Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor STF » Di 11 Nov 2008, 04:12

Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons? Ik kan er op internet niks over vinden.
Ze gebruiken meestal maar de helft er van, alleen bij vertragingen willen ze nog weleens een perron extra gebruiken.
Komt de veiligheid ook niet echt ten goede, een te grootschalig station.
Niet dat ik er veel vervelende dingen heb meegemaakt hoor, tijdens dat jaartje dat ik er bijna dagelijks rond middernacht op de trein stond te wachten.
Een keertje werd een meisje lastig gevallen, maar verder niks.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor deadlock » Di 11 Nov 2008, 11:43

Twee eilandperrons zijn er toch maar? Dat is historisch gezien best te verantwoorden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor playertwo » Di 11 Nov 2008, 12:20

Er liggen inderdaad 2 eilandperrons. Dat er momenteel feitelijk 2 sporen in gebruik zijn voor stoppende reizigerstreinen is wat anders. De rest van de sporen zal wel nodig zijn geweest voor Hoogovens en het laten passeren van de intercity's of cargo's. Ook is het wel zo handig dat er voor een tunnel een aantal extra wachtsporen zijn, voor het geval van je weet maar nooit.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor BR628 » Di 11 Nov 2008, 12:29


Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Jurjen » Di 11 Nov 2008, 13:05

Het aantal perronloze sporen is inderdaad voor de treinen van/naar Corus. En twee eilandperrons in Bv, op dit moment wordt het niet gebruikt nee. Aan de andere kant zou het in de toekomst nog wel eens gebruikt kunnen worden: spitstreinen tot Beverwijk (Heemskerk en Uitgeest zijn nou niet echt 'wereldstations'), inhalen van de Sprinter door de Sneltrein/IC... Er zullen vroeger ongetwijfeld plannen zijn geweest voor Beverwijk, die tot op heden nog niet zijn uitgevoerd.

Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor STF » Di 11 Nov 2008, 14:47

Corus heeft natuurlijk het een en ander aan sporen nodig, maar geen perrons. Dus blijft gek dat Beverwijk niet is uitgevoerd als 1 eilandperron met daarbuiten een aantal goederensporen.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor playertwo » Di 11 Nov 2008, 20:27

Die vraag kan je beter stellen aan de planmakers uit eind jaren '50, die de Velsertunnel + sporen en stations er rondom heen ontworpen hebben. Toen zal het nodig zijn geweest, dus ook aangelegd. Nu is het toevallig niet nodig, maar onnodig om op te breken.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Dubbele P » Di 11 Nov 2008, 20:29

Is het emplacement inmiddels wel gesaneerd of ligt het er nog altijd?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor deadlock » Di 11 Nov 2008, 20:58

Jurjen schreef:Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?

Station Olst?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Wubbo » Di 11 Nov 2008, 20:59

Ook geen onbekend voorbeeld: Delft.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Jurjen » Di 11 Nov 2008, 21:24

deadlock schreef:
Jurjen schreef:Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?

Station Olst?

Geen idee. Ik doelde op Beverwijk, in elk geval...

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor M57 » Di 11 Nov 2008, 23:23

Dubbele P schreef:Is het emplacement inmiddels wel gesaneerd of ligt het er nog altijd?

Het deel achter de bioscoop wordt inmiddels bebouwd.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Dubbele P » Di 11 Nov 2008, 23:31

Volgens mij bedoel je dan een ander emplacement, want ik kan me niet herinneren daar een bioscoop te hebben gezien :)

Ik bedoel dit emplacementsgedeelte:
Afbeelding

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Jurjen » Wo 12 Nov 2008, 00:35

De bioscoop ligt direct naast het busstation: oftewel, station uit, busstation oversteken et voila: bioscoop. Jouw foto neigt dus redelijk naar 'achter de bioscoop'.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Vinny » Wo 12 Nov 2008, 13:53

playertwo schreef:Die vraag kan je beter stellen aan de planmakers uit eind jaren '50, die de Velsertunnel + sporen en stations er rondom heen ontworpen hebben. Toen zal het nodig zijn geweest, dus ook aangelegd. Nu is het toevallig niet nodig, maar onnodig om op te breken.

Ik heb wel eens gelezen dat de Velsertunnel ernstig overgedimensioneerd werd aangelegd, waarschijnlijk omdat er destijds plannen waren om meer sneltreinen te laten rijden of omdat er toen nog veel geld beschikbaar was voor railinfrastructuur. De Velsertunnel zelf bleek echter niet bijster succesvol te zijn: Vanuit Alkmaar was er veel meer reizigersverkeer richting Zaanstad/Amsterdam dan richting Haarlem/Den Haag.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Berichtdoor Suus » Wo 12 Nov 2008, 17:06

Veel meer dan een enkelkokerige spoortunnel met dubbelspoor is het toch ook weer niet? Het is dan misschien wel de eerste spoortunnel van Nederland, het was zowieso beter dan de spoorbrug die het verving een stukje verderop, dat zou een flink knelpunt zijn geweest voor de scheepsvaart en voor de dienstregeling.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] en 1 gast