Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Daniel »

Toch blijft het opmerkelijk dat vervoerders nog steeds minder personeel dan verwacht van de vorige vervoerder overgedragen krijgen. Dat is iets wat al jaren gebeurt bij concessiewissels, maar nu nog extra opvalt doordat er al personeel te kort is.
Dat is niet alleen bij EBS het geval: Arriva heeft het ook bij de treinen in Twente. Bij EBS valt het nu alleen wat meer op omdat die net twee concessies overgenomen hebben die behoorlijk groot zijn.
Qbuzz in Utrecht heeft ook niet de beloofde 100% van het vervoerplan kunnen leveren per 12 december, sterker nog ze moesten zelfs nog extra afschalen, maar daar hoor je vrijwel niemand over. En de media al helemaal amper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Dan is het zaak dat je als busbedrijf toch wat lagere frequenties aanbiedt. Als reiziger heb je meer aan lagere frequenties die wel worden gereden dan hogere frequenties waarbij het een tombola wordt of je bus al dan niet komt opdagen. In dit topic werden er al eerder vraagtekens geplaatst bij de ambitie van EBS gelet op het personeelstekort. Die vrees blijkt dan werkelijkheid. Ik denk ook dat ze per 8 januari een afgeslankte dienstregeling gaan rijden.
Meltrain schreef: do 04 jan 2024, 09:47 Ik heb idee dat De Orkaan wel echt een hetze voert tegen EBS. De problemen zijn ontstaan door het personeelstekort en de te late levering van materieel.
De Orkaan is nog niet een volwassen medium. Maar de vinger op de zere plek leggen is ook de functie van de media.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door The Greyhound »

Met de huidige personeelstekorten zal de vorige vervoerder er alles aan doen om (goed) personeel over te halen om in een ander (vaak aanliggend) gebied bij hem te blijven werken. Het is uiteindelijk aan de medewerker om daar al dan niet op in te gaan.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

De Vra heeft zeker tot en met 18 januari nodig om het verbeterplan te bestuderen, aldus De Orkaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door nvdw »

Met Haarlem-IJmond naast de deur (en AML niet zo ver weg) was het risico op 'weglopen' van personeel natuurlijk heel groot. Het zou me ook niet verbazen als er in Zaanstreek al chauffeurs werkten die feitelijk een vestiging in Haarlem-IJmond als standplaats hadden, en dus sowieso niet tot het over te nemen personeel behoorden.

Ook binnen het ov is de situatie voor wat betreft personeel behoorlijk veranderd. Wie vijf jaar geleden van werkgever wilde wisselen, kon zijn vaste contract vaak niet meer meenemen en doodleuk als nulurencontractant aan de slag; kom je vandaag bij de concurrent aankloppen, dan kun je morgen beginnen met behoud van arbeidsvoorwaarden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Meltrain »

Mogen vervoerders eigenlijk bonussen aanbieden om op die manier personeel weg te lokken bij concurrenten?
Of desnoods eigen contracten met ruimere voorwaarden aanbieden?
Z2N schreef: do 04 jan 2024, 10:12 Nou valt er wel wat voor te zeggen dat EBS streng wordt aangesproken voor het personeelstekort, ze hebben immers zelf een uitgebreidere dienstregeling geboden en zijn nu vanaf dag 1 in staat gebleken om die niet te kunnen leveren. Nou is de spanning op de arbeidsmarkt niet de schuld van EBS, maar is deze ook niet zodanig nieuw dat men hier geen rekening mee had kunnen houden.
De concessie is al in juni 2022 gegund. Had men toen al het huidige personeelstekort kunnen voorzien?
VIRM schreef: do 04 jan 2024, 10:46 Dan is het zaak dat je als busbedrijf toch wat lagere frequenties aanbiedt. Als reiziger heb je meer aan lagere frequenties die wel worden gereden dan hogere frequenties waarbij het een tombola wordt of je bus al dan niet komt opdagen. In dit topic werden er al eerder vraagtekens geplaatst bij de ambitie van EBS gelet op het personeelstekort. Die vrees blijkt dan werkelijkheid. Ik denk ook dat ze per 8 januari een afgeslankte dienstregeling gaan rijden.
Er zijn inderdaad wel wat (R-net)lijnen waarbij je je kunt afvragen waarom die hoge frequentie nodig is.
Vooral de korte ritten van de lijnen 305 en 314 kunnen wat mij betreft geschrapt worden, aangezien er voldoende alternatieven zijn.
(Als lijn 305 en 314 weer naar Amsterdam Centraal gaan rijden, hebben die ritten wél toegevoegde waarde, maar nu niet.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Daelea »

Vanaf komende maandag tot eind maart een aangepaste dienstregeling: https://www.meerplus.nl/nieuws/nieuwsbe ... a/dr8jan24

De vakantiedienstregeling blijft van kracht, er wordt een flinke lijst met individuele ritten geschrapt, de nachtbussen rijden niet meer op zondag t/m woensdag, en de in mijn ogen meest bijzondere: op zaterdag wordt als een zondag gereden (inclusief de latere opstart op een zondag).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Meltrain »

Er staat dat van maandag t/m vrijdag een deel van de route van de M-net lijnen 100 en 112 vervalt, maar er staat niet bij welk deel. :s (Gelukkig wist Milco het wel en staat het goed op de Wiki. :pos: )
Ook vind ik het suf dat er op lijn 305 (ook) twee ritten van/naar De Rijp vervallen, terwijl er dan wel ritten tot het Tramplein rijden.
Wat mij betreft had EBS beter (op werkdagen) alle korte ritten op de lijnen 305 en 314 kunnen schrappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Milco »

Het is eenvoudiger om een complete dienst te laten vervallen dan trajectdelen, omdat je dan weer niet uitkomt met de bestaande diensten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Daniel »

Wat doet het woordje "behalve" in deze zin van EBS...
Alle R-net lijnen blijven minimaal 4x per uur rijden, behalve buslijn 314 tussen Edam en Hoorn en lijn 112, die nog steeds elk kwartier rijden.
Als een lijn 4x/uur rijdt, rijdt 'ie toch minimaal 4x/uur en hoef je dat niet als uitzondering te benoemen? En 112 lijkt me op basis van het lijnnummer überhaupt geen R-net lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door MetroRET »

Behalve lijn 314, die tussen Edam en Hoorn slechts 2x/uur rijdt.
Die wordt door lijn 112 weer tot een kwartierdienst versterkt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef: do 04 jan 2024, 12:56 De concessie is al in juni 2022 gegund. Had men toen al het huidige personeelstekort kunnen voorzien?
Men had dat toen al in moeten kunnen schatten, toen was er ook al sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt. Personeel willen werven in een markt waar dat personeel er niet of nauwelijks is mag natuurlijk, mits je een gedegen plan hebt voor hoe je er dan aan moet komen. Heb je dat niet, dien je geen plannen te maken die afhankelijk zijn van dat personeel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: do 04 jan 2024, 20:36 Behalve lijn 314, die tussen Edam en Hoorn slechts 2x/uur rijdt.
Die wordt door lijn 112 weer tot een kwartierdienst versterkt.
Dan staat de zin verkeerd om en had er moeten staan "behalve buslijn 314 en 112 tussen Edam en Hoorn, die samen nog steeds elk kwartier rijden" om te zeggen wat ze wilden zeggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door MetroRET »

Ja, ik moest ook even dubbel lezen, gelukkig kende ik de dienstregeling.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Chrysa »

Die nachtbussen hebben het lang volgehouden. :')
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Tja, zonder marketing heeft Connexxion wat jaren geleden de doordeweekse nachtbussen langer in de lucht (okay, op de weg...) gehouden.

Overigens, heeft EBS toestemming van de Vra om deze vakantiedienstregeling per 8 januari voort te zetten?

Aan de hand van de MeerPlus-app heeft De Orkaan de uitval van bussen lopen tellen bij station Zaandam, Gedempte Gracht en De Vlinder. De uitvalpercentages logen er niet om: 24% tot 30% uitval.
Beul van de blindegeleidelijn
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door ovforens »

Dat kan je met de ovinfo app dagelijks doen. Kost een kwartiertje maar dan heb je de info ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Vinny »

Ik heb idee dat De Orkaan wel echt een hetze voert tegen EBS.
Ik heb het idee dat 'De Orkaan' een sensatie-krant is; een soort Telegraaf voor de Zaanstreek. Klopt dat?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

De Orkaan begon ooit als een soort satirisch weblogje over het cultuurpaleis in Zaandam (dat overigens door de bevolking werd weggestemd in een referendum). Daarna is het verder doorgegroeid naar een nieuwsblog. Inmiddels heeft het (ik dacht vorig jaar) de functie van regionaal nieuwsmedium overgenomen van RTV Zaanstreek. Los van de berichtgevingen over EBS merk ik als vaste lezer dat ze de doorontwikkeling van grappig/op-tenen-staand nieuwsblog naar iets serieuzers nog niet helemaal hebben gemaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door VIRM »

Zaans busbedrijf EBS krijgt boete voor slechte dienstregeling
De Zaanse buslijn EBS krijgt een boete van Vervoerregio Amsterdam voor de wanprestaties van afgelopen maand. EBS rijdt sinds een maand door de Zaanstreek maar het lukt vervoerder niet om een betrouwbare dienstregeling voor elkaar te krijgen. De boete kan oplopen tot 2 miljoen euro.

Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door Durashift »

^^ Is dat NH nieuws artikel nou zo kwalitatief journalistiek werk? In de opening van het artikel over buslijn spreken terwijl de koppenmaker (zal toch wel dezelfde redacteur zijn?) over het correcte busbedrijf schrijft. :roll:

Op de site van de vervoerregio is er nog geen persbericht over te vinden: denk dat het besluit tot het uitdelen van een boete toch ook pas kan na beoordeling van het verbeterplan?
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door BusOV40 »

Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat er vanaf april wel volledig gereden kan worden. EBS heeft zich enorm overschat. Ik kwalificeer dit als een enorme afgang.
Volgens het persbericht moeten we blij zijn dat er überhaupt bussen rijden. De provincie heeft zich lelijk verkeken op de ambities van EBS.
Binnen een maand een grote verschraling als dit belooft weinig goeds voor de toekomst.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door DPDelft »

Connexxion, de andere inschrijver, schijnt een vergelijkbaar aanbod aan DRU te hebben geboden. Dan was er dus hetzelfde probleem ontstaan.
EBS had in ieder geval voor december 2023 al personeelstekort in Waterland. Voor Connexxion in de Zaanstreek weet ik het niet.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door TLP »

Ook daar was personeelstekort; de lijnen 69, 292, 391, 392, 394 en 395 waren sinds september 2023 afgeschaald.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af of jee bij een aanbesteding mag aangeven wat de eid dienstregeling is, maar bij personeelstekort een afgeslankte dienstregeling geldt met de wijze waarop je dat afschalen gaat aanpakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 177 gasten