Mooiste buslijnen in West Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door gkw1969 »

In dit draadje kun je benoemen wat je de mooiste buslijn van West Nederland en waarom.

Regels hiervoor:
1. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening dus elkaars mening niet afkraken maar respecteren; negatief bejegenen van een ander resulteert in melding bij de forum moderators.
2. Eigenlijk alleen maar de mooie lijnen benoemen. Vind jij een lijn niet mooi die ander wel mooi vindt: PECH. Alleen met een goed argument mag je de opmerking maken dat je hem niet mooi vind.
3. Graag wel aangeven waarom je een lijn mooi vind of waarom iemand deze lijn moet reizen. Bijzonderheden of ervaringen vermelden.
4. Een omleiding mag gemeld worden met einddatum, zeker als de omleiding leuker is dan de originele route; afwijkingen in frequentie en andere bijzonderheden zijn voor de “bijzondere gebeurtenissen”.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Suus »

Ik kan lijn 101 tussen Woerden en Nieuwkoop aanbevelen. Het is de enige normale busdienst die echt bij de prachtige Nieuwkoopse Plassen komt, het is de enige busdienst van Verhoef (met slechts één bus) en de mini-Ambassador die op deze lijn rijdt is eigenlijk al te groot voor deze route.

Ik heb ook positieve verhalen gehoord over de route van buurtbus 724 tussen Bodegraven en Woerden, maar daar ben ik nog nooit geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Frank93 »

Ik heb wel een aantal favoriete lijnen die ik altijd leuk vind om te rijden:

Lijn 12 tussen Haarlem Noord en Pont Buitenhuizen. Een kort lijntje maar vooral met veel tegenliggers is het af en toe best een uitdaging om over de IJdijk te rijden, zelfs met de MidCity die erop rijdt.

Lijn 80 tussen Amsterdam en Zandvoort. Ik kan zelf ook wel genieten van de grote steden met veel verkeer, dus Amsterdam vind ik altijd wel mooi om doorheen te rijden. Daarna dwars door Haarlem en door het duingebied naar het hart van Zandvoort.

Lijn 81 tussen Haarlem en Zandvoort. Zeker in de zomer is deze wel de moeite waard. Tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee ook weer door het duingebied en daarna over (of langs, net hoe je het wilt noemen) de boulevard met aan de ene kant de zee, en aan de andere kant kun je nog een glimp opvangen van het circuit.

Lijn 110 tussen Naarden en Weesp. De bus gaat over een klein stukje van de Naardense Vesting. Daarna volgt uitzicht over het Gooimeer om vervolgens door de krappe straten van Muiderberg naar Muiden en Weesp te rijden.

Lijn 123 tussen Alkmaar en De Rijp. De straten van Graft en Grootschermer zijn niet de breedste en toch zijn er ritten die met 12 meter aan bus worden gereden. Je moet wel een liefhebber zijn van lege weilanden, want veel meer valt er buiten deze dorpjes niet echt te zien.

Lijn 851 tussen Den Helder en Petten. Deze lijn volgt nagenoeg de kustlijn tussen deze twee plaatsen langs de vele campings die daar gevestigd zijn. Bij Huisduinen klimt de bus omhoog om bovenaan de top bij Fort Kijkduin weer te keren.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Roeland »

Een paar lijnen die ik wel mooi vind zijn:
Lijn 50 Utrecht - Wageningen: mooie afwisseling van steden, dorpen, landhuizen en bossen
Lijn 90 Lisse - Katwijk: mooie uitzichten over de zee (Boulevard Katwijk), bollenvelden en bossen
Lijn 104 Spijkenisse - Renesse: mooie route over de Deltawerken en door het kustgebied van Goeree
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Meltrain »

Lijn 120 tussen Utrecht en Amsterdam. :Y
Eerst rijdt je langs de mooie Vecht en daarna langs de mooie Angstel.
PS.: Komt er ook een topic voor de mooiste tramlijnen? (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Daniel »

De lijnen over de Lekdijk mogen hier natuurlijk niet ontbreken met hun vergezichten over de Lek en de uitgestrekte Hollandse landschappen, afgewisseld met geslinger door kleine dorpjes. Dat betreft de 90 tussen Lexmond en Gelkenes, 74 door naar Nieuw-Lekkerland en 489 op het laatste stuk tot Kinderdijk.

Verder lijn 75 en 701 slingerend door de dorpjes aan de Graafstroom en lijn 80 tussen Gorinchem en Vianen heeft ook wel wat.

Wat noordelijker is lijn 43 tussen Driebergen-Zeist en Houten echt een atypische lijn over smalle weggetjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Milco »

Als ik mag kiezen:
- lijn 120 tussen Amsterdam en Utrecht, kronkelend over smalle weggetjes en door kleine dorpjes.
- lijn 121 op het stuk tussen Hilversum en Loenen aan de Vecht, variërend van smalle Hilversumse straatjes tot de route door de Loosdrechtse Plassen.
- lijn 70 tussen Hilversum en Amersfoort, vanaf Hilversum door smalle straatjes, daarna door een bosgebied naar Soest waar de bus dwars door de smalle straatjes kronkelt. Daarna wederom door een mooi bosgebied door naar Amersfoort.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door ArrivaBas »

Het stuk van lijn 109 Hilversum - Bussum dat ik in oktober heb bereisd tussen Hilversum en Baarn vond ik ook zeer zeker de moeite waard. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: wo 06 apr 2022, 18:51 Als ik mag kiezen:
- lijn 120 tussen Amsterdam en Utrecht, kronkelend over smalle weggetjes en door kleine dorpjes.
En langs de Angstel en de Vecht dus. :Y
ArrivaBas schreef: wo 06 apr 2022, 20:08 Het stuk van lijn 109 Hilversum - Bussum dat ik in oktober heb bereisd tussen Hilversum en Baarn vond ik ook zeer zeker de moeite waard. :)
Die lijn komt niet in Baarn. :s
Het lijkt me verder wel een mooie lijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Daniel »

Die lijn 109 komt wel degelijk in Baarn, twee haltes heeft 'ie er zelfs. Wel in het buitengebied en niet in de dorpskern zelf ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door TffpaA »

Ik heb laatst zelfs nog een foto van een halte van lijn 109 in Baarn goed geraden :Y

Ik wil hier ook een lans breken voor lijn 300, en dan met name de stukken op vrije baan tussen Haarlem en Schiphol. Toch wel vrij uniek in Nederland, dat dergelijke geheel voor de bus bedoelde infra zo grootschalig is opgezet.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 109 slaat vlak voor de kern van Baarn af richting Laren. Ik heb de route na de halte Zandheuvelweg nog een stukje gevolgd tot het Bomencentrum aldaar, maar te voet. Dat stuk was ook beslist geen straf. Ik had tijdens mijn stage bij de overheid sowieso een tijd waarin ik een hoop over had om mijzelf als nieuwe aanwas en het Rijksvastgoedbedrijf te vertegenwoordigen bij netwerkbijeenkomsten in mijn toekomstige vakgebied, de ruimtelijke ordening.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Anne »

Lijn 33, Delft-Maassluis. Mooi op de dijkweg langs de Gaag met uitzicht over Midden-Delfland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Jef400 »

Ik vind lijn 135 ook wat hebben. Eerst Den Helder, langs de luchthaven aldaar. Na Den Helder een stuk langs de kust over de N99 naar Den Oever. Daar vandaan naar de Wieringermeer en door het kale deel van West-Friesland naar Hoorn. Het liefste te doen in koud, bewolkt en schemerig weer. Dan heeft die lijn best sfeer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Milco »

Doe mij lijn 125 dan maar door Landsmeer en Den Ilp, vooral in het donker rond kerst met de Lichtjesroute is dat prachtig 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door IIVQ »

Mijn favoriete buslijn is lijn 59 Hilversum-Zeist, vooral in de herfst als de bomen rood kleuren, door de eindeloze oprijlanen van de landgoederen en zelfs even naar Beatrix zwaaien!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door BrengMe »

Lijn 194 (Rotterdam-Bergambacht) en lijn 196 (Rotterdam-Gouda) door de Krimpenerwaard zijn wat mij betreft ook lijnen die niet op deze lijst mogen ontbreken. Deze lijnen rijden grote stukken over de smalle dijken langs de Lek respectievelijk de Hollandsche IJssel, wat voor de chauffeurs op deze grote bussen behoorlijk wat stuur- en manoeuvreerwerk oplevert. Plus het uitzicht over het water en de uitgestrekte polders is prachtig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Meltrain »

Lijn 122 tussen Utrecht Overvecht en Nieuw-Loosdrecht lijkt me ook een mooie lijn, al heb ik nog nooit met die lijn gereisd. (Maar ik ken het gebied wel aardig.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Jelmer »

EBS 121 Wormerveer NS - Purmerend Tramplein door de polder
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door busfanNL »

Meltrain schreef: vr 08 apr 2022, 12:17 Lijn 122 tussen Utrecht Overvecht en Nieuw-Loosdrecht lijkt me ook een mooie lijn, al heb ik nog nooit met die lijn gereisd. (Maar ik ken het gebied wel aardig.)
Die kan ik be-amen. Echt een super mooie lijn langs het plassengebied, dure huizen, en door allemaal polders met kleine dorpjes. Het materieel is wel bizar oncomfortabel, een Altas Cityline (Sprinter Midibus) van Pouw vervoer.
WDK6761G1
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 00:50

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door WDK6761G1 »

Lijn 28 Utrecht. Wie zal de Van Hool AGG300 afwijzen?

Line 28 Utrecht. Who will reject the Van Hool AGG300?
Always feel boring on Sundays, why?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Meltrain »

Maar de inzet van een speciaal bustype maakt het nog geen mooie buslijn. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mooiste buslijnen in West Nederland

Bericht door Jef400 »

Voor de stad zelf is lijn 2 wel leuk. Maar niets haalt het bij het lopen in zo'n mooie binnenstad. Over leuke buslijnen gesproken. Lijn 724 van Bodegraven naar Woerden vond ik een leuke combi met lijn 722 naar Alphen a/d Rijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nhanngdw en 170 gasten