Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik vraag me af of dit al wel volledig klopt... U-OV zou nog altijd afgeschaald gaan rijden in 2024 en ik zie nu de eeuwig uitgestelde (hij zou in de zomer al komen) opschaling van lijn 34 in de daluren tot Amersfoort erin staan.
Terwijl er zover ik gehoord had procentueel nog niet meer gereden zou worden dan nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TreinenFreak
Berichten: 238
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door TreinenFreak »

Ik zie ook de nodige afschalingen t.o.v. de huidige situatie, kwartiersdiensten tot 20 i.p.v. 22 uur bijvoorbeeld. Misschien zijn die afschalingen gekomen om lijn 34 weer tot Amersfoort te kunnen laten rijden. Een verkeerde beslissing mijn inziens. U-OV heeft toch wel bovengemiddeld veel moeite om het vervoer aan te bieden wat van hen verwacht wordt.
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door MdJ »

De tram krijgt ook een afgeschaalde dienstregeling, zonder dat dit in het vervoersplan is vernoemd.

Lijn 20 en 21 gaan nog maar 3x ipv 4 keer per uur. Lijn 22 rijdt alleen in de ochtendspits 6x per uur.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Geen van de afschalingen is in het vervoerplan genoemd, want die zijn allemaal pas op een latere datum vastgesteld. De bedoeling was namelijk dat vanaf dienstregeling 2024 in de provincie Utrecht weer 100% van de vervoerplannen gereden zou worden.

Overigens kent Syntus Utrecht ook een afschalinkje in 2024, maar dat is een wel heel minimale: de nachtbussen gaan alleen aan de westkant van de provincie in de nacht van vrijdag op zaterdag rijden (dus op de nachtlijen die nu al op za/zo nacht rijden).
Rond Amersfoort keren de nachtbussen wel terug, maar doordat de personeelsbezetting vrij op het randje zit alleen in de nacht van zaterdag op zondag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

MdJ schreef: za 11 nov 2023, 20:23 De tram krijgt ook een afgeschaalde dienstregeling, zonder dat dit in het vervoersplan is vernoemd.

Lijn 20 en 21 gaan nog maar 3x ipv 4 keer per uur. Lijn 22 rijdt alleen in de ochtendspits 6x per uur.
Lijn 22 rijdt straks na de ochtendspits tot 17:30 maar 3x/uur, dus dan rijdt er 9x/uur een tram tussen Utrecht CS en Science Park.
Persoonlijk heb ik een lichte afkeer naar frequenties van 3x/uur, omdat in Nederland een halfuursdienst de basis is en 3x/uur sluit daar maar 1x/uur op aan. Ik had liever gezien dat de frequentie op lijn 20 en 21 gewoon 4x/uur bleef en dan lijn 22 alleen in de ochtendspits. De frequenties zijn dan tussen Utrecht CS en Science Park (ongeveer) hetzelfde als vanaf december, alleen naar Nieuwegein en IJsselstein rijden er dan meer trams.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Extra onhandig is dat 20 geen veelvoud van drie is, zoals 15 en 30 dat wel zijn. Met vier trams per uur op elke lijn is een interval van vijf minuten mogelijk, bij twee keer per uur rijden op alle drie lijnen wordt dat elke 10 minuten. Bij 20 wordt het een frequentie van gemiddeld elke zes en tweederde minuut een tram.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door erwinraasveld »

In Veenendaal zijn hier en daar al wat halteborden aangepast.
Zo ook op het Stationsplein, daar staat nu 2x lijn 87 op: richting De Klomp en richting Rhenen dierenpark.
Lijn 87 schijnt dus heen en weer te gaan rijden naar station Centrum en daar een rondje te gaan rijden.

Ook lijn 280 krijgt richting Amersfoort weer zijn halte op het Stationsplein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Inmiddels staan de lijnfolders op de Syntus site, maar daarin van station Veenendaal Centrum geen spoor bij lijn 87. Hij lijkt er echter wel langs te rijden, want de bussen doen 4 minuten over het stukje De Grote Pekken - Woonboulevard wat in de huidige dienstregeling maar 1 minuut duurt.

De rijtijdaanpassingen zijn wel weer bijzonder: 's middags gaat 80 bv. 1 minuut later vanaf De Klomp om dan 4 minuten later in Amersfoort te zijn. Terwijl er onderweg op dit moment totaal geen vertraging wordt opgelopen. Die vertraging ontstaat namelijk doordat de chauffeurs pas kort voor vertrek het verblijf uit komen, dan door een file vanaf het parkeerterrein niet de bufferhalte af kunnen en pas op vertrektijd op de instaphalte staan. Dat los je natuurlijk niet op met meer rijtijd, maar met een betrouwbaarder pauzetijd (bij de rit die ik pak komt de chauffeur van lijn 50 die vaak vertraagd aankomt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

De dienstregeling staat nu ook in OVinfo.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Fijn dat de 87 ook op zondag en 's avonds rijdt nu
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: vr 17 nov 2023, 15:54 De dienstregeling staat nu ook in OVinfo.
En dat bevestigt dus dat de 87 een ommetje via station Centrum gaat maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door erwinraasveld »

Daniel schreef: vr 17 nov 2023, 12:35 Inmiddels staan de lijnfolders op de Syntus site, maar daarin van station Veenendaal Centrum geen spoor bij lijn 87. Hij lijkt er echter wel langs te rijden, want de bussen doen 4 minuten over het stukje De Grote Pekken - Woonboulevard wat in de huidige dienstregeling maar 1 minuut duurt.

De rijtijdaanpassingen zijn wel weer bijzonder: 's middags gaat 80 bv. 1 minuut later vanaf De Klomp om dan 4 minuten later in Amersfoort te zijn. Terwijl er onderweg op dit moment totaal geen vertraging wordt opgelopen. Die vertraging ontstaat namelijk doordat de chauffeurs pas kort voor vertrek het verblijf uit komen, dan door een file vanaf het parkeerterrein niet de bufferhalte af kunnen en pas op vertrektijd op de instaphalte staan. Dat los je natuurlijk niet op met meer rijtijd, maar met een betrouwbaarder pauzetijd (bij de rit die ik pak komt de chauffeur van lijn 50 die vaak vertraagd aankomt)
De rijtijdaanpassingen van lijn 280 zijn ook wel bijzonder. Ritten die nu ca. 45 minuten duren en ook best haalbaar zijn duren straks een uur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Erg apart dat rijtijdmetingen bij Syntus inderdaad altijd precies het tegenovergestelde opleveren van wat de reiziger ervaart.
Mijn bus 's ochtends is qua tijd amper gewijzigd (gaat 30 seconden eerder en is 1 minuut eerder op het eindpunt) terwijl die standaard bij drie en soms bij vier haltes onderweg minutenlang tijd staat af te wachten en vrij standaard te vroeg op De Klomp is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Op facebook wordt er ook geklaagd over de aansluitingen van lijn 87 op Klp
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

De huidige of de nieuwe? Momenteel heeft de 87 inderdaad belabberde aansluitingen op De Klomp (hij vertrekt net voor de trein aankomt), maar dat wordt er eentje van 9 minuten richting Utrecht in de ochtend en vanuit Utrecht in de middag.
En doordat NS met de 3100 stopt is er ook een aansluiting van/naar Arnhem, maar die is wat korter.

Dat is dus wel een verbetering, want dan heeft heel Veenendaal een aansluiting beide kanten op (al heeft 50 de snelle naar Arnhem en de lange naar Utrecht).
Al kent 87 wel een omklap in het patroon, dus 's ochtends is 87 net weg als de trein aankomt. Maar dan heb je altijd nog de 50 Veenendaal in.

Wel krom is dat 5 en 83 ook zo'n omklap in de patroontijd krijgen en dus 's ochtends een aansluiting naar de trein en 's middags uit de trein. Terwijl het rondje jarenlang paste met aansluiting beide kanten op bij een dienstregeling waarin de stoppende treinen nabij De Klomp kruisen, dus dat zou nu ook moeten kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

sirvinniei schreef: za 18 nov 2023, 14:11 Op facebook wordt er ook geklaagd over de aansluitingen van lijn 87 op Klp
En het antwoord van Syntus is dat het niet anders kan....
Iets in mij zegt dat Syntus het niet anders wil....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah, het is één klacht van jou :p

Lijn 87 is juist dit jaar aangepast om wel weer op de treinen aan te sluiten, 's ochtends vanuit Veenendaal aansluitend op de trein en 's middags vanuit de trein aansluitend naar Veenendaal.
Echt heel anders kan dat inderdaad niet: als je 's ochtends later van De Klomp gaat vertrekken ben je namelijk te laat terug uit Rhenen om op de trein aan te sluiten. Je zou hooguit heen- en terug op de trein van/naar Utrecht kunnen aansluiten, maar dat wordt dan wel een onmogelijke overstap van hooguit 3 minuten.
Eventueel kan je nog 3 minuten per richting winnen door Veenendaal Centrum over te slaan, maar reizigers van het zuidelijk deel van de lijn verliezen daar net zoveel tijd mee als dat ze winnen door voortaan op De Klomp over te stappen.

Gezien de korte keringen die de 87 zou hebben hoop ik trouwens maar dat ze niet alles aan lijn 80 gaan doorkoppelen. Dan werken de vertragingen uit Rhenen en Veenendaal Oost daar weer op door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Die drg van lijn 87 kan best anders, alleen dan krijg je een langere kering bij Ouwehands. Kijk maar naar de zondag drg, dan sluit de 87 keurig aan op de treinen op Klp (en Vndc).
Alleen kost dit waarschijnlijk dus ook een chauffeur extra en dat zal wel net het pint zijn waarom Syntus dit niet doet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Meltrain »

Maar wat is in jouw ogen dan het probleem met de aansluitingen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef: zo 19 nov 2023, 17:16 Die drg van lijn 87 kan best anders, alleen dan krijg je een langere kering bij Ouwehands. Kijk maar naar de zondag drg, dan sluit de 87 keurig aan op de treinen op Klp (en Vndc).
Ja op zaterdag en zondag is het mogelijk doordat er dan een uurdienst is en dan heb je hoe dan ook ergens een bus lang stilstaan. Als de 87 zondags geen lange stop op Ouwehands gehad had, dan zou de bus op De Klomp staan te wachten voor 'ie als 80 verder kan naar Amersfoort.

En verder is het best voor de hand liggend om in de ochtend reizigers Veenendaal uit en in de middag reizigers Veenendaal in te faciliteren. Dat is immers precies de gebruikelijke richting voor forensen. Op zaterdag en zondag heb je geen duidelijk iets als een forensenstroom en is beide kanten op faciliteren van de overstap het meest logisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Meltrain schreef: zo 19 nov 2023, 17:24 Maar wat is in jouw ogen dan het probleem met de aansluitingen?
Dat op ma t/m vrij de aansluiting trein >> lijn 87 in de ochtend zo'n 25 minuten is en in de middag lijn 87 >> trein zo'n 25 minuten.
Dat is weinig aantrekkelijk voor doorgaande reizigers.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Meltrain »

Dat snap ik, maar zijn er dan (veel) reizigers die daar een nadeel van ondervinden?
En levert (om)reizen via Veenendaal Centrum wellicht een snellere reis op?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee, want de "normale" reizigers reizen juist de andere kant op en hebben zo keurige aansluitingen.

Van deze opzet hebben trouwens ook reizigers voordeel: vanaf lijn 80 kan je in de ochtend juist snel met 87 Veenendaal in en omgekeerd in de middag. En naar die verbinding is ook vraag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ik hoop dat de provincie Gelderland eens opschiet met het toestemming verlenen om lijn 87 naar Kesteren door te trekken. Er is letterlijk geen paraleliteit met andere lijnen en het verhoogt de bezetting in de tegenspitsrichting.
Ik heb geen onderschrift
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Philip »

Tussen Kesteren en Rhenen is wel paralleliteit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 159 gasten