Schip en tram strijden om voorrang

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Schip en tram strijden om voorrang

Bericht door Daniel »

Schip en tram strijden om voorrang
Door PETER KOOP

LEIDSCHENDAM - Hij heeft gekke dingen meegemaakt, Cock Averbeek, de voormalige wachter van de Delftse Koepoortbrug. Verhalen zat. Zoals over die oude vrouw die midden op de brug haar zak aardappelen liet vallen. Net voordat er een schip aankwam. De brug kon pas open nadat alle aardappelen stuk voor stuk waren opgeraapt.

Het zijn verhalen uit de oude doos. Want sinds kort zit Averbeek samen met de collega’s in een hypermodern bedieningscentrum in Leidschendam. In opdracht van de provincie Zuid-Holland waken ze over vier bruggen over de Vliet en Trekvliet. Brugwachter mag je ze niet meer noemen. Tegenwoordig luisteren ze naar de term ‘verkeersbegeleider’. Want dat ze meer doen dan alleen de bruggen bedienen, wordt duidelijk als een blik in de bedieningscentrale wordt geworpen.

Achter een woud van monitoren houden drie man de bruggen over de Vliet in de gaten. Daarbij worden niet alleen schepen begeleid, maar wordt ook op auto’s, fietsers en voetgangers gelet. En op trams. „Kijk daar heb je er al een,’’ zegt Averbeek, wijzend naar de monitor op de Hoornbrug. Hij heeft scherpe ogen. Het duurt lang voordat de tram echt duidelijk in beeld komt. De brug is dicht, dus de tram gaat door. „Toch vinden we dat trams op de Hoornbrug nog te veel stilstaan,’’ verklaart Jan Deumers. Hij werkt bij de provincie Zuid-Holland en is verantwoordelijk voor de invoering van een systeem dat ervoor moet zorgen dat trams en schepen elkaar niet meer in de weg zitten.

,,Op de Hoornbrug passeren elke dag 300 trams,’’ vertelt hij. ,,Zo’n 10 procent hiervan - dus circa 30 trams - heeft vertraging doordat de brug openstaat. Dat percentage moet zeker omlaag kunnen. Hoeveel kan ik op dit moment niet voorspellen. Misschien dat in de toekomst nog maar 20 trams vertraagd zijn.’’
Meer nog zijn Deumers en zijn ploeg geïnteresseerd in het aantal reizigersverliesminuten. „Stel er zitten twee mensen in een tram. Deze tram moet vier minuten wachten voor de Hoornbrug. Dat betekent totaal acht reizigersverliesminuten. Op de Hoornbrug zijn nu zo’n 3500 reizigersverliesminuten per dag. Dat moet beter.’’

Deumers en zijn mensen weten uit ervaring welke trams vol zitten en in welke trams maar een paar mensen zitten. „Het is efficiënter om de volle trams te laten passeren. Dat betekent dat trams op rustige tijdstippen vaker gehinderd worden en trams in de spits vaker door mogen.’’

Om precies te weten wanneer een tram langskomt kan natuurlijk gebruik worden gemaakt van de dienstregeling. Deumers: ,,Het probleem is echter dat de trams lang niet altijd op tijd rijden. Het is voor een brugwachter dan ook lastig inschatten wanneer de brug open moet.’’ Om dit probleem te ondervangen wordt in de toekomst informatie over actuele tramtijden aangeleverd door de HTM. „Die informatie is afkomstig van detectielussen bij de rails. Op de bedieningscentrale in Leidschendam kan nu een zo efficiënt mogelijke openingstijd worden gekozen.’’

Als dat op orde is, is het scheepvaartverkeer aan de beurt. Deumers: ,,Alle binnenvaartschepen worden de komende jaren uitgerust met een soort gps-systeem. Zo weet je precies wanneer een schip eraan komt. In de bedieningscentrale kan men de brugtijden daar op aanpassen. Ze kunnen al ruim van tevoren tegen een schipper zeggen dat hij ietsje langzamer of juist ietsje sneller moet varen. Een schip is daarin een stuk flexibeler dan een tram. ’’

Kan in de toekomst niet al het verkeer op deze manier worden geregeld? „Waarom niet,’’ zegt Deumers. Het is goed denkbaar dat in de toekomst ook bussen met een zendertje worden uitgerust. Of dat we actuele verkeersgegevens in het systeem verwerken. Dan kan op drukke tijden, zoals bij evenementen, de brug een tijdje langer dicht blijven. We moeten natuurlijk wel een goed computersysteem bedenken waarbij met al deze data de meest efficiënte openingstijden worden berekend.’’

Hoewel het volgens Deumers ook geen ramp is als de automobilist eens een keertje moet wachten voor de brug. „Natuurlijk, wachten voelt als verloren tijd,’’ zegt hij. „Maar de vertraging valt reuze mee, zeker als het druk is. Na de Hoornbrug ligt dan een bijna lege Haagweg te wachten. In een mum van tijd is de vertraging weer goedgemaakt.’’

De verkeersbegeleiders in Leidschendam maken intussen een paar grappen. Missen ze het werk op de brug niet? ,,De opgestoken middelvingers die je soms van automobilisten kreeg zeker niet,’’ zegt oud- brugwachter Jaap Huisman lachend. Nu is hij de senior verkeersbegeleider op de bedieningscentrale. ,,Maar het was in het begin wel even wennen om de hele dag collega’s om je heen te hebben. Dat was ik na al die jaren op de brug natuurlijk niet meer gewend. Maar het zijn gelukkig prima kerels.’’

Begin volgend jaar moet het systeem helemaal operationeel zijn. Deumers hoopt al in februari de eerste resultaten bekend te kunnen maken.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Schip en tram strijden om voorrang

Bericht door STF »

Komt nog best heel wat bij kijken dus.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Schip en tram strijden om voorrang

Bericht door Daantje »

Ik weet nog wel van de tijd dat ik dagelijks met tram 15 reisde dat je toch behoorlijk vaak voor de Hoornbrug stond te wchten ja. Alle verbetering daarin is natuurlijk meegenomen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten