Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

44 en 45 doen Rhenen alleen aan bij station Rhenen en dat is nou juist de halte die 87 overslaat als de brug naar Kesteren wordt genomen in plaats van naar Ouwehands wordt doorgereden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Meltrain »

Klopt het dat lijn 106 straks altijd eindigt bij IJsselstein Binnenstad en dus niet meer doorrijdt naar Lage-dijk Noord (spitsuren) of Nieuwegein (daluren)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door April064 »

Naar Nieuwegein rijdt hij niet meer door, naar Lage-Dijk Noord weet ik het eigenlijk niet.
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: ma 20 nov 2023, 20:34 Klopt het dat lijn 106 straks altijd eindigt bij IJsselstein Binnenstad en dus niet meer doorrijdt naar Lage-dijk Noord (spitsuren) of Nieuwegein (daluren)?
Lijn 106 Nieuwegein - IJsselstein - Gouda
Voortaan rijdt lijn 106 ieder uur tussen 06.00 uur en 21.00 uur tussen IJsselstein en Gouda. De avondritten van lijn 195 tussen Benschop en IJsseltein worden voortaan op alle dagen gereden als lijn 106. Lijn 106 rijdt voortaan dus ook in het weekend tussen Benschop en IJsselstein.
De vertrektijden van buurtbus lijn 505 (tot 10 december 504) worden aangepast aan de vertrektijden van lijn 106. Hierdoor zijn er voortaan tussen Benschop en IJsselstein twee reismogelijkheden per uur.
Aldus het wijzigingenoverzicht. Meer lees ik er niet over.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Milco »

Als het goed is staan de lijnfolders op de website van Syntus. Ik zou daar even kijken wat de route wordt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door nvdw »

Alle ritten rijden van/tot IJsselstein Binnenstad, dus ook dat lusje Lagedijk vervalt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Op de wiki staat dat buurtbuslijn 524 (Zegevld/Woerden - Breuekelen) ook ddor Slingerland wordt gereden. Ik neem aan dat dit om de ritten gaat die dubbel in de dienstregeling staan (als een versterking). Betreft het inderdaad deze ritten en met wat voor materieel worden deze ritten gereden (wist niet dat Slingerland taxibusjes had)?
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door April064 »

Op Station Woerden staat er op het haltebord dat er vanaf 25 februari een scholierenlijn tussen Woerden en Breukelen gaat rijden, met dezelfde route als de spitsritten van de 524. Ik gok dat deze ritten dus een ander lijnnummer zullen krijgen.

Afbeelding
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Er staat nog een wijziging naast: 524 die na Zegveld door gaat rijden naar Woerdense Verlaat en Noorden.
Ik zie in OVinfo en op de Syntus site nog geen aangepaste tijden, maar dat zou zomaar een uitwerking van de suggestie uit het Rocov-advies van afgelopen jaar kunnen zijn. (Door het keren in Zegveld kwam de 524 in één richting achter de 724 te zitten op Zegveld - Woerden, met verder doorrijden kan je zonder lang stilstaan in twee richtingen een gezamenlijke uurdienst bieden)

Een buurtbuswijziging die niet uit dit haltebord blijkt is trouwens dat lijn 501 in Amersfoort de hele dag een halfuursdienst gaat rijden (nu op sommige uren nog een uurdienst).
Deze lijn blijkt een succes met 999 reizigers in de eerste maand en daarnaast de opvallende observatie dat lijn 1 niet gekannibaliseerd werd, maar juist iets meer reizigers dan een jaar eerder had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Globetrotter schreef: ma 11 dec 2023, 21:57 Op de wiki staat dat buurtbuslijn 524 (Zegevld/Woerden - Breuekelen) ook ddor Slingerland wordt gereden. Ik neem aan dat dit om de ritten gaat die dubbel in de dienstregeling staan (als een versterking). Betreft het inderdaad deze ritten en met wat voor materieel worden deze ritten gereden (wist niet dat Slingerland taxibusjes had)?
April064 schreef: vr 16 feb 2024, 16:14 Op Station Woerden staat er op het haltebord dat er vanaf 25 februari een scholierenlijn tussen Woerden en Breukelen gaat rijden, met dezelfde route als de spitsritten van de 524. Ik gok dat deze ritten dus een ander lijnnummer zullen krijgen.
Dat is een wat ingewikkeld verhaal inderdaad (dat ik voor de geïnteresseerden in de spoiler heb gezet :lol:)
Spoiler: show
Lijn 524 reed in de ochtendspits al sinds de start met twee buurtbussen, zo'n 5 minuten na elkaar. Echter was op de rit van 7:30 ook twee bussen vaak niet genoeg (die rit piekte voor corona rond de 30, inmiddels piekt 'ie iets boven de 20 passagiers). Dat kwam begin 2020 aan het licht, toen was het probleem natuurlijk even weg... enfin, najaar 2021 werden de volgende oplossingen bedacht:

