Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door TLP »

Milco schreef: zo 30 jul 2023, 14:07 Ik denk dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke van de twee genoemde lijnen waar eindigt. Lijn 316 trekt nu veelal toeristen aan, maar die zullen meer naar het centrum van Amsterdam reizen dan naar het station, wat prima te bereiken is met lijn 52 via Noord. Bovendien zullen de twee toeristenlijnen wel vanaf het centraal station gaan rijden.
Omdat het een R-netlijn is zou ik lijn 316 naar Centraal laten rijden, maar in Volendam ook de snellere route via Marinapark geven. Het is me niet duidelijk wat de vervoersvraag vanuit de Planetenbuurt is dat alle ritten van lijn 316 daarvoor zouden moeten gaan omrijden, terwijl lijn 110 vanaf december ook weer naar Amsterdam gaat rijden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door sirvinniei »

Milco schreef: zo 30 jul 2023, 18:44 Voor zover ik weet gaat daar lijn 69 rijden, al weet ik ook niet of dat net als nu alleen in de avonduren en op zondag is.
68 staat gewoon in de lijnfrequentietabel.
Ik heb geen onderschrift
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Matt5154 »

Nummers zijn inmiddels bekend!

4201-4260 VDL Citea LE-122 M.net
4301-4396 VDL Citea LE-135 R-net
4397-4433 VDL Citea LE-135 M.net
9101-9108 VDL Midcity Electric M.net (oorspronkelijk voor Connexxion)
9347-9353 Tribus Civitas M.net

Nummers zijn te vinden op busposities.
Laatst gewijzigd door Matt5154 op wo 02 aug 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Meltrain »

Nu nog hopen dat de levering sneller gaat dan in Zuidoost-Brabant. _O-
Maar de gelede Citea's verdwijnen dus uit dit gebied?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Milco »

Dat over de gelede VDL’s is al een paar keer eerder in dit topic besproken…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Meltrain »

Plannen willen nog wel eens veranderen, dus ik vroeg het gewoon nogmaals na. Ik heb namelijk nog niet gehoord waar die bussen heen gaan, dus het had best zo kunnen zijn dat EBS ze alsnog wil inzetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door BusOV40 »

Ik ben een beetje spuit 11, ik lees nu pas het vervoerplan.
In vergelijking met Connexxion is dit wel een heel ambitieus vervoerplan, zeker met al het nachtvervoer dat men wilt gaan bieden.
Zijn er ook verslechteringen?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door sirvinniei »

Ben wel blij overigens dat ze nu selectiever zijn met Rnet en het niet overal invoeren, zoals in Almere. Hoewel 2x per uur op zondag wel weinig blijft voor een HOV lijn.
Ik heb geen onderschrift
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door BusOV40 »

Milco schreef: zo 30 jul 2023, 13:55 Mooi vervoerplan met veel wensen en uitbreidingen, zeker ten opzichte van het vervoerplan van Amstelland-Meerlanden waarin Connexxion in veel gevallen juist niet meegaat met de wensen van andere partijen...
Daar ben ik het mee eens.
Waar EBS offensief inzet momenteel ligt en als doel heeft zoveel mogelijk reizigers (terug) te winnen is Connexxion en GVB hoofdzakelijk bezig met hoeveel bussen er minder zouden kunnen rijden. Het verschil tussen concessie Zaanstreek-Waterland en AML is enorm.
Waar Connexxion en GVB het nachtvervoer zo goed als heeft opgeheven, introduceert EBS een nieuw nachtnet ten noorden van CS. Het verschil kan niet groter.

Ik zie zeer zeker de verschillen en uitdagingen tussen de concessies. Ik mis bij AML meer de ambitie en daadkracht reizigers terug te winnen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Etienne »

Maar; dit zien we wel vaker bij nieuwe concessies. Eerst flink investeren en enkele jaren later moet er bezuinigd worden, omdat er geld te kort is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door sirvinniei »

Zal dan ook wel weer snel afgeschaald worden. Bij Connexxion was het nachtnet nog indrukwekkender: daar reed het de hele week door 2x per uur.
Ik heb geen onderschrift
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door BusOV40 »

Dat klopt. En voor 2 x per uur op sommige trajecten waren ook geen reizigers voor. Overigens denk ik dat 1 x per uur kansrijker is. Voor de lijnen N97 en N30 rondom Schiphol denk ik dat 2 x per uur wel een must is.
Het verschil wordt wel groot op deze wijze. Ten noorden van Amsterdam CS rijdt elke dag van de week een nachtnet straks en ten zuiden van CS niet of nauwelijks
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Natorious »

Het is mooi om te zien hoe (bijna) alle kernen in Waterland nagenoeg dus 24/7 OV krijgt. Ik hoop dan ook dat dit het speerpunt wordt van hun campagne.

Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre vertrekken van Centraal aantrekkelijk is voor hen die uitgaan. De beperkte nachtlijnen die vanaf het Leidseplein rijden worden ingekort tot CS, terwijl dat me juist wel zo fijn lijkt na een avond stappen. Al helemaal voor de prijs: Amsterdam CS-Waterland kost nu 9€<, in de nieuwe concessie waarschijnlijk 10€. Als je met een groep vrienden op stap bent is een taxi snel goedkoper of even duur (en comfortabeler).

Maarja, ik heb geen inzicht in het huidig gebruik van die nachtlijnen, uitgaan in Amsterdam beperkt zich ondertussen niet meer tot alleen het Leidseplein en Rembrandtplein.
VIRM
Berichten: 7629
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

BusOV40 schreef: di 01 aug 2023, 20:10
Milco schreef: zo 30 jul 2023, 13:55 Mooi vervoerplan met veel wensen en uitbreidingen, zeker ten opzichte van het vervoerplan van Amstelland-Meerlanden waarin Connexxion in veel gevallen juist niet meegaat met de wensen van andere partijen...
Daar ben ik het mee eens.
Waar EBS offensief inzet momenteel ligt en als doel heeft zoveel mogelijk reizigers (terug) te winnen is Connexxion en GVB hoofdzakelijk bezig met hoeveel bussen er minder zouden kunnen rijden. Het verschil tussen concessie Zaanstreek-Waterland en AML is enorm.
Waar Connexxion en GVB het nachtvervoer zo goed als heeft opgeheven, introduceert EBS een nieuw nachtnet ten noorden van CS. Het verschil kan niet groter.

Ik zie zeer zeker de verschillen en uitdagingen tussen de concessies. Ik mis bij AML meer de ambitie en daadkracht reizigers terug te winnen.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt het idee dat EBS in IJssel-Vecht bezig is reizigers terug te winnen. Hoezo een offensief?
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7629
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Natorious schreef: wo 02 aug 2023, 18:33 Het is mooi om te zien hoe (bijna) alle kernen in Waterland nagenoeg dus 24/7 OV krijgt. Ik hoop dan ook dat dit het speerpunt wordt van hun campagne.

Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre vertrekken van Centraal aantrekkelijk is voor hen die uitgaan. De beperkte nachtlijnen die vanaf het Leidseplein rijden worden ingekort tot CS, terwijl dat me juist wel zo fijn lijkt na een avond stappen. Al helemaal voor de prijs: Amsterdam CS-Waterland kost nu 9€<, in de nieuwe concessie waarschijnlijk 10€. Als je met een groep vrienden op stap bent is een taxi snel goedkoper of even duur (en comfortabeler).

Maarja, ik heb geen inzicht in het huidig gebruik van die nachtlijnen, uitgaan in Amsterdam beperkt zich ondertussen niet meer tot alleen het Leidseplein en Rembrandtplein.
Toen ik wat jaren geleden sporadisch in het nachtnet (N92 en N94) zat, waren deze redelijk gevuld tijdens uitgaansavonden. Connexxion besloot op een gegeven moment de N92 zes dagen in de week te laten rijden, maar kwam daar door de lage bezetting al snel op terug. Het hielp ook niet mee dat zij daar niet of nauwelijks reclame voor maakte. Ik mag hopen dat EBS niet in dezelfde fout trapt: nachtnet is leuk op alle dagen van de week, maar dan moet het betaalbaar zijn en moeten reizigers ook weten dat het er is. Overigens lijkt mij dat personeelsinzet ook lastig is: er is toch nog een tekort?
Beul van de blindegeleidelijn
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door DrechtBlub »

VIRM schreef: vr 25 aug 2023, 09:04 Ik heb eerlijk gezegd niet echt het idee dat EBS in IJssel-Vecht bezig is reizigers terug te winnen. Hoezo een offensief?
Dat het offensief om reizigers terug te winnen je niet direct opvalt, betekend niet dat het er niet is:

Bij EBS lijkt de prioriteit vooral in netwerk opzet te zitten: om een véél bruikbaarder OV netwerk te creëren. Slechte bruikbaarheid van het OV is één van de grootste drempels in groei van OV gebruik, al helemaal sinds de Corona crisis: In de meeste regios van Nederland is het dienstniveau en de netwerkopzet niet dusdanig dat men écht geheel de auto kan laten staan en afhankelijk kan zijn van het OV, vanwege het gebrek van snelle (dagdekkende) dekking naar gebiedsdelen en wijken. - De groei die andere bedrijven proberen te creëren doelt veel op specifieke groepen reizigers in individuele lijnen, maar dat is niet voldoende om daadwerkelijk mensen toe te staan om van het OV afhankelijk te zijn, en dus zijn er harde limieten aan de groei die je kan creëren, en is de groei tijdelijk zo lang je niet méér en méér blijft steken in dat soort specifieke verbindingen. De DRU en geld die daar voor nodig zijn, worden vervolgens gehaald uit de dekking en verbindingen in gebieden met minder reizigers, die ongeacht de aantallen, nét zo hard nodig zijn om mensen in de hele regio écht auto-onafhankelijk te kunnen laten zijn.

