Rechtstreekse trein Driebergen-Den Haag verdwijnt definitief

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Rechtstreekse trein Driebergen-Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Daniel » Vr 07 Nov 2008, 14:40

Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief
ZEIST - Het verdwijnen van de rechtstreekse treinverbinding tussen Driebergen-Zeist en Den Haag gaat door.
De Bestuurs Regio Utrecht heeft de gemeente Zeist in een brief laten weten geen bezwaar tegen de nieuwe dienstregeling aan te tekenen.

De gemeente Zeist gaf eerder dit jaar aan het BRU aan niet blij te zijn met de nieuwe dienstregeling van de NS. Vanaf 14 december verdwijnt de treinverbinding. Reizigers vanaf station Driebergen-Zeist naar Den Haag moeten dan overstappen in Utrecht. De rechtstreekse verbinding verdwijnt omdat er meer treinen naar Schiphol moeten komen.

In Utrecht moeten de reizigers ook nog eens ver lopen. De trein vanuit Arnhem en de trein naar Den Haag kunnen niet naast elkaar stoppen: reizigers moeten van spoor 4 naar spoor 11 of 19 lopen.

De Zeister wethouder Leenders vindt wel dat de kwaliteit van het vervoer gegarandeert moet worden. ,,De kans is groot dat treinreizigers vanuit Zeist in Utrecht dan in een bomvolle trein stappen en de rit naar Den Haag moeten staan.’’ De wethouder denkt nog over vervolgstappen.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Geert » Vr 07 Nov 2008, 15:05

Persoonlijk denk ik dat veel reizigers uit Zeist de bus pakken naar Utrecht Centraal en daar instappen (in ieder geval vanaf komende dienstregeling). Reizigers van/naar Driebergen en andere dorpjes in de omgeving (en mensen die met de auto/fiets naar het station gaan) zullen wel aannemelijk vanaf Db reizen.
Ikzelf zit er niet zo mee, maar die overstap in Utrecht is wel érg ongelukkig.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Daantje » Vr 07 Nov 2008, 15:08

Zijn er zoveel mensen die vanuit de omgeving Driebergen/Zeist naar Den Haag reizen dan dat dit echt een serieus probleem is?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Karl » Vr 07 Nov 2008, 15:33

Daantje schreef:Zijn er zoveel mensen die vanuit de omgeving Driebergen/Zeist naar Den Haag reizen dan dat dit echt een serieus probleem is?

Yep, aangezien er in Zeist en omgeving toch wel redelijk wat mensen wonen (rustige omgeving ed) die naar Den Haag reizen om daar bij één of ander ministerie (denken) de scepter te zwaaien. Je hebt ook 'altijd al' van Den Haag naar Db (vv.) kunnen reizen zonder overstap en nu komt er dus een overstap bij die niet eens crossplatform is, wat er dan weer mee te maken heeft dat Ut op de schop gaat.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Wubbo » Vr 07 Nov 2008, 16:25

Zijn ze snel mee, als ze nu nog eens verzinnen dat ze geen bezwaar gaan maken. Ik denk niet dat nu bezwaar maken nog erg veel effect zou hebben gehad...

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor WSM » Vr 07 Nov 2008, 21:16

Precies. Bovendien waren de bezwaren die er al eerder waren aangetekend door NS naar de prullenbak verwezen, dus je loopt toch tegen een muur op...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Geert » Za 08 Nov 2008, 00:10

Hoeveelheid invloed heeft BRU eigenlijk op NS?
Ze zijn inderdaad rijkelijk laat, zelfs een van de lokale sufferdjes wist al maanden geleden dat de s2000 op de schop zou gaan :P

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Meltrain » Za 08 Nov 2008, 22:21

Reiziger Ddrs + AD + Leenders schreef: ,,De kans is groot dat treinreizigers vanuit Zeist in Utrecht dan in een bomvolle trein stappen en de rit naar Den Haag moeten staan.’’ De wethouder denkt nog over vervolgstappen.

Dat is nog maar de vraag. De s2000 begint dan in Utrecht, waardoor de reizigers uit Arnhem er natuurlijk ook nog niet inzitten.
Slechts reizigers die in Utrecht instappen of vanuit een andere trein overstappen (bijvoorbeeld 800) zullen dan al in de trein zitten.
De vraag is dus hoeveel dat er zullen zijn.
Waar ik persoonlijk niet blij mee ben, is de gigantische loopafstand op Utrecht Centraal. Had de s3100 echt niet op een ander spoor binnen kunnen komen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Rechtstreekse trein naar Den Haag verdwijnt definitief

Berichtdoor Wubbo » Zo 09 Nov 2008, 12:53

De 3100 op een ander spoor binnennemen betekent kruisen met de ongeveer tegelijkertijd binnenkomende s800, en het verliezen van de cross-platform overstap op die serie. Bovendien kom je zeker niet verder dan een perron, het wordt dan spoor 8. Of je de reizigers naar Schiphol en Amsterdam daar blij mee maakt is te betwijfelen: die moeten dan het ene kwartier van 5/7 en het andere kwartier van 8/9. Idem voor de reizigers voor Rotterdam trouwens (s2800 zou dan naar 5 verhuizen).

De consequenties voor overkruisingen aan de noordzijde van Utrecht laat ik maar even buiten beschouwing, die kan ik zo niet overzien.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten