Almere wil metro naar Amsterdam
Geplaatst: za 25 okt 2008, 12:20
Almere wil metro naar Amsterdam
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 24 oktober 2008 06:34, bijgewerkt op 24 oktober 2008 08:39
ALMERE - Almere vangt woningnood in de Randstad op met 60 duizend nieuwe huizen. Maar dan is er wel een metrolijn nodig.
Er moet een metroverbinding komen over het IJmeer tussen Amsterdam en het snel groeiende Almere. Dit zeiden de Almeerse wethouder Adri Duivesteijn en de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest donderdag bij overhandiging van de toekomstplannen van Almere aan minister Cramer (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu).
Almere bouwt tot 2030 60 duizend nieuwe woningen om het woningtekort in de Randstad te verkleinen. Het inwoneraantal verdubbelt in die periode tot 350 duizend. ‘Deze schaalsprong kunnen we niet maken zonder de IJmeerverbinding’, aldus Duivesteijn.
De tunnel of de brug over een afstand van ruim 10 kilometer van Almere naar de Amsterdamse wijk IJburg kost naar schatting tussen de 1 miljard en 2 miljard euro.
Minister Cramer noemt Almere de belangrijkste groeikern van de Randstad. ‘Meer bouwen in Almere betekent minder bouwen op andere plekken.’
Behalve voor Amsterdam neemt Almere ook voor Utrecht een deel van de bouwopgave op zich, ongeveer 15 duizend woningen. De minister zegt toe dat er tegelijk met de groei van Almere zeker zal worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Volgend jaar neemt het kabinet een beslissing over de verbinding.
Dan wordt ook duidelijk hoe de geplande woningbouw over Almere wordt verdeeld. Donderdag werden drie varianten gepresenteerd. In de opvallendste hiervan, de zogeheten buitendijkse variant, wordt ook gebouwd op nieuwe eilanden voor de noordwestelijke punt van de stad.
En dan is de vergelijking met Dubai snel gemaakt in Almere. Zeker omdat tijdens de presentatie verbinding werd gemaakt met de burgemeester, Annemarie Jorritsma, die zich op dat moment in Dubai vergaapte aan de pas opgespoten palmeilanden. ‘Almere wordt een icoon voor de toekomst, ons Dubai’, zei minister Cramer later. Binnenkort, tijdens ‘de week van de schaalsprong’, krijgen de inwoners van Almere de gelegenheid hun mening te geven over de plannen.
Volgens Van Poelgeest heeft de metroverbinding ook een psychologisch effect: de band tussen Amsterdam en Almere zal ‘nog hechter’ worden.
Duivesteijn: ‘Almere verleent met zijn woningbouw een dienst aan het oude land. Wat wij er voor terug willen is een snelle metroverbinding, zodat mensen niet in de file hoeven te staan.’
Bron: De Volkskrant
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 24 oktober 2008 06:34, bijgewerkt op 24 oktober 2008 08:39
ALMERE - Almere vangt woningnood in de Randstad op met 60 duizend nieuwe huizen. Maar dan is er wel een metrolijn nodig.
Er moet een metroverbinding komen over het IJmeer tussen Amsterdam en het snel groeiende Almere. Dit zeiden de Almeerse wethouder Adri Duivesteijn en de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest donderdag bij overhandiging van de toekomstplannen van Almere aan minister Cramer (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu).
Almere bouwt tot 2030 60 duizend nieuwe woningen om het woningtekort in de Randstad te verkleinen. Het inwoneraantal verdubbelt in die periode tot 350 duizend. ‘Deze schaalsprong kunnen we niet maken zonder de IJmeerverbinding’, aldus Duivesteijn.
De tunnel of de brug over een afstand van ruim 10 kilometer van Almere naar de Amsterdamse wijk IJburg kost naar schatting tussen de 1 miljard en 2 miljard euro.
Minister Cramer noemt Almere de belangrijkste groeikern van de Randstad. ‘Meer bouwen in Almere betekent minder bouwen op andere plekken.’
Behalve voor Amsterdam neemt Almere ook voor Utrecht een deel van de bouwopgave op zich, ongeveer 15 duizend woningen. De minister zegt toe dat er tegelijk met de groei van Almere zeker zal worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Volgend jaar neemt het kabinet een beslissing over de verbinding.
Dan wordt ook duidelijk hoe de geplande woningbouw over Almere wordt verdeeld. Donderdag werden drie varianten gepresenteerd. In de opvallendste hiervan, de zogeheten buitendijkse variant, wordt ook gebouwd op nieuwe eilanden voor de noordwestelijke punt van de stad.
En dan is de vergelijking met Dubai snel gemaakt in Almere. Zeker omdat tijdens de presentatie verbinding werd gemaakt met de burgemeester, Annemarie Jorritsma, die zich op dat moment in Dubai vergaapte aan de pas opgespoten palmeilanden. ‘Almere wordt een icoon voor de toekomst, ons Dubai’, zei minister Cramer later. Binnenkort, tijdens ‘de week van de schaalsprong’, krijgen de inwoners van Almere de gelegenheid hun mening te geven over de plannen.
Volgens Van Poelgeest heeft de metroverbinding ook een psychologisch effect: de band tussen Amsterdam en Almere zal ‘nog hechter’ worden.
Duivesteijn: ‘Almere verleent met zijn woningbouw een dienst aan het oude land. Wat wij er voor terug willen is een snelle metroverbinding, zodat mensen niet in de file hoeven te staan.’
Bron: De Volkskrant