Den Haag: Tram gooit zand in groene golf

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25094
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Den Haag: Tram gooit zand in groene golf

Berichtdoor Daniel » Ma 17 Nov 2008, 23:03

Tram gooit zand in groene golf
Door PETER KOOP

DEN HAAG - De doorstroming op de Centrumring moet beter. Door het reconstrueren van kruispunten en een betere onderlinge afstemming van verkeerslichten moet het verkeer makkelijker kunnen doorrijden.

Het zijn de belangrijkste conclusies van het Groene Golfteam (GGT) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit team onderzocht de afgelopen tijd de doorstroming op de Centrumring-west en -zuid, ruwweg het traject Waldeck Pyrmontkade - Vaillantlaan - Neherkade. Door het Verkeerscirculatieplan krijgt de Centrumring de komende jaren veel meer verkeer te verwerken. „Op een aantal plekken zal dat in 2010 maximaal circa 30 procent zijn, maar bij andere plekken bijvoorbeeld maar een paar procent,’’ zegt een woordvoerder van de gemeente. Den Haag heeft het GGT gevraagd om deknelpunten in kaart te brengen.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2010 zes kruispunten overbelast zijn. Het drukste kruispunt is met stip de Loosduinseweg-Noordwest Buitensingel, bij het Westeinde. Doordat Randstadrail hier de Centrumring kruist, loopt het verkeer regelmatig vast. Het openbaar vervoer in Den Haag heeft te allen tijde voorrang op het overige verkeer, waardoor lange wachtrijen voor de verkeerslichten ontstaan. Het GGT stelt rigoureuze maatregelen voor om deze kruising te ontlasten. Verkeerslichten moeten anders worden afgesteld en rijstroken anders worden ingedeeld. Ook wordt voorgesteld een fietsersbrug aan te leggen. Of die er ook daadwerkelijk zal komen is echter nog de vraag. De gemeente Den Haag wil eerst de afstelling van de verkeerslichten onder de loep nemen, voordat ‘grootschalige maatregelen’ worden genomen.

Een ander knelpunt in de Centrumring is de Vaillantlaan. Het GGT heeft scherpe kritiek op het kruispunt met het Paletplein en bestempeld dit als ‘onveilig’. Dat wordt vooral veroorzaakt, doordat het linksafslaand verkeer moet wachten op tegemoetkomende auto's. De gemeente onderkent het probleem ,,Daarom wordt dit kruispunt voorzien van nieuwe verkeerslichten waarbij de aanbevelingen van het GGT worden meegenomen. De vervanging van de bestaande verkeerslichten is nu in voorbereiding en wordt in tweede kwartaal van 2009 gerealiseerd.’’

Een andere grote ergernis van veel automobilisten, de kruising met de Frans Halsstraat, kan volgens het GGT beter niet worden aangepakt. Andere kruisingen zouden dan teveel worden belast. Wel wordt voorgesteld om op de Vaillantlaan een middenberm aan te leggen.

Ook de Neherkade is een ‘zorgenkindje’. Omdat de drukke weg bij het Leeghwaterplein en de Rijswijkseweg door trams wordt gekruist, loopt het verkeer er - vooral in de spits - regelmatig vast. Het GGT stelt rigoureuze maatregelen voor: ongelijkvloerse kruisingen. Het zijn echter maatregelen voor de lange termijn. ,,De kosten overstijgen het budget en de ongelijkvloerse kruisingen zijn ook niet voor 2010 realiseerbaar,’’ zegt een woordvoerder van de gemeente. „In het kader van het project Trekvliettracé worden voor de Neherkade wel dergelijke oplossingen onderzocht.’’

Het GGT concludeert dat een echte groene golf op de Centrumring niet zal werken. Door de vele kruisende trams en bussen, die altijd voorrang hebben, zal het verkeer in de praktijk nooit onbelemmerd kunnen doorrijden. Wel pleit het GGT voor een betere onderlinge afstemming tussen de verkeerslichten. Daarmee kan in bepaalde omstandigheden alsnog een groene golf worden bereikt, maar niet altijd worden gegarandeerd.

Op dit moment wordt de doorstroming op de Ring - noord en -oost onderzocht. De twee onderzoeken zullen worden gebundeld waarna de gemeente in februari de definitieve maatregelen wil samenstellen. Het is volgens de gemeentewoordvoerder nog niet duidelijk hoeveel de maatregelen moeten gaan kosten.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten