Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Hainje »

In de OVinfo-app is een dergelijke doorkoppeling te zien.
🍉
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Daniel schreef: di 29 aug 2023, 17:22 Lijkt me dat daar juist een reden voor de doorgaande verbinding zit, bovenop de vervoerkundige redenen.
Leiden Centraal heeft niet zoveel ruimte om extra bussen t.b.v. laden te hebben staan, Zoetermeer Centrum West ook niet. In Katwijk daarentegen zou één laadpaal volstaan en qua ruimte moet je die daar wel kwijt kunnen.
Dan moeten die laadpalen wel bestand zijn tegen zilte zeelucht en stuivend strandzand :)
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CSA2 »

Roeland schreef: di 29 aug 2023, 16:07 Volgens mij is stoelverwarming (voor alleen de gebruikte stoelen) een stuk efficiënter dan de traditie om alle lucht te verwarmen in een driekwart lege bus.
Zover ik weet is Mercedes-Benz de enige fabrikant die dat op de eCitaro levert.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Is stoelverwarming niet gewoon een optie die aangeboden kan worden bij stoel leveranciers?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: di 29 aug 2023, 16:07 Volgens mij is stoelverwarming (voor alleen de gebruikte stoelen) een stuk efficiënter dan de traditie om alle lucht te verwarmen in een driekwart lege bus.
Zeker, zo wordt een Tesla ook verwarmd. Zou het stuur ook verwarmd worden zodat de chauffeur geen koude vingers krijgt?
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CSA2 »

Bij de eCitaro is stoelverwarming mwt warmtemwters aan boord een onderdeel van hoe de gehele bus verwarmt wordt. Dit zorgt voor een langere range van de bus. Als de bus leeg is word alleen bij de chauffeur verwarmt. Zodra er reizgers meegaan gaar de stoelverwarming werken op het moment dat iemand op de stoel gaat zitten. Mocht door de hoeveelheid passagiers de temperatuur oplopen (wr geven immers als mens ook warmte af) dan gaat de stoelverwarming uit tot het moment dat de warmtemeters registreren dat de temperatuur daalt, dan gaat de stoelverwarming weer tijdelijk aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Suus »

CSA2 schreef:
Roeland schreef: di 29 aug 2023, 16:07 Volgens mij is stoelverwarming (voor alleen de gebruikte stoelen) een stuk efficiënter dan de traditie om alle lucht te verwarmen in een driekwart lege bus.
Zover ik weet is Mercedes-Benz de enige fabrikant die dat op de eCitaro levert.
Mercedes-Benz is ook de enige fabrikant van de eCitaro of?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CSA2 »

Jazeker want het is een Mecedes-Benz product.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door nvdw »

CSA2 schreef:Zover ik weet is Mercedes-Benz met de eCitaro de enige fabrikant die dat levert.
Aangepast, voordat het wederzijds (sarcastisch) onbegrip voortduurt 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
UtrechtOV
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Daniel schreef: di 29 aug 2023, 17:22 Lijkt me dat daar juist een reden voor de doorgaande verbinding zit, bovenop de vervoerkundige redenen.
Leiden Centraal heeft niet zoveel ruimte om extra bussen t.b.v. laden te hebben staan, Zoetermeer Centrum West ook niet. In Katwijk daarentegen zou één laadpaal volstaan en qua ruimte moet je die daar wel kwijt kunnen.
Nu ik daar nog beter naar kijk, waarschijnlijk worden de meeste op Leiden dan doorgekoppeld. Weinig bufferruimte is er nu al dan zijn er ook nog laadpalen geplaatst moeten worden. Je krijgt denk ik veel doorgaande oost-west verbindingen
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door AnderzamNL »

Quote over het verspitsen van lijn 75 in het DMG-topic:
DrechtBlub schreef: zo 03 sep 2023, 18:26 De instort van lijn 75 is écht jammer en expliciet het resultaat van een sterfhuisconstructie: Vanaf begin af aan wilde Qbuzz alles in het landelijke gebied vervangen met Flex op den duur, maar in de praktijk maken de dagelijkse reizigers minimaal gebruik van het system omdat het simpelweg niet betrouwbaar genoeg is. vaak zorgt voor extra overstappen verder op de reis omdat het dichtstbijzijnde hub punt niet altijd bediend wordt door lijnen die naar de gewenste bestemming gaan én dat het waarschijnlijk onbetaalbaar wordt voor vaste passagiers als het tijdelijk gratis vervoer op de Bestelbuzz & de deur-halte-taxi eindigd.

(...)

Óók hierover was Qbuzz een gewaarschuwt man. - Maar néé, het ideaalbeeld van flexibele oplossingen in het landelijk gebied en naar wijken die minder vraag genereren moest doorgevoerd worden, want dat was "beter" en gaf "meer mogelijkheden voor reizigers". De enige reden dat Qbuzz nu niet drastisch méér hoeft uit te geven om de voormalige ritten te vervangen is omdat ze de verbindingen in de praktijk dus niet vervangen hebben op een niveau waar reizigers van op aan kunnen, en de reizigers simpelweg zijn gestopt met het reizen met het OV.
Hoe groot achten jullie de kans dat dit in ZHN gebeurt, en bij welke lijnen?
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Z2N »

Niet bijzonder groot, gezien de keuze van Qbuzz om te stoppen met de Vlinder in Alphen aan den Rijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

ZHN heeft eigenlijk maar één echt dun streeklijntje: de 101 (Nieuwkoop - Woerden).
Qua stadslijnen hebben Alphen en Gouda een paar lijntjes waarop 's avonds een Vlinder mogelijk zou zijn, maar daar wil Qbuzz blijkbaat juist vast gaan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Daniel »

Ben op zich wel benieuwd hoe dat zich komend jaar gaat ontwikkelen als de 524 in de daluren vanuit Woerden naar Zegveld gaat doorrijden. Dan ontstaat er dagdekkend een uurdienst namelijk tussen Woerden en Zegveld, wat mogelijk reizigers kan trekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Met alleen Zegveld ga je nooit een (buurt)bus vullen buien de spits. Lijkt mij vrij kansloos zolang die 524 Noorden en Nieuwkoop links laat liggen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Etienne »

Waarmee je dan wel een heel groot deel vanuit Utrecht in te gedogen gebied komt en dan ook nog enigszins parallel gaat rijden met buurtbus 724. Dus zover doortrekken lijkt me alleszins zinloos.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Daniel »

Doorrijden naar Nieuwkoop werd al door Syntus gesuggereerd in het concept vervoerplan. Dat is juist nuttig omdat je dan altijd op de uren rijdt dat 724 niet rijdt.
Als je namelijk nu een tweeuursdienst op de 524 tussen Woerden en Zegveld rijdt kom je na keren juist gelijktijdig met de 724 uit. De extra tijd naar Nieuwkoop zorgt dat je in beide richtingen gezamenlijk een uurdienst vormt.

Zover is Nieuwkoop trouwens niet Zuid-Holland in: Zegveld ligt nog ruimschoots in Utrecht namelijk (Ezelsbruggetje: provincie Utrecht loopt van Achterveld tot Zegveld ;) En die worden beide niet door een Utrechtse lijn ontsloten toevallig)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Suus »

Het moge dan ook duidelijk zijn dat lijn 101 niet persé voor Zegveld rijdt, maar dat het toevallig op de route ligt tussen de prachtige Zuid-Hollandse plaatsen Nieuwkoop, Noorden en Woerdense Verlaat en het prachtige voormalige Zuid-Hollandse stadje Woerden (wil het terug :evil: ).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door waldo79 »

Woerden is al bijna 35 jaar provincie Utrecht (A)
isaacp
Berichten: 50
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door isaacp »

Vraagje is er meer informatie over de bussen die Qbuzz gaat kopen voor de Concessie Zuid-Holland Noord of niet?
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Nee, nog geen info, ik had de hoop dat na de tentoonstelling in België er bekend zou worden dat er orders zijn geplaatst door Q buzz maar het blijft heel stil.
isaacp
Berichten: 50
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door isaacp »

Oh jammer maar ik hoop wel dat Qbuzz betere materieel gaat gebruiken dan Arriva. En dat er geen R-net bussen op normale streeklijnen komen. Wat ik bij Arriva heel veel ziet in Gouda zoals op lijn 175, 178, 190, 196. Ik zie ze zelfs op stadslijn 4 rijden die R-net bussen. Ik hoop dat Qbuzz er een soort bus voor Stads, Streek, R-net, Snelbuzz en Buurtbuzz inzetten.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

R-NET is alleen een kleurtje. Op lijn 196 wordt er altijd al verschillende bustypes gereden omdat die lijn als “transport” lijn wordt gebruikt tussen Gouda en Krimpen voor bussen die naar de garage moeten voor onderhoud of reparatie. R-NET bussen op streeklijnen inzetten is puur om dienstregeling technisch economisch te kunnen rijden. Met name in de avond en in het weekend wordt lijn 497 gekoppeld aan de lijnen 175/190. Hierdoor zijn er geen buswissels of extra bussen nodig en houd de chauffeur zijn of haar eigen bus. Doordeweeks wordt de 497 in de ochtendspits doorgekoppeld op lijn 178 omdat er relatief veel scholieren uit de Krimpenerwaard richting Mamoet moeten. Het is dan wel zo makkelijk om deze bus door te laten rijden dan passagiers over te laten stappen op een andere bus.

Wat op dit moment wel een uitdaging aan het worden is, is de krapte in materieel. Door problemen in Brabant zijn er 15 Volvo’s uit Zuid-Holland naar Brabant gegaan en is er op diverse vestigingen nu krapte in het aantal bussen. Je ziet dit ook nu terug in Gouda waar er vaker een streekbus wordt ingezet op de R-NET lijn 497. De Volvo’s die Gouda had zijn deels naar Leiden en deels naar Brabant gegaan waardoor er een tekort is aan R-NET bussen.
Buschauffeur ZHN
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 08:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Buschauffeur ZHN »

Vanaf 29 november meer info welke bussen en productformules Qbuzz in Zuid-Holland Noord gaat gebruiken: https://www.qbuzz.nl/zhnbussen.
UtrechtOV
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

De formules zijn toch opzich al bekend?
Las al eens over SnelBuzz, Streekbuzz en Stadsbuzz. Uiteraard ook de R-Net
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten