Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt

Berichtdoor Daniel » Ma 10 Nov 2008, 11:16

Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt
Door HERMAN ANDRIESSE

DORDRECHT - Het rijk voorziet volgend jaar de zeven gevaarlijkste wissels bij het NS-station in Dordrecht van automatische treinbeïnvloeding (ATB).

Volgens een woordvoerder van de gemeente gaat het om wissels ter hoogte van het oude spoorwegemplacement, net over de spoorbrug over de Oude Maas. Het station ligt een paar honderd meter verder.

De ATB grijpt in als de machinist de opdracht van een sein voor een lagere snelheid negeert. Het systeem zorgt er voor dat de trein dan automatisch stopt.

De maatregel vloeit voort uit een pakket van verbeteringen op de zogenoemde Brabantroute (Kijfhoek- Venlo) voor gevaarlijke stoffen. Twee ministeries hebben daarvoor in totaal vijf miljoen euro beschikbaar gesteld.

In het afgelopen jaar is het transport van gevaarlijke stoffen over deze lijn licht toegenomen. De gemeente Dordrecht is in overleg met steden in Brabant en het rijk over de route, met als doel afspraken te maken over 'risicoplafonds'. Het rijk wil vooralsnog dat op de Brabantroute onbeperkt goederenvervoer moet kunnen plaatsvinden.

In september 2006 ontspoorde ter hoogte van Dordrecht een goederenrentrein met gevaarlijke stoffen. Deze ontsporing werd veroorzaakt door een versleten wissel. Het incident had geen grote gevolgen. Wel was het treinverkeer langdurig gestremd.

Bron: Algemeen Dagblad

Toch best apart dat juist de wissels waarop het nog nooit fout gegaan is kennelijk het gevaarlijkst zijn :roll: De genoemde goederentrein ontspoorde namelijk aan de andere kant van het station op het wissel waar goederenspoor 6 weer invoegt op het doorgaande spoor richting Brabant.
Ook het wissel waar spoor 36 op spoor 35 aantakt zou ik toch eerder in de categorie gevaarlijk plaatsen: het spoor loopt daar in een bocht waardoor het sein van spoor 36 pas op het laatste moment te zien is (op gelijke hoogte staan ook de seinen van 34 en 35). En ook daar is het een keer goed misgegaan met een sneltrein op de beneluxtrein botste, waarbij diverse rijtuigen ontspoorde en de mDDM van de sneltrein net niet op z'n kant lag (als een geluk bij een ongeluk was naast het wissel net een geluidsscherm neergezet).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt

Berichtdoor Daan » Ma 10 Nov 2008, 12:07

Ik vermoed dat men gewoon ATB-vv bedoelt, wat landelijk ingevoerd gaat worden (jawel, ook 2b en 3b in Gn krijgen het...). En een versleten wissel? Daar helpt geen ATB tegen... :? Sein niet goed zichtbaar? Sein verplaatsen! Ook geen ATB voor nodig...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt

Berichtdoor Daniel » Ma 10 Nov 2008, 12:43

Voor de liefhebbers, het gaat om de wissels die in dit filmpje te zien zijn :wink: (even downloaden om het te bekijken).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt

Berichtdoor Bastiaan » Di 11 Nov 2008, 21:41

Juist ... En voor de mensen die geen zin hebben om een filmpje te downloaden: het gaat om de wissels aan de westzijde van het station. Er is geen speciaal type wissels te zien in het filmpje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Speciale wissels voor veiliger spoor Dordt

Berichtdoor Daniel » Di 11 Nov 2008, 22:40

Klein detail is wel: er liggen daar 17 wissels, dus waarom ze er nu maar zeven gaan aanpassen...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast