Pagina 1 van 3

Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 07:09
door Staatslijn K
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

3 keer per dag 's ochtends vertrekt de IC Alkmaar-Maastricht in Den Helder. Extra spitstreinen rijden al langer geleden en zijn in 2018 heringevoerd, nu wil NS ze weer afschaffen terwijl elders in het bericht weer wordt vermeld dat de frequentie omhoog gaat. Een erg rommelig bericht dus, maar wat vinden wij ervan?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 07:27
door JordiBrabant
Ik weet niet waar het gebruik ervan is, dus het is lastig er een mening over te vormen. Tenzij de NS hard kan maken op welke drukke overige spitstreinen de uitgespaarde stellen de druk gaan verlichten, lijkt het mij natuurlijk een slechte zaak.
Het artikel is inderdaad zeer vaag over wat ze nou eigenlijk bedoelen: "NS schrapt ... spitsintercities ... Daarmee wordt voorkomen dat de frequentie ... omlaag gaat." Met zo'n redenering in een opening ben je mij al kwijt.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 07:42
door VIRM
De gemeenten in de Noordkop willen meer treinen in plaats van een kortere reistijd naar Amsterdam. In de nieuwste variant zullen dus enkele ritten van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] het traject Schagen - Den Helder niet meer afleggen als ik het zo goed lees. Maar waar zijn dan die extra treinen die de Noordkop wil? Of vertelt het artikel ons niet alles?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 07:51
door jelmerrr
Gaat er ETMET intercity rijden tussen Alkmaar en Amsterdam?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 08:19
door VIRM
Dat is wel de bedoeling. Op de website van ProRail zie ik dat dat uiterlijk in 2028 moet gaan gebeuren. Dit jaar wordt een ontwerp-tracebesluit genomen.

https://www.prorail.nl/projecten/alkmaar-amsterdam

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 11:34
door reisthijs
NS ziet wellicht mogelijkheden om al vóór alle aanpassingen uit het PHS zijn uitgevoerd, toch al vaker te gaan rijden tussen Alkmaar en Amsterdam.
Staatslijn K schreef:Een erg rommelig bericht dus, maar wat vinden wij ervan?
Wij vinden het erg rommelig en snappen er niks van.
Wij wachten op een duidelijker bericht.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 13:20
door trolly
Wij ook.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 13:46
door sirvinniei
Wat heeft Wijlre-Gulpen hier nou mee te maken?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 13:51
door teun
Die afstand die er in het noorden vanaf gehaald wordt moet je natuurlijke ergens kwijt :P

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 19:38
door Statler Rail
Ik neem aan dat bedoeld wordt dat NS een plan had om de treinen van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] -serie, die alleen in de spits tussen Den Helder en Alkmaar rijden, de stations Den Helder Zuid en Anna Paulowna te laten overslaan om daarmee wat minuten te winnen. En dat de gemeenten dat geen goed plan vinden, aangezien ze liever méér dan snellere treinen willen.

Dus dat we in plaats van "spitstreinen verdwijnen per 2022", moeten lezen "plan voor snellere spitstreinen in 2022 van tafel". Dat lijkt mij althans de meest logische uitleg.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: do 05 mar 2020, 11:43
door Suus
De NS had een plan om de 3000 non-stop te laten rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar. Blijkbaar gaat dat nu niet door.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: do 05 mar 2020, 14:42
door Roeland
Suus schreef:De NS had een plan om de 3000 non-stop te laten rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Alkmaar. Blijkbaar gaat dat nu niet door.
Ik vermoed dat beide plannen weleens met elkaar te maken kunnen hebben.
Dan denk ik bijv. aan:
* de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] non-stop tussen Alkmaar en Sloterdijk
* de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] stopt ook in Heiloo en rijdt na Alkmaar (in plaats van de huidige sprinter) door naar Hoorn. Hiermee houdt Heerhugowaard de hele dag een rechtstreekse verbinding met Zaandam. In Hoorn geeft de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] dan een goede aansluiting richting Enkhuizen
Gevolg hiervan is dat alleen Schagen de spits-IC verliest (plus de noordelijke stations die paar [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]-treinen die van/naar Den Helder rijden).
Hoorn - Haarlem wordt dan niet meer rechtstreeks geboden, dat doe je dan voortaan met een overstap in Sloterdijk.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: do 05 mar 2020, 17:23
door Klaasje
Die komt ook nu al als snelste optie uit de reisplanner.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: do 05 mar 2020, 17:38
door Wievank
Er was een plan met een compleet nieuw ontwerp voor Noord-Holland met diverse versnellingen, maar effectief ook een aantal halveringen qua frequentie. Dit plan is afgeschoten, ook binnen NS zelf. De berichtgeving in de media lijkt voornamelijk over dit plan te gaan, wat dus achterhaald is.

Nu is het idee om met wat kleinere wijzigingen de grootste minpunten uit de huidige dienstregeling op te lossen, zoals het herstellen van de knoop in Hoorn. Daardoor zijn de extra ritten van de 4500 die ingelegd zijn als compensatie voor de aansluiting op de 4800 'niet meer nodig'. M.b.t. de spitsritten van de 800 geldt dat niet alle ritten even goed bezet zijn, en dus gedacht wordt om daar enkele ritten van te schrappen, voornamelijk aan de spitsranden.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: do 05 mar 2020, 20:17
door Staatslijn K
Weet je misschien waar je dat ontwerp kan vinden. Wil dat sowieso wel graag eens inzien ondanks het niet door gaat.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: do 05 mar 2020, 21:50
door Suus
Ik denk ergens in een archiefmapje op een computer bij NSR Logistiek, of hoe die afdeling tegenwoordig ook heet.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: vr 06 mar 2020, 10:51
door Wievank
Van het oude plan heb ik ook slechts een woordelijke omschrijving gezien, waardoor ik geen plaatjes of documenten heb om te kunnen delen.

Het kwam neer op:
- Versnelling van 3000 met 7 minuten door Zaandam, Castricum en Heiloo over te slaan, met kruisen te Schagen en Den Helder Zuid waardoor er een robuuste korte kering in Den Helder zou komen i.p.v. de huidige risicovolle korte of dure lange kering.
- Extra stop voor de 800 op Heiloo en alle spitsritten inkorten tot Alkmaar
- Versnelling van enkele minuten van de 3900 door een iets sneller pad
- Flink snijden in het aantal ritten van de 4500
- Inkorten van de 7400 tot Wormerveer
- Een kwartier draaien van de 3400, 4800 en 5400 t.b.v. herstellen knoop Hoorn
- Openstellen MAT-ritten 3400 in de tegenspits

Gevolg is dat:
- Alkmaar effectief terug gaat naar een halfuursdienst, doordat de 800 en 300 daardoor op blokafstand van elkaar zitten te Alkmaar.
- Uitgeest en Krommenie-Assendelft terug gaan naar een halfuursdienst
- De gedeeltelijke kwartiersdienst in de spits voor Den Helder t/m Alkmaar Noord zou halveren naar een halfuursdienst
- De aansluiting vanuit Den Helder t/m Schagen richting de Kennemerlijn altijd meer dan 20 minuten zou zijn
- De aansluiting in Uitgeest vanuit het noorden richting de Zaanlijn altijd bijna een half uur zou zijn
- De voordelen zitten vooral in de versnellingen en een efficiëntere materieelinzet, waardoor een hogere kostendekkingsgraad verwacht werd.

Conclusie was dat de nadelen velen malen groter waren dan de voordelen, waardoor de meeste punten uit dit plan geschrapt zijn. Een conclusie die zowel binnen NS als door externe stakeholders is getrokken.

Voor zover ik weet is het nieuwe plan in de grote lijn gereed, maar op de details wordt nog gesleuteld (ritniveau en schuiven met minuten t.b.v. aansluitingen e.d.). Al zal er natuurlijk pas volgend jaar er definitief een klap op gegeven worden met een adviesaanvraag en capaciteitsaanvraag.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: vr 06 mar 2020, 22:37
door SuperGhost
Dat lijkt me ook wel een zeer merkwaardig plan. Snap niet dat ze niet direct doorhadden dat ze dat niet konden maken.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 07 mar 2020, 10:30
door VIRM
@Wievank: en een ander gevolg is slechtere bediening van de stations tussen Hoorn en Enkhuizen in de spitsrichting.

Weet jij ook wat het idee wordt van het nieuwe plan?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 07 mar 2020, 20:07
door Wievank
In de grote lijn:
- kwartier draaien van 3400/4800/5400 t.b.v. herstel knoop Hn
- openstellen MAT-ritten in de tegenspits van de 3400
- inkorting van een enkele rit op de 4500 tot Hn-Asd aan de spitsranden (eerder waren extra ritten ingelegd als compensatie voor het vervallen van de knoop Hn, met het herstel worden ze niet langer nodig geacht)
- iets minder ritten op 800 ten noorden van Amr die te weinig gebruikt worden

Zowel op ritniveau kan nog wat wijzigen als minutenverschuivingen in het BUP. Mogelijk ook als gevolg door wijzigingen elders in het land.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: za 07 mar 2020, 23:27
door SuperGhost
Ik neem aan dat de 3400 de spintsintercity Alkmaar - Haarlem is? Stoppen die LM-ritten die opengesteld worden ook gewoon op de gebruikelijke stations, of gaat die non-stop rijden?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 00:13
door waldo79
Zijn jullie voorstellen nu concreet of slechts fantasie?

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: ma 09 mar 2020, 20:49
door Vinny
Conclusie was dat de nadelen velen malen groter waren dan de voordelen, waardoor de meeste punten uit dit plan geschrapt zijn. Een conclusie die zowel binnen NS als door externe stakeholders is getrokken.
Maar volgens mij kunnen een aantal van de gegeven problemen ook worden opgelost door de treinen simpelweg beter over het uur te verdelen.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: ma 09 mar 2020, 21:15
door Suus
Noord-Holland boven het Noordzeekanaal is dan wel fysiek een eiland, het spoorwegnet is dat natuurlijk niet. Als je in Noord-Holland treinen op andere tijden laat rijden heeft dat gevolgen tot in Duitsland.

Re: Spitstreinen Den Helder-Alkmaar verdwijnen per 2022

Geplaatst: ma 09 mar 2020, 21:55
door VIRM
Dat er steeds tien en twintig minuten tussen de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zit, heeft te maken met PHS tussen Amsterdam en Eindhoven. Bij Amsterdam Sloterdijk mengt de [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] zich immers ook in de strijd, of verlaat deze het strijdtoneel juist.