Almere wil metro naar Amsterdam
Almere wil metro naar Amsterdam
Almere wil metro naar Amsterdam
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 24 oktober 2008 06:34, bijgewerkt op 24 oktober 2008 08:39
ALMERE - Almere vangt woningnood in de Randstad op met 60 duizend nieuwe huizen. Maar dan is er wel een metrolijn nodig.
Er moet een metroverbinding komen over het IJmeer tussen Amsterdam en het snel groeiende Almere. Dit zeiden de Almeerse wethouder Adri Duivesteijn en de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest donderdag bij overhandiging van de toekomstplannen van Almere aan minister Cramer (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu).
Almere bouwt tot 2030 60 duizend nieuwe woningen om het woningtekort in de Randstad te verkleinen. Het inwoneraantal verdubbelt in die periode tot 350 duizend. ‘Deze schaalsprong kunnen we niet maken zonder de IJmeerverbinding’, aldus Duivesteijn.
De tunnel of de brug over een afstand van ruim 10 kilometer van Almere naar de Amsterdamse wijk IJburg kost naar schatting tussen de 1 miljard en 2 miljard euro.
Minister Cramer noemt Almere de belangrijkste groeikern van de Randstad. ‘Meer bouwen in Almere betekent minder bouwen op andere plekken.’
Behalve voor Amsterdam neemt Almere ook voor Utrecht een deel van de bouwopgave op zich, ongeveer 15 duizend woningen. De minister zegt toe dat er tegelijk met de groei van Almere zeker zal worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Volgend jaar neemt het kabinet een beslissing over de verbinding.
Dan wordt ook duidelijk hoe de geplande woningbouw over Almere wordt verdeeld. Donderdag werden drie varianten gepresenteerd. In de opvallendste hiervan, de zogeheten buitendijkse variant, wordt ook gebouwd op nieuwe eilanden voor de noordwestelijke punt van de stad.
En dan is de vergelijking met Dubai snel gemaakt in Almere. Zeker omdat tijdens de presentatie verbinding werd gemaakt met de burgemeester, Annemarie Jorritsma, die zich op dat moment in Dubai vergaapte aan de pas opgespoten palmeilanden. ‘Almere wordt een icoon voor de toekomst, ons Dubai’, zei minister Cramer later. Binnenkort, tijdens ‘de week van de schaalsprong’, krijgen de inwoners van Almere de gelegenheid hun mening te geven over de plannen.
Volgens Van Poelgeest heeft de metroverbinding ook een psychologisch effect: de band tussen Amsterdam en Almere zal ‘nog hechter’ worden.
Duivesteijn: ‘Almere verleent met zijn woningbouw een dienst aan het oude land. Wat wij er voor terug willen is een snelle metroverbinding, zodat mensen niet in de file hoeven te staan.’
Bron: De Volkskrant
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 24 oktober 2008 06:34, bijgewerkt op 24 oktober 2008 08:39
ALMERE - Almere vangt woningnood in de Randstad op met 60 duizend nieuwe huizen. Maar dan is er wel een metrolijn nodig.
Er moet een metroverbinding komen over het IJmeer tussen Amsterdam en het snel groeiende Almere. Dit zeiden de Almeerse wethouder Adri Duivesteijn en de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest donderdag bij overhandiging van de toekomstplannen van Almere aan minister Cramer (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu).
Almere bouwt tot 2030 60 duizend nieuwe woningen om het woningtekort in de Randstad te verkleinen. Het inwoneraantal verdubbelt in die periode tot 350 duizend. ‘Deze schaalsprong kunnen we niet maken zonder de IJmeerverbinding’, aldus Duivesteijn.
De tunnel of de brug over een afstand van ruim 10 kilometer van Almere naar de Amsterdamse wijk IJburg kost naar schatting tussen de 1 miljard en 2 miljard euro.
Minister Cramer noemt Almere de belangrijkste groeikern van de Randstad. ‘Meer bouwen in Almere betekent minder bouwen op andere plekken.’
Behalve voor Amsterdam neemt Almere ook voor Utrecht een deel van de bouwopgave op zich, ongeveer 15 duizend woningen. De minister zegt toe dat er tegelijk met de groei van Almere zeker zal worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Volgend jaar neemt het kabinet een beslissing over de verbinding.
Dan wordt ook duidelijk hoe de geplande woningbouw over Almere wordt verdeeld. Donderdag werden drie varianten gepresenteerd. In de opvallendste hiervan, de zogeheten buitendijkse variant, wordt ook gebouwd op nieuwe eilanden voor de noordwestelijke punt van de stad.
En dan is de vergelijking met Dubai snel gemaakt in Almere. Zeker omdat tijdens de presentatie verbinding werd gemaakt met de burgemeester, Annemarie Jorritsma, die zich op dat moment in Dubai vergaapte aan de pas opgespoten palmeilanden. ‘Almere wordt een icoon voor de toekomst, ons Dubai’, zei minister Cramer later. Binnenkort, tijdens ‘de week van de schaalsprong’, krijgen de inwoners van Almere de gelegenheid hun mening te geven over de plannen.
Volgens Van Poelgeest heeft de metroverbinding ook een psychologisch effect: de band tussen Amsterdam en Almere zal ‘nog hechter’ worden.
Duivesteijn: ‘Almere verleent met zijn woningbouw een dienst aan het oude land. Wat wij er voor terug willen is een snelle metroverbinding, zodat mensen niet in de file hoeven te staan.’
Bron: De Volkskrant
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Een metroverbinding via IJburg. Mag toch niet hopen dat men echt via IJburg en Diemen-Zuid aansluiting wil bieden op de Oostlijn. Snel in het centrum komen is er dan niet bij...
Beter is het aansluiten van Almere via Amsterdam - Noord met de NoordZuidLijn, dan heb je een snelle verbinding met het centrum en met station Zuid. Toch de belangrijkste toekomstige Amsterdamse plekken denk ik.
Beter is het aansluiten van Almere via Amsterdam - Noord met de NoordZuidLijn, dan heb je een snelle verbinding met het centrum en met station Zuid. Toch de belangrijkste toekomstige Amsterdamse plekken denk ik.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Wat ik aan talloze plannen heb gezien zijn o.a.
-een opwaardering van de IJtram
-zoals jij zei een aantakking aan de Oostlijn (thv Verrijn Stuartweg)
-een vertramming van de Zuidtangent met doortrekking van Bijlmer door Zuidoost en het Diemerpark naar IJburg (-Almere)
-een opwaardering van de IJtram
-zoals jij zei een aantakking aan de Oostlijn (thv Verrijn Stuartweg)
-een vertramming van de Zuidtangent met doortrekking van Bijlmer door Zuidoost en het Diemerpark naar IJburg (-Almere)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
De IJtram opwaarderen is mogelijk totdat je bij CS aankomt, want daar hebben we nu een chocolademuseum ipv een metrostation.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Ach, dan graven we nog een tunneltje en dan verzakt er nog een tiental huizen :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Of het hele Centraal Station, alles voor Almere toch?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Eventjes wachten tot het busstation aan de IJ-zijde van het CS af is. Dan kan de lijn 26 daar ook zijn eindhalte hebben. ;)NS-Reiziger schreef:De IJtram opwaarderen is mogelijk totdat je bij CS aankomt, want daar hebben we nu een chocolademuseum ipv een metrostation.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Lijn 26 misschien, maar de metroversie van dat ding kan juist zijn eindhalte niet op CS hebben vanwege datzelfde busstation.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Ik zie juist wel iets in deze verbinding. Op dit moment mist er een goede verbinding met de werkcentra bij Bijlmer, de Zuidas (en evt. verder naar Schiphol/Hoofddorp). Snel in het centrum kan met lijn 26 (tram IJburg) of met de trein vanuit Almere.NS-Reiziger schreef:Een metroverbinding via IJburg. Mag toch niet hopen dat men echt via IJburg en Diemen-Zuid aansluiting wil bieden op de Oostlijn. Snel in het centrum komen is er dan niet bij...
Beter is het aansluiten van Almere via Amsterdam - Noord met de NoordZuidLijn, dan heb je een snelle verbinding met het centrum en met station Zuid. Toch de belangrijkste toekomstige Amsterdamse plekken denk ik.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Met het aansluiten bij Verrijn Stuartweg rijd je met een mooie boog langs Station Duivendrecht en kom je uiteindelijk bij het CS uit. Dan moet je alsnog overstappen voor zowel het zakengebied van de Bijlmer als voor de Zuidas. Dat terwijl de huidige treinverbinding nu al wel een directe verbinding met Station Zuid biedt.
De IJtram doortrekken is leuk voor IJburg die naar het centrum willen, maar gaat dan van station naar station zonder door potentieel intressante gebieden te komen. Dan kan je in Almere Centrum net zo goed de intercity naar Amsterdam Centraal nemen via de bestaande verbinding.
Een metrolijn aansluitend via Amsterdam Noord is zo ontzettend om, dat kan die 10 kilometer brug zo 20 kilometer worden, en met een reistijdvergelijking is het eigenlijk een kansloos idee.
De Zuidtangent doortrekken vanaf Bijlmer ArenA en vertrammen geeft ook op totaal andere locaties nog problemen (Het stuk Bijlmer ArenA tot Schiphol-Noord is voor het grootste deel gecombineerd met ander verkeer, hooguit busstroken aan de zijkant van de weg, daar komen dan nog veel extra kosten bij.
Een plan waar ik aan dacht (maar ook niet echt geweldig is), is de zuidtak van de ringspoorbaan bij Diemen rechtdoor trekken, vervolgens door Almere trekken, en dan langs de A27 aankoppelen op het traject Utrecht - Hilversum. Tenslotte is de treinverbinding naar Utrecht vanuit Almere ook nog wel te verbeteren. In Almere krijg je dan wel een Duivendrecht achtig station, en ik heb geen idee hoe zo'n lijn door Almere te trekken is.
Eigenlijk is het niet veel beter te doen dan zoals het nu is :?
De IJtram doortrekken is leuk voor IJburg die naar het centrum willen, maar gaat dan van station naar station zonder door potentieel intressante gebieden te komen. Dan kan je in Almere Centrum net zo goed de intercity naar Amsterdam Centraal nemen via de bestaande verbinding.
Een metrolijn aansluitend via Amsterdam Noord is zo ontzettend om, dat kan die 10 kilometer brug zo 20 kilometer worden, en met een reistijdvergelijking is het eigenlijk een kansloos idee.
De Zuidtangent doortrekken vanaf Bijlmer ArenA en vertrammen geeft ook op totaal andere locaties nog problemen (Het stuk Bijlmer ArenA tot Schiphol-Noord is voor het grootste deel gecombineerd met ander verkeer, hooguit busstroken aan de zijkant van de weg, daar komen dan nog veel extra kosten bij.
Een plan waar ik aan dacht (maar ook niet echt geweldig is), is de zuidtak van de ringspoorbaan bij Diemen rechtdoor trekken, vervolgens door Almere trekken, en dan langs de A27 aankoppelen op het traject Utrecht - Hilversum. Tenslotte is de treinverbinding naar Utrecht vanuit Almere ook nog wel te verbeteren. In Almere krijg je dan wel een Duivendrecht achtig station, en ik heb geen idee hoe zo'n lijn door Almere te trekken is.
Eigenlijk is het niet veel beter te doen dan zoals het nu is :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Qua omrijden via Amsterdam Noord valt het ook wel mee. Als je net ten noordoosten van Durgerdam je brug of tunnel begint, eindig je op een hoekje van Flevoland wat het dichtst bij Amsterdam ligt. Zeker niet (veel) langer dan via IJburg!
In IJburg kan je het juist weer lastig vermetro'en. Dat ding rijdt een lang stuk door de middenberm, moet dan een viaduct komen oid. Vanaf Amsterdam Noord tuf je lekker door de weilanden.
In IJburg kan je het juist weer lastig vermetro'en. Dat ding rijdt een lang stuk door de middenberm, moet dan een viaduct komen oid. Vanaf Amsterdam Noord tuf je lekker door de weilanden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Ja, maar die weilanden zijn een beschermd natuurgebied, dus bouwen daar kun je (gelukkig, want 't is veel te mooi daar) op je buik schrijven
Sowieso denk ik eigenlijk dat die metroverbinding nooit de snelste route Amsterdam Centrum - Almere Centrum wordt, maar meer een ontsluitende functie krijgt. De trein zal, denk ik, altijd sneller zijn...
Sowieso denk ik eigenlijk dat die metroverbinding nooit de snelste route Amsterdam Centrum - Almere Centrum wordt, maar meer een ontsluitende functie krijgt. De trein zal, denk ik, altijd sneller zijn...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
DÁT???!! Wat ze allemaal niet verzinnen om wat gras te behouden.tsov schreef:Ja, maar die weilanden zijn een beschermd natuurgebied
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Tja, is blijkbaar wel nodig daar, in de randstad wil men alles volbouwen...
Re: Almere wil metro naar Amsterdam
Het hele grondgebied van de gemeente Amsterdam ten noorden van de Ring A10 (Landelijk Noord dus) is beschermd, het is onderdeel van het natuurgebied Waterland.
En gelukkig maar, want het is schitterend mooi & rustig en toch heel dicht bij Amsterdam :pos:
En gelukkig maar, want het is schitterend mooi & rustig en toch heel dicht bij Amsterdam :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten