Pagina 6 van 9

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 14 jul 2023, 17:57
door iamthedutchdude
Tjekken schreef: do 13 jul 2023, 17:38 En als een vervoerder beide wint, mag hij dan kiezen welke hij wil rijden (binnen of buiten)?
Daar komt het inderdaad wel op neer: een vervoerder die op beide percelen inschrijft, dient bij de inschrijving kenbaar te maken welk perceel zijn voorkeur heeft. Mocht een vervoerder bij beide percelen als eerste eindigen, dan krijgt de vervoerder het perceel van zijn voorkeur. Het andere perceel wordt dan gegund aan de nummer 2 voor dat perceel.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 14 jul 2023, 20:26
door regenmaker
Ik neem aan dat een vervoerder in dat geval altijd voor het perceel Utrecht Binnen gaat aangezien dat veel lucratiever is.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 14 jul 2023, 21:54
door Z2N
Tenzij je daardoor heel scherp moet bieden, en er meer onder de streep te halen valt in Utrecht Buiten. (A)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 14 jul 2023, 22:10
door Daniel
Voor Utrecht Binnen was er juist de vrees dat daar minder biedingen op binnenkomen vanwege de tram, waarmee eigenlijk alleen Qbuzz actueel nog ervaring heeft.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 14 jul 2023, 23:44
door Meltrain
In elk geval Keolis heeft ook ervaring met trams in Frankrijk en ik dacht dat Transdev o.a. lijn T9 in Parijs exploiteert.
Maar desondanks vraag ik me af of Binnen heel veel lucratiever zal zijn dan Buiten. In Buiten valt veel meer te winnen door lijnen te strekken.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 15 jul 2023, 09:21
door Milco
Transdev heeft daarbij in het verleden ook al in Nederland met trams gereden ;)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 15 jul 2023, 11:38
door Daniel
Milco schreef: za 15 jul 2023, 09:21 Transdev heeft daarbij in het verleden ook al in Nederland met trams gereden ;)
Dat wel, maar de mensen uit de regio die ervaring met het tramnet hadden zijn natuurlijk overgegaan naar Qbuzz in 2013.
Meltrain schreef: vr 14 jul 2023, 23:44 Maar desondanks vraag ik me af of Binnen heel veel lucratiever zal zijn dan Buiten. In Buiten valt veel meer te winnen door lijnen te strekken.
Nog meer strekken? Jij wilt hemelsbrede routes gaan rijden i.p.v. over de provinciale wegen? :mrgreen:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 15 jul 2023, 13:32
door sirvinniei
Lijn 80 valt nog wel enigszins te strekken

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 15 jul 2023, 15:50
door iamthedutchdude
Daniel schreef: za 15 jul 2023, 11:38 Dat wel, maar de mensen uit de regio die ervaring met het tramnet hadden zijn natuurlijk overgegaan naar Qbuzz in 2013.
Als die mensen destijds bij de concessiewissel zijn overgegaan naar Qbuzz, zal dat zijn geweest o.b.v. artikel 37 WP2000. Dat zou betekenen dat bij een concessiewisseling dit personeel opnieuw mee zou verhuizen (o.b.v. datzelfde artikel).