Een goed voorbeeld is te vinden in DMG bij Qbuzz: Op papier biedt het Flex net overal verbinding, óók wanneer er geen bus is, maar in de praktijk wordt er zéér weinig gebruik van gemaakt omdat de praktische betrouwbaarheid niet goed zit, en er constante dreiging is dat de oude prijzen terug worden ingevoerd in komende jaren die afhankelijk zijn van Flexvervoer onbetaalbaar maakt voor vaste reizigers. Qbuzz heeft zéér sterk ingezet op reizigers van/naar Rotterdam (en aan aantal andere HOV verbindingen) en daarvoor tijdens krapte de basisbediening van wijken in beide steden in het gebied, én grote delen van het landelijke gebied van de regio onder goed bruikbare maat laten vallen. De verbindingen naar Rotterdam en de HOV lijnen zijn super belangrijk, maar door zó sterk in te zetten, creëert Qbuzz alleen groei onder reizigers die specifiek naar Rotterdam moeten, en laten ze reizigers die afhankelijk zijn en keuzereizigers die afhankelijk willen zijn in de steek.

EBS laat die reizigers niet op die zelfde manier in de steek en zet juist op die reizigers in: Ga de bedieningsniveaus, dekking, snelheid en bedieningstijden bij de huidige en geplande netwerken van EBS eens vergelijken met de concessie-eisen en wat andere bedrijven doen met vergelijkbaar budget. - Er zit méér balans in dan bij andere vervoerders, en er is een minimum niveau van dienstverlening dat geboden wordt zo lang dat ook praktisch en financieel mogelijk is binnen de eisen van de concessie. Dat is super belangrijk en andere vervoerders doen dat (vaak) niet. Daarmee zal EBS groei creëren die zich véél beter uitspreid over het netwerk (ook op zwakkere lijnen) dan bij andere vervoerders en groei die robuuster is, omdat die vooral komt door reizigers die voor (nagenoeg) alle doelen met het OV reizen en écht de auto naast zich kunnen laten liggen, in plaats van reizigers die alleen voor een specifiek doel het OV pakken.

Waar de andere vervoerders achter de feiten aan lopen en groei proberen te creëren op huidige trends op specifieke verbindingen en kosten gigantisch aan het inperken zijn om dat te kunnen betalen, bouwt EBS aan een netwerk; een daadwerkelijke passagiersbasis.

Dát offensief. - Wat tevens niet zonder risico's is, want dit is een dure strategie op de korte termijn welke je alleen kan betalen als 't ook werkt.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op za 26 aug 2023, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
VIRM
Berichten: 7629
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik het dapper van EBS vindt dat zij de Zaanse 69 gaan omleggen via de Zaanse Schans. Ik miste sowieso al een verbinding de Zaan over buiten het centrum van Zaandam om. Net zoals het dapper is wat zij in december gaan doen met stadslijn 11 in Zwolle. Maar de basis moet ook op orde zijn, zoals reisinformatie, zo weinig mogelijk last-minute rittenuitval en haalbare rijtijden. Daar gaat het nog wel eens mis.
Beul van de blindegeleidelijn
vissertw
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mei 2023, 11:08
Locatie: Wormer

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door vissertw »

VIRM schreef: za 26 aug 2023, 08:13 Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik het dapper van EBS vindt dat zij de Zaanse 69 gaan omleggen via de Zaanse Schans. Ik miste sowieso al een verbinding de Zaan over buiten het centrum van Zaandam om.
Dat EBS buiten het centrum de Zaan over steekt is leuk, dat gaat een drukke lijn worden, zeker bij de Zaanse Schans.
Vee interessanter wordt de dienstregeling en frequenties Zaanstreek Waterland.
Zover ik weet is daar nog niets definitiefs van bekend.
VIRM
Berichten: 7629
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Was er niet eerder in dit topic een linkje naar het vervoerplan?
Interessanter is wat ze waar kunnen maken. Ze bolven elke dag van de week een nachtnet, maar dat is toch niet echt uitvoerbaar met het personeelstekort?
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door sirvinniei »

Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Roeland »

Ik zie vooral veel frequentieverhogingen in avond/weekend (lijnen die ook dan 4x/uur gaan rijden).
Zitten de bussen nu al goed vol in avond en weekend? en is daarvoor wel voldoende personeel beschikbaar in deze barre tijden?
vissertw
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mei 2023, 11:08
Locatie: Wormer

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door vissertw »

Ja, dank!

En wat betreft tellingen en dienstregeling in de latere avonduren, wie in de latere avond niet met de bus thuis kan komen neemt in de namiddag of begin van de avond die bus ook niet naar bijvoorbeeld bioscoop of theater.

En als ik nou goed kijk bij 4.1 lijn 67, Zaandam-Wormerveer-Purmerend, zie ik zaterdag en zondagavond een streepje staan, betekent dat nou geen lijn 67 op zaterdag en zondagavond?
CxxHNH
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 17:49

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door CxxHNH »

Zijn de nieuwe Citea’s al geleverd? EBS claimt dat ze deze maand geleverd zouden worden. Was benieuwd of er al wat foto’s van waren gemaakt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Milco »

Waar claimen ze dat momenteel?

Er loopt nog een wachttijd bij VDL van Hermes, Arriva, GVB en EBS…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 111 gasten