(Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Geert » Vr 21 Mar 2008, 20:57

Waarom wil de Stadsregio eigenlijk zo graag verder met de RET? Als frequente RET-reiziger kan ik me daar weinig goeds bij voorstellen, dus ik ben wel benieuwd waarom de SRR denkt dat de RET beter is dan ieder ander vervoersbedrijf in Nederland...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Vinny » Za 22 Mar 2008, 17:53

Er van af moeten? Ik vind dat we er alles aan moeten doen ze te houden! ;)
Niet met je eens. De stadsvervoersbedrijven zijn veel te duur voor de belastingbetaler. De dienstverlening laat veel te wensen over. De bedrijven werken ultra inefficient, en in de rest van Nederland blijkt dat een openbare aanbesteding het openbaar vervoer verbeterd, tot zelfs zeer fors verbeterd is: Meer ritten, betere aansluitingen, snellere routes, goedkoper OV voor zowel de reiziger en de belastingbetaler, meer dienstverlening bijv. informatieverschaffing, minder uitval, meer klantvriendelijkheid en een beter resultaat. Het enige nadeel is dat buslijnen van de concurrenten vaak niet meer op elkaar aansluiten en dat diverse buslijnen in stukken zijn gehakt. Dit valt echter de aanbestedende overheid te verwijten, die hierop hun programma van eisen moeten aanpassen in mijn ogen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Linkerspoor » Za 22 Mar 2008, 19:39

Kijk naar Dordrecht... :wink:

Dat er veel verbeterd kan/moet worden zal ik niet ontkennen, maar privatisering is daar niet de oplossing voor. Met ov is gewoon vrijwel geen concurrentie mogelijk.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Wubbo » Za 22 Mar 2008, 20:04

Ah, daar is de discussie over privatiseren weer.

Ik ben nog steeds een voorstander van aanbesteden, maar dan wel op de goede manier: vraag wat je wil hebben (tevreden reizigers) en geen afgeleide dingen daarvan (lagevloerbussen, nieuwe bussen), ga niet bezuinigen maar breid uit, en leg de creativiteit bij de vervoerder. De vervoerders moeten uitgedaagd worden om met creatieve oplossingen te komen die in het betreffende gebied werken!

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Karl » Za 22 Mar 2008, 20:28

Linkerspoor schreef:Kijk naar Dordrecht... :wink:

Dat er veel verbeterd kan/moet worden zal ik niet ontkennen, maar privatisering is daar niet de oplossing voor. Met ov is gewoon vrijwel geen concurrentie mogelijk.

Hoe zou jij dat dan doen?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie’

Berichtdoor Geert » Za 22 Mar 2008, 22:19

Linkerspoor schreef:Met ov is gewoon vrijwel geen concurrentie mogelijk.

Dat lijkt me sterk, want nu is er tenslotte ook al concurrentie. Als het ene bedrijf efficiënter weet te werken dan het andere bedrijf om dezelfde werkzaamheden uit te kunnen voeren heb je al concurrentie. Als Connexxion evenveel bussen kan laten rijden in Rotterdam als de RET, maar voor de helft van het geld wat de RET daarvoor nodig heeft, is Connexxion dus concurrerend.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Mar 2008, 13:00

Kijk naar Dordrecht... :wink:
Als je een gebiedsvreemde vervoerder krijgt heb je altijd last van overgangsproblematiek. En zo slecht is het in Dordrecht volgens mij ook niet, ik kan me nog de introductie van het drie bussensysteem van de SVD herinneren, nou dat was pas echt pet met peren :?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie’

Berichtdoor Daniel » Zo 23 Mar 2008, 13:30

Tja, maar er is toch een essentieel verschil tussen 1997 en 2007 Vinny :wink: In 1997 zaten de problemen vooral op de City- en Servicebuslijnen waarvoor materieel van overal en nergens ingehuurd was. Op de hoofdlijnen verliep 't vervoer toen prima en dat zijn toch echt de lijnen waar de meeste reizigers mee te maken hadden.
Goed, een verplichte overstap op 't station om in het centrum te komen (één halte verder) was inderdaad niet zo handig. In de avond en op zondag hebben ze dat bij Stadsvervoer Dordrecht, wat dus allesbehalve hetzelfde is als SVD, nog wel erg lang volgehouden trouwens.

