Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door zone2000 »

slechts 2 inschrijvers geeft wel aan dat het niet heel interessant in de markt is gezet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Niet perse, het kan ook gewoon betekenen dat Utrecht Binnen interressanter is en het daarom meer loonde om daar de moeite van een goede bieding in te steken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Negen »

Op zich hadden vervoerders ook wel voor beide concessies kunnen inschrijven zoals wat Keolis deed en daarom is het verbazingwekkend dat er 'maar' twee vervoerders voor Utrecht Buiten hadden ingeschreven. Helemaal omdat Utrecht Binnen toch populairder is en de kans dat de vervoerder wint een stuk kleiner is. Met Utrecht Buiten hadden ze in ieder geval nog een alternatief.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Een bod indienen kost alleen wel veel mankracht en je hebt niet zomaar even je tenderteam verdubbeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ovVeluwe »

Keolis heeft de afgelopen tijd ook verder niet ingeschreven op een concessie (m.u.v. Twente), terwijl andere vervoerders dit wel hebben gedaan. Daardoor was er denk ik meer tijd en mogelijkheid om tot 2 biedingen te komen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af of Keolis wel op Utrecht Buiten had ingeschreven als ze niet al de zittende vervoerder waren. Er is een ongeschreven erecode dat een zittende vervoerder op zijn concessie inschrijft, vooral omdat je ook een negatief signaal naar je personeel afgeeft als je het niet doet. Maar Keolis zag waarschijnlijk dat Utrecht Binnen financieel interessanter is (gemiddeld hogere bezetting en procentueel waarschijnlijk veel minder inkomsten uit scholieren/studenten dan Utrecht Buiten)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door DPDelft »

Negen schreef: ma 26 feb 2024, 16:28 Op zich hadden vervoerders ook wel voor beide concessies kunnen inschrijven zoals wat Keolis deed en daarom is het verbazingwekkend dat er 'maar' twee vervoerders voor Utrecht Buiten hadden ingeschreven. Helemaal omdat Utrecht Binnen toch populairder is en de kans dat de vervoerder wint een stuk kleiner is. Met Utrecht Buiten hadden ze in ieder geval nog een alternatief.
Voor een compleet bod op een concessie liggen de kosten vaak rond de 100.000 euro.
Bij deze twee concessies was ook nog duidelijk dat ze niet samen te winnen zijn.
Dat zal mee hebben gespeeld bij veel vervoerders om maar op één concessie in te schrijven.
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Negen »

Suus schreef: ma 26 feb 2024, 17:32 Ik vraag mij af of Keolis wel op Utrecht Buiten had ingeschreven als ze niet al de zittende vervoerder waren. Er is een ongeschreven erecode dat een zittende vervoerder op zijn concessie inschrijft, vooral omdat je ook een negatief signaal naar je personeel afgeeft als je het niet doet. Maar Keolis zag waarschijnlijk dat Utrecht Binnen financieel interessanter is (gemiddeld hogere bezetting en procentueel waarschijnlijk veel minder inkomsten uit scholieren/studenten dan Utrecht Buiten)
Oh da's leuk, wat als Keolis dan helemaal niet ingeschreven had op Utrecht Buiten? Dan hadden ze wel een probleem..
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Negen »

DPDelft schreef: ma 26 feb 2024, 18:13
Negen schreef: ma 26 feb 2024, 16:28 Op zich hadden vervoerders ook wel voor beide concessies kunnen inschrijven zoals wat Keolis deed en daarom is het verbazingwekkend dat er 'maar' twee vervoerders voor Utrecht Buiten hadden ingeschreven. Helemaal omdat Utrecht Binnen toch populairder is en de kans dat de vervoerder wint een stuk kleiner is. Met Utrecht Buiten hadden ze in ieder geval nog een alternatief.
Voor een compleet bod op een concessie liggen de kosten vaak rond de 100.000 euro.
Bij deze twee concessies was ook nog duidelijk dat ze niet samen te winnen zijn.
Dat zal mee hebben gespeeld bij veel vervoerders om maar op één concessie in te schrijven.
Aha, dat verklaart het dus hoewel ik wel bedoelde dat vervoerders zouden kunnen kiezen als ze beide gewonnen hadden of een betere kans op om de ander concessie te winnen, maar tijdsdruk en geldt speelt idd ook een rol.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door VIRM »

Negen schreef: ma 26 feb 2024, 16:28 Op zich hadden vervoerders ook wel voor beide concessies kunnen inschrijven zoals wat Keolis deed en daarom is het verbazingwekkend dat er 'maar' twee vervoerders voor Utrecht Buiten hadden ingeschreven. Helemaal omdat Utrecht Binnen toch populairder is en de kans dat de vervoerder wint een stuk kleiner is. Met Utrecht Buiten hadden ze in ieder geval nog een alternatief.
Weten vervoerders eigenlijk van elkaar op welke concessies ze willen meedingen voordat de inschrijftermijn sluit?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Suus »

Officieel: nee. Maar er zullen voor oplettenden af en toe wel hints te vinden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind dat wel enigszins concurrentievervalsing als er voor de inschrijvingstermijn al uitgewisseld wordt wie wel of niet meedoet. Daarom is het ook gebruikelijk om pas als de inschrijvingstermijn sluit te publiceren welke clubs wel interesse hadden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door OVinspecteur »

DPDelft schreef: ma 26 feb 2024, 18:13
Negen schreef: ma 26 feb 2024, 16:28 Op zich hadden vervoerders ook wel voor beide concessies kunnen inschrijven zoals wat Keolis deed en daarom is het verbazingwekkend dat er 'maar' twee vervoerders voor Utrecht Buiten hadden ingeschreven. Helemaal omdat Utrecht Binnen toch populairder is en de kans dat de vervoerder wint een stuk kleiner is. Met Utrecht Buiten hadden ze in ieder geval nog een alternatief.
Voor een compleet bod op een concessie liggen de kosten vaak rond de 100.000 euro.
Bij deze twee concessies was ook nog duidelijk dat ze niet samen te winnen zijn.
Dat zal mee hebben gespeeld bij veel vervoerders om maar op één concessie in te schrijven.
Als die kosten door alle inschrijvende bedrijven worden gemaakt, dan wordt er zo wel heel veel geld verbrand aan niets in het systeem. Lijkt me een extra reden om eens te gaan kijken naar een andere manier van concessies verlenen, bijvoorbeeld met een OV-bedrijf van de provincie dat bundeltjes buslijnen en het routeontwerp apart aanbesteedt o.i.d.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door TffpaA »

Want hoe zou dat de kosten drukken? :s
🗣
Dionysusnu
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Dionysusnu »

Op papier in ieder geval: 1 keer design, 1 keer uitvoerkosten. Ipv de huidige 5 keer design, 1 keer uitvoerkosten.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door DPDelft »

Een ov-autoriteit heeft de mogelijkheid meer of minder verantwoordelijkheid bij de vervoerder neer te leggen. Het OV-bureau Groningen-Drenthe is bijvoorbeeld veel sturender en ook opbrengstverantwoordelijk. De vervoerder, in dit geval Qbuzz, voert alleen maar uit. Omdat een vervoerder niets merkt van meer reizigers is dit model voor hun minder aantrekkelijk.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door umbusko »

Het is natuurlijk wel volkomen kapitaalvernietiging om 5 teams hetzelfde werk te laten doen, terwijl ze ook met alle krachten gebundeld een écht goed product zouden kunnen neerzetten. Maar ja, daar komen we niet zomaar meer vanaf vrees ik...
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door The Greyhound »

De kosten van 100.000 euro per inschrijving zoals hierboven genoemd, zijn peanuts in vergelijking met de waarde van zo’n concessie. Als er geen concurrentie zou zijn hoeft dat niet noodzakelijkerwijs tot een beter product te leiden, in tegendeel.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op di 05 mar 2024, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Michael »

Negen schreef: ma 26 feb 2024, 21:45
Suus schreef: ma 26 feb 2024, 17:32 Ik vraag mij af of Keolis wel op Utrecht Buiten had ingeschreven als ze niet al de zittende vervoerder waren. Er is een ongeschreven erecode dat een zittende vervoerder op zijn concessie inschrijft, vooral omdat je ook een negatief signaal naar je personeel afgeeft als je het niet doet. Maar Keolis zag waarschijnlijk dat Utrecht Binnen financieel interessanter is (gemiddeld hogere bezetting en procentueel waarschijnlijk veel minder inkomsten uit scholieren/studenten dan Utrecht Buiten)
Oh da's leuk, wat als Keolis dan helemaal niet ingeschreven had op Utrecht Buiten? Dan hadden ze wel een probleem..
Dan had Arriva hem automatisch gewonnen lijkt mij aangezien dat de enige andere inschrijver was op Utrecht Buiten.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door VIRM »

Dionysusnu schreef: za 02 mar 2024, 12:11 Op papier in ieder geval: 1 keer design, 1 keer uitvoerkosten. Ipv de huidige 5 keer design, 1 keer uitvoerkosten.
Maar al die vervoerders hebben hun eigen personeel (met overhead), werkplaats, verkeersleiding... Dit moet je dan weer maal vijf doen.
Beul van de blindegeleidelijn
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door zone2000 »

*verkeerde topic
Laatst gewijzigd door zone2000 op di 09 apr 2024, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Milco »

En dat terwijl nog niet eens bekend is of Qbuzz wel een nieuwe concessie heeft gewonnen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Refereren kan je leren, dus het is wel handig voor anderen als je een link kan plaatsen naar het bericht waar op gedoeld wordt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door zone2000 »

Mijn fout, ging over inzet op korte termijn, huidige concessie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Dan alsnog, zou je kunnen linken naar het bericht?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 203 gasten