Mooiste tram- en metrolijnen in West Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Mooiste tram- en metrolijnen in West Nederland

Bericht door Meltrain »

In dit draadje kun je benoemen wat je de mooiste tram-en/of metrolijn van West-Nederland vindt en waarom.

Regels hiervoor:
1. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, dus elkaars mening niet afkraken maar respecteren; negatief bejegenen van een ander resulteert in melding bij de forum moderators.
2. Eigenlijk alleen maar de mooie lijnen benoemen. Vind jij een lijn niet mooi die ander wel mooi vindt: PECH. Alleen met een goed argument mag je de opmerking maken dat je hem niet mooi vind.
3. Graag wel aangeven waarom je een lijn mooi vind of waarom iemand deze lijn moet reizen. Bijzonderheden of ervaringen vermelden.
4. Een omleiding mag gemeld worden met einddatum, zeker als de omleiding leuker is dan de originele route; afwijkingen in frequentie en andere bijzonderheden zijn voor de “bijzondere gebeurtenissen”.

Zelf vind ik de Haagse lijn 11 wel een mooie lijn.

Edit: Op verzoek heb ik de titel gewijzigd. Metrolijnen mogen nu ook vermeld worden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 28 apr 2022, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Mooiste tramlijnen in West Nederland

Bericht door PHS »

Lijnen 2 en 4 in Amsterdam; komen langs de bekendste bezienswaardigheden van de stad :)
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Mooiste tramlijnen in West Nederland

Bericht door DingeZ »

Niet een hele lijn, maar ik denk dat ik het leukste stukje tram lijn (en meest indrukwekkend) het viaduct van RET lijn 25 over de A20, zo hoog dat je bijna over de huizen heen kunt kijken.
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Mooiste tramlijnen in West Nederland

Bericht door henrivanderweijden »

Lijn 1 van de HTM vind ik persoonlijk erg leuk. Vooral dat deel langs de Schevingse Bosjes en het Vredespaleis.
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Mooiste tramlijnen in West Nederland

Bericht door intercity02 »

De Rotterdamse lijn 4 vind ik zelf mooi. Vooral de stukken op de Noordsingel, Burgemeester van Kempensingel en het tijdelijke eindpunt Heemraadsplein vind ik fraai.
999 Sorry, buiten dienst
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste tramlijnen in West Nederland

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 19 apr 2022, 10:23 Lijnen 2 en 4 in Amsterdam; komen langs de bekendste bezienswaardigheden van de stad :)
Daar wil ik lijn 14 nog aan toevoegen. :pos:
henrivanderweijden schreef: di 19 apr 2022, 12:42 Lijn 1 van de HTM vind ik persoonlijk erg leuk. Vooral dat deel langs de Schevingse Bosjes en het Vredespaleis.
Ook een mooie lijn inderdaad. Het stuk van Rijswijk t/m Delft Tanthof is ook fraai. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Mooiste tramlijnen in West Nederland

Bericht door teun »

Of het de allermooiste is vind ik lastig te zeggen, maar de (feitelijk) nieuwste tramlijn van ons land ben ik ook erg gaan waarderen. Lijn 22 pakt een mooi stukje oude stad mee bij de Vaartsche Rijn, en het spoor, de begraafplaatsen, een stukje van de waterlinie, de velden van Kampong, de Kromme Rijn, en de Uithof zorgen naar mijn mening allemaal ook voor goed decor. :Y
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Mooiste tram-en metrolijnen in West Nederland

Bericht door IIVQ »

^^ Lijn 25 in Amsterdam is nieuwer ;-)

De mooiste tramlijn vind ik moeijlijk. Ik twijfel tussen Den Haag lijn 1 tussen Broekpolder en Delft - de enige lijn waar je het gevoel van "klassieke" interlokale lijn hebt - een lang stuk langs een kanaal met weinig bebouwing.
De ander is lijn 11 tussen HS en Scheveningen, waarin nog de oude "grootspoor"-bouw te herkennen is. Deze lijn is helemaal op vrije baan en aan de achterzijde van de huizen (voor een groot deel was de tram er eerst en de huizen later).

Qua Metrolijn, lijn C tussen Troelstralaan en Tussenwater - door de industrie en het groen.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Mooiste tram-en metrolijnen in West Nederland

Bericht door verfmeer »

IIVQ schreef: wo 20 apr 2022, 21:33 De mooiste tramlijn vind ik moeijlijk. Ik twijfel tussen Den Haag lijn 1 tussen Broekpolder en Delft - de enige lijn waar je het gevoel van "klassieke" interlokale lijn hebt - een lang stuk langs een kanaal met weinig bebouwing.
De kers op de taart hierbij is de overweg bij de Zuiderweg. Het is voor zover ik weet de enige tramoverweg in de regio Den Haag met slagbomen.
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Mooiste tram-en metrolijnen in West Nederland

Bericht door 010rdamm »

De sneltram in Rotterdam Oost. Vooral het laatste stukje van lijn A is lekker groen. Daarnaast ook de route tussen Slinge en Tussenwater van metrolijn D. Oogt lekker landelijk.

Wat betreft de tram in Rotterdam vind ik vooral de routes in het oude Noorden en Hillegersberg mooi.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mooiste tram-en metrolijnen in West Nederland

Bericht door ODRAIL »

De metro / sneltram lijn B tussen Vlaardingen Oost en Hoek van Holland Haven (-Strand).

Langs de Nieuwe Waterweg boten kijken.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Mooiste tram- en metrolijnen in West Nederland

Bericht door ThatPCDude »

Het eerste stuk van de Haagse lijn 16 vanaf Statenkwartier tot CS gaat langs prachtige huizen en het stuk over het voetgangersgebied (volgens mij bij de halte Gravenstraat) geeft echt een pittoreske setting af.

Des te meer redenen dat het Haagse tramnet het mooiste van Nederland is ;)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 185 gasten