Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 1038
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor Roeland » di 10 mar 2020, 07:17

Vinny schreef:
Maar volgens mij kunnen een aantal van de gegeven problemen ook worden opgelost door de treinen simpelweg beter over het uur te verdelen.[/quote]
Wanneer je de 800 naar Enkhuizen en de 3900 naar Alkmaar zou laten rijden, krijg je bij een versnelde 3000 keurig een '11-'19 frequentie op Amsterdam - Alkmaar: de langzame IC vertrekt (zowel in Alkmaar als in Amsterdam) 11 minuten na de snelle IC en komt (zowel in Alkmaar als in Amsterdam) 19 minuten aan na de snelle IC (of wederom 11 minuten voor de volgende snelle IC).
Met dit model kom je ook op de Hoornlijn goed uit.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42791
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor Suus » vr 13 mar 2020, 17:30

Op de site van het Locov is een brief verschenen over de herontwerp Noord-Holland in dienstregeling 2022: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... locov.aspx
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 4796
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor VIRM » za 14 mar 2020, 10:48

Interessant dat er per dienstregeling 2022 mogelijk vier Sprinters per uur op de Zaanlijn gaan rijden; qua capaciteit zou het met twee Sprinters per uur ook kunnen, maar dan niet met een enkel treinstel. Overigens ook opvallend dat LOCOV al pleit voor de vijfde en zesde Sprinter per uur over de Zaanlijn, maar gaat dat niet krap worden wanneer Amsterdam Centraal wordt verbouwd?

Overigens, wat is het 'geleid vertrekproces'?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6627
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor trolly » za 14 mar 2020, 11:22

Volgens mij bedoel je "techniek-geleid-vertrekproces":

Gezien de beperkingen op de infrastructuur en de drukte in de spits stellen wij u voor invoering van een techniek-geleid-vertrekproces in heel Noord-Holland te onderzoeken. Het gaat hierbij om een proces zoals u ook voornemens bent in te voeren voor de Airport Sprinter in 2023.


Ik stel me iets conducteurluw-metroachtigs voor.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Abus
Berichten: 235
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor Abus » za 14 mar 2020, 11:51

Ik denk zoiets:
https://www.destentor.nl/flevoland/machinist-straks-overbodig-ns-test-met-succes-zelfrijdende-trein-op-hanzelijn~a35a732c/

Wel handig voor dienstregelingen die per kwartminuut gebouwd kunnen gaan worden.

Abus
Berichten: 235
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor Abus » za 14 mar 2020, 11:58

Suus schreef:Op de site van het Locov is een brief verschenen over de herontwerp Noord-Holland in dienstregeling 2022: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... locov.aspx


De stations Hoorn Kersenboogerd t/m Enkhuizen hebben bijna 13.000 reizigers per dag, van wie er veel naar Amsterdam reizen. Niet echt logisch om daar een deel van de spitstreinen te schrappen. Met halfuurdiensten die ook nog eens traag zijn (de reistijd tussen Hoorn en Enkhuizen per trein is relatief lang gezien de korte afstand) krijg je mensen nooit uit de auto.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12527
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Berichtdoor Wubbo » zo 15 mar 2020, 10:17

Abus schreef:Ik denk zoiets:
https://www.destentor.nl/flevoland/machinist-straks-overbodig-ns-test-met-succes-zelfrijdende-trein-op-hanzelijn~a35a732c/

Wel handig voor dienstregelingen die per kwartminuut gebouwd kunnen gaan worden.
Dienstregelingen worden al op tienden van minuten gepland.

Abus schreef:De stations Hoorn Kersenboogerd t/m Enkhuizen hebben bijna 13.000 reizigers per dag, van wie er veel naar Amsterdam reizen. Niet echt logisch om daar een deel van de spitstreinen te schrappen. Met halfuurdiensten die ook nog eens traag zijn (de reistijd tussen Hoorn en Enkhuizen per trein is relatief lang gezien de korte afstand) krijg je mensen nooit uit de auto.
Gezien de huidige treinlengtes (tussen 08.00 en 09.00 vertrekken er nog 2 spitstreinen uit Hoogkarspel, maar alle treinen in dat uur zijn losse VIRM-viertjes) kan ik me de wens van NS heel goed voorstellen. Ze rijden al een tijdje, maar voorzien kennelijk nog niet in een vraag.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten