Tram rijdt niet te hard

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Tram rijdt niet te hard

Bericht door tsov »

Tram rijdt niet te hard

DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams. Het aantal ongelukken met trams is de laatste zeven jaar juist bijna gehalveerd. Ook in Amsterdam nam het aantal ongelukken met trams sterk af, van 365 in het jaar 2000 tot 217 in 2007. Het aantal doden - tussen vier en elf - bleef vrijwel gelijk.

Uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) blijkt dat een te hoge snelheid niet de oorzaak is van tramongelukken.

In de Tweede Kamer trok begin dit jaar een meerderheid van CDA, PvdA en SP aan de bel. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat tussen 2002 en 2006 36 mensen waren omgekomen door ongelukken met trams, van wie tien in Amsterdam.

Huizinga beloofde toen samen met de vier grote steden te kijken naar maatregelen, zoals het invoeren van een maximumsnelheid.

Andere maatregelen zijn volgens Huizinga beter geschikt om het aantal ongelukken met trams terug te dringen. Oorzaken zijn vooral onoplettendheid van fietsers en voetgangers die afgeleid worden door hun mobiele telefoon of mp3-speler, en onbekendheid met de tram.

Dat speelt vooral toeristen, beursbezoekers en andere bezoekers van buiten de stad parten. Ook ouderen komen nogal eens onder de tram. Huizinga zal daarom met regionale partijen praten over voorlichting en verkeerslessen.

Vrijdag botsten in Amstelveen nog een tram en een bus op elkaar. Dertien mensen raakten gewond, van wie vier ernstig.

De oorzaak van het ongeluk is nog altijd onduidelijk. (HET PAROOL)

Bron: Het Parool
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Vinny »

Tram rijdt niet te hard

DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams.
Wat klopt er niet aan deze zin... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door tsov »

Buiten de bedoelde paradox, is het volgens mij ook zo dat er al een maximumsnelheid is. Is het namelijk niet zo dat de tram zich gewoon dient te houden aan de geldende maximumsnelheid voor het overige verkeer? :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Vinny »

In Amsterdam zijn er 'baanvaksnelheden': Op de Leidsestraat geldt een maximum van 10 km/h heb ik wel eens gelezen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door STF »

tsov schreef:Is het namelijk niet zo dat de tram zich gewoon dient te houden aan de geldende maximumsnelheid voor het overige verkeer? :roll:
Nee.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Ruben »

Maar hebben trams zich nou wel te houden aan de andere verkeerstekens dan? Of aan zebrapaden (waar ze vaak voorrang nemen)?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door STF »

Sommige dingen gelden voor iedereen, ook trams, andere dingen weer niet. Trams zijn een rare vogels eigenlijk, in de wetgeving.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Chauf21 »

tsov schreef:Buiten de bedoelde paradox, is het volgens mij ook zo dat er al een maximumsnelheid is. Is het namelijk niet zo dat de tram zich gewoon dient te houden aan de geldende maximumsnelheid voor het overige verkeer? :roll:
NS-Reiziger schreef:Maar hebben trams zich nou wel te houden aan de andere verkeerstekens dan? Of aan zebrapaden (waar ze vaak voorrang nemen)?
Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is ook van toepassing bij een tram. In dat reglement wordt alleen niet gesproken over maximumsnelheden van een tram (wel van andere weggebruikers). De voorrangsregelingen met betrekking tot zebrapaden en dergelijke gelden dus óók voor trams. Bestuurders van trams moeten alleen wel bewust zijn van hun uitzonderlijke posities en hun weggedrag daarop aanpassen. Een trambestuurder die met 80 km/h over een 50 km-weg rijdt, kan daar dus gewoon voor beboet worden, al is het maar met het altijd geldende artikel 5 (breng anderen nooit in gevaar).
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door math1985 »

Chauf21 schreef: De voorrangsregelingen met betrekking tot zebrapaden en dergelijke gelden dus óók voor trams.
Nee, dat klopt niet.

Regels die wel gelden voor de tram:
- verkeerslichten
- uitritten
- voorangskruisingen / voorrangswegen
- zebrapaden (maar alleen in Nederland, in België niet)

Regels die niet gelden voor de tram:
- maximumsnelheid
- Verkeer van rechts gaat voor (tram heeft altijd voorrang)
- Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor op gelijkwaardige kruisingen (tram heeft altijd voorang)
Laatst gewijzigd door math1985 op za 25 okt 2008, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door reisthijs »

Voor wat betreft de maximumsnelheid heb je gelijk. Maar over zebrapaden lees ik wat anders in het RVV.

In het RVV staat dat alle bestuurders voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. En wat voor alle bestuurders geldt, geldt dus ook voor de bestuurder van een tram. Waar baseer jij op dat dat niet zo is?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:In het RVV staat dat alle bestuurders voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. En wat voor alle bestuurders geldt, geldt dus ook voor de bestuurder van een tram. Waar baseer jij op dat dat niet zo is?
Ik interpreteer de wet ook zo: een trambestuurder valt onder de categorie "bestuurder" (RVV 1g). De voorrangsregelingen bij zebrapaden (VOP) gelden voor bestuurders (RVV 49-2). Wanneer het zebrapad dus is doorgetrokken over de trambaan, moet ook een tram voorrang verlenen. In andere landen (waaronder België) is de regelgeving iets anders opgesteld en heeft de tram wél voorrang.
math1985 schreef:Regels die wel gelden voor de tram:
- voorangskruisingen / voorrangswegen

Regels die niet gelden voor de tram:
- Verkeer van rechts gaat voor (tram heeft altijd voorrang)
Bij dat laatste gaan verkeerstekens wel voor. Wanneer een tram dus uit een straat met haaientanden bij de kruising komt, moet zij daar gewoon voorrang verlenen. Of bedoel je dat te zeggen met het eerste gedeelte uit de quote?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Karl »

Reagerend op het laatste van Chauf, dat is toch ook logisch. Verkeer van rechts gaat immer enkel bij gelijkwaardige kruisingen voor en niet bij geregelde - door welke vorm dan ook - kruisingen.
Het is een spectrum.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door math1985 »

Chauf, met beide punten heb je gelijk, ik heb mijn originele bericht aangepast.

(Sorry dat daardoor de discussie wat moeilijker te lezen wordt, maar een post waar alle regels in staan leek me wel handig).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door playertwo »

Ik zou het risico niet nemen op een zebra, en gewoon de tram voor laten gaan tenzij de bestuurder aangeeft dat ik voor mag (en het andere spoor uiteraard ook vrij is).
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door math1985 »

Waar in Nederland rijden trams eigenlijk over zebra's? Bij de Utrechse snaltram in elk geval niet, en ik begreep dat in Amsterdam de zebra ook niet (soms niet of nergens?) doorgetrokken is over de trambaan. Dus waar wel?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Chauf21 »

Het Damrak t.h.v. Beursplein en Rokin t.h.v. Spui (beide in Amsterdam) zijn twee punten (zonder verkeerslichten of groot kruispunt) die ik zo kan opnoemen :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door tsov »

Maar sinds de vernieuwing van de trambaan op het Damrak is de zebra daar weg :wink: Die loopt alleen nog maar over de rijbaan.
Er liggen er zat in Amsterdam, bijvoorbeeld op de Martelaarsgracht, of op de Nieuwezijds Voorburgwal t.h.v. Nieuwezijds Kolk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
Tram rijdt niet te hard

DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams.
Wat klopt er niet aan deze zin... :lol:
Hij klopt hoor. Je kan namelijk niet te hard rijden als er geen maximumsnelheid is en komt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tram rijdt niet te hard

Bericht door Daantje »

In Rotterdam Noord (Bergweg en omgeving, Kleiweg) waar de tram gewoon over straat tussen de rest van het verkeer rijdt, rijdt de tram gewoon over zebra's, in Rotterdam west (oa Nieuwe Binnenweg) ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten