Pagina 1 van 1

’Slim’ busbord Dordrecht klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 20:08
door Daniel
’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet
DORDRECHT - De Drechtsteden hebben vervoerder Arriva de opdracht gegeven om alle problemen met het nieuwe Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) voor 14 november op te lossen.
,,We vinden dat het erg traag gaat,’’ zegt projectleider R. Schipper van de gemeente Dordrecht. ,,Voor Arriva is het systeem nieuw. Maar we hebben gezegd: Arriva, je moét het oplossen.’’

Arriva meldt dat de organisatie hard werkt aan het project. ,,Er leeft een beetje de zweem: ’Arriva levert niet’. Maar dat is niet aan de orde. Het is een gecompliceerd traject’’, aldus zegsvrouw L. de Vries.

Dertig nieuwe digitale busborden hangen sinds het voorjaar bij belangrijke haltes in Dordrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. Ondanks talloze tests lukt het niet om alle kinderziektes uit het systeem te krijgen. De reizigersinformatie blijft haperen en de testsituatie duurt inmiddels al maanden.

Een kwart van de Arriva bussen heeft volgens Schipper nog geen permanente verbinding met het nieuwe digitale reizigersinformatiesysteem.

Busreizigers worden daardoor bij die haltes op het verkeerde been gezet, omdat de vertrektijden op de nieuwe borden niet kloppen of simpelweg niet verschijnen. ,,Real time informatie zie je in een kwart van de gevallen niet.’’

Schipper blijft optimistisch. ,,We zitten nu op een score van 75 procent. Driekwart van de vertrektijden klopt wèl. Dat is goed. Maar dat percentage moeten we terugbrengen tot hooguit vijf procent van de bussen. ’’

Volgens Schipper staat bij foutmeldingen de mini-boordcomputer in de bus vaak uit. ,,Of het ding is kapot. Of er is een storing, of ze hebben géén boordcomputer. We krijgen dagelijkse rapportages binnen over de stand van zaken en hieruit blijkt dat de verwerking van de gegevens nog niet soepel verloopt.’’

De projectleider wil Arriva ook aanspreken over de centrumhalte aan de Spuiboulevard in Dordrecht. Een aantal buschauffers vertrekt er stelselmatig te vroeg, waardoor reizigers hun bus of aansluiting missen.

Een en ander komt volgens Schipper doordat die chauffeurs snel willen doorrijden, zodat ze meer tijd hebben voor hun ’koffiepauze’ op het Centraal station. ,,Dat is alleen maar mentaliteit. Dààr willen we over praten. Arriva moet mogelijk meer ’rust’ brengen in de dienstregeling, zodat chauffeurs zich niet hoeven te haasten.’’

Het project van het digitale bussysteem breidt zich de komende tijd, ondanks de moeizame start, verder uit. „Binnenkort worden de borden in Papendrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht geactiveerd. Ook in Sliedrecht en Alblasserdam worden er borden geplaatst,’’ vertelt Schipper.

De Drechtsteden hebben tachtig nieuwe elektronische busborden besteld. In 2010 moeten bij 250 haltes in de regio van deze displays hangen. Totale kosten van het project: 3,2 miljoen euro.

De Dordtse busfan, Joël Roza (15) heeft sinds enkele maanden een eigen website http://www.dordtseovsite.2nl.eu. Hij houdt het busvervoer in de stad goed in de peiling. ,,Ik vind de nieuwe elektronische schermen interessant, maar volgens mij functioneert het systeem nog niet optimaal,’’ stelt hij vast. ,,Tot nu toe zie ik rare dingen: in plaats van de wijken, stonden laatst de eindhaltes op het scherm. Voor de niet-Dordtenaar is dat ingewikkeld.’’ Studenten Tom Kramer (17) en Sander de Kort (18) uit Dubbeldam noemen het systeem ,,handig’’, maar feilloos is het zeker nog niet, merkten óók zij.

,,Het ziet er mooi uit, maar we hebben onze bus net gemist. Die vertrok twee minuten te vroeg.’’ P. Paans (79) kent het systeem uit Haarlem. ,Daar is het prachtig. Daar is het goed.’’

Bron: Algemeen Dagblad

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 20:14
door BR628
Ach, de DRIS'en hier in Leeuwarden hangen er al bijna een jaar, en werken ook nog niet :)

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 20:17
door Daniel
Wat betreft het ook genoemde te vroege vertrekken bij de centrumhalte: daar kan de gemeente zelf wat aan doen door de verkeerslichten bij het station eens fatsoenlijk af te stellen. Daar staan de bussen soms dusdanig lang te wachten dat ze, ondanks het vroege vertrek in het centrum, nog altijd te laat van het station weg zijn.

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 20:28
door Daantje
Zijn er plaatsen waar die borden wél kloppen?

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 20:29
door tsov
Reiziger Ddrs schreef:P. Paans (79) kent het systeem uit Haarlem. ,Daar is het prachtig. Daar is het goed.’’
Sorry, moest even lachen :lol:
Ik heb vaker die Infoxx-schermen gezien en gok dat die ook boven de 5% missers uitkomen... Tijdje terug in Emmeloord stond het scherm op 10.04, ik was daar zo'n anderhalf uur later :roll: Andere keer was ik in Assen en klopten de tijden aardig, maar ging het scherm 'even' een minuut of twee op zwart nadat een bus was vertrokken... :roll:

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: za 08 nov 2008, 14:46
door Aking
Reiziger Ddrs schreef:Schipper blijft optimistisch. ,,We zitten nu op een score van 75 procent. Driekwart van de vertrektijden klopt wèl. Dat is goed. Maar dat percentage moeten we terugbrengen tot hooguit vijf procent van de bussen. ’’

XD

Dus uiteindelijk moet nog 5% van die tijden kloppen?

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: za 08 nov 2008, 14:48
door Daniel
Haha, oeps... Vandaag stond er bij dit artikel in de krant nog een klein ander stukje wat doet vermoeden dat het weereens komkommertijd is trouwens. "Sinds kort" is nogal een understatement, de Albatros zit al 2 jaar in die bussen :P

‘Je kunt ermee bellen, de route en de werkelijke aankomsttijd zien’
,,Ja, we hebben een echte ‘cockpit’,’’ lacht buschauffeur W. de Geus op lijn 5 richting Centrum. Naast alle bekende bedieningsknoppen, een beveiligingscamera én een scanner om de OV-Chipcard in de toekomst te kunnen gebruiken, behoort een miniboordcomputer mét beeldscherm sinds kort tot de standaarduitrusting in de stad- en streekbussen van Arriva. ‘De Albatros’ heet die minicomputer en het apparaat staat rechtstreeks in verbinding met het Arriva-hoofdkantoor in Heerenveen, met de Dordtse busremise aan de Baanhoekweg én met apparatuur in het Dordtse stadskantoor.

,,Je kunt ermee bellen, je kunt de route zien met de geplande én de werkelijke aankomsttijd,’’ zegt De Geus, die al 29 jaar met veel plezier op de bus rijdt.

‘De Albatros’ geeft bovendien via satellietverbinding (gps) actuele informatie door waar de bus op dat moment rijdt. Die informatie wordt doorgeseind via Heerenveen naar de digitale busborden in Dordrecht.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: ’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 15:53
door Daniel
Reiziger begrijpt nieuw busbord soms nog niet
DORDRECHT - De medewerkers in de Arriva-shop aan het Stationsplein in Dordrecht krijgen sinds enige tijd tientallen vragen van busreizigers die de nieuwe elektronische busborden in de stad nog niet helemaal begrijpen. Sinds tweeënhalve week is het zogeheten Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) permanent in gebruik bij de haltes bij het centraal station en in het centrum. Op de digitale schermen staat wel aangegeven dat het systeem draait op proef, waardoor vertrektijden nog kunnen afwijken. Arriva-medewerkster L. Luitwieler wijt de vragen aan onzekerheid van de reiziger. ,,We zien dat vaak. Mensen willen de vertrektijd zéker weten.’’ Luitwieler is desondanks tevreden over het systeem. ,,Tot nu toe loopt het goed.’’

De gemeente is ondertussen druk bezig om kinderziektes en storingen uit het systeem te halen. Van een kwart van de bussen klopt de vertrektijd op de borden niet.

Bron: Algemeen Dagblad