(Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Geert »

Waarom wil de Stadsregio eigenlijk zo graag verder met de RET? Als frequente RET-reiziger kan ik me daar weinig goeds bij voorstellen, dus ik ben wel benieuwd waarom de SRR denkt dat de RET beter is dan ieder ander vervoersbedrijf in Nederland...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Vinny »

Er van af moeten? Ik vind dat we er alles aan moeten doen ze te houden! ;)
Niet met je eens. De stadsvervoersbedrijven zijn veel te duur voor de belastingbetaler. De dienstverlening laat veel te wensen over. De bedrijven werken ultra inefficient, en in de rest van Nederland blijkt dat een openbare aanbesteding het openbaar vervoer verbeterd, tot zelfs zeer fors verbeterd is: Meer ritten, betere aansluitingen, snellere routes, goedkoper OV voor zowel de reiziger en de belastingbetaler, meer dienstverlening bijv. informatieverschaffing, minder uitval, meer klantvriendelijkheid en een beter resultaat. Het enige nadeel is dat buslijnen van de concurrenten vaak niet meer op elkaar aansluiten en dat diverse buslijnen in stukken zijn gehakt. Dit valt echter de aanbestedende overheid te verwijten, die hierop hun programma van eisen moeten aanpassen in mijn ogen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Linkerspoor »

Kijk naar Dordrecht... :wink:

Dat er veel verbeterd kan/moet worden zal ik niet ontkennen, maar privatisering is daar niet de oplossing voor. Met ov is gewoon vrijwel geen concurrentie mogelijk.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Wubbo »

Ah, daar is de discussie over privatiseren weer.

Ik ben nog steeds een voorstander van aanbesteden, maar dan wel op de goede manier: vraag wat je wil hebben (tevreden reizigers) en geen afgeleide dingen daarvan (lagevloerbussen, nieuwe bussen), ga niet bezuinigen maar breid uit, en leg de creativiteit bij de vervoerder. De vervoerders moeten uitgedaagd worden om met creatieve oplossingen te komen die in het betreffende gebied werken!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Karl »

Linkerspoor schreef:Kijk naar Dordrecht... :wink:

Dat er veel verbeterd kan/moet worden zal ik niet ontkennen, maar privatisering is daar niet de oplossing voor. Met ov is gewoon vrijwel geen concurrentie mogelijk.
Hoe zou jij dat dan doen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie’

Bericht door Geert »

Linkerspoor schreef:Met ov is gewoon vrijwel geen concurrentie mogelijk.
Dat lijkt me sterk, want nu is er tenslotte ook al concurrentie. Als het ene bedrijf efficiënter weet te werken dan het andere bedrijf om dezelfde werkzaamheden uit te kunnen voeren heb je al concurrentie. Als Connexxion evenveel bussen kan laten rijden in Rotterdam als de RET, maar voor de helft van het geld wat de RET daarvoor nodig heeft, is Connexxion dus concurrerend.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Vinny »

Kijk naar Dordrecht... :wink:
Als je een gebiedsvreemde vervoerder krijgt heb je altijd last van overgangsproblematiek. En zo slecht is het in Dordrecht volgens mij ook niet, ik kan me nog de introductie van het drie bussensysteem van de SVD herinneren, nou dat was pas echt pet met peren :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie’

Bericht door Daniel »

Tja, maar er is toch een essentieel verschil tussen 1997 en 2007 Vinny :wink: In 1997 zaten de problemen vooral op de City- en Servicebuslijnen waarvoor materieel van overal en nergens ingehuurd was. Op de hoofdlijnen verliep 't vervoer toen prima en dat zijn toch echt de lijnen waar de meeste reizigers mee te maken hadden.
Goed, een verplichte overstap op 't station om in het centrum te komen (één halte verder) was inderdaad niet zo handig. In de avond en op zondag hebben ze dat bij Stadsvervoer Dordrecht, wat dus allesbehalve hetzelfde is als SVD, nog wel erg lang volgehouden trouwens.

Dan de SVD-tijd: dat waren de jaren waarin de echte omvorming van een star gemeentelijk bedrijf naar een bedrijf dat in staat was op de vrije markt te opereren heeft plaatsgevonden. Al in de zomer van 2001 waren we bv. 99% van de voetnoten kwijt doordat op verbindingen met een grote vraag gewoon de frequentie verhoogd werd met extra spitsritten bijvoorbeeld. Dat was voor de reizigers vele malen duidelijker als enkele ritten met een ander slingertje richting een wijk om extra capaciteit te bieden ergens.

Het grote probleem wat er nu bij Arriva is zit 'm in de bijsturing als er iets mis gaat. Want ja, ook bij SVD had een bus weleens vertraging, maar als je dan een of twee reserves hebt staan kan je die de rit een stukje over laten nemen zit de vertraagde bus snel weer op tijd.
Wat Arriva hier begin 2007 probeerde was zonder enige reserve rijden in combinatie met een lijn die maar aan één kant een echt eindpunt heeft en aan de andere kant 'n ringlijn is (en daar hebben we er door de opbouw van de stad nogal wat van). Neem daarbij een keertijd van 2 minuten op 't eindpunt en een tot het uiterste geoptimaliseerde rijtijd en de volgende rit begint al met vertraging als er toevallig een keer een verkeerslicht op rood staat.

En ja, als je puur naar de dienstregeling kijkt dan hebben we het in Dordrecht inderdaad zeker niet slecht: er zijn grotere steden in Nederland die het met lagere frequenties en een veel minder uitgebreid lijnennet moeten doen. Maar nog altijd hoeft er maar iets te gebeuren en het stort als een kaartenhuis in elkaar. Dat speelt met name op lijn 5 en 7 door grote drukte en (in geval van lijn 7) nogal druk verkeer op de route.

Inmiddels is de situatie aanzienlijk veranderd en is het niet meer de dienstregeling (die op sommige punten zelfs ruimer als bij SVD geworden is) die problemen veroorzaakt, maar begint Arriva ten onder te gaan aan z'n eigen succes.
Het is gewoon te merken dat met de nieuwe tijden sinds 8 april vorig jaar dat het vertrouwen van de reizigers is teruggekeerd en de grote groei die bij SVD is begonnen weer wordt voortgezet.
Op dit moment is er bv. weer een nieuwe dienstregeling in de maak, waarbij met name om extra rijtijd gevraagd is vanwege de eurokaartjes die gewoon veel tijd kosten. Vorig jaar zijn er daar bv. al meer dan een miljoen van verkocht in alleen Dordrecht. En dan zit de grootste piek daarin ook nog tijdens de spits: de woon-werk-reizigers binnen de stad zijn er inmiddels achter dat op een strippenkaart heen en met een eurokaartje terug voordeliger is dan een sterabonnement...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Meltrain »

Ja, Arriva heeft een slechte naam in het begin, maar als de reizigers eenmaal de bussen weten te vinden, dan houdt het ook niet op. :lol: Maar ja, dat krijg je met die belachelijk goedkope prijzen. :shock: I denk dat in de Hoeksche waard de verkoop ook wel aardig gaat.
Eigenlijk zou Arriva gewoon extra bussen moeten aanschaffen, maar dat is zeker te duur. :( Of wacht: volgens mij heeft Connexxion nog wel wt O408's over. :mrgreen:
En met 'SVD' bedoel je zeker nadat Stadsvervoer Dordrecht was overgenomen door de HTM?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Daniel »

Over dat laatste: klopt helemaal, dat was de tijd van de grote veranderingen (SVD ging toen bv. zelf z'n dienstregelingen ontwikkelen i.p.v. de gemeente).

Wat trouwens ook een deel van de problemen met Arriva heeft veroorzaakt was de wisseling van concessieverlener. Toen 't nog een gemeentelijke concessie was, was de gemeente erbij gebaat om de doorstroming voor het OV zo optimaal mogelijk te maken aangezien 't dan vanzelf goedkoper werd.
Nu is dat aan het eind van de concessie al wel wat afgezwakt. Toen werden door SVD al de alarmbellen geluid omdat de rijtijden onder druk kwamen te staan... een groot deel van de frequentieverhogingen was namelijk juist door de tijdwinst door korte stukjes busbaan bij kruispunten met goed werkende be
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Chauf21 »

Chauf21 schreef:
WSM schreef:
Geert schreef:Nu is de vervoerder toch ook onderdeel van de gemeente (Rotterdam)?
Per 1 januari 2007 is de RET verzelfstandigd. Dat betekent dat de gemeentelijke tak van dienst RET is omgevormd naar een N.V. De RET N.V. blijft het openbaar vervoer in Rotterdam en omgeving verzorgen, maar onder een andere juridische constructie.

zie: http://www.ret.nl/?id=1568
In principe heeft de overheid zichzelf dus in de vingers gesneden? Want, kan ik zeggen dat indien de RET niet verzelfstandigd was, het openbaar aanbesteden niet direct noodzakelijk zou zijn geweest?
En zo te zien blijkt deze gedachtengang ook door te dringen bij de Stadsregio/gemeente Rotterdam. Het AD bericht hierover namelijk het volgende:
RET mogelijk onder vlag Stadsregio
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam onderzoekt of het openbaar vervoerbedrijf RET moet worden overgedragen aan de Stadsregio Rotterdam.
Advocatenkantoor Loyens en Loeff heeft op verzoek van het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheden bekeken van inbesteding van het busvervoer in het Rijnmond-gebied.

Het zou nu gaan om de opties om de RET geheel of gedeeltelijk over te doen aan de Stadsregio, het bestuursorgaan waarin alle regiogemeenten zitting hebben. De leden van de Rotterdamse gemeenteraad zijn onlangs achter gesloten deuren op de hoogte gesteld van de plannen. Bij inbesteding kan een overheidsorgaan het openbaar vervoer gunnen aan een eigen bedrijf.

De verwachting is dat het Rotterdamse college eind april een besluit neemt. De gemeenteraad zou zich er dan in mei over kunnen buigen. Een definitieve beslissing staat voor de tweede helft van dit jaar op de rol.

Over de aanbesteding van het busvervoer in en om Rotterdam woedt op dit moment een juridische discussie. De vervoersbedrijven Arriva, Veolia en Connexxion vechten het stopzetten van de openbare (Europese) aanbesteding door de Stadsregio aan bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag. Dit orgaan doet volgende week woensdag uitspraak.

Na het aannemen van de motie van PvdA-kamerlid Lia Roefs, vorig jaar, mogen de grote steden zelf beslissen of ze het vervoer openbaar of onderhands aanbesteden aan een vervoerder. Het Rotterdamse college besloot het busvervoer vanaf 2012 te gunnen aan de RET. Het bedrijf moet dan wel marktconform werken.
Bron: AD.nl, via OV-Nieuwsbrief.

Ik ben benieuwd wat hier uitkomt. Het zou immers kunnen betekenen dat het openbaar aanbesteden van de stedelijke OV-gebieden niet meer verplicht doorgang hoeft te vinden ( :( ).
Laatst gewijzigd door Chauf21 op ma 24 mar 2008, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gerepareerd
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Chauf21 »

De discussie over het privatiseren is nu wel erg offtopic in dit onderwerp. Daarom gesplitst naar een nieuw topic: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=10&t=259.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Wellicht alsnog openbare aanbesteding ov

Bericht door Geert »

Wellicht alsnog openbare aanbesteding ov
Uitgegeven: 24 april 2008 12:11
Laatst gewijzigd: 24 april 2008 14:45


STRAATSBURG/ROTTERDAM - De stadsregio Rotterdam had het openbaar vervoer mogelijk toch openbaar moeten aanbesteden in plaats van onderhands gunnen aan de RET. Dat blijkt uit antwoorden van EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer en Justitie) op vragen van CDA-Europarlementslid Corien Wortmann, die donderdag zijn bekendgemaakt.

Eigen dienst
De commissaris stelt dat onderhandse gunning alleen mag aan interne exploitanten: Organisaties waarover de plaatselijke overheid zeggenschap uitoefent alsof het een eigen dienst is.
De situatie in de Rotterdamse regio valt niet onder deze definitie. "De Europese Commissie is zich bewust van de besluiten die in Nederland worden genomen'', stelt de commissaris.

Te vroeg gejuicht
Maar PvdA-Europarlementariër Ieke van den Burg is het niet eens met de interpretatie van haar CDA-collega. "Corien Wortmann heeft te vroeg gejuicht'', zegt Van den Burg.
De bewuste verordening is volgens haar pas van kracht vanaf 3 december 2009 en dus niet van toepassing op de RET.

Zaak
Openbaar vervoerbedrijven Arriva en Veolia hadden al een zaak aangespannen tegen Rotterdam om openbare aanbesteding af te dwingen. Volgens CDA'ster Wortmann geldt het antwoord van de Europese Commissie ook voor de HTM in de Haagse regio. Ook daar lijkt aanbesteding alsnog nodig, meent Wortmann.

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Meltrain »

Hmm, het gaat lekker daar. :?
Op zich ben ik niet tegen aanbesteden, omdat de RET er de laatste tijd vaak een zooitje van maakt en omdat nu ook echt het aanbod voorop zal staan.
Ik ben alleen bang dat sommige lijnen, zoals spitslijn 69 (Zuidplein-Penris) niet zullen verbeteren of er zelfs op achteruit zullen gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Geert »

Waarom zou een specifieke lijn er op achteruit gaan? (Kun je dat toelichten?)

Ik ben overigens wel pro-aanbesteding, af en toe maakt de RET er echt een potje van. Nou is aanbesteding natuurlijk geen garantie dat dat niet meer gaat gebeuren, maar hopelijk prikkelt het de RET voor wat verbeteringen :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Daantje »

Als het OV in Rotterdam aanbesteed wordt dan zijn het toch alleen de bussen? Tram en metro blijft dan dus net zo waardeloos als het nu al is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie’

Bericht door Karl »

Daarom moeten ze ook alles in één stadsconcessie doen, de railinfra en de sociale veiligheidsfunctie blijft in handen van de overheid (net zoals ProRail), zo kan je ook investeringen garanderen in de laatste vijf jaar van een concessie en de exploitatie van de trams en metrotreinen wordt samen met de bus aanbesteed. Voordeel daarbij is dat goed bezette lijnen de minder bezette lijnen kunnen compenseren.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Stadsregio R'dam) "Stoppen met illegale bussituatie

Bericht door Wubbo »

Dat is alleen geen oplossing voor het probleem dat investeringen in met name railmaterieel een lange terugbetaaltijd hebben: daarvoor wil je dus een lange concessieduur, over het algemeen langer dan voor de bus. Oplossing zoals Syntus die bijvoorbeeld kent, is dat ook het railmaterieel geleast wordt door/via de aanbestedende overheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten