Pagina 1 van 1

Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 13:28
door samsam538
Hoogwaardige OV-verbindingen tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal en een treinstation Stadionpark. Dat zijn drie maatregelen die de komende tijd onderzocht worden om de bereikbaarheid in de regio Rotterdam te verbeteren. Deze afspraken maken deel uit van een maatregelenpakket waarover de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van IenW dinsdagavond besloten.
https://www.ovpro.nl/metro/2019/07/17/b ... rotterdam/

Ik vraag me af of een extra station wel handig is. Er zijn nu al twee sprinterstations, namelijk Rotterdam Zuid en Rotterdam Lombardijen. Is het niet beter om de nieuwe hoogwaardige ov-verbinding daarop aan te sluiten. Er bestaat namelijk al een metrotunnel onder station Lombardijen.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 13:50
door Meltrain
Ik vermoed dat station Stadionpark dan station Zuid gaat vervangen en dat er daar een overstapmogelijkheid op de metro Zuidplein - Kralingse Zoom komt.
Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, want daar rijdt immers al een metro.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 14:36
door trolly
Hyperloop?

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 14:36
door katvis
Zuid zou als het goed is naar het noorden worden verplaatst als station Entrepot en Stadionpark zou dan inderdaad voor Rotterdam Stadion in de plaats komen. En de HOV verbinding zou eentje door de maastunnel heen moeten zijn (Zuidplein - Dijkzigt - Centraal). Door Charlois/Waalhaven naar M4H lijkt mij overigens logischer, met een HOV bus door de maastunnel.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 16:21
door samsam538
Is er ruimte gereserveerd bij de bouw van de tunnel voor een extra station?

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 17:18
door Bemined
Mij lijkt een station ter hoogte van de kruising Laan op Zuid / Rosestraat de meest ideale locatie. Lijn 23 heeft daar al een halte, lijnen 20, 25 en 66 rijden er langs zonder halte, en de lijnen 32 en 77 komen op enkele honderden meters van deze locatie en zijn om te leiden naar dit potentiële knooppunt. Daarnaast ligt het op loopafstand van de rivier dus is er potentie voor een aanlegsteiger voor de waterbus en watertaxi. Mocht de gewenste metro gebouwd gaan worden tussen Zuidplein en Kralingse Zoom dan is dit ook een van de potentiële routes. Kortom een knooppunt waar alles bij elkaar komt, en dat lukt je niet elders op Zuid.

Qua ruimte lijkt het hier op het eerste oog breed genoeg voor een station met passeersporen voor de HSL en goederentreinen zodat deze niet langs het perron hoeven. Station Zuid zou dan wel moeten sluiten, dat ligt er dan veel te dicht op. Een nieuw station Zuid meer richting de Hef zou fijn zijn maar de sporen liggen hier te dicht op elkaar vermoed ik, je zou hooguit voor veel geld aan de buitenste sporen een perron kunnen bouwen maar dan mag je ook gelijk de fly-overs aanpassen want die sturen de stoptreinen nu juist naar de binnensporen.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 18:36
door Daniel
Hoe dicht de sporen op elkaar liggen lijkt me niet zoveel uit te maken, maar een noordelijker station Zuid ligt dan zowat in de inrit van de Willemstunnel. Je zit direct na dat station immers al half verdiept in de inrit van de tunnel.
Al zijn er nog wel mogelijkheden als je het bestaande evacuatiepad tussen de sporen zou verbreden tot een perron. Daarvoor ontstaat nog wel wat ruimte als je het huidige station Zuid kwijt bent, want dan kunnen de sporen in het midden dichter op elkaar komen.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 19:56
door Bemined
Dan zit je wel wat verder voorbij de tunnelinrit, als station Stadionpark ten noorden van het Varkenoordseviaduct komt te liggen zitten de uiteinde van de perrons op 750 meter van waar de tunnel begint. Binnen zo'n afstand ga je geen tweede station aanleggen, een eventueel nieuw station Zuid zou dan echt volledig in de tunnel komen te liggen. En in de tunnel liggen de sporen toch echt te dicht op elkaar vermoed ik. Ik schat het op circa 6,5 à 7 meter, daar krijg je geen fatsoenlijk eilandperron tussen, en een perron met aan één kant een hek of (glazen) wand gaat niet omdat je dan het vluchtpad van het andere spoor weghaalt. Dus bij een station Stadionpark op deze locatie zou ik gewoon uitgaan van het sluiten van Zuid, ik zie het ook niet als probleem want het is maar een paar honderd meter en de buslijnen en fietsenstalling zullen gewoon verplaatst worden.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 20:05
door Daniel
Tja, jij (en luka23) hadden het over een nieuw station Zuid dichter bij De Hef en had zelf al niet het idee dat je een station in de tunnel voor de hand liggend vond. Vandaar m'n reactie (en de jouwe bevestigt m'n vermoeden ook mooi).

Zo'n nieuw station Stadionpark leek me inderdaad ook al aardig in de buurt liggen en daar is inderdaad genoeg ruimte (en zover die er nog niet is is die daar nog wel te maken) om er een echt knooppunt van de maken.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: do 18 jul 2019, 02:03
door katvis
Afbeelding
Uit de Rotterdamse OV Visie 2040 haal ik deze afbeelding, beide Entrepot en Stadionpark (Feyenoord City). Mij lijkt het ook wel lastig om Entrepot in te passen gezien de huidige situatie.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: do 18 jul 2019, 08:35
door Roeland
Meltrain schreef:Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, want daar rijdt immers al een metro.
Misschien een verbinding Zuidplein - Waalhaven - CS? Of misschien gewoon bus 44 upgraden door hem een R-net-jasje te geven en een paar haltes over te laten slaan?

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: do 18 jul 2019, 22:55
door WallyNL
Meltrain schreef: Ik vraag me wel af wat bedoeld wordt met een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal, want daar rijdt immers al een metro.
Er zijn/waren ideeën voor een tram via de Maastunnel.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: za 20 jul 2019, 16:02
door Bemined
Ik heb even een tekening gemaakt van 'mijn' knooppunt Stadionpark:
Afbeelding

Op dit knooppunt komen dus samen:
- Trein naar Dordrecht
- Trein naar Den Haag
- Metro naar Zuidplein
- Metro naar Kralingse Zoom en Alexander (als grootschalige bouwplannen langs Boszoom doorgaan nieuw tracé, anders via sneltram)
- Tram naar Charlois
- Tram naar Keizerswaard en Beverwaard
- Tram naar Carnisselande
- Tram naar Wilhelminaplein (meerdere lijnen, dus elke paar minuten een tram)
- Frequentbus naar Noordereiland.
- Frequentbus naar Katendrecht (de ritten die nu slechts tot Rijnhaven gaan dan door tot Stadionpark).
- Waterbus

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: wo 07 aug 2019, 16:48
door Treintrambus
Maar op die plek liggen de zuidelijke ingangen van station Rotterdam Zuid. Dan kan je beter Station Zuid een upgrade geven in plaats van een heel nieuw station bouwen.

Re: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Geplaatst: vr 18 feb 2022, 11:25
door W0rteltje
Ik moet voor mijn opleiding vaak met de ontwikkelingen in dit gebied werken, en het viel me op dat de komst van een nieuwe metro verbinding niet zo van zelfsprekend is als vaak wordt gedacht. Allereerst zie je dat veel bronnen slechts praten over een 'hoogwaardige Openbaar Vervoersverbinding' https://oeververbindingen.nl/project-ov ... ngse-zoom/ of een 'mogelijke nieuwe openbaar vervoersverbinding' https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/van-a-tot-z/. Sommige bronnen zeggen zelfs dat het om een trambaan zou gaan https://www.stadionpark-rotterdam.nl/vervoer.
Dat is niet te zeggen dat er geen partijen zijn die graag een volwaardige metroverbinding willen maken (RET en VVD maken zich speciaal daarvoor groot), maar het is niet de default positie van de ontwikkelaars. Het zou toch erg jammer zijn als de gemeente Rotterdam besluit om een tram aan te leggen in plaats van een nieuwe metro (of sneltram) verbinding