Pagina 1 van 1

Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: vr 17 okt 2008, 23:53
door M57
Een vrouw die vrijdag om 19.30 uur in Santpoort-Noord voor de trein wilde springen is bij haar wanhoopsdaad slechts lichtgewond geraakt. Volgens een politiewoordvoerder was de vrouw zo traag door overmatig gebruik van alcohol, dat ze tegen de zijkant van de trein aankwam. Daarbij raakte het slachtoffer aan haar voet gewond.

De vrouw is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De trein, die in de richting van Beverwijk reed, bleef even voorbij station Santpoort-Noord nog een uur met passagiers stilstaan. De geschokte machinist moest worden afgelost door een collega. De achterop komende trein reed niet verder dan Santpoort-Zuid, waar alle passagiers uit moesten stappen en op eigen gelegenheid hun reis moesten vervolgen. Het treinverkeer werd even voor 20.30 uur weer hervat.
Bron: IJmuider Courant

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 00:02
door Aking
De achterop komende trein reed niet verder dan Santpoort-Zuid, waar alle passagiers uit moesten stappen en op eigen gelegenheid hun reis moesten vervolgen.
Lekker geregeld weer :?

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 09:32
door Vinny
De trein van een uur later nemen dus. Dat staat in het artikel te lezen... :idea:

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 13:40
door Jurjen
Jammer wel dat in Alkmaar op de verstoringschermen gemeld werd dat reizigers tussen Haarlem en Beverwijk om moesten reizen via Sloterdijk. In Alkmaar zou een melding in de trant 'reizigers naar Haarlem en verder wordt geadviseerd om te reizen via Sloterdijk'. Als ik niet bekend was, zou ik denken dat Beverwijk ná Haarlem ligt en ik voor Haarlem dus gewoon 'rechtstreeks' had kunnen reizen. Bovendien zou het in een dergelijk geval fijn zijn om de IC van .12 naar Sloterdijk e.v. 4 minuten later te laten vertrekken,zodat reizigers van de Sneltrein naar Haarlem, ðie om .16 vertrekt, geen 26 minuten op een perron hoeven te wachten en geen (verder dan Haarlem) of 10 minuten (Haarlem) vertraging oplopen. Die 4 minuten vertrekvertraging rijdt de IC naar A'dam er 's avonds makkelijk uit!

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 15:50
door Caspar
Ja maar dan willen reizigers vanaf Heiloo en Uitgeest naar Haarlem misschien ook wel een extra stop, waardoor de vertraging nog verder oploopt...

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 18:10
door Jurjen
Caspar schreef:Ja maar dan willen reizigers vanaf Heiloo en Uitgeest naar Haarlem misschien ook wel een extra stop, waardoor de vertraging nog verder oploopt...
Tsja, die pakken de stoptrein dan maar. ;-) Het is natuurlijk altijd lastig om iedereen het naar z'n zin te maken, maar het lijkt me dat het aantal reizigers uit Alkmaar groter is dan dat van Heiloo en Uitgeest bij elkaar, en als je die dan toch in elk geval blij kan maken...

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:33
door Vinny
Bovendien zou het in een dergelijk geval fijn zijn om de IC van .12 naar Sloterdijk e.v. 4 minuten later te laten vertrekken,
Dat wordt niet meer gedaan. Bijsturing vindt het niet leuk om creatief te gaan doen omdat het heel veel extra werk oplevert voor de toch al overbelaste afdeling in geval van calamiteiten. Daarom hebben ze een "Heilig Protocol" bedacht waar dat soort creatieve zaken niet in staan.

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:47
door Wubbo
Waar het in dit geval niet in staat, kennelijk. Er staan heel veel creatieve zaken wel in de afgesproken versperringsmaatregelen.

Overigens is het, blijkens ervaringen uit het verleden, meestal ProRail die dwarsligt als je treinen later wil laten rijden. Zo bleek het ondoenlijk om stops te regelen voor s2000-en op Klp en voor s3000-en op Db en Dvd bij uitgevallen treinen en verstoringen. Gelukkig gaat dat nu beter (en zijn genoemde voorbeelden ook al opgenomen in de versperringsmaatregelen).

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:59
door Vinny
Nee, omdat de treinen dan hun treinpaden gaan missen. Dat levert een hele boel extra werk op voor treindienstleiders. De creatieve oplossingen waar jij mee op de proppen komt zijn meestal in de basis-uurpatronen wel opgenomen, danwel veroorzaken dermate kleine vertragingen dat de treinpaden zo inglegd blijven dat ARI ze nog steeds automatisch kan blijven toekennen. Overigens, ik ken de 'bijbel van de bijsturing' niet zo goed dat ik weet wat er in staat. Alleen dat het er is, en dat voor de meeste 'bekende' versperringen er inderdaad 'logische' zaken volgen. Een soort calamiteitendienstregeling dus. Bekendste voorbeeld is de omleiding van de treinen via Haarlem als er een verstoring is in de Schipholtunnel. Dit heeft er serieus toe geleid dat er geen structurele extra treinen van/naar Haarlem konden worden ingelegd... :roll:

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: zo 19 okt 2008, 01:41
door Jurjen
Vinny schreef:Nee, omdat de treinen dan hun treinpaden gaan missen. Dat levert een hele boel extra werk op voor treindienstleiders. De creatieve oplossingen waar jij mee op de proppen komt zijn meestal in de basis-uurpatronen wel opgenomen, danwel veroorzaken dermate kleine vertragingen dat de treinpaden zo inglegd blijven dat ARI ze nog steeds automatisch kan blijven toekennen. Overigens, ik ken de 'bijbel van de bijsturing' niet zo goed dat ik weet wat er in staat. Alleen dat het er is, en dat voor de meeste 'bekende' versperringen er inderdaad 'logische' zaken volgen. Een soort calamiteitendienstregeling dus. Bekendste voorbeeld is de omleiding van de treinen via Haarlem als er een verstoring is in de Schipholtunnel. Dit heeft er serieus toe geleid dat er geen structurele extra treinen van/naar Haarlem konden worden ingelegd... :roll:
Wat een onzin weer zeg... Gewoon een dienstregeling invoeren, en dan bij calamiteiten een trein opheffen t.b.v. omgeleide treinen, net zoals laatst bij werkzaamheden op de Zaanlijn de 3000 tussen Asd en Hlm in het pad van de IC Asd-Zvt is ingelegd, en de IC werd beperkt tot Hlm-Zvt. Uiteraard met 'extra' stop van de omgeleide trein in Hlm t.b.v. reizigers van/naar Hlm-Zvt.

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: zo 19 okt 2008, 09:04
door Caspar
Gelukkig heb je ook machinisten die zoiets gewoon zelf doen, bv even een stop maken met een t2600 in Nieuw Vennep als er een paar t5700 zijn uitgevallen.

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: zo 19 okt 2008, 11:56
door Chauf21
Vinny schreef:Dat wordt niet meer gedaan. Bijsturing vindt het niet leuk om creatief te gaan doen omdat het heel veel extra werk oplevert voor de toch al overbelaste afdeling in geval van calamiteiten. Daarom hebben ze een "Heilig Protocol" bedacht waar dat soort creatieve zaken niet in staan.
Mijn ervaringen bij bijsturingen is dat het niet adequaat inspelen op de situatie eerder een kwestie van onwil dan van onkunde is. Ik snap best dat het op dergelijke momenten wat chaotisch verloopt op z'n afdeling, maar hé, daar is die afdeling voor in het leven geroepen :idea:

Re: Vrouw loopt tegen trein in Santpoort-Noord

Geplaatst: zo 19 okt 2008, 13:44
door Wubbo
Vinny schreef:De creatieve oplossingen waar jij mee op de proppen komt zijn meestal in de basis-uurpatronen wel opgenomen, danwel veroorzaken dermate kleine vertragingen dat de treinpaden zo inglegd blijven dat ARI ze nog steeds automatisch kan blijven toekennen.
Dan is de vraag waarom ProRail dat soort verzoeken categorisch afwees tot 2007 nog steeds onbeantwoord. Dat was namelijk mijn punt.

Wat betreft het later leggen van treinen: wat is daar voor een treindienstleider anders aan dan vertraging verwerken voor een 'normaal' vertraagde trein? De beslissing om een trein later te laten vertrekken komt tenslotte niet van een treindienstleider, maar altijd van de netwerkbesturing (als deze niet in een normale afspraak is opgenomen).