Dan de SVD-tijd: dat waren de jaren waarin de echte omvorming van een star gemeentelijk bedrijf naar een bedrijf dat in staat was op de vrije markt te opereren heeft plaatsgevonden. Al in de zomer van 2001 waren we bv. 99% van de voetnoten kwijt doordat op verbindingen met een grote vraag gewoon de frequentie verhoogd werd met extra spitsritten bijvoorbeeld. Dat was voor de reizigers vele malen duidelijker als enkele ritten met een ander slingertje richting een wijk om extra capaciteit te bieden ergens.

Het grote probleem wat er nu bij Arriva is zit 'm in de bijsturing als er iets mis gaat. Want ja, ook bij SVD had een bus weleens vertraging, maar als je dan een of twee reserves hebt staan kan je die de rit een stukje over laten nemen zit de vertraagde bus snel weer op tijd.
Wat Arriva hier begin 2007 probeerde was zonder enige reserve rijden in combinatie met een lijn die maar aan één kant een echt eindpunt heeft en aan de andere kant 'n ringlijn is (en daar hebben we er door de opbouw van de stad nogal wat van). Neem daarbij een keertijd van 2 minuten op 't eindpunt en een tot het uiterste geoptimaliseerde rijtijd en de volgende rit begint al met vertraging als er toevallig een keer een verkeerslicht op rood staat.

En ja, als je puur naar de dienstregeling kijkt dan hebben we het in Dordrecht inderdaad zeker niet slecht: er zijn grotere steden in Nederland die het met lagere frequenties en een veel minder uitgebreid lijnennet moeten doen. Maar nog altijd hoeft er maar iets te gebeuren en het stort als een kaartenhuis in elkaar. Dat speelt met name op lijn 5 en 7 door grote drukte en (in geval van lijn 7) nogal druk verkeer op de route.

Inmiddels is de situatie aanzienlijk veranderd en is het niet meer de dienstregeling (die op sommige punten zelfs ruimer als bij SVD geworden is) die problemen veroorzaakt, maar begint Arriva ten onder te gaan aan z'n eigen succes.
Het is gewoon te merken dat met de nieuwe tijden sinds 8 april vorig jaar dat het vertrouwen van de reizigers is teruggekeerd en de grote groei die bij SVD is begonnen weer wordt voortgezet.
Op dit moment is er bv. weer een nieuwe dienstregeling in de maak, waarbij met name om extra rijtijd gevraagd is vanwege de eurokaartjes die gewoon veel tijd kosten. Vorig jaar zijn er daar bv. al meer dan een miljoen van verkocht in alleen Dordrecht. En dan zit de grootste piek daarin ook nog tijdens de spits: de woon-werk-reizigers binnen de stad zijn er inmiddels achter dat op een strippenkaart heen en met een eurokaartje terug voordeliger is dan een sterabonnement...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Meltrain » Zo 23 Mar 2008, 23:25

Ja, Arriva heeft een slechte naam in het begin, maar als de reizigers eenmaal de bussen weten te vinden, dan houdt het ook niet op. :lol: Maar ja, dat krijg je met die belachelijk goedkope prijzen. :shock: I denk dat in de Hoeksche waard de verkoop ook wel aardig gaat.
Eigenlijk zou Arriva gewoon extra bussen moeten aanschaffen, maar dat is zeker te duur. :( Of wacht: volgens mij heeft Connexxion nog wel wt O408's over. :mrgreen:
En met 'SVD' bedoel je zeker nadat Stadsvervoer Dordrecht was overgenomen door de HTM?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Daniel » Ma 24 Mar 2008, 11:23

Over dat laatste: klopt helemaal, dat was de tijd van de grote veranderingen (SVD ging toen bv. zelf z'n dienstregelingen ontwikkelen i.p.v. de gemeente).

Wat trouwens ook een deel van de problemen met Arriva heeft veroorzaakt was de wisseling van concessieverlener. Toen 't nog een gemeentelijke concessie was, was de gemeente erbij gebaat om de doorstroming voor het OV zo optimaal mogelijk te maken aangezien 't dan vanzelf goedkoper werd.
Nu is dat aan het eind van de concessie al wel wat afgezwakt. Toen werden door SVD al de alarmbellen geluid omdat de rijtijden onder druk kwamen te staan... een groot deel van de frequentieverhogingen was namelijk juist door de tijdwinst door korte stukjes busbaan bij kruispunten met goed werkende be
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Chauf21 » Ma 24 Mar 2008, 13:02

Chauf21 schreef:
WSM schreef:
Geert schreef:Nu is de vervoerder toch ook onderdeel van de gemeente (Rotterdam)?


Per 1 januari 2007 is de RET verzelfstandigd. Dat betekent dat de gemeentelijke tak van dienst RET is omgevormd naar een N.V. De RET N.V. blijft het openbaar vervoer in Rotterdam en omgeving verzorgen, maar onder een andere juridische constructie.

zie: http://www.ret.nl/?id=1568

In principe heeft de overheid zichzelf dus in de vingers gesneden? Want, kan ik zeggen dat indien de RET niet verzelfstandigd was, het openbaar aanbesteden niet direct noodzakelijk zou zijn geweest?

En zo te zien blijkt deze gedachtengang ook door te dringen bij de Stadsregio/gemeente Rotterdam. Het AD bericht hierover namelijk het volgende:
RET mogelijk onder vlag Stadsregio
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam onderzoekt of het openbaar vervoerbedrijf RET moet worden overgedragen aan de Stadsregio Rotterdam.
Advocatenkantoor Loyens en Loeff heeft op verzoek van het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheden bekeken van inbesteding van het busvervoer in het Rijnmond-gebied.

Het zou nu gaan om de opties om de RET geheel of gedeeltelijk over te doen aan de Stadsregio, het bestuursorgaan waarin alle regiogemeenten zitting hebben. De leden van de Rotterdamse gemeenteraad zijn onlangs achter gesloten deuren op de hoogte gesteld van de plannen. Bij inbesteding kan een overheidsorgaan het openbaar vervoer gunnen aan een eigen bedrijf.

De verwachting is dat het Rotterdamse college eind april een besluit neemt. De gemeenteraad zou zich er dan in mei over kunnen buigen. Een definitieve beslissing staat voor de tweede helft van dit jaar op de rol.

Over de aanbesteding van het busvervoer in en om Rotterdam woedt op dit moment een juridische discussie. De vervoersbedrijven Arriva, Veolia en Connexxion vechten het stopzetten van de openbare (Europese) aanbesteding door de Stadsregio aan bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag. Dit orgaan doet volgende week woensdag uitspraak.

Na het aannemen van de motie van PvdA-kamerlid Lia Roefs, vorig jaar, mogen de grote steden zelf beslissen of ze het vervoer openbaar of onderhands aanbesteden aan een vervoerder. Het Rotterdamse college besloot het busvervoer vanaf 2012 te gunnen aan de RET. Het bedrijf moet dan wel marktconform werken.

Bron: AD.nl, via OV-Nieuwsbrief.