Het wordt een ander verhaal als die mensen zelfstandig zijn overgestapt op Qbuzz, maar dan vind ik het een stuk minder natuurlijk dat zij zijn overgegaan naar Qbuzz.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 15 jul 2023, 16:18
door Daniel
sirvinniei schreef: za 15 jul 2023, 13:32 Lijn 80 valt nog wel enigszins te strekken
Mja, met een beetje geluk in 2024 al in Leusden. In Scherpenzeel is de uitdaging waar je alternatieve haltes plaatst, want juist de haltes in het dorpscentrum zijn de drukste en een halte aan De Dreef is daar het verst weg.
iamthedutchdude schreef: za 15 jul 2023, 15:50 Als die mensen destijds bij de concessiewissel zijn overgegaan naar Qbuzz, zal dat zijn geweest o.b.v. artikel 37 WP2000. Dat zou betekenen dat bij een concessiewisseling dit personeel opnieuw mee zou verhuizen (o.b.v. datzelfde artikel).
Precies dat bedoel ik ja, maar daar heb je in de boedingsfase nog niks aan.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 16 jul 2023, 16:16
door wouter15
Roeland schreef: vr 07 jul 2023, 08:46 Als ik die fiches goed lees, vraagt de provincie gewoon de dienstregeling 2023, met hier en daar een opgehoogde frequentie.
Er wordt erg weinig ruimte gelaten voor optimalisatie van netwerkdelen die door Syntus toch wel een beetje zijn verwaarloosd (zoals de dunne lijntjes rond Woerden en vertragingskampioen lijn 87 met z'n onlogische slingerroute).
Waar staat dit dan precies? Ik zie alleen dat de inschrijving gebaseerd moet zijn op de Dienstregeling van 2023. Ik zie nergens dat er in het 1ste jaar niks veranderd mag worden in de dienstregeling.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 16 jul 2023, 16:34
door Daniel
Hier bijvoorbeeld:
3.2.10 Voor alle Lijnen gelden bij start van de Concessie de Lijnfiches die samen het referentienetwerk uitmaken. Bij de Lijnfiches is vermeld op welke aspecten, in welke mate en met welke onderbouwing in zijn Inschrijving Concessiehouder voorstellen kan doen voor een andere invulling van het Lijnfiche. Voorstellen die hierbuiten vallen (zoals een wijziging van de frequentie in de spitsuren of een andere lijnvoering) kan Concessiehouder gedurende de Concessieperiode via de Jaarlijkse Vervoerplannen bespreken met de Provincie, doch kunnen geen deel zijn van het Vervoerplan bij Inschrijving.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 20:35
door wouter15
Heeft iemand een idee wanneer er bekend gemaakt word welke vervoerders er hebben ingeschreven voor deze concessies? Ik dacht dat dit morgen zou zijn (heb ik volgens mij ergens gelezen) maar ik kan dat nergens meer vinden.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 20:45
door Lijn 45
Ik weet alleen dat in het voorjaar de definitieve gunning is.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 20:55
door Daniel
Ik kan ook nergens een concrete datum vinden.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 21:06
door wouter15
Er kan ingeschreven worden tot 24 januari 14:00: https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/313081

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 16 jan 2024, 19:37
door IIVQ
wouter15 schreef: ma 15 jan 2024, 20:35 Heeft iemand een idee wanneer er bekend gemaakt word welke vervoerders er hebben ingeschreven voor deze concessies? Ik dacht dat dit morgen zou zijn (heb ik volgens mij ergens gelezen) maar ik kan dat nergens meer vinden.
De inleverdatum is al een keer uitgesteld. Dus het zou kunnen dat dit de oorspronkelijke gunningsdatum zou zijn.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 16 jan 2024, 21:10
door sirvinniei
Iets wat me opvalt: de dienstregeling is gebaseerd op 2023. Lijn 87 en 280 gaan dus in de nieuwe concessie weer terug naar de oude opzet.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 16 jan 2024, 21:44
door Daniel
Nee, dat is niet het geval maar er moest natuurlijk wel iets in het PvE staan.

Het ROCOV had daar ook al een vraag over gesteld bij het leveren van input op de dienstregeling 2024, of dat dan niet in 2026 weer teruggedraaid zou worden. Maar dat gebeurt dus niet.
Net zo'n situatie zit in Amersfoort met Bovenduist wat mogelijk komend jaar een eerste vorm van busbediening zou krijgen. Dan verdwijnt die bus natuurlijk niet gelijk een jaar later weer omdat het niet in de lijnfiches stond.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 11:22
door sirvinniei
Heel markant. In het PvE noemen ze gewoon de dienstregeling van 2023 en niet die van 2024. Vraag me dan wel af af die reactie van de provincie op de vraag van het Rocov wel enige juridische bodem heeft. Het eerste jaar kan er namelijk niet van het PvE worden afgeweken, wat de provincie ook daar buitenom zegt.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 16:59
door iamthedutchdude
Nee, het PvE spreekt over een referentienetwerk welke gebasseerd is op dienstregeling 2023 met enkele spitstoevoegingen. Deze staat vermeldt in de lijnfiches.

Echter, o.a. voor de toepassing van ZE is in de exploitatie ruimte nodig en moet het referentienetwerk beperkt aangepast kunnen worden door de Inschrijvers. Spelregels staan hiervoor in de lijnfiches, maar betreft o.a. het volgende:
Lijnfiches Concessie Utrecht Buiten (let op: downloadlink) schreef:1. Het is toegestaan hogere frequenties te bieden dan het Lijnfiche aangeeft of nieuwe Lijnen of koppelingen aan te bieden. U motiveert de uitbreidingen in uw Vervoerplan.
Daarnaast meldt het PvE:
PvE Utrecht Binnen + Buiten, hoofdstuk 3 (let op: downloadlink) schreef: Het referentienetwerk is niet het Vervoerplan 2026, dat in december 2025 bij start van de Concessie ingaat. Na
gunning stelt de Concessiehouder in de implementatieperiode het Vervoerplan 2026 op. Hierin wordt betrokken:
  • de Inschrijving van de Concessiehouder
  • de actuele financiële situatie van de Provincie
  • de actuele vervoerkundige ontwikkelingen (onder andere resultaten van uitvoeringsagenda’s U-link/U liner);
  • de actuele reizigersprognose
  • de Uitgangspuntennotitie vastgesteld door GS.
(...)
3.2.2 De Concessiehouder rijdt geen andere Lijnen dan in het referentienetwerk zijn aangegeven tenzij in de Jaarlijkse Vervoerplannen anders is afgesproken.
(...)
3.2.10 Voor alle Lijnen gelden bij start van de Concessie de Lijnfiches die samen het referentienetwerk uitmaken. Bij de Lijnfiches is vermeld op welke aspecten, in welke mate en met welke onderbouwing in zijn Inschrijving Concessiehouder voorstellen kan doen voor een andere invulling van het Lijnfiche. Voorstellen die hierbuiten vallen (zoals een wijziging van de frequentie in de spitsuren of een andere lijnvoering) kan Concessiehouder gedurende de Concessieperiode via de Jaarlijkse Vervoerplannen bespreken met de Provincie, doch kunnen geen deel zijn van het Vervoerplan bij Inschrijving. De frequenties van de Lijnen zijn zodanig dat de Lijnen voldoen aan de bepalingen in artikel 6.1 (Uitvoeringskwaliteit). Het bieden van een hogere frequentie op lijndelen buiten de eigen Concessie kan alleen na toestemming van de Provincie.
Oftewel: als in het vervoersplan 2026 lijn 87 en 280 conform dienstregeling 2024 staan, dient de vervoerder dit te rijden. De bieding van de vervoerder is daarbij nadrukkelijk NIET vervoersplan 2026.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 19 jan 2024, 12:48
door Nickipedia
De inleverdatum is wederom uitgesteld, naar 21 februari. Het gunningsbesluit verschuift daardoor naar 11 juni.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 19 jan 2024, 15:37
door Gartlin9
Gaat hier dan iets niet goed mee ofzo?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 19 jan 2024, 15:54
door iamthedutchdude
Er zijn nog onduidelijkheden over de beschikbaarheid van stalling Zeist. Daarover zou in januari informatie beschikbaar komen. Aangezien de inschrijvende vervoerders pas daarna een daadwerkelijk besluit kunnen nemen (en dat bij dergelijke internationale bedrijven als Qbuzz, Transdev en Arriva enige weken kost), is (n.a.v. vragen van verschillende vervoerders, als ik de NvI juist interpreteer) de inschrijftermijn zo opgeschoven dat er ca. vier weken tijd is tussen de verduidelijking over stalling Zeist en het einde van de inlevertermijn.

Dat is in elk geval de conclusie die ik trek o.b.v. verschillende Nota's van Inlichtingen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 22:02
door RW2104
11 juni, betekent wel een stuk minder implementatie tijd dan vooraf gepland. Heb in de stijlwijzer ook de kleuren van de U-liner gezien, en ben bang dat die niet heel mooi zullen staan in realiteit.