* beide ritten gingen tegelijk rijden om de spreiding optimaal te maken.
* Pouw Vervoer zou met een midibus de drukste versterkingsrit overnemen.
* de tweede buurtbus ging andere drukke ritten versterken.

Alleen... Pouw reed de dienst in de praktijk vaak niet, en dan zat de overgebleven buurtbus nog meer in de problemen. Na flink wat gehussel en noodgrepen om de wegvallende bus steeds weer op te vangen, is tot een andere oplossing gekomen:

* de buurtbusvereniging ging weer alle ritten in de dienstregeling rijden
* de drukste rit (wanneer nodig) werd náást de twee buurtbussen ook nog versterkt met een taxibus (vanaf Kockengen tot Woerden)
* de snellere route voor één van de bussen (oorspronkelijk omdat grote bussen niet goed door Kanis kunnen) zou worden gehandhaafd

Omdat de tweede buurt dus inmiddels een snellere route rijdt, is naderhand besloten deze ook een nieuw nummer te geven: 523.
Inmiddels loopt alles goed; m.n. bij slecht weer is er regelmatig een beetje overloop naar de taxibus, maar niet meer dan de 8 die erin kunnen.
Tot slot: credits naar Syntus én PU dat zij overbezetting op buurtbussen serieus nemen, dat lijkt niet overal in NL het geval.
Om je vraag dus te beantwoorden: alle ritten die in de dienstregeling staan worden gereden door buurtbussen, ook de dubbele. De snelle ritten krijgen nummer 523. De drukste rit van lijn 524 (dus hele route) wordt vanaf Kockengen óók nog versterkt door een taxibus van Slingerland.
Dan heb je dus direct na elkaar: 523 - 524 - taxibus.

Wat betreft de verlenging naar Noorden per 25-2; alleen doorrijden naar Zegveld zorgt ervoor dat chauffeurs op dat deel meer dan de helft van de tijd stil staan. Daar vind je geen vrijwilligers voor, dus nu is besloten de route te verlengen. Nieuwkoop bleek bij het testen in de praktijk nét niet betrouwbaar te doen (lijn 101 rijdt ook iedere 75 minuten), dus het is tot Noorden geworden. Niet ideaal, wel een forse verbetering.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Maar scholierenversterking op de 524, had dat dan niet eigenlijk de 624 moeten worden ;)

Syntus Utrecht is inderdaad wel uniek qua buurtbussen: rondom Amersfoort komen er zelfs adviesaanvragen voor wijzigingen bij buurtbussen, die formeel niet gedaan hoeven worden volgens de wp2000.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door April064 »

Die verlenging naar Noorden had ik inderdaad gemist, ik was te gefocust op de 523.

Bedankt voor de uitleg!
zij/haar/hen/hun
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef: vr 16 feb 2024, 19:43 Maar scholierenversterking op de 524, had dat dan niet eigenlijk de 624 moeten worden ;)
Om het nog wat complexer te maken, weer een (te) lang achtergrondverhaaltje voor de liefhebber... :mrgreen:
Spoiler: show
Hoewel er een tweede bus rijdt vanwege de scholierendrukte, en de extra ritten daarom vroeger "schoolbus" genoemd werden en ook door reden naar het Kalsbeek, is de nieuwe 523 juist ingericht op studenten en forenzen met ruimere aansluitingen in Woerden (en richting Breukelen een betere aansluiting op de trein naar Amsterdam). Scholieren pakken vaak de 524 of taxibus erachter om in een groepje bij elkaar te kunnen zitten. Sluit mooi op elkaar aan, en omdat één halte veel drukker is dan de rest (Kockengen, Dreef) is het onderling redelijk af te stemmen.

Mooi voorbeeldje van hoe je met een buurtbus vaak nét wat beter in kan spelen op kleine details, met relatief veel mensen die zich maar met één lijn bezighouden. Dat verklaart wellicht ook hoe bv lijn 501 kennelijk toch aan een extra vraag weet te voldoen, bovenop lijn 1.

Off-topic: misschien wel het mooiste/grappigste voorbeeld daarvan is lijn 725 in Berkenwoude, die daar wel een draak van een dienstregeling aan overhoudt :lol:
Maar los daarvan; de "5" geeft aan: kleine bus, gereden door vrijwilligers; de "6" geeft aan: gericht op scholieren. De eerste werd hier in de communicatie belangrijker geacht, zeker aangezien de bus ook niet speciaal naar scholen rijdt. Ter vergelijk: de 603 (versterking voor de 503) rijdt met een grote bus en extra door naar het Corlaer College. Aan alles wordt gedacht, al zal het de gemiddelde reiziger natuurlijk worst wezen :p
meneerh2o
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 19:00

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door meneerh2o »

Die 603 mogen ze ook wel opdoeken. Ding wordt nauwelijks gebruikt.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Philip »

Gaat er iets mis in de reisinformatie? Bus 83 vanaf Veenendaal West om 8.37 vanmorgen staat wel in 9292, maar niet in OVinfo
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Syntus heeft alleen nog de ritten die ze zelf rijden in OVinfo staan, maar bij Hermes mist lijn 83 in OVinfo. De dienstregeling op de Syntus site is ook gewoon volledig.
Op 5 en 85 gaat het wel goed, daar hebben Syntus en Hermes elk hun deel in OVinfo staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Philip »

Dank je!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

In DMG zat er al een fout in de lijnfolders van de opgeschaalde dienstregeling, maar in Utrecht gaat het ook niet echt lekker...

Bij lijn 50 staat slechts een deel van de opschaling tussen Utrecht en Driebergen-Zeist in de lijnfolder. In de online dienstregeling staan echter dan weer meer extra ritten van U-OV tot Driebergen-Zeist vermeld dan het aantal dat in het wijzigingsoverzicht staat :mrgreen:
Maar welke van de drie varianten nu de juiste is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 79
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door erwinraasveld »

Kan het kloppen dat de omlopen bij Syntus Utrecht sinds deze week zijn veranderd?
Zo reed mijn dagelijkse rit van lijn 280 (vertrek 16:44 vanaf Amersfoort CS) altijd in omloop 50235 maar nu sinds maandag in omloop 50241.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Ja, Pouw rijdt bijvoorbeeld een paar slagen op de 82 met geledes sinds deze week.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Stefan »

erwinraasveld schreef: do 25 apr 2024, 14:46 Kan het kloppen dat de omlopen bij Syntus Utrecht sinds deze week zijn veranderd?
Zo reed mijn dagelijkse rit van lijn 280 (vertrek 16:44 vanaf Amersfoort CS) altijd in omloop 50235 maar nu sinds maandag in omloop 50241.
Klopt, sinds zondag 21 april zijn er nieuwe diensten.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2024 provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: do 25 apr 2024, 15:20 Ja, Pouw rijdt bijvoorbeeld een paar slagen op de 82 met geledes sinds deze week.
Niet altijd met geledes trouwens, ik heb er ook al een S418 op gezien.

De S418s op de stad zijn wel gebleven, had er vanmiddag nog eentje op 6.
Diensten zijn vooral aangepast om net iets efficiënter te rijden waardoor er doordeweeks niet uitgedund hoefde te worden i.v.m. de vakantieperiode voor de chauffeurs die breder is dan de zomerdienstregeling. Alleen in het weekend is er wat afgeschaald op enkele lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten