Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Er is door geen van de verliezende partijen bezwaar ingediend tegen de gunning aan Q-BuZz, daarmee is de gunning dus definitief geworden.
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door marcel.nl »

Ik zit terug te lezen..
The Greyhound schreef: wo 05 jul 2023, 07:13
Meltrain schreef: di 04 jul 2023, 21:52 In Groningen en Drenthe rijden ook hogevloersbussen. Daar hoor je niemand over klagen.

Maar het is leuk voor Qbuzz. Ik ben benieuwd wat hun plannen zijn en welk type bussen ze gaan bestellen, maar dat zien we t.z.t. wel.
De hogevloerbussen in het noorden voldoen aan eisen qua toegankelijkheid zoals het aantal treden. Die Chineseese schoolbussen hadden daar nooit op de weg mogen komen als Qliner.

Het is helaas te verwachten dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoals gebruikelijk weer zoveel mogelijk links laat liggen. Ik ben benieuwd of ze weer kiezen voor een Italiaans merk (Iveco).
Opmerking snap ik niet. Concessie GD startte met grote instroom nederlandse Ebusco, nederlandse VDL en vlaamse VanHool.
En daarop volgt nu weer een nieuwe levering van het nederlandse Ebusco, vlaamse VanHool en okay, Mercedes.
Maar die laatste zijn altijd goed en luxe, toch?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Volgens de heer Greyhound is de Ebusco 2.2 'Chinese troep', omdat het Nederlandse Ebusco bij de 2.2 een gedeelte van de assemblage uitbesteedt aan een Chinese partner. De nieuwe 3.0 is een volledig Nederlands product dat Ebusco ook in Deurne bouwt.
VDL is overigens ook niet geheel Nederlands. Een gedeelte van de Citea's die in Nederland rijdt is gebouwd in Roeselare, in het Belgische West-Vlaanderen dus.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Z2N »

Nou zit ik vrijwel dagelijks in een Ebusco 2.2, maar ik heb eigenlijk niets te klagen over die voertuigen. Bij U-OV zijn ze comfortabel ingericht, de bussen zijn prima betrouwbaar en hebben een dijk van een airco. Bovendien zijn ze daadwerkelijk drempelvrij tussen de vanaf de tweede rij stoelen totde stoelen tot de middendeur, wat de Setra's van Syntus bijvoorbeeld niet lukt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef: za 19 aug 2023, 20:11 Volgens de heer Greyhound is de Ebusco 2.2 'Chinese troep', omdat het Nederlandse Ebusco bij de 2.2 een gedeelte van de assemblage uitbesteedt aan een Chinese partner. De nieuwe 3.0 is een volledig Nederlands product dat Ebusco ook in Deurne bouwt.
VDL is overigens ook niet geheel Nederlands. Een gedeelte van de Citea's die in Nederland rijdt is gebouwd in Roeselare, in het Belgische West-Vlaanderen dus.
De Ebusco 2.2 wordt geheel in China gebouwd en komt dan per schip naar Nederland, wat inmiddels zoveel kost dat het prijsvoordeel van in China bouwen voor een groot deel teniet gedaan wordt. Er worden wel westerse componenten in de bus gestopt. In Berlijn zijn ze behoorlijk geschrokken van de bouwkwaliteit van deze bussen.

Om België nu direct te vergelijken met China gaat mij wat ver…. en om de productie van de Ebusco 3.0 opgang te krijgen gaat nu trouwens ook weer gebruik gemaakt worden van productie capaciteit in Frankrijk, Portugal en jawel China…
Blijkbaar had men zich bij Ebusco een beetje verkeken op het verschil tussen het importeren van bussen uit China en het zelf bouwen in een eigen nieuwe fabriek.
Ondertussen gaat het geld er bij Ebusco met bakken uit zonder dat daar voldoende inkomsten tegenover staan en staan de aandelen historisch laag, wat nieuwe aandelen emissies om extra geld op te halen lastig maakt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Leg mij geen worden in de mond. Waar lees jij dat ik België vergelijk met China qua bouwkwaliteit?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door iamthedutchdude »