Ik ben benieuwd wat hier uitkomt. Het zou immers kunnen betekenen dat het openbaar aanbesteden van de stedelijke OV-gebieden niet meer verplicht doorgang hoeft te vinden ( :( ).
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Ma 24 Mar 2008, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gerepareerd

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Chauf21 » Do 27 Mar 2008, 15:27

De discussie over het privatiseren is nu wel erg offtopic in dit onderwerp. Daarom gesplitst naar een nieuw topic: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=10&t=259.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Wellicht alsnog openbare aanbesteding ov

Berichtdoor Geert » Za 26 Apr 2008, 06:28

Wellicht alsnog openbare aanbesteding ov
Uitgegeven: 24 april 2008 12:11
Laatst gewijzigd: 24 april 2008 14:45


STRAATSBURG/ROTTERDAM - De stadsregio Rotterdam had het openbaar vervoer mogelijk toch openbaar moeten aanbesteden in plaats van onderhands gunnen aan de RET. Dat blijkt uit antwoorden van EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer en Justitie) op vragen van CDA-Europarlementslid Corien Wortmann, die donderdag zijn bekendgemaakt.

Eigen dienst
De commissaris stelt dat onderhandse gunning alleen mag aan interne exploitanten: Organisaties waarover de plaatselijke overheid zeggenschap uitoefent alsof het een eigen dienst is.
De situatie in de Rotterdamse regio valt niet onder deze definitie. "De Europese Commissie is zich bewust van de besluiten die in Nederland worden genomen'', stelt de commissaris.

Te vroeg gejuicht
Maar PvdA-Europarlementariër Ieke van den Burg is het niet eens met de interpretatie van haar CDA-collega. "Corien Wortmann heeft te vroeg gejuicht'', zegt Van den Burg.
De bewuste verordening is volgens haar pas van kracht vanaf 3 december 2009 en dus niet van toepassing op de RET.

Zaak
Openbaar vervoerbedrijven Arriva en Veolia hadden al een zaak aangespannen tegen Rotterdam om openbare aanbesteding af te dwingen. Volgens CDA'ster Wortmann geldt het antwoord van de Europese Commissie ook voor de HTM in de Haagse regio. Ook daar lijkt aanbesteding alsnog nodig, meent Wortmann.

Bron: Nu.nl

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Meltrain » Ma 28 Apr 2008, 22:29

Hmm, het gaat lekker daar. :?
Op zich ben ik niet tegen aanbesteden, omdat de RET er de laatste tijd vaak een zooitje van maakt en omdat nu ook echt het aanbod voorop zal staan.
Ik ben alleen bang dat sommige lijnen, zoals spitslijn 69 (Zuidplein-Penris) niet zullen verbeteren of er zelfs op achteruit zullen gaan.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Geert » Ma 28 Apr 2008, 22:35

Waarom zou een specifieke lijn er op achteruit gaan? (Kun je dat toelichten?)

Ik ben overigens wel pro-aanbesteding, af en toe maakt de RET er echt een potje van. Nou is aanbesteding natuurlijk geen garantie dat dat niet meer gaat gebeuren, maar hopelijk prikkelt het de RET voor wat verbeteringen :)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Daantje » Di 29 Apr 2008, 14:45

Als het OV in Rotterdam aanbesteed wordt dan zijn het toch alleen de bussen? Tram en metro blijft dan dus net zo waardeloos als het nu al is.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie’

Berichtdoor Karl » Do 01 Mei 2008, 19:52

Daarom moeten ze ook alles in één stadsconcessie doen, de railinfra en de sociale veiligheidsfunctie blijft in handen van de overheid (net zoals ProRail), zo kan je ook investeringen garanderen in de laatste vijf jaar van een concessie en de exploitatie van de trams en metrotreinen wordt samen met de bus aanbesteed. Voordeel daarbij is dat goed bezette lijnen de minder bezette lijnen kunnen compenseren.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Berichtdoor Wubbo » Vr 02 Mei 2008, 09:31

Dat is alleen geen oplossing voor het probleem dat investeringen in met name railmaterieel een lange terugbetaaltijd hebben: daarvoor wil je dus een lange concessieduur, over het algemeen langer dan voor de bus. Oplossing zoals Syntus die bijvoorbeeld kent, is dat ook het railmaterieel geleast wordt door/via de aanbestedende overheid.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 2 gasten