Aanklacht tegen HTM-controleurs

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Aanklacht tegen HTM-controleurs

Bericht door Geert »

Aanklacht tegen HTM-controleurs

Door COEN VAN KRANENBURG
DEN HAAG - Een 62-jarige man uit Voorburg zegt zaterdagmiddag in Den Haag ernstig te zijn mishandeld door drie tramcontroleurs. HTM en politie bevestigen dat de man hiervan aangifte heeft gedaan.

De reiziger vertelt dat hij ten overstaan van honderden mensen op het Randstadrailperron van Den Haag Centraal met geweld tegen de grond werd gewerkt, omdat hij geen tramkaartje bij zich had.

Een van drie betrokken controleurs zou hem onder meer hebben toegebeten dat deze ‘zo’n kakker wel klein zou krijgen’. Omstanders reageerden onderwijl afkeurend, aldus de Voorburger.

De problemen begonnen toen de man, samen met zijn vrouw, vanaf Station Laan van Nieuw Oost-Indië op de Randstadrail richting Centraal Station stapte.

Volgens de reiziger was er geen gelegenheid tot betalen in het Randstadrailvoertuig. „De OV-chipkaart was niet te gebruiken en er zijn geen stempelautomaten,’’ legt hij uit. Omdat de man ook niet met pin kon betalen, onvoldoende contant geld bij zich had voor de dure ‘controlekaarten’ (20 euro per stuk) en hij zich ook niet kon legitimeren, besloten de drie HTM-controleurs hem aan te houden. Naar eigen zeggen stemde de reiziger hiermee in.

Aangekomen op Centraal Station Den Haag ontstond volgens het slachtoffer een onverwachte worsteling waarbij hij op de grond werd gewerkt, zijn armen op zijn rug werden gedraaid en zijn keel werd dichtgeknepen.

„Dat was volkomen onnodig, want ik ben niet agressief,’’ vertelt hij. „Ik heb geen onvertogen woord gesproken en was ook niet van plan om op de vlucht te slaan. Dat zou ook niet kunnen, want dan had ik mijn vrouw bij de controleurs moeten achterlaten.’’

Het incident eindigde toen de politie na ongeveer een half uur arriveerde. De Voorburger werd overgebracht naar politiebureau Overbosch in Den Haag, waar hij enkele uren in de cel verbleef.

Een dag later deed hij in zijn woonplaats Leidschendam-Voorburg aangifte van mishandeling. Ook heeft hij een schriftelijke klacht ingediend bij de HTM, waarin hij het vermeende gedrag van de controleurs uit de doeken doet.

Woordvoerder Marion de Vries van de HTM: „Voor zover ik kan nagaan is alles conform de regels gegaan. Hij wilde geen controlekaart aanschaffen in de tram. In dat geval moet proces-verbaal worden opgemaakt, maar de man kon of wilde geen identiteitsbewijs tonen. Dan wordt de politie ingeschakeld.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten