Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
samsam538
Berichten: 64
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor samsam538 » Wo 17 Jul 2019, 13:28

Hoogwaardige OV-verbindingen tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal en een treinstation Stadionpark. Dat zijn drie maatregelen die de komende tijd onderzocht worden om de bereikbaarheid in de regio Rotterdam te verbeteren. Deze afspraken maken deel uit van een maatregelenpakket waarover de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van IenW dinsdagavond besloten.

https://www.ovpro.nl/metro/2019/07/17/b ... rotterdam/

Ik vraag me af of een extra station wel handig is. Er zijn nu al twee sprinterstations, namelijk Rotterdam Zuid en Rotterdam Lombardijen. Is het niet beter om de nieuwe hoogwaardige ov-verbinding daarop aan te sluiten. Er bestaat namelijk al een metrotunnel onder station Lombardijen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » Wo 17 Jul 2019, 13:50

Ik vermoed dat station Stadionpark dan station Zuid gaat vervangen en dat er daar een overstapmogelijkheid op de metro Zuidplein - Kralingse Zoom komt.
Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, want daar rijdt immers al een metro.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5286
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor trolly » Wo 17 Jul 2019, 14:36

Hyperloop?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 396
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor luka23 » Wo 17 Jul 2019, 14:36

Zuid zou als het goed is naar het noorden worden verplaatst als station Entrepot en Stadionpark zou dan inderdaad voor Rotterdam Stadion in de plaats komen. En de HOV verbinding zou eentje door de maastunnel heen moeten zijn (Zuidplein - Dijkzigt - Centraal). Door Charlois/Waalhaven naar M4H lijkt mij overigens logischer, met een HOV bus door de maastunnel.
PSA: Links gaan, rechts staan

samsam538
Berichten: 64
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor samsam538 » Wo 17 Jul 2019, 16:21

Is er ruimte gereserveerd bij de bouw van de tunnel voor een extra station?
Laatst gewijzigd door Ardan op Wo 07 Aug 2019, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Wo 17 Jul 2019, 17:18

Mij lijkt een station ter hoogte van de kruising Laan op Zuid / Rosestraat de meest ideale locatie. Lijn 23 heeft daar al een halte, lijnen 20, 25 en 66 rijden er langs zonder halte, en de lijnen 32 en 77 komen op enkele honderden meters van deze locatie en zijn om te leiden naar dit potentiële knooppunt. Daarnaast ligt het op loopafstand van de rivier dus is er potentie voor een aanlegsteiger voor de waterbus en watertaxi. Mocht de gewenste metro gebouwd gaan worden tussen Zuidplein en Kralingse Zoom dan is dit ook een van de potentiële routes. Kortom een knooppunt waar alles bij elkaar komt, en dat lukt je niet elders op Zuid.

Qua ruimte lijkt het hier op het eerste oog breed genoeg voor een station met passeersporen voor de HSL en goederentreinen zodat deze niet langs het perron hoeven. Station Zuid zou dan wel moeten sluiten, dat ligt er dan veel te dicht op. Een nieuw station Zuid meer richting de Hef zou fijn zijn maar de sporen liggen hier te dicht op elkaar vermoed ik, je zou hooguit voor veel geld aan de buitenste sporen een perron kunnen bouwen maar dan mag je ook gelijk de fly-overs aanpassen want die sturen de stoptreinen nu juist naar de binnensporen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32255
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Daniel » Wo 17 Jul 2019, 18:36

Hoe dicht de sporen op elkaar liggen lijkt me niet zoveel uit te maken, maar een noordelijker station Zuid ligt dan zowat in de inrit van de Willemstunnel. Je zit direct na dat station immers al half verdiept in de inrit van de tunnel.
Al zijn er nog wel mogelijkheden als je het bestaande evacuatiepad tussen de sporen zou verbreden tot een perron. Daarvoor ontstaat nog wel wat ruimte als je het huidige station Zuid kwijt bent, want dan kunnen de sporen in het midden dichter op elkaar komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Wo 17 Jul 2019, 19:56

Dan zit je wel wat verder voorbij de tunnelinrit, als station Stadionpark ten noorden van het Varkenoordseviaduct komt te liggen zitten de uiteinde van de perrons op 750 meter van waar de tunnel begint. Binnen zo'n afstand ga je geen tweede station aanleggen, een eventueel nieuw station Zuid zou dan echt volledig in de tunnel komen te liggen. En in de tunnel liggen de sporen toch echt te dicht op elkaar vermoed ik. Ik schat het op circa 6,5 à 7 meter, daar krijg je geen fatsoenlijk eilandperron tussen, en een perron met aan één kant een hek of (glazen) wand gaat niet omdat je dan het vluchtpad van het andere spoor weghaalt. Dus bij een station Stadionpark op deze locatie zou ik gewoon uitgaan van het sluiten van Zuid, ik zie het ook niet als probleem want het is maar een paar honderd meter en de buslijnen en fietsenstalling zullen gewoon verplaatst worden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32255
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Daniel » Wo 17 Jul 2019, 20:05

Tja, jij (en luka23) hadden het over een nieuw station Zuid dichter bij De Hef en had zelf al niet het idee dat je een station in de tunnel voor de hand liggend vond. Vandaar m'n reactie (en de jouwe bevestigt m'n vermoeden ook mooi).

Zo'n nieuw station Stadionpark leek me inderdaad ook al aardig in de buurt liggen en daar is inderdaad genoeg ruimte (en zover die er nog niet is is die daar nog wel te maken) om er een echt knooppunt van de maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 396
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor luka23 » Do 18 Jul 2019, 02:03

Afbeelding
Uit de Rotterdamse OV Visie 2040 haal ik deze afbeelding, beide Entrepot en Stadionpark (Feyenoord City). Mij lijkt het ook wel lastig om Entrepot in te passen gezien de huidige situatie.
PSA: Links gaan, rechts staan

Roeland
Berichten: 919
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Roeland » Do 18 Jul 2019, 08:35

Meltrain schreef:Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, want daar rijdt immers al een metro.

Misschien een verbinding Zuidplein - Waalhaven - CS? Of misschien gewoon bus 44 upgraden door hem een R-net-jasje te geven en een paar haltes over te laten slaan?

WallyNL
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 02 Nov 2016, 15:56

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor WallyNL » Do 18 Jul 2019, 22:55

Meltrain schreef:Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, want daar rijdt immers al een metro.


Er zijn/waren ideeën voor een tram via de Maastunnel.

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Za 20 Jul 2019, 16:02

Ik heb even een tekening gemaakt van 'mijn' knooppunt Stadionpark:
Afbeelding

Op dit knooppunt komen dus samen:
- Trein naar Dordrecht
- Trein naar Den Haag
- Metro naar Zuidplein
- Metro naar Kralingse Zoom en Alexander (als grootschalige bouwplannen langs Boszoom doorgaan nieuw tracé, anders via sneltram)
- Tram naar Charlois
- Tram naar Keizerswaard en Beverwaard
- Tram naar Carnisselande
- Tram naar Wilhelminaplein (meerdere lijnen, dus elke paar minuten een tram)
- Frequentbus naar Noordereiland.
- Frequentbus naar Katendrecht (de ritten die nu slechts tot Rijnhaven gaan dan door tot Stadionpark).
- Waterbus

Treintrambus
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 07 Aug 2019, 16:30

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Berichtdoor Treintrambus » Wo 07 Aug 2019, 16:48

Maar op die plek liggen de zuidelijke ingangen van station Rotterdam Zuid. Dan kan je beter Station Zuid een upgrade geven in plaats van een heel nieuw station bouwen.
Laatst gewijzigd door Ardan op Wo 07 Aug 2019, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten