Pagina 2 van 2

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: di 10 mar 2020, 07:17
door Roeland
Vinny schreef:
Maar volgens mij kunnen een aantal van de gegeven problemen ook worden opgelost door de treinen simpelweg beter over het uur te verdelen.[/quote]
Wanneer je de 800 naar Enkhuizen en de 3900 naar Alkmaar zou laten rijden, krijg je bij een versnelde 3000 keurig een '11-'19 frequentie op Amsterdam - Alkmaar: de langzame IC vertrekt (zowel in Alkmaar als in Amsterdam) 11 minuten na de snelle IC en komt (zowel in Alkmaar als in Amsterdam) 19 minuten aan na de snelle IC (of wederom 11 minuten voor de volgende snelle IC).
Met dit model kom je ook op de Hoornlijn goed uit.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: vr 13 mar 2020, 17:30
door Suus
Op de site van het Locov is een brief verschenen over de herontwerp Noord-Holland in dienstregeling 2022: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... locov.aspx

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 14 mar 2020, 10:48
door VIRM
Interessant dat er per dienstregeling 2022 mogelijk vier Sprinters per uur op de Zaanlijn gaan rijden; qua capaciteit zou het met twee Sprinters per uur ook kunnen, maar dan niet met een enkel treinstel. Overigens ook opvallend dat LOCOV al pleit voor de vijfde en zesde Sprinter per uur over de Zaanlijn, maar gaat dat niet krap worden wanneer Amsterdam Centraal wordt verbouwd?

Overigens, wat is het 'geleid vertrekproces'?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 14 mar 2020, 11:22
door trolly
Volgens mij bedoel je "techniek-geleid-vertrekproces":

Gezien de beperkingen op de infrastructuur en de drukte in de spits stellen wij u voor invoering van een techniek-geleid-vertrekproces in heel Noord-Holland te onderzoeken. Het gaat hierbij om een proces zoals u ook voornemens bent in te voeren voor de Airport Sprinter in 2023.


Ik stel me iets conducteurluw-metroachtigs voor.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 14 mar 2020, 11:51
door Abus
Ik denk zoiets:
https://www.destentor.nl/flevoland/machinist-straks-overbodig-ns-test-met-succes-zelfrijdende-trein-op-hanzelijn~a35a732c/

Wel handig voor dienstregelingen die per kwartminuut gebouwd kunnen gaan worden.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 14 mar 2020, 11:58
door Abus
Suus schreef:Op de site van het Locov is een brief verschenen over de herontwerp Noord-Holland in dienstregeling 2022: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... locov.aspx


De stations Hoorn Kersenboogerd t/m Enkhuizen hebben bijna 13.000 reizigers per dag, van wie er veel naar Amsterdam reizen. Niet echt logisch om daar een deel van de spitstreinen te schrappen. Met halfuurdiensten die ook nog eens traag zijn (de reistijd tussen Hoorn en Enkhuizen per trein is relatief lang gezien de korte afstand) krijg je mensen nooit uit de auto.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: zo 15 mar 2020, 10:17
door Wubbo
Abus schreef:Ik denk zoiets:
https://www.destentor.nl/flevoland/machinist-straks-overbodig-ns-test-met-succes-zelfrijdende-trein-op-hanzelijn~a35a732c/

Wel handig voor dienstregelingen die per kwartminuut gebouwd kunnen gaan worden.
Dienstregelingen worden al op tienden van minuten gepland.

Abus schreef:De stations Hoorn Kersenboogerd t/m Enkhuizen hebben bijna 13.000 reizigers per dag, van wie er veel naar Amsterdam reizen. Niet echt logisch om daar een deel van de spitstreinen te schrappen. Met halfuurdiensten die ook nog eens traag zijn (de reistijd tussen Hoorn en Enkhuizen per trein is relatief lang gezien de korte afstand) krijg je mensen nooit uit de auto.
Gezien de huidige treinlengtes (tussen 08.00 en 09.00 vertrekken er nog 2 spitstreinen uit Hoogkarspel, maar alle treinen in dat uur zijn losse VIRM-viertjes) kan ik me de wens van NS heel goed voorstellen. Ze rijden al een tijdje, maar voorzien kennelijk nog niet in een vraag.