’Slim’ busbord Dordrecht klopt bij kwart bussen niet
Geplaatst: vr 07 nov 2008, 20:08
’Slim’ busbord klopt bij kwart bussen niet
DORDRECHT - De Drechtsteden hebben vervoerder Arriva de opdracht gegeven om alle problemen met het nieuwe Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) voor 14 november op te lossen.
,,We vinden dat het erg traag gaat,’’ zegt projectleider R. Schipper van de gemeente Dordrecht. ,,Voor Arriva is het systeem nieuw. Maar we hebben gezegd: Arriva, je moét het oplossen.’’
Arriva meldt dat de organisatie hard werkt aan het project. ,,Er leeft een beetje de zweem: ’Arriva levert niet’. Maar dat is niet aan de orde. Het is een gecompliceerd traject’’, aldus zegsvrouw L. de Vries.
Dertig nieuwe digitale busborden hangen sinds het voorjaar bij belangrijke haltes in Dordrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. Ondanks talloze tests lukt het niet om alle kinderziektes uit het systeem te krijgen. De reizigersinformatie blijft haperen en de testsituatie duurt inmiddels al maanden.
Een kwart van de Arriva bussen heeft volgens Schipper nog geen permanente verbinding met het nieuwe digitale reizigersinformatiesysteem.
Busreizigers worden daardoor bij die haltes op het verkeerde been gezet, omdat de vertrektijden op de nieuwe borden niet kloppen of simpelweg niet verschijnen. ,,Real time informatie zie je in een kwart van de gevallen niet.’’
Schipper blijft optimistisch. ,,We zitten nu op een score van 75 procent. Driekwart van de vertrektijden klopt wèl. Dat is goed. Maar dat percentage moeten we terugbrengen tot hooguit vijf procent van de bussen. ’’
Volgens Schipper staat bij foutmeldingen de mini-boordcomputer in de bus vaak uit. ,,Of het ding is kapot. Of er is een storing, of ze hebben géén boordcomputer. We krijgen dagelijkse rapportages binnen over de stand van zaken en hieruit blijkt dat de verwerking van de gegevens nog niet soepel verloopt.’’
De projectleider wil Arriva ook aanspreken over de centrumhalte aan de Spuiboulevard in Dordrecht. Een aantal buschauffers vertrekt er stelselmatig te vroeg, waardoor reizigers hun bus of aansluiting missen.
Een en ander komt volgens Schipper doordat die chauffeurs snel willen doorrijden, zodat ze meer tijd hebben voor hun ’koffiepauze’ op het Centraal station. ,,Dat is alleen maar mentaliteit. Dààr willen we over praten. Arriva moet mogelijk meer ’rust’ brengen in de dienstregeling, zodat chauffeurs zich niet hoeven te haasten.’’
Het project van het digitale bussysteem breidt zich de komende tijd, ondanks de moeizame start, verder uit. „Binnenkort worden de borden in Papendrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht geactiveerd. Ook in Sliedrecht en Alblasserdam worden er borden geplaatst,’’ vertelt Schipper.
De Drechtsteden hebben tachtig nieuwe elektronische busborden besteld. In 2010 moeten bij 250 haltes in de regio van deze displays hangen. Totale kosten van het project: 3,2 miljoen euro.
De Dordtse busfan, Joël Roza (15) heeft sinds enkele maanden een eigen website http://www.dordtseovsite.2nl.eu. Hij houdt het busvervoer in de stad goed in de peiling. ,,Ik vind de nieuwe elektronische schermen interessant, maar volgens mij functioneert het systeem nog niet optimaal,’’ stelt hij vast. ,,Tot nu toe zie ik rare dingen: in plaats van de wijken, stonden laatst de eindhaltes op het scherm. Voor de niet-Dordtenaar is dat ingewikkeld.’’ Studenten Tom Kramer (17) en Sander de Kort (18) uit Dubbeldam noemen het systeem ,,handig’’, maar feilloos is het zeker nog niet, merkten óók zij.
,,Het ziet er mooi uit, maar we hebben onze bus net gemist. Die vertrok twee minuten te vroeg.’’ P. Paans (79) kent het systeem uit Haarlem. ,Daar is het prachtig. Daar is het goed.’’
Bron: Algemeen Dagblad
DORDRECHT - De Drechtsteden hebben vervoerder Arriva de opdracht gegeven om alle problemen met het nieuwe Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) voor 14 november op te lossen.
,,We vinden dat het erg traag gaat,’’ zegt projectleider R. Schipper van de gemeente Dordrecht. ,,Voor Arriva is het systeem nieuw. Maar we hebben gezegd: Arriva, je moét het oplossen.’’
Arriva meldt dat de organisatie hard werkt aan het project. ,,Er leeft een beetje de zweem: ’Arriva levert niet’. Maar dat is niet aan de orde. Het is een gecompliceerd traject’’, aldus zegsvrouw L. de Vries.
Dertig nieuwe digitale busborden hangen sinds het voorjaar bij belangrijke haltes in Dordrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. Ondanks talloze tests lukt het niet om alle kinderziektes uit het systeem te krijgen. De reizigersinformatie blijft haperen en de testsituatie duurt inmiddels al maanden.
Een kwart van de Arriva bussen heeft volgens Schipper nog geen permanente verbinding met het nieuwe digitale reizigersinformatiesysteem.
Busreizigers worden daardoor bij die haltes op het verkeerde been gezet, omdat de vertrektijden op de nieuwe borden niet kloppen of simpelweg niet verschijnen. ,,Real time informatie zie je in een kwart van de gevallen niet.’’
Schipper blijft optimistisch. ,,We zitten nu op een score van 75 procent. Driekwart van de vertrektijden klopt wèl. Dat is goed. Maar dat percentage moeten we terugbrengen tot hooguit vijf procent van de bussen. ’’
Volgens Schipper staat bij foutmeldingen de mini-boordcomputer in de bus vaak uit. ,,Of het ding is kapot. Of er is een storing, of ze hebben géén boordcomputer. We krijgen dagelijkse rapportages binnen over de stand van zaken en hieruit blijkt dat de verwerking van de gegevens nog niet soepel verloopt.’’
De projectleider wil Arriva ook aanspreken over de centrumhalte aan de Spuiboulevard in Dordrecht. Een aantal buschauffers vertrekt er stelselmatig te vroeg, waardoor reizigers hun bus of aansluiting missen.
Een en ander komt volgens Schipper doordat die chauffeurs snel willen doorrijden, zodat ze meer tijd hebben voor hun ’koffiepauze’ op het Centraal station. ,,Dat is alleen maar mentaliteit. Dààr willen we over praten. Arriva moet mogelijk meer ’rust’ brengen in de dienstregeling, zodat chauffeurs zich niet hoeven te haasten.’’
Het project van het digitale bussysteem breidt zich de komende tijd, ondanks de moeizame start, verder uit. „Binnenkort worden de borden in Papendrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht geactiveerd. Ook in Sliedrecht en Alblasserdam worden er borden geplaatst,’’ vertelt Schipper.
De Drechtsteden hebben tachtig nieuwe elektronische busborden besteld. In 2010 moeten bij 250 haltes in de regio van deze displays hangen. Totale kosten van het project: 3,2 miljoen euro.
De Dordtse busfan, Joël Roza (15) heeft sinds enkele maanden een eigen website http://www.dordtseovsite.2nl.eu. Hij houdt het busvervoer in de stad goed in de peiling. ,,Ik vind de nieuwe elektronische schermen interessant, maar volgens mij functioneert het systeem nog niet optimaal,’’ stelt hij vast. ,,Tot nu toe zie ik rare dingen: in plaats van de wijken, stonden laatst de eindhaltes op het scherm. Voor de niet-Dordtenaar is dat ingewikkeld.’’ Studenten Tom Kramer (17) en Sander de Kort (18) uit Dubbeldam noemen het systeem ,,handig’’, maar feilloos is het zeker nog niet, merkten óók zij.
,,Het ziet er mooi uit, maar we hebben onze bus net gemist. Die vertrok twee minuten te vroeg.’’ P. Paans (79) kent het systeem uit Haarlem. ,Daar is het prachtig. Daar is het goed.’’
Bron: Algemeen Dagblad