The Greyhound schreef: zo 20 aug 2023, 09:41 De Ebusco 2.2 wordt geheel in China gebouwd en komt dan per schip naar Nederland, wat inmiddels zoveel kost dat het prijsvoordeel van in China bouwen voor een groot deel teniet gedaan wordt. Er worden wel westerse componenten in de bus gestopt. In Berlijn zijn ze behoorlijk geschrokken van de bouwkwaliteit van deze bussen.
Laten we alsjeblieft niet doen alsof dit uniek is voor de Ebusco. Het merendeel van de onderdelen wereldwijd worden in China geproduceerd. Alexander-Dennis (waar Arriva in het verleden orders heeft geplaatst) presteert hetzelfde (zie ook hier het voorbeeld uit Berlijn). Zolang de wereld voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, zal dat ook zo blijven.

Daarnaast vinden de Chinese bussen van Yutong en BYD in Europa ook gretig aftrek, met wisselende resultaten: sommige partijen zijn zeer tevreden, andere partijen klagen steen en been. Dat is overigens inherent aan het productieproces van dergelijke voertuigen en kan dus ook bij VDL (waar The Greyhound blijkbaar fan van is, getuige zijn push op "de Nederlandse markt") plaatsvinden (en heeft het in het verleden ook gedaan).

In het algemeen kan een busmaatschappij nooit het goede aanschaffen: Keolis kocht de BYD uit China, waarop klachten volgden in de trant "waarom niet uit Europa?". Koopt Qbuzz nu bussen uit Italië (Iveco) oftewel Europa, komt de klacht "Denk eens aan de Nederlandse markt". Koopt Qbuzz in plaats daarvan bussen van het Nederlandse Ebusco, is het ook niet goed.
The Greyhound schreef: zo 20 aug 2023, 09:41 Ondertussen gaat het geld er bij Ebusco met bakken uit zonder dat daar voldoende inkomsten tegenover staan en staan de aandelen historisch laag, wat nieuwe aandelen emissies om extra geld op te halen lastig maakt.
Dit is een rechtstreeks gevolg van de verhoogde kosten om onderdelen naar de productielocatie te krijgen (en ook, zoals je eerder al aangaf, geassembleerde artikelen op de leveringslocatie). Hogere kosten -> winstwaarschuwing -> lage aandelenkoers zijn rechtstreeks logisch gevolg van elkaar. Ook dit is dus niet uniek voor Ebusco, alleen kan Ebusco tegenvallende resultaten van de busdivisie niet wegpoetsen met resultaten uit andere divisies (wat VDL, Van Hool, MAN en Mercedes-Benz bijvoorbeeld wel kunnen, mits die wel goed presteren).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door The Greyhound »

Het probleem bij Ebusco zijn niet alleen de hoge kosten, maar vooral ook het gebrek aan inkomsten, omdat men los van het onderdelen gebrek de productie niet op gang krijgt. Waarom zou je anders uitwijken naar drie uitwijklocaties.

Als ik de reacties op fora, van chauffeurs en mijn eigen ervaring bij elkaar neem lijkt de nieuwe VDL een heel goed product te zijn waar we in Nederland trots op mogen zijn. Uit Hilversum en omgeving hoor ik minder positive geluiden en viel mijn eerste reiservaring ook erg tegen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Ebusco is niet de enige die de productie van zijn nieuwe elektrische bus moeizaam op gang heeft gekregen. De VDL's in Eindhoven zijn ook minstens een jaar te laat en rijden nog steeds net zo spaarzaam als de Ebusco's in het Gooi.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door iamthedutchdude »

The Greyhound schreef: zo 20 aug 2023, 11:53 Het probleem bij Ebusco zijn niet alleen de hoge kosten, maar vooral ook het gebrek aan inkomsten, omdat men los van het onderdelen gebrek de productie niet op gang krijgt.
Hoe wil je produceren als je geen onderdelen hebt? Die zaken staan niet los van elkaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef: zo 20 aug 2023, 11:53 Als ik de reacties op fora, van chauffeurs en mijn eigen ervaring bij elkaar neem lijkt de nieuwe VDL een heel goed product te zijn waar we in Nederland trots op mogen zijn. Uit Hilversum en omgeving hoor ik minder positive geluiden en viel mijn eerste reiservaring ook erg tegen.
In Hilversum rijden toch vooral VDL Citea's? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door The Greyhound »

Sinds kort ook de eerste EBUSCO’s 3.0….
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Milco »

De VDL’s kunnen aardig rammelen. Daar heb ik met een Ebusco 3.0 op de trambaan van de Middenweg in Amsterdam weer vrij weinig van gevoeld… (A)

Maar goed, we dwalen af. Zuilen we vanaf hier weer on-topic gaan? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ov079
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 13 jan 2023, 11:33

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ov079 »

Qbuzz gaat rechtstreeks tussen Zoetermeer en Katwijk rijden via Leiden, zonder overstap. Ook gaat het HOV-tarief eraf. Deur-haltevervoer in het buitengebied wordt gratis. De avondvlinder wordt vervangen door een vaste busdienst. De komende 10 jaar zal geen halte worden opgeheven.

Dit en meer is hier te lezen: https://pzh.notubiz.nl/document/1307144 ... definitief
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door April064 »

Wow, dat zijn best goede plannen. De provincie en Qbuzz zijn dus goed bezig!
zij/haar/hen/hun
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sirvinniei »

Ik hoop dat de stadsdienst Alphen dan gewoon in uursdienst gaat rijden en niet in twee uursdienst zoals op zondag. Anders is een vlinder die elk halfuur gaat een beter product.
Ik heb geen onderschrift
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Ik zie in ieder geval een groot minpunt, namelijk de elektrische planken, deze zijn storingsgevoelig. Gewoon een simpele uitklapplank is ruim voldoende, scheelt ook in de kosten en het geld kunnen ze beter gebruiken voor zaken als klimaat en zitcomfort voor de chauffeur.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Dit zijn inderdaad mooie plannen, die tot reizigersgroei kunnen leiden. Ook mooi dat ze het HOV-tarief van de R-netlijnen af durven te halen. Dat zal zeker worden gewaardeerd door de reizigers!
Ik zie nog wel een minpuntje: "De komende 10 jaar zal geen halte worden opgeheven".
Als ze dat werkelijk niet zouden doen, blijf je de komende 10 jaar met inefficiënte stadsroutes zitten omdat enkele haltes op (vervoerkundig) onlogische plekken liggen, bijv. Gouda Sleedoornstraat en Stadspolderstraat.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Zonnig »

Ik las dat er bussen komen met stoelverwarming .... als je de accu's snel leeg wil hebben ....
Dit is een voorbeeld hoe je het OV onnodig duur gaat maken (kostprijs).
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Volgens mij is stoelverwarming (voor alleen de gebruikte stoelen) een stuk efficiënter dan de traditie om alle lucht te verwarmen in een driekwart lege bus.
UtrechtOV
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Die rechtstreekse tussen Katwijk/Zoetermeer betekent dan ook laadpalen op een van die eindpunten met de nieuwe vloot. Ze hebben geen optie meer om dat in de stalling te doen daar of station Leiden zelf.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Daniel »

Lijkt me dat daar juist een reden voor de doorgaande verbinding zit, bovenop de vervoerkundige redenen.
Leiden Centraal heeft niet zoveel ruimte om extra bussen t.b.v. laden te hebben staan, Zoetermeer Centrum West ook niet. In Katwijk daarentegen zou één laadpaal volstaan en qua ruimte moet je die daar wel kwijt kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Hainje »

Roeland schreef: di 29 aug 2023, 07:53 Ik zie nog wel een minpuntje: "De komende 10 jaar zal geen halte worden opgeheven".
Als ze dat werkelijk niet zouden doen, blijf je de komende 10 jaar met inefficiënte stadsroutes zitten omdat enkele haltes op (vervoerkundig) onlogische plekken liggen, bijv. Gouda Sleedoornstraat en Stadspolderstraat.
Verplaatsen =/= opheffing, dus daar valt nog wel wat winst mee te behalen.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Naar Katwijk heb je nu twee lijnen: 430 en 431. (Spitslijn 432 reken ik even niet mee.)
Zouden beide lijnen dan gekoppeld worden aan lijn 400?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Daniel »

Vergelijk de frequenties en trek uw conclusies zou ik zeggen ;)

(Hint: 430 en 431 rijden elk precies de halve frequentie van lijn 400, zondag uitgezonderd, dus beide doorgekoppeld is aannemelijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 200 gasten