is dit zeker niet gebruikelijk. Misschien ook omdat chauffeurs daar vaak afgeschermd zitten, de enige echte remedie om agressie tegen buschauffeurs te beteugelen. Al heb ik hier en op andere fora wel eens gelezen dat niet alle chauffeurs hier erg happig zijn op een glasplaat. Als ik zelf chauffeur zou zijn zou ik het echter wel weten, en ook als vervoersbedrijf had ik liever gisteren dan vandaag al al m'n bussen van zo'n glasplaat voorzien.

Ook vind ik dat de chauffeur geen politieagent is. Van een tram- of metrobestuurder wordt dit ook niet verwacht. En kaartcontrole kan worden uitgevoerd door de daartoe opgeleide BOA's, die i.t.t. de chauffeur wél de middelen hebben om een overtreder ook daadwerkelijk aan te pakken.

Hoe dan ook, ieder z'n mening erover. Toch begrijp ik niet waarom er in Nederland een onderscheid wordt gemaakt tussen trein/metro/tram enerzijds en bus anderzijds. Vanuit de reiziger gedacht zou een open instapregime een goede zet zijn. De rit verloopt er gewoon soepeler door.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 01:16
door Daan76
Kom ik terug op mijn eerdere standpunt: als er een legertje BOA's in dienst komt (zoals bij rail) is een open instapregime prima. Momenteel is dat in Haaglanden Streek niet zo.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 07:38
door Suus
Voorin instappen en de chauffeur begroeten is in Nederland en België zeer gebruikelijk, zeker zolang de chauffeur een rol speelt in de kaartverkoop. Den Haag en Utrecht zijn overigens de enige twee steden in Nederland die een volledig open instap hanteren op de tram. In Amsterdam wordt je bij de meeste lijnen geacht bij de bestuurder of conducteur in te stappen, in Rotterdam is altijd een conducteur aanwezig die getraind zijn op kijken en luisteren naar het instapproces en regelmatig een controle uitvoeren.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 15:36
door MichaelV
SDC schreef:[.....]
Toch is het interessant dat het begroeten van een chauffeur toch wel een Nederlands ding lijkt. In verschillende landen waar ik voor langere tijd verbleef (Spanje, Italië, Polen, Duitsland) is dit zeker niet gebruikelijk. Misschien ook omdat chauffeurs daar vaak afgeschermd zitten, de enige echte remedie om agressie tegen buschauffeurs te beteugelen. Al heb ik hier en op andere fora wel eens gelezen dat niet alle chauffeurs hier erg happig zijn op een glasplaat. Als ik zelf chauffeur zou zijn zou ik het echter wel weten, en ook als vervoersbedrijf had ik liever gisteren dan vandaag al al m'n bussen van zo'n glasplaat voorzien.

Ik bén zelf chauffeur en het helemaal met je eens bovendien: ik zou het liefst rondrijden in een bus met een Poolse cabine, volledig afgeschermd van de passagiers en met zelfs een eigen toegangsdeur. Je kan passagiers die vóór instappen ook begroeten door te glimlachen door het glas en verder ben je mooi overal vanaf.
Geen kaartverkoop, geen vragen (want zo'n wand is toch een barrière, waardoor mensen eerder geneigd zijn zelf na te denken dan hun vraag aan de chauffeur te stellen) en geen kaartcontrole: zalig. Ik ben chauffeur geworden omdat ik busrijden leuk vind, niet vanwege de gezelligheid. Ik vind mensen best aardig maar ik hoef ze niet in mijn persoonlijke ruimte (leunend op/over de betaaltafel) of in het blikveld van mijn spiegel of deuren.

SDC schreef:[.....] Toch begrijp ik niet waarom er in Nederland een onderscheid wordt gemaakt tussen trein/metro/tram enerzijds en bus anderzijds. Vanuit de reiziger gedacht zou een open instapregime een goede zet zijn. De rit verloopt er gewoon soepeler door.

Ook mee eens: in AML hebben we een aantal open-instapregime-lijnen en dat gaat supervlot. Het overgrote deel van de passagiers checkt braaf in en uit, ook achterin. En ja, als ik op een niet-open-instapregime-lijn rijd en er staan veertig mensen bij de halte, dan doe ik ook alle deuren open. Dat scheelt zeker een halve minuut.

Ik vind mijn beroep als buschauffeur nu ook leuk, maar een open-instapregime op alle lijnen + een afgesloten cabine op alle bussen zou het perfect maken. Verlengstuk van de bus? Graag! :)
Als passagier (in het buitenland) vind ik het trouwens ook fijn om de keuze te hebben, tussen lekker anoniem achterin in te stappen of gezellig persoonlijk voorin bij de chauffeur.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 17:18
door DPDelft
Ik heb juist het tegenovergestelde: contact met de reizigers is voor mij een belangrijk onderdeel van het werk.
De GVB oplossing vind ik wel een goede: met een druk op de knop kun je als chauffeur een groot scherm omhoog laten komen. Een stuk gastvrijer dan een vaste dichte cabine.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 20:28
door Frank93
Volgens mij hebben ze bij Keolis in Almere ook schermen die de chauffeur omhoog kan doen.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 22:28
door SDC
Suus schreef:in Rotterdam is altijd een conducteur aanwezig die getraind zijn op kijken en luisteren naar het instapproces en regelmatig een controle uitvoeren.

Maar dat heeft geen invloed op het instapregime; er mag gewoon op alle tijdstippen, op alle tramlijnen, door alle deuren worden in- en uitgestapt.

MichaelV schreef:Ik bén zelf chauffeur en het helemaal met je eens bovendien: ik zou het liefst rondrijden in een bus met een Poolse cabine, volledig afgeschermd van de passagiers en met zelfs een eigen toegangsdeur. Je kan passagiers die vóór instappen ook begroeten door te glimlachen door het glas en verder ben je mooi overal vanaf.
Geen kaartverkoop, geen vragen (want zo'n wand is toch een barrière, waardoor mensen eerder geneigd zijn zelf na te denken dan hun vraag aan de chauffeur te stellen) en geen kaartcontrole: zalig. Ik ben chauffeur geworden omdat ik busrijden leuk vind, niet vanwege de gezelligheid. Ik vind mensen best aardig maar ik hoef ze niet in mijn persoonlijke ruimte (leunend op/over de betaaltafel) of in het blikveld van mijn spiegel of deuren.

Precies dit. De chauffeur kan zich hierdoor ook beter concentreren en hoeft zich niet met allerlei aanverwante non-zaken bezig te houden. Ook zorgt dit ervoor dat een chauffeur simpelweg geen "makkelijk" slachtoffer meer is van alle frustraties van bepaalde figuren.

MichaelV schreef:Ik vind mijn beroep als buschauffeur nu ook leuk, maar een open-instapregime op alle lijnen + een afgesloten cabine op alle bussen zou het perfect maken. Verlengstuk van de bus? Graag! :)
Als passagier (in het buitenland) vind ik het trouwens ook fijn om de keuze te hebben, tussen lekker anoniem achterin in te stappen of gezellig persoonlijk voorin bij de chauffeur.

Ik dacht zelf ook dat het voor (de meeste) chauffeurs juist een compliment zou zijn om het verlengstuk van je bus te zijn. Één zijn met je machine en dergelijke, toch? :D En de keuze hebben is inderdaad fijn, veel reizigers hebben toch wel een vaste (voorkeurs)plek in de bus dus laat ze daar dan maar zo snel mogelijk kunnen komen, in plaats van dat de allereerste reiziger een vraag aan de chauffeur stelt waarop de andere 35 dan staan te wachten.

Ook is het zo dat in de OV-wereld bijna alles en iedereen achter glas/een wand zit of staat: bij veel loketten, de machinisten, de metrobestuurders, de trambestuurders, enz. Waarom een buschauffeur dan niet?

DPDelft schreef:Ik heb juist het tegenovergestelde: contact met de reizigers is voor mij een belangrijk onderdeel van het werk.
De GVB oplossing vind ik wel een goede: met een druk op de knop kun je als chauffeur een groot scherm omhoog laten komen. Een stuk gastvrijer dan een vaste dichte cabine.

Maar is het niet zo dat het bij een calamiteit of escalatie dan vaak al te laat is? Of is het zo dat de chauffeurs de schermen vanaf een bepaald tijdstip/op bepaalde lijnen omhoog zetten? Ik ben niet zo bekend met het GVB, dus zou niet kunnen zeggen of het nut heeft.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 10 jul 2019, 17:36
door Thom69
EBS heeft de KV-data van de dienstregeling geüpload, waar ik deze export van heb gemaakt in Google Spreadsheets. Weinig verrassends wat ik er zo in terug kan vinden, ze komen de belofte van voorkomen van veel wijzigingen goed na. Van 'mijn' lijn 43 wijzigen zelfs de vertrektijden nauwelijks..!

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 10 jul 2019, 23:51
door katvis
Wauw, 34 stopt wel erg vroeg met rijden :N

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 11 jul 2019, 10:30
door OVspotter070
En nu zijn alle ritten verwijderd behalve de 284. :shock: Raar dit.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 11 jul 2019, 10:42
door Thom69
Dat kwam omdat de lijst gefilterd stond op de 284 (de drie streepjes naast de kop 'Lijn' bovenaan de tabel), ik heb nu weer alles zichtbaar gemaakt ;)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 11 jul 2019, 10:45
door OVspotter070
Aha, duidelijk :pos:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 11 jul 2019, 19:53
door OVspotter070
Behalve de dienstregelingen, ook een aantal lijnen gaan naar een ander perron dan nu. Vooral bij Zoetermeer Centrum-West. Naaldwijk worden maar 2 lijnen van perrons verplaatst. En bij Delft gebeurt alleen bij 60.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 14 jul 2019, 19:05
door Stadsbus
De eerste R-Net bussen zijn nu ook gespot: http://pvopdelftsewielen.nl/EBS/Busvloot/Busvloot.htm

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: ma 15 jul 2019, 22:45
door ArnoArriva
Ziet het mooi uit die R-net bus maar nog geen gelede bus gespot :( Die komen er nog wel later?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 15:31
door OVspotter070
ArnoArriva schreef:Ziet het mooi uit die R-net bus maar nog geen gelede bus gespot :( Die komen er nog wel later?


De Airport wagens zijn er ook nog niet. Ben wel benieuwd of de E-bussen bijna klaar zijn.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 15:42
door Daniel
Begin van de middag kwamen er twee Citaro NGTs voor EBS over de A27 tussen Meerkerk en Vianen trouwens. Geen idee verder wat die daar deden, was in elk geval één R-net en één gewone.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 15:33
door OVspotter070
In Zoetermeer en Delft zijn ze bezig met de laadpalen.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 18 jul 2019, 13:38
door Daan76
In Zoetermeer maken ze er wel iets spannends van.
Het laden moet in de halteboxen gaan gebeuren. De spanningskast voor de stroom hebben ze echter 80 meter verderop op de buffer neergezet, echt pontificaal op een bufferplaats. En die buffer was al een beetje behelpen qua ruimte....

Dus misschien dat die buffer nog verder aangepast gaat worden waardoor er toch weer wat ruimte ontstaat ofzo... geen idee.