Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Cas »

Ziek er strak uit! Het doet me heel erg denken aan SnelBuzz in DMG (en binnenkort ZHN) ;). Da's echter geen minpunt, daar ben ik ook fan van.
請勿靠近車門
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door iamthedutchdude »

Ik zie de meeste mensen hier ook niet zeggen dat het wel meevalt (want er gaat te veel fout), maar tegelijkertijd proberen we ook te nuanceren: bij meer concessie-overnames gaat er bij de start veel mis (en wordt er in de eerste weken veel bijgeschaafd). Zie bijvoorbeeld DMG, IJssel-Vecht (zowel onder Keolis als onder EBS) en (hopelijk) Twente.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door The Greyhound »

ThatPCDude schreef: zo 17 dec 2023, 22:37 Afgezien van t feit dat het wederom een R-NET knockoff is, past'ie wel mooi op deze bussen!

Ik vraag me wel af waarom alles tegenwoordig zo grauw en grijs moet zijn op de zijkant van de bussen met één streep kleur langs de voor- en bovenkant :(
Grijs blijft grijs, ook als je de bussen niet wast. Het wit van Rrreis is een stuk minder praktisch. Daarom heb ik ook een grijze auto.
marcelloch
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 13:40

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door marcelloch »

de R-Net variant blijft voor zover ik weet gewoon rood/grijs, wat we hier zien is de M-Net variant, de voormalige gele lijnen :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door regenmaker »

iamthedutchdude schreef: ma 18 dec 2023, 13:27 Ik zie de meeste mensen hier ook niet zeggen dat het wel meevalt (want er gaat te veel fout), maar tegelijkertijd proberen we ook te nuanceren: bij meer concessie-overnames gaat er bij de start veel mis (en wordt er in de eerste weken veel bijgeschaafd). Zie bijvoorbeeld DMG, IJssel-Vecht (zowel onder Keolis als onder EBS) en (hopelijk) Twente.
Ja wat ik nooit snap is dat de concessieverlener verwacht dat op dag 1 alle bussen vernieuwd worden (zouden ze eigenlijk moeten verbieden bij het doen van een bod). Het zou gezonder zijn om de transitie geleidelijker te laten verlopen zoals in België en Duitsland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door ArrivaBas »

Helemaal zuiver is de vergelijking met België en Duitsland in deze niet. In Duitsland wordt er wel Europees aanbesteed, maar in veel kleinere gebieden dan in Nederland, waardoor je bij het bestellen van nieuwe bussen niet gelijk een order van 100+ bussen hoeft te plaatsen, maar hooguit 30 tot 50 nieuwe bussen nodig hebt. België besteedt nog altijd helemaal niets aan in het busvervoer, waardoor De Lijn eigenlijk nog altijd zijn volledige gebied heeft en zo oudere bussen als reserve kan houden tot de nieuwe vloot betrouwbaar genoeg is in de dienstuitvoering.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Daniel »

Geleidelijker past natuurlijk niet bij het model van aanbesteden in Nederland, waarbij de vervoerders hun materieel liefst niet aan de concurrent afstaan en concessies een omvang hebben die zorgt dat er niet zomaar even materieel beschikbaar is.

Vooral de last minute leveringen door tekorten en materialen bij de busbouwers gooien nu roet in het eten. In Utrecht in 2013 zijn tientallen bussen in de nacht van zaterdag op zondag omgebouwd en omgestickerd, samen met levering van vele nieuwe bussen en dat ging stukken geruislozer dan de nieuwe concessies dit jaar. (Destijds live als reiziger de overgang meegemaakt).

Alles heeft zo z'n voors en tegens natuurlijk: een verbod op een big bang in het lijnennet zoals in Utrecht per december 2025 scheelt, maar daar was het dan weer de vraag of verbeteringen van na vaststelling van het referentienet in 2025 dan weer teruggedraaid worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Vervoerregio Amsterdam maakt zich grote zorgen over bussen EBS
Bussen die uitvallen, niet op tijd komen of andere routes rijden. Het regent klachten uit de Zaanstreek waar sinds vorige week zondag de bussen van EBS rijden. Vervoerregio Amsterdam, die de opdrachtgever is, maakt zich grote zorgen en dreigt met het opleggen van een boete als EBS de problemen niet snel oplost.

Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door ArrivaBas »

Toen Qbuzz Utrecht overnam van Connexxion waren de bussen die de streekdienst reden geen eigendom van die laatste, maar van toen nog het BRU en was er een overnameplicht. Daarnaast koos Qbuzz voor Mercedes-Benz dat (in mijn ogen) betrouwbaar is qua levertijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
vissertw
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mei 2023, 11:08
Locatie: Wormer

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door vissertw »

Goedemorgen.

Een vraag met betrekking tot actuele situaties, niet altijd even precies wat bussen volgen is mijn indruk.
Als inwoner van Wormer ben ik vooral geïnteresseerd in de nieuwe lijn 67.
Is er ook een mogelijkheid om per station de info borden online te volgen?
Ik zou dus wel geïnteresseerd zijn in de informatie vertoond in Zaandam en Purmerend.

Ik wil toch nog wel iets toevoegen, off topic.
Ik heb vanaf 1970 tot 2008 als bestuurder bij het GVB gewerkt, als ik de huidige staat van het ov bekijk dan weet ik een ding zeker , wij deden het zeker in de beginjaren voordat de managerscultuur het bedrijf binnen kwam zo slecht nog niet.
Vaste mensen op vaste lijnen, uitval van ritten kwam nauwelijks voor.
Dat laatste kwam ook doordat we nog reservediensten hadden, juist bedoeld om ingezet te worden bij calamiteiten.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door ThatPCDude »

In de app 'ovinfo' kunt u iedere halte die u wilt opzoeken en vanuit daar dezelfde informatie zien als op de digitale schermen aan de haltes. Vaak is deze informatie zelfs nog gedetailleerder dan die op de schermen dus raad ik zeker aan deze app te installeren.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Lijn 45 »

De webversie van OVinfo is drgl.nl.Voor Zaandam staat de informatie op https://drgl.nl/stop/NL:S:zd (om de bussen te zien moet bovenaan eerst de bushalte geselecteerd worden) en voor Purmerend Tramplein op https://drgl.nl/stop/NL:S:37400100
vissertw
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mei 2023, 11:08
Locatie: Wormer

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door vissertw »

Beiden bedankt voor de links!
Het gaat dus blijkbaar op lijn 67 ook niet goed zie ik.

Als aanvulling op mijn toegift in het vorige bericht, wij hadden vroeger ook een landelijke lijn, waterland in. Als daar plotseling een collega uitviel, dan nam een collega van een CS lijn die rit over, dan werd de tijd op die CS lijn een rit of twee verdeeld.
Maar dan reed die bus op dat polderlijntje in ieder geval wel.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door The Greyhound »

regenmaker schreef: di 19 dec 2023, 07:20
iamthedutchdude schreef: ma 18 dec 2023, 13:27 Ik zie de meeste mensen hier ook niet zeggen dat het wel meevalt (want er gaat te veel fout), maar tegelijkertijd proberen we ook te nuanceren: bij meer concessie-overnames gaat er bij de start veel mis (en wordt er in de eerste weken veel bijgeschaafd). Zie bijvoorbeeld DMG, IJssel-Vecht (zowel onder Keolis als onder EBS) en (hopelijk) Twente.
Ja wat ik nooit snap is dat de concessieverlener verwacht dat op dag 1 alle bussen vernieuwd worden (zouden ze eigenlijk moeten verbieden bij het doen van een bod). Het zou gezonder zijn om de transitie geleidelijker te laten verlopen zoals in België en Duitsland.
Je kan eisen dat het beloofde materiaal binnen 6 maanden in dienst is. Dan heeft de vervoerder de mogelijkheid om stap voor stap het nieuw materieel in dienst te stellen en het personeel te instrueren. Als opdrachtgevers dan ook hun malle eisen voor huisstijl laten varen en de kleur van de bus aan de vervoerder overlaten kan het wagenpark er vanaf het begin ook veel eenduidiger uitzien en kan je als vervoederden makkelijk schuiven met materieel tussen concessies. Daarnaast zijn concesseis in Nederland veel te groot. Je kan prima per lijnenbundel aanbesteden zoals in Oostenrijk. Dan kan je een vervoerder per lijnenbundel beoordelen, en belonen met verlenging of juist niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: di 19 dec 2023, 07:58 Geleidelijker past natuurlijk niet bij het model van aanbesteden in Nederland, waarbij de vervoerders hun materieel liefst niet aan de concurrent afstaan en concessies een omvang hebben die zorgt dat er niet zomaar even materieel beschikbaar is.
ArrivaBas schreef: di 19 dec 2023, 07:48 Helemaal zuiver is de vergelijking met België en Duitsland in deze niet. In Duitsland wordt er wel Europees aanbesteed, maar in veel kleinere gebieden dan in Nederland, waardoor je bij het bestellen van nieuwe bussen niet gelijk een order van 100+ bussen hoeft te plaatsen, maar hooguit 30 tot 50 nieuwe bussen nodig hebt. België besteedt nog altijd helemaal niets aan in het busvervoer, waardoor De Lijn eigenlijk nog altijd zijn volledige gebied heeft en zo oudere bussen als reserve kan houden tot de nieuwe vloot betrouwbaar genoeg is in de dienstuitvoering.
Lijkt me eerder een kwestie van concessievoorwaarden aanpassen en politieke wil. Bijvoorbeeld materieel in eigendom van de provincie in plaats van de vervoerder. Ook bijvoorbeeld de lijnbundel in Kreis Viersen werd pas na het eerste jaar elektrische bussen ingezet conform de afspraken en dat alleen op bepaalde lijnen. Zoiets zou ook in Nederland moeten kunnen.

Dat geeft minder opstartproblemen dan de huidige problemen die vaak ontstaan bij concessiewisselingen. Doordat er én grootschalige dienstregelingsaanpassingen en materieelwijzigingen worden gedaan binnen 24 uur.Op een gegeven moment moet je ook durven reflecteren en aanpassingen durven maken waar het beter kan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door IIVQ »

Elektrische bussen kosten momenteel nog langer om te maken dan dieselbussen, eigenlijk te lang voor de huidige tijden tussen gunning en start concessie. Er zijn ook nog minder fabrikanten die ze maken, dus als de orderportefeuilles van alle fabrikanten vol zitten, sta je achteraan in de rij. En dat is precies wat er nu aan de hand is, samen met de nog steeds langere levertijden wegens Corona (busorders hebben 2 jaar stilgelegen maar bussen zijn blijven slijten, dus die achterstand moet ingehaald worden).

Bussen in eigendom van de opdrachtgever zou hier zeker in helpen, maar het geeft de opdrachtnemer minder ruimte om te innoveren. Het maakt de verantwoordelijkheid bij een niet-gereden rit wegens materiaalpech ook lastiger. Plus dat provincies nu vaak geen wagenparkbeheerder zijn en dat ook niet willen zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet kan: in het buitenland is het veel gebruikelijker en bijvoorbeeld de VRA (of gemeente Amsterdam, dat weet ik niet) is wel eigenaar van de tram- en metrostellen en ik geloof dat in het kader van coronasteun een aantal bussen uit AML is overgenomen door de VRA.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Frank93 »

EBS moet voor 1 januari het busvervoer op orde hebben. Is dat niet gelukt, dan wordt op 10 januari de hoogte van de boete bepaald:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329414/e ... e-probleem
marcelloch
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 13:40

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door marcelloch »

@finley1965

van het weekend als reiziger zelf ondervonden.... in de ovinfo app stond een 305 naar Mbs aangekondigd met -25 te vroeg op het tramplein, door tekort aan personeel geen buswissels.. hele dag op eigen bus rijden, tja jullie moeten dan toch op een gegeven moment je pauze nemen (terecht!) Waar het ontbreekt is de CVL??? die de info correct doorstuurt naar de achterban (Ovinfo etc. etc.) dit moet toch mogeiljk zijn met een paar muisklikken?
Ik neem aan dat de CVL op de hoogte is van het nemen van de pauze door de chauffeur die aan een bepaalde dienst gekoppeld zit...??
Voor jullie sterkte, en hoop dat jullie snel in wat rustiger vaarwater terecht komen :)
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door diederickx »

Waar ligt Mbs?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Frank93 »

Mbs is Middenbeemster.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door DPDelft »

marcelloch schreef: wo 20 dec 2023, 22:19 in de ovinfo app stond een 305 naar Mbs aangekondigd met -25 te vroeg op het tramplein, door tekort aan personeel geen buswissels.. hele dag op eigen bus rijden, tja jullie moeten dan toch op een gegeven moment je pauze nemen (terecht!)
De chauffeur heeft hier gewoon te vroeg ingelogd op de omloop. De omloop moet je vlak voor vertrek pas aanmelden. Ook om te voorkomen dat er dubbele omlopen rondrijden (waar de boordcomputer dan weer melding van maakt).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Meltrain »

Frank93 schreef: do 21 dec 2023, 11:23 Mbs is Middenbeemster.
En dat is geen eindpunt van lijn 305, dus is het raar dat marcelloch voor deze afkorting heeft gekozen. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marcelloch
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 13:40

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door marcelloch »

tja... en ook hier zie je maar weer dat er een aantal betwetertjes rondlopen, de opmerking was voor Finley bedoeld... Mbs is GEEN EINDPUNT meer! dat was Mbs Hog succes met uitzoeken! 🤡🤡
marcelloch
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 13:40

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door marcelloch »

DPDelft schreef: do 21 dec 2023, 11:27
marcelloch schreef: wo 20 dec 2023, 22:19 in de ovinfo app stond een 305 naar Mbs aangekondigd met -25 te vroeg op het tramplein, door tekort aan personeel geen buswissels.. hele dag op eigen bus rijden, tja jullie moeten dan toch op een gegeven moment je pauze nemen (terecht!)
De chauffeur heeft hier gewoon te vroeg ingelogd op de omloop. De omloop moet je vlak voor vertrek pas aanmelden. Ook om te voorkomen dat er dubbele omlopen rondrijden (waar de boordcomputer dan weer melding van maakt).
vanwege concessieperikelen waren er geen buswissels... op papier had de chauffeur een pauze, de bewuste bus zou oorspronkelijk idd naar De Rijp rijden, en in de dienst zou een chauffeurswissel zijn, echter die wissel ging niet door ivm te kort personeel :)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door nvdw »

marcelloch schreef: do 21 dec 2023, 13:08de opmerking was voor Finley bedoeld...
Prima, maar iedereen leest mee.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten