Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Je hebt een punt. Maar dat aansluiten is wel een beetje lastig met een NS die vooraf 4x/uur een trein belooft, en dat vervolgens afschaalt naar 2x/uur.
Plus dat je dan met 2x inchecken zit als reizigers (rechtstreekse bus = goedkoper).
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door visgraat »

Als de helft rijdt, heb je voor de helft nog aansluitingen. Dat NS niet aanbiedt wat ze beloofd hebben is vervelend, maar ik hoop toch dat dat op termijn weer beter wordt.
En dat je moet overchecken naar een andere vervoerder gebeurt op heel veel plekken in het land. Als met die reden alle bussen moeten blijven rijden, is naar mijn idee jammer als elders bezuinigd wordt. Eigenlijk is dat een luxe probleem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd zou ik alleen de lijn van Krimpen aan den IJssel via Nesselande naar Den Haag behouden van al die lijnen over de A12, omdat dat echt een relatie is die heel veel dwarsverbindingen die spoorgebonden vervoer niet kan bieden. Maar ook daarvan kan ik mij voorstellen dat je die na Lansingerland-Zoetermeer door laat rijden naar Centrum West, omdat dat ook de nodige reizigers trekt en je er minstens 12x/uur naar Den Haag kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door visgraat »

Die verbinding is inderdaad wel de meest logische om nog door te rijden naar Den Haag als je het zou doen. Vanaf Lansingerland-Zoetermeer ben je overigens sneller in Den Haag dan via Centrum West, tenzij je bij NOI moet zijn, dus een snelle overstap bij Lansingerland-Zoetermeer is naar mijn idee het best.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Zelf zou ik de 383 liever rechtstreeks naar eindpunt Centrum-West laten rijden, en helemaal niet meer op Lansingerland laten stoppen.
Wanneer de 383 vanaf Moerkapelle rechtstreeks (dus niet via Lansingerland, maar via de Verl. Australiëweg) naar Centrum-West rijdt, heb je ook een snelle overstap van/naar Den Haag. En meteen ook op de 400 naar Leiden.
Voordelen van rechtstreeks naar Centrum-West (ipv naar Lansingerland):
- op CW kun je met één overstap op tram 3 of 4 rechtstreeks naar heel veel Haagse bestemmingen (op Lansingerland alleen naar CS, en dan moet je daar vaak weer overstappen)
- vanaf CW rijdt de tram veel frequenter dan de trein vanaf Lansingerland (makkelijk wanneer de bus bijv. 5 min. vertraagd aankomt in de spits)
- op CW heb je overstapmogelijkheden (naar Leiden en Delft), die je op Lansingerland niet hebt
- rond CW zitten meer eindbestemmingen (winkels, voorzieningen, kantoren) dan rond Lansingerland
- bij overstap op CW betaal je (als reizigers) niet nogmaals een instaptarief, op Lansingerland wel

Het rechtstreeks doorrijden naar Den Haag is vooral voor de 382 interessant, omdat die al vanaf Waddinxveen op de A12 rijdt.
Ik weet alleen niet hoe de bezetting van de 382 is. Want die rijdt toch best wel parallel aan het spoor. Is de bezetting van lijn 382 voldoende om deze in een nieuwe concessie te handhaven?

Daarnaast had je vóór 2020 ook nog de 380-381 die vanaf Alphen a/d Rijn (via Hazerswoude, de N209 en de A12) naar Den Haag reden. Wellicht dat die verbinding in 2025 weer terugkomt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Z2N »

Zelfs toen ik nog op 300 meter van een halte van lijn 381 woonde en naar Den Haag Centraal forensde was de combi fiets+trein+trein beduidend sneller, en met de komst van een station Hazerswoude-Koudekerk verdwijnt ook voor Hazerswoude-Rijndijk het nut van een rechtstreekse lijn naar Den Haag. Ik zou die DRU dan liever in andere zaken steken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

De 380-381 bediende natuurlijk ook de stations van Zoetermeer en Voorburg. Wellicht dat daar nog wat Alphense en Hazerswoudse reizigers naar toe reisden?
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Er zijn een hoop chauffeurs die het raar vonden dat 380/381 geschrapt werden. Er zaten inderdaad weinig reizigers tijdens corona in deze bus. Echter zit er groei in het industriegebied bij Lansingerland. Veel chauffeurs vonden ook dat er een lijn had moeten blijven die daar naar toe had moeten gaan. Vooral omdat in Lansingerland genoeg overstap mogelijkheden zijn. Helaas werd besloten de 165 dubbelop te laten rijden.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Waren er veel reizigers op de 380-381 van/naar de bedrijventerreinen rond station Lansingerland?
Hebben die extra ritten op de 165 geleid tot extra reizigers op de 165? of zijn de voormalige 380-381-reizigers grotendeels uit het OV verdwenen?
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Klopt. De mensen die we hadden gingen veelal tot de halte Zoetermeerselaan/ station Lansingerland. 165 heeft niet tot directe groei geleidt. De mensen ben je kwijt vrees ik.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Werden de 380-381 vóór de Corona wel goed gebruikt?
En dan vooral vanuit Alphen of vanuit Hazerswoude?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: di 11 jul 2023, 09:31 De 380-381 bediende natuurlijk ook de stations van Zoetermeer en Voorburg.
Zo ver ik weet hebben de 38x-lijnen nooit bij station Voorburg gestopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

De halte Hubrechtstraat is toch vlakbij station Voorburg?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ODRAIL »

Ja ... (een keer goed niezen en je staat op het station).
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Roeland schreef: di 11 jul 2023, 10:40 Werden de 380-381 vóór de Corona wel goed gebruikt?
En dan vooral vanuit Alphen of vanuit Hazerswoude?
Vol was het niet. Maar er werd absoluut bij lange na niet voor niks gereden.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Reden die reizigers veelal mee tot Den Haag, of slechts tot Zoetermeer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Roeland schreef: di 11 jul 2023, 09:31 De 380-381 bediende natuurlijk ook de stations van Zoetermeer en Voorburg.
Zo ver ik weet hebben de 38x-lijnen nooit bij station Voorburg gestopt.
Ze hebben vroeger wel in Voorburg gestopt, of dat het station was weet ik niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Stadsbus »

Roeland schreef: wo 12 jul 2023, 10:57 Reden die reizigers veelal mee tot Den Haag, of slechts tot Zoetermeer?
In de middag spits staan bij halte Haagse Poort (naast hoop kantoren) wel vaak mensen te wachten op een 38x lijn. Maar een goed gevulde bus aan reizigers staat er nooit.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Roeland schreef: wo 12 jul 2023, 10:57 Reden die reizigers veelal mee tot Den Haag, of slechts tot Zoetermeer?
Zoals ik eerder al vermeld had gingen passagiers minder snel mee naar Den Haag, en was je het grootste gedeelte al kwijt in Bleiswijk bij de Zoetermeerselaan en station Lansingerland.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom rijden de 382-383 altijd door naar Den Haag?
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

sandertjo schreef: di 11 jul 2023, 09:58 Er zijn een hoop chauffeurs die het raar vonden dat 380/381 geschrapt werden. Er zaten inderdaad weinig reizigers tijdens corona in deze bus. Echter zit er groei in het industriegebied bij Lansingerland. Veel chauffeurs vonden ook dat er een lijn had moeten blijven die daar naar toe had moeten gaan. Vooral omdat in Lansingerland genoeg overstap mogelijkheden zijn. Helaas werd besloten de 165 dubbelop te laten rijden.
Heeft het zin om de 187 naar Lansingerland te sturen
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Met de 187 naar Lansingerland krijgt alleen Hazerswoude-Dorp daarmee een verbinding, maar Alphen niet.
CamilleKreemers schreef: do 13 jul 2023, 15:55 Waarom rijden de 382-383 altijd door naar Den Haag?
Omdat CS een logischer eindpunt is dan Haagse Poort?
En ook omdat de 382 al op de A12 rijdt. En omdat een 382-ritje v/n Den Haag CS ca. 40 minuten kost, dus met 3 omlopen kun je dan halfuurdienst rijden.
Hoe wordt die 382 trouwens gebruikt? Hij rijdt best wel parallel aan het spoor. Zitten daar in de spits toch veel reizigers in? En dan wellicht vooral vanuit de zuidwestelijke woonwijken van Waddinxveen?
Laatst gewijzigd door Roeland op do 13 jul 2023, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: do 13 jul 2023, 15:55 Waarom rijden de 382-383 altijd door naar Den Haag?
Van lijn 383 rijdt minder dan de helft van het aantal ritten van/naar Den Haag.
Lijn 382 rijdt wel altijd van/naar Den Haag, maar dat komt omdat die lijn dan toch al op de A12 rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Vandaag loopt de 6 weken bezwaar periode af. Benieuwd of er een vervoerder is die bezwaar heeft ingediend....
UtrechtOV
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Gaat QBuzz dan nu ook meer van de plannen bekendmaken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten